Numer z jajkiem - Krzysztof Suchomski
Proza » Humoreska » Numer z jajkiem
A A A
Dział Ekonomiczny mieści się na pierwszym piętrze biurowca. Ze schodów w korytarz i pierwsze drzwi po lewej stronie. Okupują dwa pomieszczenia. W pierwszym, przechodnim, pracują czterej mężczyźni: trzyosobowa ekipa specjalistów od normowania oraz kierownik działu. Ciężkie drewniane biurka, zawalone papierami, spod których jak rafy z morskiej piany sterczą czarne korpusy telefonów, szafy z niedomykającymi się drzwiami, upstrzona wiszącymi kalendarzami i wspominająca z nostalgią swą niegdysiejszą jasnoseledynową świetność ściana, ciemnobeżowe wydeptane na wylot linoleum – wystrój typowy dla biura w kraju czarno-białej telewizji.
Z wewnętrznego pomieszczenia, ukrytego przed wzrokiem kogoś, kto chciałby tam zajrzeć z korytarza, wychodzi młoda dziewczyna trzymająca plastikową tacę z trzema upaćkanymi fusami szklankami. To znak, że jest dziewiąta trzydzieści, pora śniadania. Mężczyznom na ten widok przybywa energii, prostują się na krzesłach, promienieją życzliwymi dla świata uśmiechami.
- Jemy, panowie, jemy - nuci dziarsko zacierając ręce szpakowaty, opalony czterdziestopięciolatek. To Marian, były sportowiec, biurowy casanova i dyżurny dostarczyciel plotek. Dziewczyna wychodzi na korytarz, by dołączyć do procesji pań zmierzających z tackami do miejsc wyposażonych w bieżącą wodę. Bo jest dziewiąta trzydzieści i o tej godzinie fabryka je śniadanie. Śniadać będzie cała fabryki silników elektrycznych załoga, fizyczni i umysłowi jednoczą się solidarnie w rytualnym zaspokajaniu głodu. Bo razu pewnego, na okresowej naradzie aktywu partyjnego robotnicy poskarżyli się, że w biurach nic załatwić nie można, bo kiedy się nie przyjdzie, to tam tylko kawki i herbatki spijają, obżerają się i ludzi obgadują, a interesantowi przyjść na drugi dzień każą. Nie mógł takiej niesprawiedliwości społecznej dłużej znosić towarzysz dyrektor naczelny, gniewem na rozpasanie umysłowych się uniósł i swą gromowładną ręką zarządzenie podpisał, że odtąd wszystkim tylko raz dziennie jeść wolno i o jednakowej godzinie. A kto by o innej godzinie niż zarządzeniem wyznaczona pokarmy jakoweś spożywał, ten według regulaminu ukarany będzie.
Kaziu, niewysoki pulchny brunet, zbiera kubki z biurek kolegów - dziś jego kolej na robienie herbaty. Michał, dobiegający pięćdziesiątki właściciel krótko przyciętego wąsa i zaawansowanej łysiny, odrywa się od swojego ustawionego w rogu pomieszczenia biurka. Przechodząc z metalowym garnuszkiem w ręku obok biurka kierownika, rzuca w jego stronę, mrugając porozumiewawczo:
- Łap się za śniadanie, kierownik. Robota nie zając, nie ucieknie.
Długowłosy trzydziestolatek odkłada słuchawkę na widełki.
- Nie jem - oznajmia. - W tym tygodniu się odchudzam.
Deklaracja wywołuje śmiech, jeśli bowiem w tym gronie kogoś należałoby wytypować do dożywiania, to w pierwszym rzędzie właśnie jego. Ale żarty żartami, a śniadanie rzecz poważna. Kierownik sięga do skórzanej teczki i kładzie na biurku zawiniątko opakowane w papier, nie bez kozery noszący nazwę śniadaniowego. Pakunek, bliźniaczo podobny do setek tysięcy, które tego dnia zostaną na setkach tysięcy biurek rozpakowane. Równo pokrojone kobiecą ręką sznytki, ułożone i przecięte na pół, żeby się wygodniej jadło. Drugie śniadanie do pracy - atrybut żonatego mężczyzny.
Śniadania z teczki nie wyciągnie jedynie Michał. Tkwi w kawalerskim stanie i upiera się, że mu z tym dobrze. Garnuszek napełniony wodą stawia na maszynce elektrycznej. Era wszechbiurowych dzbanków elektrycznych już się rozpoczęła i maszynkę elektryczną "Wromet" czeka zasłużona emerytura. Behapowiec zakazał jej używać i inspektor pe-poż też zakazał, więc chowają ją do szafy, jak przegląd jest, a potem znów wystawiają na swoje miejsce. Bo weź podgrzej "gołąbki w sosie pomidorowym" w takim nowoczesnym dzbanku elektrycznym. Albo jajko ugotuj.
Michał ostrożnie wkłada dwa surowe jajka do garnuszka.
- Chcecie coś ze sklepu? - pyta. Pytanie jest w zasadzie retoryczne. Nie po to żonaci zapakowane śniadania dostają, żeby pieniędzmi po zakładowych bufetach czy sklepikach szastali. Michał patrzy z góry na siedzących potulnie za swoimi stosikami sznytek kolegów.
- No to ja sobie pójdę po świeże bułeczki - drażni ich na odchodnym.
Ma to wyliczone. Wyjście do sklepiku w budynku socjalnym zajmie akurat tyle czasu, ile trzeba na ugotowanie jajek. Mają być na twardo, takie lubi, więc nawet, jak zmarudzi trochę dłużej to jajkom nie zaszkodzi.
Chwilę po jego wyjściu Marian podchodzi do maszynki. Wyciąga palcami jajko i kładzie je obok na tacy.
- Kaziu, patrz przez okno.
Po kilku minutach Kaziu daje znak i jajko ląduje w kąpieli tuż przed powrotem Michała, który ściąga garnuszek z maszynki i łyżeczką wyciąga jajka z wrzątku. Para bułek i solniczka czekają posłusznie na biurku, aż jajeczka nieco przestygną, tak by Michał mógł je wziąć do ręki bez ryzyka oparzenia. Śniadaniowa konwersacja toczy się swoim leniwym rytmem, ale trzy pary oczu czujnie śledzą każdy ruch rąk amatora jajek na twardo. Michał chwyta prawą ręką jajko, podnosi je ponad blat biurka i wtedy dociera do niego jakaś odczuwalna fizycznie fala nagłego zainteresowania. Coś wisi w powietrzu, oprócz jajka trzymanego w palcach, które najwyraźniej przyciąga uwagę. Michał wstrzymuje ruch ręki, przygląda się bacznie kolegom:
- No co? Co tak patrzycie?
- My?
- No a kto?
- Taki przystojny jesteś, że oczu nie możemy oderwać - kpi Marian i wszystko wraca do normy. Ręka Michała energicznie opada na blat biurka. Znajomy odgłos uderzenia i pękającej skorupki powoduje, że Michał całkowicie koncentruje się na wymagającej wprawy i precyzji operacji obrania jajka. Napięcie opada, do następnej kulminacji, która ma nastąpić niebawem. Apetyt Michała sprawia, że na niebawem nie trzeba długo czekać. Pokrzepiony pierwszym jajkiem, wzmocniony na ciele i duchu, z fantazją przybija jajko do blatu. Mlaśnięcie rozlewającego się jajka zagłuszone zostaje niekontrolowanym dźwiękiem, wydanym przez struny głosowe mężczyzny. Korpus odchylony na krześle, usta otwarte, oczy wpatrzone w rękę, z której malowniczymi soplami spływają na blat resztki niedoszłego śniadania. Trzy pary oczu chłoną każdy szczegół tej sceny. Warto było czekać.
- O kurwa! Co to za jajko? -wyrzuca z siebie Michał. - Widzieliście to?
Trzy głowy kiwają skwapliwie, że tak, że widziały. Mięśnie trzech twarzy usilnie pracują nad nadaniem im poważnego wyglądu, by jeszcze nie wybuchnąć śmiechem, by jak najdłużej rozkoszować się tą historyczną chwilą.
- No patrzcie, kurwa. Co to za jajko? Co to za jajko?
Trzy damskie, autentycznie zdziwione twarze wychylają się przez drzwi z drugiego pomieszczenia.
- Co ci się stało, Michałku?
Michał siedzi w tej samej pozycji, nieruchomy jak pozujący model, sopelki białka i żółtka jeszcze zwisają z jego uniesionej dłoni.
- Nie wiem - mamrocze w zamyśleniu, bo są przecież rzeczy na niebie i ziemi, o których się filozofom nie śniło.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krzysztof Suchomski · dnia 02.09.2010 09:31 · Czytań: 876 · Średnia ocena: 3,33 · Komentarzy: 13
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Mic dnia 02.09.2010 16:20 Ocena: Dobre
Początek nudny, zakończenie ciekawe. Nie jest to zbyt ambitny tekst, ale fajnie się czytało.
Elwira dnia 02.09.2010 17:23
Nieco przydługi wstęp do w sumie błahej historyjki. Opis biura nudny i nic z niego nie wynika. Tak, błysnęło przy opisywaniu koloru ściany, ale po co to? Zbędne dla całości. Imiona niewiele wnoszą, tylko zamęt, zostawiłabym jedno albo lepiej wprowadziła postacie. Żart - udany, jak i sam jego opis. Tu już mamy typową humoreskę. Warto dostosować do tego początek opowiadania, skupić się na opisie postaci, obyczajów, a nie miejsca.
Interpunkcja do remontu, bo została zabita z premedytacją.

Pozdrawiam.
Krzysztof Suchomski dnia 03.09.2010 00:16
Dzięki serdeczne za celne uwagi. :) Tekst nie powstał jako anegdota. Jest retrospekcją bohatera i cofa go myślą w lata 80-te. Stają mu przed oczami obrazy i sceny takie, jakimi je zapamiętał. Poświęciłem tyle miejsca scenografii, by wywołać klimat tamtych czasów. Przemyślę kwestię skrócenia opisu.
Stefanowicz dnia 03.09.2010 00:26 Ocena: Bardzo dobre
Nie skracaj. Miało być retrospektywnie i było. Nie wypowiadam się jako recenzent Twojego kunsztu pisarskiego tylko jako czytelnik. Przyjemnie było przeczytać, zobaczyłem te wnętrza i bynajmniej się nie nudziłem. Pozdrawiam.
Krzysztof Suchomski dnia 03.09.2010 08:28
Cieszę się, że mogłem sprawić Ci przyjemność. Muchos gracias. :)
Usunięty dnia 03.09.2010 14:23
Pozwolę sobie również uznać tekst za ciekawy szczególnie, że oddaje atmosferę dowcipów, jakie od dawna współpracownicy nawzajem sobie "przyrządzali". Zawsze w takich sytuacjach uciechę mieli przede wszystkim obserwatorzy.
Pozdrawiam Krzysztofie. :smilewinkgrin:
Krzysztof Suchomski dnia 03.09.2010 14:31
Miło mi gościć Cię w moich skromnych progach i dzięki za opinię :).
By the way, jesteś może dziekanem tutejszego Klubu Seniora? ;)
Pozdrawiam serdecznie. :)
Bardzki dnia 03.09.2010 19:48 Ocena: Dobre
Błaha historia umiejętnie napisana. Nie pracowałem w tamtych czasach, ale tak sobie je wyobrażam. Umiejętność pisania daję nadzieję ,że gdy znajdziesz ciekawy temat to go nie zmarnujesz i na pewno powstanie coś interesującego.

Pozdrawiam
Krzysztof Suchomski dnia 04.09.2010 01:09
Będę się starał. Dzięki za wizytę i zapraszam do innych moich produkcji. :)
zajacanka dnia 05.09.2010 20:14
Sympatycznie napisane i dobrze sie czyta. Biurowe dowcipy zawsze urozmaicaja nudna prace :)
Pozdrawiam z usmiechem na ustach :)
Krzysztof Suchomski dnia 06.09.2010 10:48
Pisałem to w celu wywołania uśmiechu czytelnika, ale też dla pokazania, że po latach zostają w pamięci takie pozornie błahe wydarzenia. Pamięta się je lepiej, niż stresujące narady, kłótnie, reorganizacje, transakcje i bilanse.
Dzięki za miłe słowa. :)
adamwozynski dnia 04.01.2011 11:43
Początek niepozorny, ale zakończenie udane. W latach 80. takich biur różnego rodzaju było mnóstwo, utwór dobrze oddaje klimat tamtych lat.
Krzysztof Suchomski dnia 04.01.2011 20:11
Bo prawdziwego mężczyznę poznaje się po tym, jak kończy ;) :D Dzięki, Adamie. Pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty