Rozmowy kontrolowane (1) - Krzysztof Suchomski
Proza » Humoreska » Rozmowy kontrolowane (1)
A A A
Redaktor Paulina Jahnke: W naszym studiu witamy pana doktora Józefa Ekspertowicza, wykładowcę uniwersyteckiego, autora książek „Pokolenie neostrady” i „Bezstresowa komunikacja”.
Dr Józef Ekspertowicz: Dzień dobry pani, dzień dobry państwu.
Red. P.J.: Przygotowując się starannie do naszej rozmowy, bo jako profesjonalistka poważnie traktująca swój zawód zawsze się starannie przygotowuję, przeczytałam książkę - to było szczególne doświadczenie. Z danych statystycznych, które również i pan, panie doktorze, przytacza w swoich pracach, wynika, że czytamy coraz mniej książek. Czy obyczaj czytania stanie się w przyszłości przeżytkiem i dlaczego tak się stanie?
Dr J.E.: Zadając mi pierwsze pytanie, drugim dała już pani na nie odpowiedź, więc …
Red. P.J.: Bo ja czytałam pana książkę i znam odpowiedź, ale telewidzowie w większości, jak pokazują badania, nie czytali, więc chciałam, żeby pan to powiedział. Ale przerwałam panu, proszę kontynuować.
Dr J.E.: Czytanie jest czynnością intelektualną wymagającą skupienia i zaangażowania procesów myślowych, które …
Red. P.J.: Mówimy oczywiście o czytaniu ze zrozumieniem.
Dr. J.E.: W rzeczy samej, pani redaktor. Tak rozumiane czytanie wymaga zatem zaangażowania ze strony podmiotu czytającego, a jednocześnie, aby proces czytania był skuteczny, wymaga spełnienia całego szeregu sprzyjających okoliczności zewnętrznych, takich jak czas, miejsce, właściwe oświetlenie, brak czynników rozprasz…
Red. P.J.: Wiem, pozwoli pan, że panu wejdę w słowo, bo wiem, że chce pan nam powiedzieć, że czytanie jest trudne. I z tym można się w sumie zgodzić, ale czy to na pewno jest przyczyną, że czytanie stało się mało popularne, bo pytani o to wydawcy, czy pisarze mówią co innego. Mówią, na przykład, że winna jest telewizja lub komputery, bo odciągają ludzi od książek, że winna jest polityka fiskalna państwa, bo ono nie chce zrezygnować z VAT-u na książki, a z kolei czytelnicy mówią, że książki są po prostu za drogie. A pan się z tym nie zgadza. Uważa pan, że szukamy wymówek, a wina za upadek czytelnictwa leży w nas samych?
Dr J.E.: Człowiek, pani redaktor, jest tak skonstruowany, że mając do wyboru rozwiązanie wymagające większego wysiłku i rozwiązanie wymagające mniejszego wysiłku, wybiera to drugie. I całe szczęście, bo gdyby nie ta nasza cecha, do dziś mieszkalibyśmy w jaskiniach. Przecież pani też zapewne zamiast prać, płukać i wyżymać rzeczy ręcznie używa pralki automatycznej, nieprawdaż?
Red.P.J.: Ja w ogóle nie zajmuję się praniem, panie doktorze. A wracając do książek, to przecież czyta się je w określonym celu, więc jak to jest z tym wyborem, skoro mamy to robić w jakimś celu, to dlaczego rezygnujemy?
Dr J.E.: Czyta się, na przykład, dla rozrywki lub zabicia czasu, ten sam efekt przy mniejszym wysiłku większość ludzi osiąga włączając telewizor. Czytamy także w celu zdobycia wiedzy lub uzyskania konkretnych informacji, i tu kuszącą i łatwo dostępną alternatywą jest Internet. Te rozwiązania nie tylko wymagają od nas wydatkowania mniejszej ilości energii, ale też są bardziej ekonomiczne w sensie czysto finansowym. Przeprowadzone przez nasz instytut badania …
Red.P.J.: A widzi pan, więc jednak telewizja i komputery odciągają ludzi od czytania, nie każdy przecież jest Chuckiem Norrisem, który potrafi jednocześnie czytać książkę i oglądać telewizję. Pewnie nie powinnam tego mówić, bo przecież jestem pracownikiem telewizji, więc też od razu zwrócę uwagę państwa na fakt, że nasza stacja propaguje czytanie książek, mamy nawet specjalny program poświęcony nowościom wydawniczym, nazywa się „Wydawniczy kwadrans” i jest emitowany w każdy czwartek o godzinie czterdzieści pięć minut po północy i powtórki lecą zawsze w niedzielę rano, jeśli dobrze pamiętam, o piątej trzydzieści, serdecznie państwa zachęcam do oglądania tego popularnego programu. A teraz, skoro już uzgodniliśmy stanowisko w sprawie wpływu telewizji i komputerów na poziom czytelnictwa, chciałabym, panie doktorze, zapytać pana o pańską teorię bezstresowej komunikacji. Bo wyczytałam, że w przyszłości, jeśli wierzyć pana proroctwu, ludzie będą komunikować się za pomocą obrazków czy też ikonek, co zaoszczędzi nam wydatku energetycznego związanego z używaniem aparatu mowy, oraz wysiłku umysłowego kierowanego na poprawne formułowanie zdań, no i wreszcie zlikwiduje problemy gramatyczne i bariery językowe. Pisze pan także, że zredukowane do najprostszych form jednoznaczne wypowiedzi pozwolą uniknąć ryzyka i stresu spowodowanego mylnym odczytaniem intencji przez odbiorcę lub niewłaściwą interpretacją. To by pewnie bardzo pomogło naszym politykom. Zastanawiam się czy to jednak jest możliwe, taka bezprecedensowa rewolucja w komunikacji?
Dr J.E.: Pani redaktor ma prawo nie pamiętać tak odległych czasów, ale kiedyś, gdy byłem młody grało się w taką grę, która nazywała się flirtem towarzyskim i polegała na wymianie kart na których wydrukowano różne przydatne fragmenty konwersacji, a więc można rzec – precedens już był. A zatem nie …
Red.P.J.: Proszę wybaczyć, że panu wejdę w słowo, ale czy to nie było tak, że takie gry we flirt służyły temu, by młode kobiety, nieśmiałe, wychowane zgodnie z ówczesnym kanonem tego, co wypada i nie wypada pannie z dobrego domu, mogły nie przełamując mieszczańskich konwenansów, po prostu porozmawiać z młodymi mężczyznami, nie narażając się na podsłuchanie. Dziś, kiedy kobiety nie tylko zrównały się prawami z mężczyznami, ale częstokroć są bardziej asertywne i pełne inicjatywy, uprawiają boks lub politykę, nie muszą chować swoich przekonań czy wypowiedzi za parawanem konwenansów. A może to typowo męski wybieg, by w przyszłości uniknąć trudnych rozmów po spóźnionym powrocie do domu? Pan odczuwa taką potrzebę unikania trudnych pytań?
Dr J.E.: Uff… Zdarzają się takie chwile… ale jeśli pani pozwoli, chciałbym zaznaczyć, że przedstawiając wizję przyszłości nie koniecznie muszę…
Red.P.J.: Tak, tak, oczywiście, panie doktorze, ale dostajemy już sygnał z reżyserki. Nasza rozmowa niestety …
Dr J.E.: Ale ja nic nie zdąż…
Red.P.J.: Rozmowa z panem jest szalenie interesująca i moglibyśmy słuchać pana godzinami, ale czas jest nieubłagany. Wysłuchaliście państwo ciekawych teorii na temat przyszłości komunikacji międzyludzkiej autora głośnej książki „Pokolenie neostrady”, pana doktora Józefa Ekspertowicza. Dziękujemy panu za udział w naszym programie, a państwa zapraszamy do mapy pogody.


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krzysztof Suchomski · dnia 15.09.2010 11:47 · Czytań: 868 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Elwira dnia 15.09.2010 19:37
Cytat:
bo jako profesjonalistka poważnie traktująca swój zawód zawsze się starannie przygotowuję

to bym wyrzuciła, niepotrzebne

Cytat:
czy to na pewno jest przyczyną, że czytanie stało się mało popularne

bardzo brzydkie to pytanie

Cytat:
się takie chwile…,

po wielokropku nie pakujemy już przecinka

:lol:
Stylizacja pani redaktor - pierwsza klasa :) Takie właśnie... pokolenie Neostrady. Przeczytała jedną książkę i udaje mądrą. Jest irytująca, wkurzająca, a jednocześnie doskonale pokazuje, w jaki sposób zabija się czytelnictwo i jakiekolwiek dyskusje o literaturze. Trzeba o niej mówić i telewizja mówi, a to, co i jak... to już przecież zupełnie inna sprawa.

Popraw interpunkcję.
Pozdrawiam.
Krzysztof Suchomski dnia 16.09.2010 00:01
Dzięki, Elwiro. Celowo przerysowałem nieco panią redaktor z całodobowej telewizji, stąd może te zdania, które wydały Ci się zbędne lub niezgrabne. Pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty