kondukt nie w porę - sisey
Poezja » Wiersze » kondukt nie w porę
A A A
patrz sunie poprzez miasto smutny
orszak anielski wnieboniesień
zerwały się do lotu dzwony
chwilową obwieszczając jesień

poumierali mnie na przekór
kalendarzowi trudno przeczyć
słońce dziewczyny rozebrało
topią się lody śmieją dzieci

a mnie obiekcji robak gnębi
bo jeśli grzech z tą wieprzowiną
tu zdrowaś kapłan marię prosi
tam allah akbar krzyczą inni

co jeśli nic tam tak naprawdę
nie ma nadziei rozpacz cicha
mogę jedynie żegnać bliskich
prosząc by któryś mi odpisał

z wiarą mi smutno bez niej ciężko
szukam bezwiednie gdzie się schronić
szczęśliwy że mi tu nie każą
płacić podatków od ironii
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
sisey · dnia 09.08.2010 12:13 · Czytań: 934 · Średnia ocena: 4,8 · Komentarzy: 29
Komentarze
sisey dnia 09.08.2010 13:21
Jestem w szoku, że tak szybko weszło, to daje do myślenia droga redakcjo. :bigeek:

Szanowni czytacze, obiecuję, że to już ostatni taki ponury tekst, oczywiście do następnego razu.
Lairalinde dnia 09.08.2010 13:38
Mnie ten utwór nie urzekł, niestety. Może w końcówce coś śpiwa, ale generalnie nie. To jest oczywista tylko moje skromne zdanie ;)
Usunięty dnia 09.08.2010 13:48
wnieboniesień???
sisey dnia 09.08.2010 14:55
Lairalinde, zgadzam się to jest Twoje zdanie, które niewiele wnosi. Lubię, czy nie to sprawa strasznie subiektywna, a tego już nie wyjawiasz.

Vacum, ciekawa interpunkcja i ten minimalizm, to już prawie wiersz. Nie bardzo rozumiem, co ci się nie podoba w tym pięknym słówko. Tak, jestem jego dumnym twórcą i to lubię w poezji.
Na marginesie, polecam klasyka, Leśmiana.

kłaniam, sisey się
bozka dnia 09.08.2010 14:57
w drugiej zwrotce- dwa ostatnie wersy- jakby z innej bajki- raczej nie odpiszą- nikomu się to jeszcze nie zdarzyło- wiersz nie uniósł ciężaru - niestety- pozdrawiam
magdam dnia 09.08.2010 14:58
Ej! Kolego po wierszach, pozwól, że Ci coś powiem - nie czytacze tylko Czytelnicy, mnie już tego mama uczyła mając pałętającą się przy swojej spódnicy. A skoro to już mamy poza sobą, to teraz do wiersza. 1)"Wnieboniesień " nie ma, mogą się trafić w niebo wzniesienia, lub nawet w niebo uniesień, 2)"poumierali mnie na przekór" - tutaj aż się prosi zamiast "mnie" wstawić "mi", 3) jak to nie każą płacić podatków od ironii? To myślisz, że kabareciarze nie płacą podatków? Podobno tylko jeden zawód świata jest nieopodatkowany, a reszta kręci jak może by nie płacić jak za zboże. 4) co do wieprzowiny, allacha, i innych budd tudzież wiszny-kriszny - wszystko mocium panie dla ucisku człowieka, rzekł mały diabełek, popatrz jaka z tyloma bogami uciecha , z jednym byłoby smutnawo. I dostał oklaski - po naszemu brawo:lol:
Usunięty dnia 09.08.2010 14:59
no i naszczekał na mnie a ja tylko zapytałem grzecznie
to jeszcze raz co oznacza to słowo???
Usunięty dnia 09.08.2010 15:00
:lol:
sisey dnia 09.08.2010 15:41
Bozka, nie widzę problemu, oba wersy tworzą opis miejskiej aury. Kondukt był nie w porę właśnie z tego powodu.

Magdam, na dowcipie znać się trzeba. Czytacza używam od x lat i nie zrezygnuję z tego kolokwializmu, chyba że zmienimy regulamin, ale wtedy to już nie "ej, kolego" tylko "szanownypanie" i tytuły zaczną obowiązywać. Taka bezpośredniość ma nas zbliżać, netykieta - poszukaj hasła i nie krzycz, bo uszy puchną.

Rozbawił mnie Twój formalizm, leśmianię tu sobie na całego, czy tego nie widać? Nie czytasz komentarzy, bo już byś wiedziała, że wyraz sam wymyśliłem, na potrzeby tego wiersza i nie pisała mi oczywistości, że go nie ma. Mógłbym zapytać przewrotnie - poważnie?

Vacum, grzeczniej proszę, nie naszczekał i nie ugryzł (chociaż potrafi). Odesłałem Cię do klasyka na edukację, byś nie zadawała głupich pytań. Taką postawą dyskredytujesz się. Jak marna musi być Twoja znajomość literatury? Lepiej może publicznie nie odpowiadaj.

Miło, że czytacie ale nie przewidywałem takich kontrowersji.

Zdumiony sisey
Karamazov dnia 09.08.2010 15:46 Ocena: Bardzo dobre
dla mnie to bardzo dobry wiersz, czyta się, widzi się, wyobraża.

cholera, ja rozumiem zachwyty nad grafomanią, nad wierszykami o miłości. ostatecznie, przecież ludzie masowo słuchają pięknych piosenek z głupimi tekstami, kupują kiczowate kartki na walentynki, et caetera...

ale żeby wjeżdżać na neologizmy pokroju "wnieboniesienia"? dla mnie jest git. i nie ma czego się czepiać - wiersz to nie urząd, w którym trzeba trzymać się procedur i ściśle wyznaczonych wzorów. poluzujcie z tą formą.

co do samego wiersza, subiektywnie: wywaliłbym tu i ówdzie jakąś niepotrzebną inwersję, zamienił to "mnie" na "mi", bo faktycznie, nawet odruchowo, czyta się to właśnie w ten sposób. treściowo natomiast to kawał satyry na "czasy obecne". przypomina się zbuntowany tuwim. brawo.
Zola111 dnia 09.08.2010 16:08 Ocena: Świetne!
Wiesz, Sisey'u - prawo forum! Piszesz, i każdy może "przeczytać", jak chce. Smutne, ale prawdziwe. Kiedy zalety tekstu: "wnieboniesienia", ironię przy funeralnym temacie, poprawność "mnie" wobec powszechnego byka "mi" ocenia się jako usterki... cóż, wypada po prostu przejść nad tym do porządku dziennego.
Prócz tego, co w konkluzji napisał Karamazow, dodam, że

szukam bezwiednie gdzie się schronić

mnie wzruszyło. Brawo, doskonały tekst.
Zola111 dnia 09.08.2010 16:10 Ocena: Świetne!
Ponieważ nie wbiłam oceny za pierwszym wpisem, robię to teraz;)

A skoro wróciłam, zwrócę jeszcze uwagę na przepiękną metonimię:

"zerwały się do lotu dzwony"

i kontrast, który doskonale obrazuje relację podmiotu lirycznego ze światem zewnętrznym.
kamyczek dnia 09.08.2010 18:09 Ocena: Świetne!
Podzielam zdanie Zoli111, więc nie będę się powtarzać, tylko ocenię... wnieboniesieniowo :)
magdam dnia 09.08.2010 21:35
no cóż, okazuje się, że nie wszystkie kaczki są z tej samej paczki, jednemu wolno tyyyyyyyle, a drugiemu - cicho być! a ja tylko napisałam pod wierszem, co myślałam o wierszu, a że przy okazji ..... a, lepiej może zatrzymam jako niewypowiedziane.
Pozdrawiam wszystkich Współczesnych i miłośników Leśmiana.
zajacanka dnia 09.08.2010 22:24
sisey,
od dzis jestem czytaczka twoich... odpowiedzi na komentarze :) Toz to lepsze niz niejedna humoreska w prozie:D

Pozdrawiam, rozbawiona
sisey dnia 10.08.2010 11:33
Karamazov dziękuję z pierwszy SENSOWNY komentarz pod tym wierszem. Wczoraj mi ręce opadły ale nie winię czytelników, lato rozleniwia i wtapia zwoje. Jest nadzieja, że jesienią wrócimy do życia.

Obiecywałem (pod innym tekstem) nie spowiadać się z "co autor miał na myśli", więc tylko króciutko:

poumierali mnie - to mój "nowotwór" (jedynie podobny do istniejącego słowa) w zamyśle to zlepek pożegnali/umarli, wiem że jest zgrabne słówko obumarli, ale nie oddaje do końca moich intencji, stąd taki neologizm.

Zolu dziękuję, za obronę, takiego rzecznika życzyłbym sobie zawsze. :)
Obawiam się, że samodzielnie nie potrafiłbym tak spokojnie wytłumaczyć nieporozumień. Inna rzecz, że nie spodziewałem tego przedziwnego ataku - chwytać za pióro bez znajomości podstawowej terminologii, teorii wiersza.... można ale udzielać rad, czy komentować dzielnie? Efekty widać powyżej.

Przedziwnymi drogami wędruje ludzka pamięć. Jednym słowem (metonimia) wywołałaś cały ciąg skojarzeń poprzez Lévi-Straussa i Bader Meinhoff, aż po Kuśniewicza "Trzecie królestwo" Przez mojego ojca przezwane, proszę o wybaczenie, "Trzecie kurewstwo".
Nic, to. Cieszy mnie, że dostrzegłaś werso szukaniu schronienia, lekko skrywa się w tym rozkrzyczanym kontekście, a jest ważny - w nim przyczyna i skutek...

Magdam, zaprawdę nie rozumiem Twojego żalu. Błędy w interpretacji, chyba Ci wykazano?

Zajacanko, ja bardzo proszę o spokój i nie parskanie na monitor. Tu o poważnych sprawa "siem" rozmawia.

Czytacz sisey
julanda dnia 10.08.2010 11:59 Ocena: Świetne!
Nie dam rady przeczytać komentarzy (długaśne ale zaś!), jednak powiem, prosto, coś mnie "wzięło" i to bardzo, bo czy jak takie chodzą po skórze w górę i w dół, brrr, to czy mam iść do doktora?;) Piękny liryczny wiersz napisany przez Poetę! (A, jeśli dreszcze, to "dreszczowiec"?) Poczułam się obecna w tej poezji, realnie obecna! Pozdrawiam!
P.S. A to Twoje "poumierali mnie" - odczuwalne do głębi! Za "wnieboniesienia" jesteś Wielki!
sisey dnia 10.08.2010 12:21
Julando nieczytanie komentarzy siseya będzie karalne od września, jak tylko "par lament" wróci z wakacji i uchwali stosowne zapisy. Chwilo bezkarnie więc możesz...

Wiem, że sprowokowałem Cię do zajrzenia swoim komentarzem, ale nie liczyłem na takie pochlebstwa, Podtrzymuje, że mógłbym być kotem.

Nie ukrywam, że miło, gdy ktoś zrozumie "co gryzie Gilberta"

pzdr
Leszek Sobeczko dnia 10.08.2010 12:39
sisey
parlament jak wróci z wakacji to przeczyta Twój wiersz (świetny) i w ramach łatania dziury bzdetowej opodatkuje, nie tylko ironię; a powinien dawno zacząć od wnieboniesień
Twój "nowotwór" poumierali mnie spotkałem w potocznej mowie dawno temu na wakacjach nad Wartą , u Ciebie zastosowany daje lekkość przekazu;
piszesz tak, że trudno cokolwiek zmienić (czytaczom), jeśli już to na gorsze
gratuluję i pozdrawiam
sisey dnia 10.08.2010 12:51
zyga, pozostaje mi jedno - zdjąć tekst, albo szykować kasę na nowy podatek. Tak podejrzewałem, że nie jestem oryginalny, chociaż nad Wartą nic takiego nie znalazłem.

Brakuje mi słów odpowiednich, wieć tylko kiwam głową

sisey
Usunięty dnia 10.08.2010 15:44
myślę raczej że to autor tekstu stara się mnie zdyskredytować
za to że nie jestem entuzjastą
ale nie martw sie wcale nie muszę stawać ci na drodze
mimo wszystko pozdrawiam i życzę sukcesów
julanda dnia 10.08.2010 17:37 Ocena: Świetne!
Sisey - Kocie ;)! Czytanie komentarzy nadrobione! :D A wiersz mnie przyciągnął tytułem i zdążyłam się zachwycić, zanim doczytałam Autora. Z łapką do góry: słowo! I zastanawiam się, że wiersz tak pięknie stanowi całość, że żadnej ze zwrotek nie można dać pierwszeństwa, ani żadnej odmówić miejsca. Jest tak autentyczny, że jak powiem, że umiem już na pamięć, to i tak mi nie uwierzysz. Ot tak, sam się zapamiętał.
(Mnie się podoba "czytacze" - to chyba sprawa poczucia humoru, jak się go ma zaszytego, to są i "czytacze" i takie inne tam fajne określonka, żyją sobie, poprawiając humor, bo poważny czasem może być wiersz, a człowiek, no, jakoś przecież trzeba sobie radzić! ;) Pozdr.!
zajacanka dnia 10.08.2010 21:59
Jak o powaznych, to bardzo proszę:
"wnieboniesienia" od razu bardzo mi się spodobały! - lubię słowotwórstwo:)
"poumierali mnie na przekór" - odebrałam nieco inaczej, niż inni czytacze: poczułam, że to autor umiera, opuszczony przez tych odchodzących...

Mój, zapluty śmiechem - przy poprzednim komentarzu - laptop, dogorywa, żegnając się z Autorem
Do następnego razu :)
Bez oceny, bo się na poezji nie znam...
amela dnia 10.08.2010 22:28
sisey- temat przegadany zamknięty, przeminął z wiatrami- tak śpiewa cała Polska
Leszek Sobeczko dnia 11.08.2010 00:04
sisey
pod budką z piwem nie takie nowotwory się słyszało;
nie zdejmuj! tekst się sam broni znakomicie.
sisey dnia 11.08.2010 11:16
Vacum, daleki jestem od takich wojenek. Wybacz jeżeli poczułeś się urażony, ot czasem warto przemyśleć nim się zacznie korzystać z klawiatury (mnie również to dotyczy).

Julanda, lejesz mi miód na serce - zostałem kotem, o całej reszcie komentarza pomilczę, bo mi odbije z dumy. :)

Zajacanko, autor jest kontent, przykro mi z powodu laptopa (może elektrowstrząsy by coś...)

amela, gdybyś tak podesłała mi swój słownik terminów i symboli. Moja biedna głowa nie ogarnia tego przekazu, stąd nie odniosę się, przepraszam.

Zygfryd, ok. Jak coś, to będzie Twoja wina. ;)

kłaniam się sisey
magdam dnia 11.08.2010 20:02
No to suma sumarum = ci nie z paczki - nic tu po was, po co w ogóle piszecie jakieś tam komentarz, przecież i tak na niczym się nie znacie. Nasze teksty są jednogłośnie i zawsze NAJ. W takim razie = chory to kraj.
Arkady dnia 11.08.2010 20:54 Ocena: Świetne!
Rzadko ostatnio zagladam na forum, ale tu warto było... Błądzę troche po omadzku, ale chyba z wprawy nie wyszedłem i trafiam tam gdzie warto. Poruszasz ciężki temat, można powiedzieć nawet "tabu", ale moim zdaniem, ładnie prowadzisz...:)
sisey dnia 12.08.2010 10:21
Magdam, rozumiem, że potrzebujesz przynależności do jakiejś "paczki". Niniejszym dopisuję Cię do grona moich znajomych, a teraz idź i i nie pisz więcej, to znaczy pisz! Wiersze!
(Musze odwiedzić kardiologa, strasznie mi serce mięknie ostatnio)

Arkady, a szkoda, że rzadko, bardzo szkoda. Tematy tabu? A czy nie od tego właśnie jesteśmy - przełamywać schematy, burzyć konwenanse?

Miło, że wpadłeś. Sisey
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty