Dialog 2 - paniscus
Proza » Inne » Dialog 2
A A A
Dialog 2

- Chciałbym być w przyszłości kimś wielkim.
- To znaczy?
- No, wiesz. Żeby każdy liczył się z moim zdaniem. Szanowano by mnie. Popatrz na dzisiejszych "wielkich" tego świata. Ich pomysły są zawsze wielkimi pomysłami, choćby nie wiem jak szalone one były.
- Tak. Ci wielcy politycy.
- Nie kpij! Nie chodzi mi o polityków, nie tylko o nich.
- Rozumiem. Wielki człowiek broniony przez mały popleczników.
- Nie! Wielki człowiek sam potrafi bronić swojego zdania.
- To czemu się nie broni przed moją krytyką?
- Bo Ty jesteś zbyt maluśki aby krytykować wielkich ludzi!
- Ach, ci wielcy ludzie. Nie zgadzać się z nimi? Przecież to nie wypada. Jakże to?- może krzyknąć moja zbuntowana dusza- przecież głośno oni mówią o wolności słowa, demokracji w wypowiedzi i swobodnej krytyce. Krytykować i owszem można, ale z umiarem a przede wszystkim cicho, aby nikogo nie urazić. Ci skromni, którzy dokonali wielkich rzeczy. Czegóż mamy od nich oczekiwać? Powinniśmy być im wdzięczni... i na tym koniec!
- Nie ironizuj, zrób coś aby być wielki, bo jeszcze nie jesteś.
- Nie jestem wielkim człowiekiem.
- Nie jesteś...
- Masz rację, nie jestem. Moje słowa nie są, aż tak ważne. Możesz ze mną spokojnie polemizować, nie narażając się na atak ze strony mojego fanklubu. Cóż... nie jestem wielkim człowiekiem, więc co mi pozostaje? Będę słuchał z pokorą tych wspaniałych ludzi. Pokiwam głową na znak zrozumienia tych mądrych słów.
- Masz jeszcze coś do zrobienia w życiu, prawda?
- Mnie się zdaje, że powinienem mieć.
- Większość z tych wielkich zostawało nimi dopiero po śmierci.
- Więc droga wolna? Właśnie ci są najgorsi. Jakie ja mam prawo krytykować utwory tego przeklętego, skoro nie mogę zrozumieć owych czasów i jego samego? Rzekłbym parafrazując pewnego artystę "ci wielcy ludzie, im się udało". Gdy skrytykuję, to ogół społeczeństwa zawoła z oburzeniem: "krytykujesz, bo to jest modne dzisiaj! Modne to jest dzisiaj aby krytykować wielkich ludzi." Ja maluśki i te pokolenie wielkich ludzi.
- Przemawia przez ciebie złość, bo ty nigdy nie będziesz wielkim człowiekiem.
- Tak! Nie będę wielkim człowiekiem, więc pełen pokory szydzę. Opętany złośliwością z sarkazmem przyznaję im rację. Zostałem fałszywym bezmyślnym. Ujmę to inaczej. Ja nie chcę być wielkim człowiekiem. Nie chcę! Nie chcę być wielkim artystą, poetą, malarzem, muzykiem. Nie chcę być wielkim politykiem, mężem stanu.
- Widzisz, ja w przeciwieństwie do ciebie mam jakieś ambicje.
- Ambicje?
- Tak jak ty, tylko się nie przyznajesz.
- Może masz rację, ale jakie?
- Aby być kimś.
- To prowokuj! Zabij kogoś, popełnij niezwykłe samobójstwo, zacznij ćpać albo...
- Co?
- Po prostu bądź sobą, bądź wytrwały.
- Ciężka sprawa.
- Aha...
- Być kimś wielkim. Hm...
- Być maluśkim. Nie zamykać się w szafie, z własnymi poglądami.
- My mali.
- My prostacy.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
paniscus · dnia 29.03.2008 19:20 · Czytań: 964 · Średnia ocena: 3,25 · Komentarzy: 4
Komentarze
Usunięty dnia 30.03.2008 17:13 Ocena: Dobre
Ok, więc ja zacznę. Najpierw drobniuśkie szczególiki, które rzuciły mi się w oczy.
1) "Popatrz na dzisiejszych "wielkich" tego świata. Ich pomysły są zawsze wielkimi pomysłami,..." - ja tak myślę, że jeśli przed przecinkiem jest cudzysłów, to po też napisać w cudzysłowie "wielkimi".
2) "Wielki człowiek broniony przez mały popleczników." - chyba "przez małych popleczników".
3) "Moje słowa nie są, aż tak ważne" - po co przecinek?

Co do treści to nie będę się rozpisywał nadto, bo tekst jest prosty w odbiorze. Polemika z pewnym sposobem myślenia, który zakłada, że aby móc krytykować tzw. autorytety ("wielkich ludzi";), trzeba się samemu nim stać.
Podoba mi się końcówka. "To prowokuj! Zabij kogoś, popełnij niezwykłe samobójstwo, zacznij ćpać albo [...] po prostu bądź sobą, bądź wytrwały." Wynika z tego, że "bycie sobą" stało się już tak odległe współczesnemu człowiekowi, że zostaje uznane za prowokację.

Oceniam na dobre.
Bawidanka dnia 01.05.2008 11:28 Ocena: Dobre
Ktoś kiedyś powiedział, że smaku chłopskiego życia żadne królewskie berło nie zastąpi, swoją drogą popieram. Przydałoby się wpoić bohaterom utworu, którzy chyba wyznają lęk przed wolnością, ogarnięci zasadą hierarchiczności, niemal predystynacji (jedni to "Wielcy" do "wielkich" przeznaczeni, którzy maluśkimi nigdy nie byli, a drudzy to plebs masowy, plemienna wspólnota wierząca w zbiorowy mit) Tam gdzie "Wielki", tam i rój "małych popleczników". A rzucić w to starożytnym Rzymem! gdzie ambicja krwią i mieczem, a nie cichym poglądem z szafy..gdzie słowo to pieczęć istnienia, w Twoim zaś utworze pieczęcią ową jest kontrowersja, prowokacja, po-wszech-show-czas. ;)
słowem, dobre:D ale po przeczytaniu dzieła w głowie mojej obraz dwóch, za szczupłych, w pełni zakompleksionych (fanklub!) podlotków śniących sen rodem ze skrzynki, zwanej komputerem.
Na koniec szczypta kiczu:D -> 'pij mleko!(...)' ;)pozdrawiam
Usunięty dnia 01.05.2008 11:30 Ocena: Bardzo dobre
Nie będę dużo mówić bo znawcą nie jestem... Bardzo dobre.
lina_91 dnia 01.05.2008 12:46 Ocena: Dobre
Jest dobre, ale niestety mnie nie zachwyca.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty