czarna dziura - sisey
Poezja » Wiersze » czarna dziura
A A A
się nie klei

Nad wyraz ciężkie grawitacją dłonie
browar uśpiły. Na pustawym stole
liczę skrzydełka martwym muchom
nasze serca pod nagą żarówką

Lady Makbet dopieszcza studenciaka
już knują nad Freudem: chory żyd.
Nie daj bóg Hegla wezwą - będzie rzeź
wszystkich uwiera stara drzazga.

Dwa lata jak od podatków wykpił się Robert

na stałe

a tu bezradność między nami
bujnie kwitnie onomatopeja
i z młodych gniewnych tylko gniew
nocami chrapie w plecy pulchnych żon

Francois podtyka świeżego Leśmiana
zawisa mi na wargach chociaż "je ne parle"
herbata grzeje zjesienniałą noc
czas gaśnie pod nagą żarówką



pamięci Roberta
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
sisey · dnia 05.10.2010 06:00 · Czytań: 1018 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
Stefanowicz dnia 05.10.2010 11:04 Ocena: Świetne!
Nastrojowy i jednocześnie bez pretensji do nadętej poetyckości tekst. Barwnie opisany studencki czas, w którym jeszcze wszystko jest możliwe i ten postudencki, w którym już nie wszystko. Pośrodku zaś czarna dziura...
Jakże trafna jest diagnoza, że tylko podatki i śmierć są pewne. tak czy owak trzeba zapłacić. Pięknie napisane. Czytałem z przyjemnością parokrotnie i na pewno jeszcze tu wrócę.
sisey dnia 05.10.2010 11:24
Zaskoczonym tą interpretacją. Ha, a to mi wiersz orła wywinął...

Dziękuję za opinię, dałeś mi do myślenia.
Wasinka dnia 05.10.2010 12:32
Bardzo refleksyjnie... Ciekawie rozdarta część pierwsza od drugiej, daje mocny efekt. Trzeba przyznać, że poruszająco (i interesująco) słowa tu zaplotłeś. Cóż... Wzruszylam się. Zjesienniałam.
Pozdrawiam.

P.S. Rozumiem, że myślniki potrzebne (sprzeciw ku przecinkom?), ale czy musi być też ten koło dwukropka?
Usunięty dnia 05.10.2010 12:38
Sisey, mistrzu, wybacz, że się odzywam, ale jakoś tak mimowolnie nasunął mi się zasłyszany kiedyś tekst: "kiedyś młodzi gniewni, teraz starzy wkurwieni"...

PS. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, ale czy przypadkiem nie powinno być "ne parle"?
sisey dnia 05.10.2010 13:16
Wasinko, jestem otwarty na sugestie dotyczące interpunkcji. "Chory żyd" pojawia się w trakcie rozmowy przy stole ale i wynika z jej kontekstu. Oczywiście samej rozmowy nie przytaczam, bo to już poemat trzeba by zapisać. Ten dwukropek i myślnik miały sugerować, że to nie luźna opinia narratora, a podsumowanie jakie pada przy stole. Z drugiego myślnika mogę zrezygnować na rzecz powiedzmy, kursywy (czy tak byłoby lepiej?) ponieważ to już myśl narratora.
@Oke, miszcza mamy już na portalu. Jeden wystarczy. Dziękuję za uwagę. Waham się nad zmianą, zwrot nie darmo jest w cudzysłowie. Obarczony błędem, miał dobitniej poświadczać brak znajomości "lingua franca" przez narratora.

Ja to jeszcze przemyślę.

Dziękuję za pomoc i sugestie.
Wasinka dnia 05.10.2010 15:41
Interpunkcja to w wierszach (i w prozie często) dość subiektywna kwestia. Biorąc pod uwagę to, co napisałeś, że chciałeś nią osiągnąć, to, w moim odczuciu, możesz zostawić tylko dwukropek za Freudem, a myślniki i kolejny dwukropek wyrzucić. Nie straci na zrozmumiałości owa strofa. I... subiektywnie... brakuje mi kropki w ostatniej strofie, która by współgrała z tą z pierwszej... Wybacz, spojrzenie wasinkowe to tylko.

No... to tyle o interpunkcji, choć treść ważniejsza...
Pozdrawiam.
link a dnia 05.10.2010 18:49
a -
Cytat:
Nad wyraz ciężkie grawitacją dłonie

Czy wiersz bardzo zdążył się przywiązać do podkreślonej postaci z narzędnikiem, sisey? Wydaje się mocno stylizowany; to zresztą forma archaizująca - tak miało być?
Nad wyraz ciężkie od grawitacji dłonie
Nad wyraz ciężkie z grawitacji dłonie
Nad wyraz ciężkie - bo grawitacja - dłonie
lub może jeszcze inne. Zapewne są.

b -
Cytat:
liczę skrzydełka martwym muchom
nasze serca pod nagą żarówką


liczę skrzydełka martwym muchom
[...] serca pod nagą żarówką

Wiem, że brak zaimka może znacząco zmieniać sens. Istnieje w ogóle możliwość chociaż porozważania zmiany?

c - bardzo wyraźne współbrzmienia w pierwszej części. Zakładam, że świadome?

d -
Cytat:
browar uśpiły. Na pustawym stole

Inwersja. Konieczna? Tak na sto procent? Hm?

e -
Cytat:
Nie daj bóg Hegla wezwą - będzie rzeź
wszystkich uwiera stara drzazga:


Heh, na "wszystkich" reaguję mniej więcej tak jak na Każdego;) Dlatego na prywatny użytek zamknęłam na mgnienie w tym miejscu oczy. I było tak:

Nie daj bóg Hegla wezwą - będzie rzeź
uwiera stara drzazga:

f - można zastanawiać się nad słowem "uwiera". Czy jest najtrafniejsze w połączeniu z drzazgą.

g -
Cytat:
nocami chrapie w plecy pulchnych żon

Fajny wybór "pulchnego". Bo oprócz tłustości wprowadza jeszcze pulchność ziemi, chleba, ciasta, dziecka i podatność na naciski, heh.

h -
Cytat:
herbata grzeje zjesienniałą noc

To, że herbata grzeje noc jest mi o wiele bliższe niż "zjesienniała". Dla mnie przymiotnik zbędny. Rozślimacza do poetycznej rzewności.

i -
Cytat:
i z młodych gniewnych tylko gniew

Dlaczego "tylko"?

j - a propos to tyle o interpunkcji, choć treść ważniejsza...
Mnie się wydaje, że interpunkcja i treść zależą od siebie bezpośrednio. Bywa, że tylko interpunkcja decyduje o znaczeniu.
- To znaczy, że go nie lubisz?
- Nie, lubię go.
- Nie lubię go.

-----
Dla mnie to tekst o zawieszeniu śmierci. Powiedzmy. Mniej więcej.
Studentów nie widzę.

Dobrego, sisey - ta od nie wiadomo czego:)
zajacanka dnia 05.10.2010 20:08
Przyznam otwarcie, ze przypelzlam tu sladami link-a, ciakawa jej komentarza (zeby nie powiedziec gadatliwosci - wybacz link-a), nie spodziewajac sie zupelnie, ze trafie na Twoj wiersz. Ale po pierwszym wersie (mimo zem nie z poezji) nie mialam watpliwosci: to sisey! Masz swoj rozpoznawalny styl! Gratulacje! Co do wiersza...
smutny mocno. "ciezkie grawitacja dlonie" bolesnie mnie dopadly. Nie zmieniaj nawet literki! Tak jest dobrze.
a
Wasyl dnia 05.10.2010 20:18
Jestem pod wrażeniem. Wiersz ma siłę.
Pozdrawiam.
sisey dnia 06.10.2010 09:03
Dziękuję za uwagi. przemyślę to.

bye
Zola111 dnia 23.10.2010 21:56
Nie było mnie tu, choć powinnam. Szczerze żałuję, że przegapiłam. Tekst jest dobry, intrygujący. Pozdrawiam, Sisey'u.
bosski_diabel dnia 23.10.2010 22:28
ktoś mnie spytał byłeś ostatnio u sisey'a ...mówię, nie, no to leć, zabrałem się ostatnim lotem, spadającego liścia, i warto było, ka,ka, ka...,kapitalnie i tyle, tekst poetycki bez patosu, takie lubię, gratuluję, pozdrawiam lecę zajrzeć w "dziury" te drugie
sisey dnia 24.10.2010 11:06
ze stołu dawno sprzątnięte, światła pogaszone, a tu goście mili. Cieszę się, żę czytacie no i że ślad jakiś po tym został.

Bosski, skoro leciałeś, to wybaczam. ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty