W mieszkaniu - adamwozynski
Proza » Miniatura » W mieszkaniu
A A A
Późnym wieczorem otworzyłem drzwi swego mieszkania. Usiadłem w fotelu i zacząłem zastanawiać się, dlaczego tak mało uwagi poświęcam memu domowemu otoczeniu. Rozpocząłem wędrówkę po lokalu i dopiero teraz dostrzegłem to, czego przez wiele lat nie zauważałem. Wskazówki zegara wytyczały sposoby realizacji priorytetowych celów. Telewizor trwał na obserwacyjnym posterunku. Wanna z animuszem wypełniała swe posłannictwo. Wieszaki czekały na przyjęcie ciężaru obowiązków. Tapczan zbierał siły na nocny dyżur. Okna ukazywały obiecujące perspektywy. Stół przedstawiał płaszczyzny rozwoju. Buty dokonywały bilansu przebytej drogi. Czajnik obwieszczał nowe zadania. Lodówka utrwalała dokonania epoki. Ogarnęła mnie fala optymizmu. Z tak licznym zastępem sojuszników można walczyć o lepsze jutro!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
adamwozynski · dnia 05.12.2010 09:18 · Czytań: 701 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 16
Komentarze
czarodziejka dnia 05.12.2010 09:43
nie wiem co chciałaś(łeś) przekazać tym tekstem :no: Może gdyby utwór był dłuższy to coś by z tego wyszło a jak na razie nie bardzo go "trawie':rol:
Sceptymucha dnia 05.12.2010 09:57
Może tytuł "Zadomowienie" byłby lepszy?
:)
Berserkerka dnia 05.12.2010 09:59
Może spróbuj pisać teksty dłuższe niż kilka-kilkanście linijek. Jak widzę ukochałeś bardzo krótkie formy, a to jest Portal Pisarski, a nie pamiętnik czy blog. Postaraj się trochę rozwinąć swoje pomysły, wszyscy Ci to tu radzą, ale wyraźnie się opierasz:|
wrota do piekiel dnia 05.12.2010 11:08
dołączam się do poprzedników, pisz teksty dłuższe, to jest za krótkie, żeby się wczuć i poczuć twoje dobre pióro
szara eminencja dnia 05.12.2010 19:51
Jak dla mnie tekst jest świetny.

tutaj:
Cytat:
dlaczego tak mało uwagi poświęcam memu domowemu otoczeniu


coś odstaje, może to u trzy razy w kolejnych wyrazach na końcu?

pozdrawiam
Elwira dnia 05.12.2010 20:01
Nazywanie własnego mieszkania lokalem jest trochę sztuczne.

Ten tekst wypada niespodzianie z rękawa i nikt nie wie po co i z jakiego powodu. Czy nagle bohater wpadł w depresję, czy naszedł go refleksyjny nastrój, czy może cierpi na chorobę, polegającą na ożywianiu rzeczy. Mógł też za dużo wypić :)

Taki komentarz, jaki tekst, nie spodziewaj się rewelacji ani rzeczowości.
pozdrawiam.
szara eminencja dnia 05.12.2010 20:25
Pod każdym tekstem Adama jest tylko krytyka, to utwór za krótki, że za mała forma, że zalążek tekstu, że nadaje się na bloga, miniaturkowa miniatura... :(

Czy każdy ma pisać kilkustronicowe elaboraty czy wielostronicowe epistoły?

Sądzę, że przekształcenie tych utworów w dłuższe, zabrałoby im cały urok i sens.
Wasinka dnia 05.12.2010 23:38
Gdyby zebrać owe migaweczki razem, to mógłby ciekawy zbiorek się wykluć.
Tekst ma sens i myśl...

"Późnym wieczorem otworzyłem drzwi swego mieszkania. Usiadłem w fotelu i zacząłem zastanawiać się, dlaczego tak mało uwagi poświęcam memu" - wyrzuciłabym "swego" i "memu" z korzyścią dla tekstu wydaje mi się...

Pozdrowienia.
ekonomista dnia 06.12.2010 00:36
Tym razem dostrzegam pomysł, chociaż ciągle nie czuję takiego pisania. Nadal uważam, że to gniot, ale tym razem ze słabszym akcentem na "g".
W każdym razie będę czytał również kolejne teksty, żeby się przekonać, który z nas pisze bzdury ;)
szara eminencja dnia 06.12.2010 03:01
Ekonomisto. Ja to widzę inaczej.

Dostajesz łyżeczkę najprzedniejszego deseru. Kwintesencja smaków i aromatów.
Zjadasz... czujesz niedosyt, chcesz jeszcze.

Zamawiasz więc cały puchar deseru... zjadasz łyżeczkę, drugą, trzecią... po piątej masz dosyć, a do dna jeszcze daleko.

Masz więc przepyszny obiad z wielu dań, którym możesz się delektować długi czas (powieść) i masz deser (opowiadanie) oraz przekąskę (miniaturę).

Chcesz zrobić z przekąski czy deseru główne danie?
Miladora dnia 06.12.2010 03:26
Dla mnie tekst z wyraźnym przymrużeniem oka. ;)
A jednocześnie uświadamiający jak bardzo liczą się w codziennym życiu te wszystkie, często niezauważane w pośpiechu i na co dzień przedmioty.
To naprawdę sojusznicy, bo wystarczy, że coś się zepsuje, a wpadamy w panikę. A gdyby wszystko zniknęło?
Wtedy musielibyśmy zaczynać bezradnie od początku.

Z drugiej strony jest w tym też pewna ironia, wynikająca ze zderzenia prozaicznych przedmiotów codziennego użytku ze szczytnymi celami. ;)

A na koniec, jeżeli człowiek ma tylko tyle i aż tyle, czyli miejsce dla siebie, nawet jeżeli towarzyszą mu tylko przedmioty, to jednak to wszystko razem tworzy dom, a dom przeważnie kojarzy się z pewnym poczuciem bezpieczeństwa. Takie małe, swoje miejsce na ziemi.
Czyli można być optymistą. ;)

Adamie, tak krótki tekst mógłbyś trochę poprawić: ;)

Późnym wieczorem otworzyłem drzwi swojego mieszkania. Usiadłem w fotelu i zacząłem zastanawiać się, dlaczego tak mało uwagi poświęcam domowemu otoczeniu. Rozpocząłem wędrówkę po wszystkich pomieszczeniach - "memu" poszło do kosza.

Pozdrawiam - dla mnie tekst z sensem. ;)
ekonomista dnia 06.12.2010 11:52
Garrapata, mógłbym się z Tobą zgodzić, ale nie mam pewności, czy ta miniatura zasługuje na to, aby być deserem.
Krystyna Habrat dnia 06.12.2010 12:44
Wydaje mi się, że masz interesujący pomysł na cykl krótkich utworów, lub nawet sposób na własny kierunek twórczości. Takie zabawy przedmiotowe-słowne bywają ciekawe. Tylko... zmieniaj czasem schemat, żeby nie poprzestawać na samych hasłach przypisywanych danemu przedmiotowi, bo w końcu trafi to mimo uszu czytelnika. Szczególnie, że to tak krótkie, musisz je tak pogłębić, aby coś z tego czytelnikowi pozostało. Tu podoba mi się opis: zegara, telewizora, stołu i wieszaków. Inne nazbyt ogólnikowe. Ale sam pomysł dobry, tylko go udoskonalaj.
SzalonaJulka dnia 06.12.2010 16:27
A mnie ta miniaturka bawi, choć odnoszę wrażenie, że to tekst z myszką - spóźniona satyra to już nie to.
Ciekawa jestem, co byś zobaczył, gdybyś teraz rozejrzał się po pokoju.
Pozdrawiam :)
adamwozynski dnia 07.12.2010 13:37
Dziękuję za komentarze. Utwór powstał ponad 20 lat temu, więc przedmioty zapełniające mieszkanie odpowiadają ówczesnej rzeczywistości. Moją literacką specjalnością są miniatury. Ich rozbudowa może prowadzić do rozwodnienia tekstów i pozbawienia ich uroku, jeśli takowy mają. Takie maleństwa też chcą istnieć.
zawsze dnia 09.12.2010 16:12
Ciekawe, czy kiedy ja otworzę drzwi, też ujrzę coś nowego? Choć siedzenia w przeciągu nie polecam;)
Tak poważnie: mam na myśli, że to wcale nie jest takie oczywiste z tym otwieraniem drzwi. Równie dobrze narrator może robić siusiu, następnie otworzyć drzwi wejściowe i usiąść w fotelu. Nijak nie zasygnalizowałeś logicznej łączności tych zdań.

Lubię miniatury (czytać i pisać), ale w tej zabrakło mi mocniejszego akcentu.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty