Relacyjna Teoria Trójcy Świętej - Marat
Proza » Obyczajowe » Relacyjna Teoria Trójcy Świętej
A A A
Trzy osoby – ale Jedna. Ani jedna, ani trzy.

Bóg Ojciec, Syn Boży, Duch Święty.

Bóg Ojciec kocha Syna doskonałą miłością.

Kochając doskonałą miłością, Ojciec zanika – roztapia się w ukochaniu Syna.

Syn kocha Ojca doskonałą miłością.

Kochając doskonała miłością, Syn zanika – roztapia się w ukochaniu Ojca .

Doskonała miłość swą mocą tworzy, personifikuje byt trzeci – Ducha Świętego.

Jest Ojciec, jest Syn i jest ich miłość – Duch Święty, ale nie ma Ojca, nie ma Syna i nie ma ducha – bez relacji.

Dlaczego można bluźnić przeciw Ojcu i przeciw Synowi a przeciw Duchowi Swiętemu nie można?

Tres faciunt collegium
Omne trinum perfectum

Dalej, zaprawdę, powiadam wam: Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą, to wszystkiego użyczy im mój Ojciec, który jest w niebie. Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje tam jestem pośród nich. (Mt 18,15 - 20)

Chrześcijański dogmat Trójcy Świętej opiera się na Bogu trójjedynym, Bogu w trzech osobach: Bogu Ojcu, Synu Bożym i Duch Świętym. Lecz jednym są, i nie ma ani jednej ani dwóch ani trzech osób jako Boga.

To, co najlepsze realizuje się zawsze w relacji, pomiędzy.
To co samotne w sobie jest martwe dla miłości.
Relacja między osobami tworzy postać absolutu.

Siła miłości idealnej Ojca do Syna i Syna do Ojca tworzy trzecią osobę - zaprawdę bowiem, gdy miłość nie ma granic sama jest ciałem i duchem - Duchem Świętym, personifikacją najdoskonalszej wymiany miłosierdzia. W relacji miłości nie ma jednak ani Ojca ani Syna ani Ducha, oddzielne byty i niebyty rozpływają się w Ukochaniu.

Pamiętaj: będziesz bluźnił przeciwko Ojcu i będzie Ci wybaczone, będziesz bluźnił przeciw Synowi i będzie Ci wybaczone, będziesz bluźnił przeciw Duchowi i nie będzie ci wybaczone ani na ziemi ani w niebie.

Relacja jest bowiem ostateczną prawdą.
Ale i relację można odrzucić świadomie.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Marat · dnia 03.10.2010 10:01 · Czytań: 1068 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 9
Komentarze
Jack the Nipper dnia 03.10.2010 18:24
Cytat:
Dlaczego można bluźnić przeciw Ojcu i przeciw Synowi a przeciw Duchowi Swiętemu nie można?


Tu jest prostsza odpowiedź:

Art. 254 Katechizmu Kościoła Katolickiego:

(...) "Ojciec jest Tym, który rodzi; Syn Tym, który jest rodzony; Duch Święty Tym, który pochodzi.

Art. 264 Katechizmu Kościoła Katolickiego:

"Duch Święty pochodzi od Ojca jako pierwszego źródła, a – przez
wieczny dar Ojca dla Syna – wspólnie od Ojca i Syna"

Zatem: Jesli pochodzisz od Absolutu to jeszcze nic, ale jeśli pochodzisz od dwoch Absolutów jednocześnie, a a na dodatek te dwa Absoluty są Jednością, to nikt nie podskoczy.
Więc lepiej nie bluźnić.
Elwira dnia 03.10.2010 20:10
To, co napisałeś nie zostało jednak do końca przemyślane i oparte na Piśmie. Co prawda, nie bardzo wiem, jakie było założenie, czy chciałeś sobie coś potworzyć na podstawie i wyszła wolna improwizacja, czy też napisać coś zgodnego z dogmatem. Zapytam więc, jak to się ma do twierdzeń:
bóg jest miłością.
Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem.
Jest jeden Bóg. Są trzy osoby boskie.
Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej, jak tylko przeze mnie.
Idź, Twoje winy są Ci odpuszczone.

Wydaje mi się, że jest to luźna interpretacja głównej prawdy wiary, do tego bez próby zrozumienia. Cóż, w opowiadaniu (chociaż to opowiadaniem nie jest) ujdzie. Jako jakiś wywód teologiczny - już nie. Brak konkretów, przykładów...
Marat dnia 04.10.2010 10:47
Szczegółowiej odpiszę później, natomiast z doskoku.

1. Jest to luźna interpretacja.
2. Jest to luźna interpretacja podana jako dogmat w moim kościele.

Teoryjka ma już z 15 lat, o wiele później natknąłem się na tekst "Modele Boga" Jacyny - Onyszkiewicza (fizyk, zapraszany chyba do Castel Gandolfo) - tekst powinien być w sieci. Są tam pewne paralele do tego co napisałem.

pozdrawiam B)
Marat dnia 04.10.2010 10:50
"Również tchnienie Ducha Świętego przez Ojca i Syna jest aktem miłości, tak doskonałej i niepojętej, że wybucha osobą Ducha Świętego, staje się źródłem Jego odrębnej osobowości. "

http://www.staff.amu.edu.pl/~zbigonys/model_boga.html

Teorię ułożyłem pod koniec liceum w 1996 r., a później, jak już wspomniałem, znalazłem m.in. ten tekst powyżej.
zapomin dnia 04.10.2010 11:12
Mnie najbardziej przekonała przygoda św. Augustyna na plaży.
Marat dnia 04.10.2010 15:29
Jack the Nipper: Rozumiem, że w ten sposób wyjaśniasz, dlaczego nie będzie przebaczone bluźnić przeciw Duchowi. Dość dowcipnie. Ja kierowałem się raczej w stronę: odrzucenia idei relacji jako takiej (wolne - Nie powiedziane miłości Bożej)

Elwira: Zaznaczyłem już, że to interpretacja. Wydaje mi się to jednak dość przemyślane, bardziej niż komentarz może nawet, bo z tego co cytujesz nijak nie tworzy kategorycznego zaprzeczenia temu co ja napisałem powyżej.

A jakie przykłady, konkrety mógłbym podać? Trójca to jednak dziedzina dość abstrakcyjna, a ja - zdaje się, w tej teorii trochę ją jednak mimo wszystko humanizuję - Mogę spróbować, jeśli mnie naprowadzisz..
Marat dnia 04.10.2010 15:30
zapomin: Przybliżyłbyś? Czy ta przygoda była seksualna?
Elwira dnia 04.10.2010 20:29
Jeśli jest to Twoja interpretacja i nie pretenduje do miana teologicznego wywodu, to nie mam nic przeciwko. :)

Natomiast nie do końca się zgodzę jeśli chodzi o rozumienie biblijne. Ale kwestii trójjedności Boga jest chyba tą najbardziej niejasną i niezrozumiałą. Normalnym jest, że każdy ją sobie jakoś tłumaczy. Przepraszam, muszę zwolnić komputer i nie mam czasu udać się pod link. Może jutro :)
Marat dnia 04.10.2010 20:33
Zachęcam do choć pobieżnego przeglądnięcia artykułu Onyszkiewicza, spotkania naukowców w CG były nota bene pod patronatem papieskim i trudno uznać je za całkowicie heretyczne. Choć wiadomo, że prawdziwe wiary rodziły się zawsze z herezji (jak i chrześcijaństwo..)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:46
Najnowszy:wrodinam