Modliszka 2 - zajacanka
Proza » Miniatura » Modliszka 2
A A A
– Ależ ci Anglicy to rasiści! Wiesz, co mi dziś w pracy powiedział Alan? – trajkotałam od progu w stronę otwartych drzwi do salonu. – Że jeśli jestem biała, mówię po angielsku, nie jestem homo i nie obnoszę się ze swoją religią, to jest w porządku. No, co za podejście! – powoli zdejmowałam płaszcz. – A co z kolorowymi, gejami, muzułmanami? To nie ich wina, że są tacy, jacy są. Trzeba być tolerancyjnym! Tym bardziej tutaj, w tym kulturowym tyglu – schowałam buty do szafki. – Dawno już powinni przyzwyczaić się do emigrantów! – klucze do koszyczka, żeby się nie zapodziały. – Tylko skośnych jeszcze tolerują, tak powiedział! – torebka na wieszak, szybkie spojrzenie w lusterko.

Weszłam do salonu i stanęłam jak wryta. Pani Wyuzdany Seks siedziała na sofie w dość luźnej pozycji, trzymając za rękę…
Zrobiło mi się ciemno przed oczyma, szczęka niezbyt inteligentnie opadła, a w gardle zaschło. Zimny dreszcz przeszedł od stóp do głowy; świat się walił bez mojej winy.
– No, co ty? Czarnucha mi do domu przyprowadziłaś? – samo się wyrwało.
– To mój nowy narzeczony – pisnęła, a na ustach wykwitła podkówka.
Spojrzałam na męża, szukając w jego oczach ratunku, ale zobaczyłam tylko drwinę: radź sobie sama.
– To może zrobię kawę? – powiedziałam, chcąc rozładować sytuację i uciec jak najszybciej z salonu.
– Czarna, czy… - ugryzłam się w język.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
zajacanka · dnia 18.09.2010 08:40 · Czytań: 1207 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 27
Komentarze
Darksio dnia 18.09.2010 09:10
Witaj, Zajacanko.
Udany ciąg dalszy Modliszki. To się nazywa przewrotność! Inne poglądy wyraża się publicznie, co innego się myśli. Bardzo dobrze oddajesz, migawkami z życia, pojedyncze aspekty i cechy ludzkiej moralności. Bardzo dobry pomysł ukazywania tego w miniaturach, skupianie się na pojedynczym zagadnieniu, zamiast rozpisywać się w nieskończoność. To trafia celniej w sedno i jako obrazek pozostaje dłużej w pamięci. Czekam na następny epizod z ciekawością, co takiego wydarzy się kolejnym razem.
Pozdrawiam.
zajacanka dnia 18.09.2010 13:18
Witaj Darksio,
dzieki za dobre slowo. Mam jednak maly problem, bo - obawiajac sie odrzucenia tekstu przez Administracje za zbyt rasistowskie nazwanie sprawy po imieniu - dodalam lagodniejsza i ciut dluzsza wersje. I teraz nie wiem, czy powyzszy zastapic nowym, czy czekac na edycje kolejnego.
Krzysztof Suchomski dnia 18.09.2010 13:24
Temat "rasowej dwulicowości" ekspoloatowany był przez pisarzy i filmowców, więc trudno dodać tu coś odkrywczego. Zgadzam się z Darksiem -udało Ci się pokazać, że to nie tylko Ważny Problem Społeczny, ale też przypadłość, która przytrafić się może właśnie nam.
Cieszy ponowna obecność Pani Wyuzdany Seks. Myślę, że ta persona ma przed sobą duże perspektywy. Tylko patrzeć jak zaproszą ją do telewizji. ;)
Pozdrawiam :)
Elwira dnia 18.09.2010 13:48
Tak to jest, że czasem teoria, którą wymawiamy, powtarzamy i tłuczemy na różne sposoby musi zderzyć się z rzeczywistością i wtedy wychodzi, co naprawdę myślimy :) Bardzo ładnie to pokazałaś. Łatwo nie być rasistą, jeśli nie miało się okazji nim być, łatwo być tolerancyjnym w pięknym, uporządkowanym świecie./ A co, kiedy nagle problemy z gazet wchodzą do naszego domu? To dopiero jest wyzwanie!

Pozdrawiam.
szara eminencja dnia 18.09.2010 13:51 Ocena: Świetne!
Zajacanko, tekst rewelacyjny :)

Ciekaw jestem tej "mniej łagodnej" wersji.
ponoć w literaturze nie ma tematów tabu, a przekraczanie granic jest wskazane
zajacanka dnia 18.09.2010 16:31
Krzysztofie,
Pani W.S. moze trafic dokadkolwiek mnie wyobraznia poniesie:) Do telewizji, powiadasz? Niezly pomysl. Zastanowie sie :) Dzieki za wizyte i poczytanie :)

Elwiro,
ladnie to okreslilas "latwo nie byc rasista". To prawda. Na codzien spotykam sie z roznymi rasistowskimi zachowaniami i to zmusilo mnie do napisania tej miniaturki.

garrapata,
dzieki za "rewelacyjny":D
Pozdrawiam.
zawsze dnia 18.09.2010 16:48
Witaj, Zajacanko.:) A ja właśnie jestem świeżo po lekturze obu części Modliszki i jestem szczerze nimi oczarowana. Pani Wyuzdany Seks w tej chwili okazała się człowiekiem bardziej niż Pani Zazdrosna Cnota... Buziak, nie każ czekać długo na kontynuację. :)
zajacanka dnia 18.09.2010 23:11
Spalonka, milo mi cie goscic:)
Pani Zazdrosna Cnota - chyba przejme okreslenie - jest po to, zeby uwidaczniac nasze wady, ukryte emocje. Pracuje nad nia:)
Buziaczki, ale nie wiem do kiedy :)
Usunięty dnia 19.09.2010 11:57 Ocena: Świetne!
Tekst świetnie oddaje rzeczywistość w społeczeństwie, które jest dwulicowe.
Inne oblicze służy do wyrażania opinii na zewnątrz, podczas gdy własne przekonania są zupełnie odmienne.:bigeek: Skąd to znamy? B)
Tekst krótki, lecz wiele mówiący. Świetny przekaz. :yes:
Pozdrowienia. :D
Wasinka dnia 20.09.2010 19:12
No i mamy kolejną migawkę z rzeczywistości. Trafną, choć przerysowaną. Tym bardziej uderza. Co dalej, Zajacanko? - ciekawam :)
zajacanka dnia 20.09.2010 22:55
Wasinko, nie wiem co dalej. Zobaczymy co wena przyniesie;)
Mieszko, mialo byc krotko i dosadnie.
Dziekuje za odwiedziny:D
bassooner dnia 20.09.2010 23:01
... no poleciałem i czekam... dawaj dalsze i dłuższe... ;-)))
julass dnia 21.09.2010 00:19
no i się rozczarowałem... doprawdy nie rozumiem czemu wszyscy wpadaja w taki zachwyt... ot scenka jakich wiele... poprawnie napisana, nie powiem ale jakoś bez wyrazu... poprzedni odcinek był zdecydowanie bardziej jakiś...
mahuss dnia 23.09.2010 08:40
Tolerancja ważna rzecz... Odnoszę wrażenie, że Pani Wyuzdany Sex jest alter ego bohaterki. Co ciekawe (jeśli oczywiście moja interpretacja jest zgodna z zamysłem Autorki) to ta skrywana, niechciana, odrzucana przez kobietę część jej tożsamości okazuje się w tym wypadku bardziej prawdziwa i mniej zakłamana niż część "na pokaz". Fajny początek cyklu!
zajacanka dnia 25.09.2010 01:41
mahuss, zaskoczyles mnie takim komentarzem. Nikt przed Toba tak tego nie odebral:)
Usunięty dnia 25.09.2010 02:01
śmieszne. I za uśmiech, śmiech można ocenić. Niestety, to bardzo prymitywny tekst. Ale to jest modne.

Jestem tolerancyjny. Lubię dziwki.
sisey dnia 25.09.2010 10:06
Anka, przeczytałem z przyjemnością, całość na miejscu i niczego bym nie zmienił. Życzyłbym sobie takie teksty widzieć na wlepkach w komunikacji, doskonała lektura między przystankiem stąd do przyszłości. :)

Tak mi pisz.

Widziałbym cały zbiorek takich tekstów, mmm... rozpędziłem się?

sisey - z działu poezja do...
zajacanka dnia 26.09.2010 21:02
sisey, a juz myslalam, ze terapia Miladory poskutkowala i ze poszedles w lagodnosc, ale ironia wylazi z ciebie na kazdym kroku. I dobrze, inaczej byloby nudno :)

Olowiany, dzieki za usmiech:)
hustlereq dnia 10.03.2011 02:17
Przepraszam, że pytam, ale kogo Pani Wyuzdany Seks trzymała za rękę w tym odcinku? A ta "podkówka, która na ustach wykwitła" powinna chyba wykwitać na twarzy, a nie na ustach? Domyślam się, że to niezamierzone błędy logiczne, ale może to tylko moje IQ jest zbyt niskie, żeby zrozumieć o czym mowa. W każdym razie pozdrawiam i lecę odkrywać resztę portalu.
zajacanka dnia 10.03.2011 23:21
Nie wiem jakie masz IQ; jak masz problemy z odbiorem tej czesci, polecam poprzednia:)
Kaero dnia 25.06.2012 00:35 Ocena: Świetne!
Ha, a tak się składa że piszę pracę magisterską na temat "ras" wśród ludzi. Zbieram dane (poprzez ankiety) u polskich i czeskich naukowców oraz studentów. Jakie ci ludzi mi rzeczy wypisują w tych ankietach, aż strach - a oni przecież powinni znać się na rzeczy jako biolodzy. Tak mi jakoś ta miniaturka podpasowała do tego jak ulał :)

Jeden błąd rzeczowy wychwyciłam:
Cytat:
przyzwyczaić się do emigrantów!

- jeżeli mówimy o ludziach, którzy przybyli do jednego kraju z innego, to w tym przypadku są to imigranci

Pozdrawiam :)
ekonomista dnia 25.06.2012 01:18
No wiedziałem, że pani Wyuzdana ma bogate doświadczenia :D
zajacanka dnia 25.06.2012 09:02
A skąd niby jej ksywka w ustach głównej bohaterki? :D
ekonomista dnia 25.06.2012 09:25
Dla głównej bohaterki wyuzdanym seksem może być przytulanie się przy zapalonym świetle :D
zajacanka dnia 25.06.2012 09:28
Tego nie wiem, zapytam przy najbliższej okazji :D
ekonomista dnia 25.06.2012 09:33
Nie pytaj, raczej mam rację :D
zajacanka dnia 25.06.2012 10:00
Kaero, oczywiście znam różnicę pomiędzy emigrantami, a imigrantami. Jednak tu, bohaterka wypowiada się z pozycji emigranta. Gdyby mówił to Anglik, pewnie powiedziałby o imigrantach. Żaden emigrant nie myśli o sobie, że jest imigrantem.

Pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty