Magiczna noc - monikaa86
A A A
Nie mogłam usnąć. Przekręcałam się z boku na bok, obserwując pełzające po ścianie cienie. Każdy przypominał coś innego i wydawał się być czymś złowrogim. Nawet wpadająca przez okno księżycowa poświata nie była w stanie ukołysać mnie do snu. Nie miało sensu leżeć tak pod kołdrą, odrzuciłam ją więc i bezszelestnie podeszłam do okna.
„Może to przez pełnię?”, przyszło mi do głowy.
Na tle miliona migoczących gwiazd pysznił się idealnie okrągły srebrny dysk, opromieniający morze złotego zboża pod sobą oraz panującą wokół idealną ciszę. Widok był naprawdę piękny. Jedynym, czego się pragnęło, podziwiając, był spacer pomiędzy łanem kłosów.
„I może to nie głupi pomysł?”
Na jedwabną zdobioną koronkami koszulkę narzuciłam więc morelowy połyskujący szlafrok, stopy wsunęłam w miękkie klapki i bezszelestnie udałam się na podwórze. Pierwszym, co ujrzałam po wyjściu z domu, było niebo – czarne, ciężkie od wiszących na nim gwiazd, przywodzące na myśl tkaninę wysadzaną diamentami. Najpiękniejszy jednak widok czekał na mnie za frontem – wspomniany księżyc i kobierzec utkany ze zboża, w który dałam susa bez chwili namysłu. Pozwoliłam otoczyć się Naturze, stopić się w jedność, muskać kłosom skórę.
„I tak jest dobrze”, pomyślałam z uśmiechem.
Czułam się szczęśliwa – pośród przyrody, otulona głęboką ciszą. Nie miało znaczenia, że brudzę klapki. Jedynym, co się liczyło, był wiatr cicho podrywający pojedyncze włosy do tańca. Stałam więc urzeczona chwilą, wyzuta z wszelkich innych myśli tak długo, aż spostrzegłam, że coś wokół mnie się zmieniło. Nie wiedziałam jednak cóż to takiego.
„To wiatr”, dotarło do mnie po chwili.
Istotnie. Stał się silniejszy, choć nadal otulał mnie swym ciepłem. Czułam, jak bawi się ciemnymi włosami, pieści skórę szyi niczym wytrawny kochanek. Czułam go w połach swego szlafroka i na nogach.
„Ale coś jeszcze jest inaczej”, stwierdziłam w duszy.
Księżyc świecił słabiej, zrobiło się niemal całkowicie ciemno. I to nie dlatego, że przesłoniły go chmury – na niebie nie było nawet jednego obłoku. Po prostu srebrne koło prawie nie świeciło, ledwo się tliło.
„Ale jak to możliwe?”, zachodziłam w głowę.
Jakież było moje zdziwienie, gdy księżyc nagle rozbłysł nowym, intensywniejszym niż dotąd blaskiem. Daleko mu było do słońca w sile, jednak teraz opromieniał wszystko z podwójną mocą. I rzecz dziwna – ze zdumieniem dotarły uszu pierwsze nieśmiałe ptasie trele, wraz z płynącymi sekundami rozbrzmiewające coraz śmielej.
„Śpiewające ptaki w środku nocy?”
Może po prostu zaczynałam wariować, choć mówią przecież, iż ludzie szaleni nigdy nie biorą takiej możliwości pod uwagę. A może po prostu działo się coś dziwnego, niezwykłego, niespotykanego? Czy byłam świadkiem początku końca świata czy cudu, jakimkolwiek miałby się on okazać?
„Skoro tak... Co jeszcze się stanie?”
Z początku nic się nie zmieniało, dopóki powietrza nad moją głową nie przeciął biały gołąb - nieskazitelnie śnieżnobiały.
„Ty tutaj, w środku nocy? Jest coraz niezwyklej”, pomyślałam, obserwując ptasie okręgi zataczane mi nad głową.
„Przysiądziesz?”, zastanawiałam się, wyciągając dłoń, na której bez chwili namysłu spoczął ptak. Przez chwilę przyglądał mi się jeszcze, przekrzywiając swój mały łebek na boki, po czym cicho zagruchał i... odfrunął.
„Cud...”
Stałam, wyczekując, lecz księżyc ponownie przygasł i od tej pory już nic się nie działo. Widocznie tyle było mi dane zobaczyć. Tak mało, a zarazem wiele. Trwałam jeszcze chwilę, podziwiając srebrny glob, gwiazdy, złote kłosy oraz ptasi trel, aż postanowiłam położyć się spać. Nie miałam przy sobie zegarka, nie wiedziałam, która godzina, jednakże widziałam wędrówkę okrągłej tarczy po niebie i zdawałam sobie sprawę, że czas posuwał się bezlitośnie naprzód. I właśnie wtedy, gdy zamierzałam ruszyć do domu, ptaki zamilkły - znów nastała całkowita cisza.
„A więc to tyle, przynajmniej na dziś”, pomyślałam. „Dziękuję Ci, Boże, za tak wyjątkową noc”.
Może Najwyższy mnie usłyszał? Księżyc ponownie rozbłysł i nie wiedzieć skąd otoczyła mnie nagle chmara przepięknych różnobarwnych motyli. Czułam delikatne skrzydełka łaskoczące twarz i dłonie, trącające lekko włosy... Ta chwila była jedną z najpiękniejszych w całym życiu. Stałam oniemiała z zachwytu pośród setek motylich skrzydełek i... dziecięcego, radosnego śmiechu niesionego przez echo.
„Czy taki jest Twój zamysł, Boże?”, zapytałam w myślach, kierując wzrok ku niebu. „Czy chcesz usłyszeć mój śmiech?”, rzekłam w duszy, rozkładając ręce na boki, na których zaraz przysiadły owady – rubinowe, szmaragdowe, żółte, śnieżnobiałe, amarantowe, mieszane. Piękne i absolutnie idealne.
Czułam ich lekkość i siłę jednocześnie. Radość wzbierającą w brzuchu, wędrującą do piersi i wreszcie wyrywającą się przez usta w postaci cichego śmiechu na świat - emocję, której część małe boże stworzenia porwały wraz ze sobą, ulatując po chwili ku niebu.
„Co jeszcze mi pokażesz, Panie?”
Najwidoczniej miał to być deszcz - ciepły, wiosenny, pachnący przyrodą, niezbyt obfity. Cicho szumiący, a przez to kojący. Składający się z mnóstwa kropel mieniących się w poświacie księżyca, które zetknąwszy się z ziemią, przeistaczały się w małe diamenty – iskrzące się milionami barw, piękniejsze niż ktokolwiek mógłby przypuszczać.
„Słodki Boże, Ty potrafisz wszystko”, pomyślałam, zerkając ponownie ku sklepieniu, na którym w odpowiedzi rozkwitła przepiękna zorza polarna – zjawisko występujące jedynie na biegunie, nie mające sobie równych wśród wszelakich piękności,będące jednym z cudów przyrody. Stałam w zachwycie i podziwiałam mieniący się tęczową paletą nieboskłon, kolory przechodzące płynnie z jednego w drugi dotąd, póki nie wygasły.
„Czy coś pojawi się zamiast zorzy?”
Owszem, ujrzałam spadającą gwiazdę. Niby nic wielkiego, gdyby nie fakt, iż gwiazda leciała wprost ku mnie. Człowiek na moim miejscu uciekłby zapewne w obawie przed śmiercią, jednak wiedziałam, iż Stwórca chce coś pokazać, i że na pewno mnie nie zrani. Wiara została nagrodzona – owym spadającym meteorem okazał się przepiękny brylant zamknięty w pierścionku.
„To dla mnie?”, spytałam niemo, wsuwając biżuterię na palec.
W odpowiedzi spostrzegłam rozbłyskujące niebo, a zaraz potem ciężkie chmury, które lada moment miały przesłonić księżyc oraz wszystkie gwiazdy.
„Czy to już koniec?”, spytałam w myślach nieco zasmucona, na co firmament w odpowiedzi raz jeszcze pojaśniał.
- Pora napoić ziemię – usłyszałam głęboki głos boży, przywodzący na myśl toczący się gdzieś w dali grzmot. - Idź, dziecko, i czerp w życiu z tego cudu, którego byłaś świadkiem.
Tylko tyle usłyszałam i zarazem aż tyle. W chwilę później niebo rozdarło się pod ciężarem chmur, by móc nasycić ziemię, a wraz z nią wszelkie organizmy ją zamieszkujące. Chwilę jeszcze stałam w zbożu, obserwując, jak świat ugina się pod biczem ulewnego deszczu. Nie przeszkadzało mi, że przemokłam na wskroś, mogłam nabawić się zapalenia płuc. Liczyło się tylko to, by jak najdłużej podziwiać magiczną noc, która – byłam tego pewna – miała nigdy więcej się nie powtórzyć. Jedynym, co miało o niej przypominać, był skrzący się brylant otulony złotem, w którym od czasu do czasu odbijał się obraz widzianego cudu - zjawiska, które zmieniło moje życie...

26.03.2010.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
monikaa86 · dnia 19.11.2010 08:32 · Czytań: 740 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Anaris dnia 19.11.2010 13:31
Cytat:
Nie miało sensu leżeć tak pod kołdrą

Wydaje mi się, że: "Nie było sensu leżeć", ale "Nie miało sensu - co? - leżenie."

Cytat:
usłyszałam głęboki głos boży

Boży


Jak dla mnie trochę za dużo słów "jedynym", "pierwszym" - jakoś dla mnie za bardzo je było widać, chyba zgrabniej by się wpasowały od czasu do czasu takie zwyczajności jak "pierwsze, co zobaczyłam" albo "najpierw" (ale to taka drobnostka tylko). Ale ogólnie bardzo mi się podoba Twoje słownictwo i sposób, w jaki opisujesz niektóre zjawiska.

Hm, właśnie. Opisujesz wszystko bardzo ładnie, wręcz miejscami patetycznie (co nie jest tu negatywną cechą), ale mam wrażenie, że jakoś tak... sucho... Wiesz, miałam kiedyś taki sen - taki najpiękniejszy w życiu sen o cudnym miejscu i jak o nim pomyślę, to robi mi się przyjemnie ciepło. Odnoszę wrażenie, że świat w tym tekście miał właśnie przywoływać takie ciepłe, radosne, magiczne iskierki, które zatańczą wokół serca, sprawiając, że samemu chciałoby się wpaść w tę studnię i utopić się w pięknie. Ale ja tego nie poczułam... Jak dla powinno być bardziej soczyście, uczuciowo. Wolałabym, żeby to była taka (oczywiście tylko psychicznie) przytulna, zamknięta przestrzeń, bo właśnie tak wyobrażam sobie miejsca takie jak to w Twoim tekście.
Bardzo fajny pomysł, jestem jak najbardziej za, brakowało mi tylko czegoś, co by to wszystko "ogrzało" :)
monikaa86 dnia 19.11.2010 13:41
No cóż... Dziękuję za miłe słowa, które jednak nastąpiły (spodziewałam się raczej większej chłosty:D). No tak, ale to dopiero początek komentarzy.
Co do nastroju, to rzeczywiście, i mi czegoś brakuje w tym opowiadaniu, ale jak na razie sama nie potrafię dojść, co to właściwie może być i jak temu zaradzić. Myślę, że może z czasem coś się na to poradzi:) Pozdrawiam.
Krzysztof Suchomski dnia 19.11.2010 15:03
Infantylne, bliższe bajki albo religijnej przypowiastki niż fantastyki. Czy dzieciom by się spodobało? Moim nie.
Pozdrawiam :)
link a dnia 19.11.2010 18:43
Padłam gdzieś w połowie, mimo najszczerszych chęci zanudzona na śmierć samymi dekoracjami, które ciągną się i ciągną, i ciągną linijkami, linijkami, linijkami, chociaż nie wiadomo po co.
I przypomniało mi się tutaj, jak kiedyś znajomy organista tłumaczył mi, że tak najogólniej są dwa gatunki muzyków: (1) taki, który gra, żeby pokazać muzykę, i (2) taki, który gra, żeby pokazać, jak gra. I ten organista mówił, że i muzyce, i słuchaczom zdecydowanie pożyteczniej robi gatunek nr 1. I tak sobie pomyślałam, że ta historia wygląda tak, jakby chciała raczej pokazać: ach, patrz, jakjasięcudownieopowiadam!, niż cokolwiek innego. Czyli byłaby bliższa gatunkowi muzyka nr 2. W rezultacie wśród dziesiątek ozdób, jakimi się obwiesza, sens, do którego chyba zmierza, wali się na zbitą mordę, czyli - ściślej - na zbite literki i znika ze sceny jako odwracający uwagę od tego, co naprawdę ważne. No bo po co jakiś tam sens, skoro opowiastka prześliczna?

Dobrego.
Miladora dnia 20.11.2010 13:45
Niestety, Moniczko. ;)

Tym razem czułam się tak, jakbym odwiedziła sklep z dewocjonaliami.
A uniesienia religijne niestety nie biorą mnie. :shy:
Krzysztof ma rację - jest w tym pewien infantylizm, w dodatku podszyty egzaltacją.
Do mnie nie trafiło więc kompletnie.

Buźka. ;)
monikaa86 dnia 24.11.2010 10:19
No cóż... różnych rzeczy się próbuje:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty