Pijane dzieci nie czytają bajek - link a
Poezja » Wiersze » Pijane dzieci nie czytają bajek
A A A
Diabli im szyją kaftaniki z szyszek.

Co igła dziurkę w drewienku wyżarzy,
szajka z wertepów łupi cień z bandaży.

Co nić ze srebra czarcisko naniże
dzieciak chce zostać i dalej, i bliżej.

Rozwidla się cień, owija pnie, kracze -
co nić ze srebra ześciubi kubraczek.

Ni tam, ni tu kruk; ćma ni tu, ni ówdzie.
Sny z rdzy i gwoździ; dziecko leży w bruździe.

Trzeba mu jeszcze wysoko i nisko
w jednym obrazie - być, gdy nic i wszystko

pod szyszką spłynie w dobrej złej godzinie.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
link a · dnia 25.08.2010 15:43 · Czytań: 1067 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 21
Komentarze
Karamazov dnia 25.08.2010 15:52
wyliczanka z momentami, ja przechodzę obok.
creep dnia 25.08.2010 19:18
Pamiętam taki rytm, takie frazowanie, taką "wyliczankę" Pana Wojaczka. Choćby "Wstęp do nauki o barwach" albo "Ballada bezbożna" (tylko tam chyba było po 13 sylab?), ale melodyka, frazowanie - podobne. Nie wiem, czy taka była inspiracja (znaczy Wojaczkowa), ale z tego powodu się zatrzymałem.
Nie bardzo jednak chwytam, dlaczego te rozbite wersy (początkowy i ostatni) - początkowy "ładnie" łączy się z tytułem, to łapię, ale ten ostatni - czemu taki że tak powiem wyalienowany? jakby brakuje mi dwuwersu na koniec, ale jest pewnie jakieś sensowne i racjonalne uzasadnienie, ciekawym go - co więcej: chętnie dołożę tę uzyskaną wiedzę do "swojego doświadczenia"
link a dnia 25.08.2010 20:51
Karamazow - tym bardziej doceniam, że chciało ci się zostawić ślad.

creep - jesteś pierwszym czytelnikiem, który dostrzegł podobieństwo lub, ściślej, pierwszym, który mi o tym mówi. Nie było świadome, zauważyłam współbrzmienia dopiero, kiedy przeczytałam na głos po napisaniu, heh.
Ostatni wers. Między innymi, tak żeby trochę zostawić wierszowi:
a) nie ma pary, bo żadna odmiana śmierci czy odchodzenia chyba jej nie ma;
B) miał dawać wrażenie
- powiedzmy, niekompletności; braku części, która powinna być, a jej nie ma, jakiejś obecności, której się oczekuje, a tu nic - i nie za wiele o niej wiadomo, czyli jak u ciebie;
- (wynika też trochę z "a";) braku poprawnego zakończenia (w takim sensie, w jakim wymaga go np. sztuka retora) - naturalne w narracji/piśmie, rzadko jednak zdarza się gdzie indziej.
----
Dziękuję. Pozdrawiam.
creep dnia 25.08.2010 21:30
Hm - Kupuję w całości to wyjaśnienie. Świadoma "niekompletność", złamanie reguły powtarzalności, efekt braku czegoś oczywistego, co PO PROSTU powinno być a priori, a nie jest. Zgoda - to ma sens. Ciekawy zabieg (zapamiętuję, wykorzystam).
Jako że cenię świadome pisanie, zawitam w następnym tekście <zaintrygowany>.
link a dnia 26.08.2010 12:26
Też je cenię. Skoro tak, do zobaczenia:)
Usunięty dnia 02.09.2010 10:19
Cytat:
Ni tam, ni tu kruk; ćma ni tu, ni ówdzie.
Sny z rdzy i gwoździ; dziecko leży w bruździe.


Mam pytanie do autorki: w jaki sposób kruk i ćma wpływają na sny z gwoździ ???
link a dnia 02.09.2010 10:33
Skąd wniosek, że wpływają?
Usunięty dnia 02.09.2010 10:51
Cytat:
Skąd wniosek, że wpływają?


Bo inaczej zostałyby użyte bez celu po to tylko by zapełnić wers.

To z kolei mogło by wskazywać że wiersz-wyliczanka został złożony z byle jakich kawałków, tak aby tylko były zgodne z rytmem.
zapomin dnia 02.09.2010 11:21
Niezła lekcja dykcji :) Poza tym pobudza wyobraźnię do pracy.
link a dnia 02.09.2010 11:26
Claudio - w wierszach używam słów wyłącznie z celem. Bo inaczej to strata czasu. Mojego i czyjegoś. I nie wiem, co u Ciebie tak dokładniej oznacza słowo "wpływać". Mniejsza z tym. Przyjmuję, że pytanie: "jak wpływają" = "jaki mają związek". Odpowiadam: mają związek składniowy, który czytelnikowi ma sugerować możliwe rozwiązania tego, co Cię zainteresowało. Miłych poszukiwań. Thx. Pozdrawiam:)
link a dnia 02.09.2010 11:28
o, zapomin:) dziękuję, dobrego.
Alicja Wysocka dnia 02.09.2010 11:35
Fajna zabawa słowem.
Śpiewnie, zwiewnie i bajecznie.


Serdeczności :)
Usunięty dnia 02.09.2010 11:36
Cytat:
Odpowiadam: mają związek składniowy, który czytelnikowi ma sugerować możliwe rozwiązania tego, co Cię zainteresowało.



Czyli w tym wierszu najważniejsze są związki składniowe a nie sens słów tworzących wersy ???

Jeżeli tak, to jak zatem może być w nim coś wyjaśnione, skoro najwidoczniej nie jest logicznie ułożone ?

Czy zatem jest to wiersz bez sensu ???

Pozdrawiam
link a dnia 02.09.2010 11:40
Nie rozumiem, o czym mówisz. Składnia bez logiki nie istnieje, Claudio. Po prostu.
link a dnia 02.09.2010 11:41
Alicja Wysocka - dziękuję:) cieszę się, że mógł się wydać taki właśnie, jak mówisz. Heh, i lecę, bo czas najwyższy. Dobrego dnia Tobie i pozostałym Państwu:)
Karamazov dnia 02.09.2010 11:48
Za to ja rozumiem, o czym kolega Claudio mówi. Zauważyłem, że posiada bardzo brzydką cechę, która ujawnia się w taki sposób, że ten nie potrafi przyjąć krytyki i opinii innych, rewanżując się szukaniem dziury w całym i bazując na bardzo, bardzo niejasnych podstawach.

Claudio, jeżeli uważasz, że (mimo wszystko i mimo krytyki) twoje wiersze są świetne, po co wrzucasz je na portal, na którym większość ludzi uczy się pisać? Proponuję założyć bloga, wyłączyć możliwość komentarza i żyć w przekonaniu, że twórczość nie posiada wad. Ewentualnie założyć kółko wzajemnej adoracji, które po komentarzach zwrotnych, pełnych zachwytu, będzie bić peany nad każdą rymowanką z przekazem. Zawsze to jakaś publiczność.

Z tego co zauważyłem, to rozmowa z tobą przypomina kopanie się z koniem. Na początku sądziłem, że może faktycznie za bardzo pojechałem po rymowankach, skoro się uczysz i miałeś prawo się zdenerwować. Teraz widzę, że każdy głos krytyki traktujesz w ten sam, niezrozumiały sposób ukazania, że skoro "ty jesteś kiepski to i wszyscy dookoła są". Nie spotkałem się z czymś takim na PP jeszcze. I bardzo mi przykro, że w końcu musiałem.

No ale dla mnie to tylko oznaka braku dojrzałości autora.

Przepraszam, że nie na temat wiersza, no ale musiałem.

pzdr
Usunięty dnia 02.09.2010 11:59
Spokojnie kolego Karamazov - ja tylko pytam autorkę z ciekawości o sens jej wiersza :)

Wiem że nie pochwaliłem Twojego ostatniego wiersza:
http://portal-pisarski.pl/readarticle.php?article_id=22266

...ale to dlatego że naprawdę jak tak pospolity jak twarz lumpa pod budka z piwem. Niestety - nie wyszedł Ci...

Powracając do pytania...

Cytat:
Składnia bez logiki nie istnieje, Claudio. Po prostu.


Ale w wersie:
Ni tam, ni tu kruk; ćma ni tu, ni ówdzie.
Sny z rdzy i gwoździ; dziecko leży w bruździe.


Sama powiedziałaś że kruka, ćmę i sny z rdzy łączy tylko związek składniowy - gdzie tu w takim razie jest logika treści ? Możesz mi ją wskazać ?
Karamazov dnia 02.09.2010 12:06
Tu nie chodzi o pochwały czy krytykę. Z wierszem jest jak z jedzeniem, nie każde smakuje każdemu. I bynajmniej nie mam za złe, że go skrytykowałeś - twoje prawo. I tak na marginesie - twarz lumpa spod budki z piwem to naprawdę wdzięczny obraz na tekst i nie wiem dlaczego ma być pospolita.

Po prostu widzę w jaki sposób zachowujesz się na portalu i jakimi kryteriami kierujesz się dobierając ocenę i (i sposób oceny) wiersza.

Nie jestem znawcą, ani krytykiem - dlatego liczę się z tym, że popełniam błędy. Ale powiedzmy sobie szczerze - twoje wiersze są jeszcze słabe, to bardziej rymowane teksty opisujące rzeczywistość, niż poezja, która ma wzbudzać refleksję. I kiedy ktoś ci to wypomni ( i to nie jedna osoba, a kilka), nie złośliwie, a po prostu chcąc naprowadzić cię na odpowiednie tory, zamiast wyciągnąć wnioski, grasz w dziwny sposób.

Przemyśl to, bo w ten sposób zatrzymasz się na etapie, na którym jesteś. Cienkich rymowanek - cokolwiek ty byś o nich nie myślał i o poezji, która otacza cię dookoła.
Usunięty dnia 02.09.2010 12:15
Cytat:
Po prostu widzę w jaki sposób zachowujesz się na portalu i jakimi kryteriami kierujesz się dobierając ocenę i (i sposób oceny) wiersza.


Myślę że gdybym był tak hołubiony jak Ty to rzeczywiście nie musiałbym pytać krytyka moich wierszy dlaczego ma do nich uwagi.

Przykładowo oczytaj Mithrila z Poema.art, bo możesz się wiele od niego nauczyć.

Pozdrawiam
Alicja Wysocka dnia 02.09.2010 12:26
Kurczę, no ja nie mogę wytrzymać, a niech mnie posiekają za offtop.
W wierszu nie musi być logicznie, ma być poetycznie,
Ciągle to powtarzam. poeta nocą widzi słońce, a w dzień gwiazdy, widzi to, czego inni nie widzą, podobnie jak w bajce.
Kłamie, zmyśla wedle potrzeb.
Np.
Cytat:

szajka z wertepów łupi cień z bandaży


Cudownie abstrakcyjne. Bandaże mają cień?
Ano mają, najwyraźniej, w tym świecie mają i jeszcze można go ukraść.

Ufff...
link a dnia 02.09.2010 16:41
Claudio - miałbyś ochotę trochę ponegocjować?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty