Punkt widzenia - anek_ch
Proza » Inne » Punkt widzenia
A A A
"Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia". W życiu ta fraza często się sprawdza. Szczególnie wtedy gdy cos się w życiu nie udaje. Wiele razy człowiek musi pokonać bariery by osiągnąć to czego chce. Ktoś powiedział, że skoro jesteś tutaj, to Bóg miał w tym jakiś cel. Więc zamiast zamartwiać się swą egzystencją zajmijmy się tworzeniem przyszłości w której żyć będziemy my sami i nasi potomkowie.

Życie usiane jest niespodziankami. Nie możemy nigdy dokładnie zaplanować swej wędrówki w przyszłość. To byłoby zbyt łatwe i w pewnym sensie - nudne. Wszelakie zmiany jakie zachodzą choćby w warstwie obyczajowo-społecznej powodują, że nasze poglądy na świat ulegają zmianie. Choćby poprzez poznawanie nowych ludzi i ich punkt widzenia. Nie każdy człowiek może być patriotą, znamy choćby z historii przykłady faszyzmu, nacjonalizmu czy szowinizmu. Przedstawiciel każdej wymienionej postawy ma inną hierarchię wartości i "punkt siedzenia". Różnorodność poglądów będzie istnieć zawsze bo znajdą się ludzie którzy będą uważać swój naród za lepszy od innych. Czy bez tego byłoby lepiej? Czy każdy człowiek powinien mieć własne zdanie z uporem maniaka bronić go, choćby przez użycie siły? Skrajne przypadki już się zdarzają. Nie przynoszą światu nic dobrego.

Świat jest ogromny. Przyszłość nieznana. Życie -nieobliczalne, tak jak ludzie. Nie można przewidzieć co zrobi dana osoba, gdy umrze ktoś bliski. Jedni płaczą, odchodzą od Boga i Kościoła, inni wręcz z anielskim spokojem przyjmują do wiadomości fakt, że tego kogoś już nie ma. Wkraczając w strefę życia i śmierci, zawsze stoję przy zdaniu, że śmierć wybiera osoby nieodpowiednie. Dlaczego ludzie niegodni tego daru chodzą po ziemi zabijając, gwałcąc, kradnąc, pijąc? Tak zwany margines społeczny nie umila nam życia, powoduje strach, niechęć, obrzydzenie. Kobiety żebrzące na ulicy, trzymając dziecko na rękach powinny się wstydzić. Nie swej biedy, lecz tego, co robią - narażając swe potomstwo na choroby, znieważenie. Nie mówię, że powinny one umrzeć, chociaż w niektórych wypadkach, lepsza jest śmierć od życia w skrajnej biedzie, czy zarabianie na życie własnym ciałem. Czasami myślę, że lepiej dla tych maleństw, którym pisana jest okropna przyszłość związana z narkotykami, zabijaniem czy prostytucją, byłoby gdyby się nie urodziły.

Jaki powinien być świat w przyszłości? Wiele razy się zastanawiałam nad tym właśnie problemem. Dochodzę do wniosku, że nawet jeśli bardzo byśmy chcieli - nie stanie się arkadią. Ze względu na ludzką różnorodność poglądów o której już wcześniej wspominałam. Ale także ze względu na to, że świat nigdy nie był i nie będzie doskonały. Człowiek jest z natury zły, ma w sobie "negatywną energie" i nawet gdyby bardzo chciał się jej pozbyć, tak by już nie wróciła - nie jest w stanie tego zrobić.

Oczywiście każdy z nas chciałby, żeby na świecie było coraz lepiej. Jest to możliwe, przy odpowiednim użyciu pewnych środków. Zmniejszenie przestępczości, równość obywatelska, tolerancja - te hasła znamy na pamięć z kampanii prezydenckich. Jakoś na razie nie widać tego efektów. Może wprowadzenie surowszych kar, zapewnienie ludziom odpowiednich do wieku rozrywek zmniejszyłoby pierwszy problem? Wielu młodych ludzi właśnie z powodu braku zainteresowań i powszechnie panującej nudy staje się chuliganami, kończąc w wiezieniu, lub wąchając kwiatki od dołu. Trzeba zmienić to co staje coraz większym problemem dzisiejszego świata, by później móc skupić się na pozostałych.

Naprawianie świata dotyczy wszystkich ludzi, nie tylko tych, którzy pławią się w luksusach i są sławni. Spójrzmy dookoła siebie, jest tylu ludzi potrzebujących naszego wsparcia, choćby czasem nasi przyjaciele, którzy coraz mniej nam mówią, by nas nie zamartwiać swymi problemami. Zmieniamy się. Nasza psychika, zachowanie, charakter. Świat też. Nie możemy ustrzec samych siebie od tego, co nieuniknione. Po co się więc zastanawiać nad tym co będzie w przyszłości? Zacznijmy żyć teraźniejszością. To co będzie dalej zostawmy Bogu, fatum, przeznaczeniu czy samemu sobie.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
anek_ch · dnia 18.03.2008 23:04 · Czytań: 584 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Usunięty dnia 19.03.2008 08:31 Ocena: Dobre
Staram się szanować poglądy autora, choć nie zawsze z nimi się zgadzam, bywają one bowiem kontrowersyjne. Szczególnie zbulwersował mnie pogląd zawiewający się w zdaniu"...zawsze stoję przy zadaniu, że śmierć wybiera osoby nieodpowiednie.." Co to znaczy? Nieodpowiednie to jakie? Kulawe, garbate. upośledzone umysłowo, rude czarne? Fałsz tego stwierdzenia jest oczywisty, Śmierć często/może nawet zbyt często/ wybiera jednostki wartościowe, szlachetne, dobre, kochane wreszcie. taki jest mój punkt widzenia
anek_ch dnia 19.03.2008 15:29
Śmierć zabiera zbyt czesto ludzi, którzy cieszą się życiem i pragna żyć, a nie kogoś, kto nie widzi sensu egzystencji. O to mniej wiecej chodziło
pw dnia 19.03.2008 17:05 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Człowiek jest z natury zły
za to większość studentów filozofii pewnie by Cię pożarła :D

ech, no poza tym mnie ani trochę ten tekst nigdzie nie przekonuje :D ani ta mini utopia, ani nic :) poza tym bardzo dużo tu oczywistości, ale zabrakło mi jednej :) naprawianie świata trzeba zacząć od siebie! :-) gdyby nie dosłownie parę momentów dałbym dobry, no ale jednak chwile, w których coś tutaj odbiega od reszty się pojawiają, więc dam "przeciętne"
pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty