Karta (cz.II i ostatnia) - wyrrostek
Proza » Groteska » Karta (cz.II i ostatnia)
A A A
Naczelnik Jerzy Zboczaj wsiadł do swojego samochodu.
Przekręcił kluczyk w stacyjce, ale silnik nie zaskoczył.

- Przecież parę dni temu odebrałem auto po przeglądzie – pomyślał poirytowany. - Nigdy nie miałem takich problemów. - Sięgnął do kieszeni po komórkę.

Mroźny wieczór grudniowy nie zachęcał do spacerów. Temperatura spadła poniżej zera. Wskazówka zatrzymała się na minus dziesięciu stopniach.

Pan Jurek postanowił nie psuć sobie szampańskiego nastroju. Wracał właśnie z przyjęcia opłatkowego zorganizowanego przez Izbę Skarbową. Doroczna, głośna impreza, znana nie tylko szerokim kręgom urzędniczym, wywoływała zawsze szeroki reperkusje towarzyskie. W „Monopolu”, oczywiście za pieniądze podatników, bawiono się hucznie. Poza tym, „zaufany” urzędnik doniósł mu, że niedługo zostanie dyrektorem Izby Skarbowej. Marząc o nowym fotelu, bezmyślnie przekręcił ponownie kluczyk w stacyjce.
Spokojna praca silnika wyrwała go z zadumy. Przejeżdżając koło stacji PKN Orlen, zauważył pulsujący wskaźnik zużycia paliwa i wyświetlony napis na monitorze komputera pokładowego: „Zatrzymaj auto - zatankuj”. Nigdy nie czytał takiego komunikatu.
- Zahamował gwałtownie i rozejrzał się. Nikogo z obsługi jednak nie zauważył, stację już zamknięto. Stanął przy automatycznym dystrybutorze, wyciągnął kartę bankową i zatankował do pełna.
Zadowolony wsiadł do auta. Z chwilą uruchomienia silnika usłyszał charakterystyczny odgłos powstający przy blokadzie drzwi. Chciał ruszyć, ale spod maski zaczął wydobywać się dym. Spojrzał jeszcze raz na monitor. Nie rozumiał: – „Toskania to nie twoja bajka!”.

Czerwony balon ognia rozświetlił dzielnicę. Po nim nastąpił potężny wybuch. Eksplozje trwały parę minut. Najpierw w powietrze wyleciało auto, a następnie zbiorniki paliwa.
Zaalarmowane jednostki Straży pożarnej dojechały na miejsce, pokonując zaspy zalegające pobocza oblodzonych ulic, gdy już nie było czego ratować. Strażacy stanęli bezradnie wobec ogromu zniszczeń. Dymiące pogorzelisko pokryli jedynie pianą gaśniczą.

Następnego dnia na stronach tytułowych, lokalnych i ogólnopolskich gazet, pojawiły się zdjęcia szokujących kikutów orlenowskiej stacji benzynowej. Prasa donosiła o olbrzymim szczęściu, strasząc czytelników, że mogło dojść do gigantycznej katastrofy. Niektóre tytuły zaczęły spekulować na temat zamachu terrorystycznego, nie wykluczając udziału w nim rosyjskich służb specjalnych i Al-Kaidy. Inne winą obarczały nieudolnie rządzących, z premierem na czele.

Policja bardzo energicznie rozpoczęła dochodzenie. Wiele dni jednak minęło, zanim wyłączono ze śledztwa zwłoki zamarzniętego w pobliżu menela, którego płomienie benzynowych oparów również zdążyły zwęglić w ten feralny wieczór.
Teren ogrodzono dopiero wtedy, gdy w prasie pojawiły się zdjęcia ludzkich szczątków, przynoszonych do redakcji przez przypadkowych przechodniów. Śledztwo przyspieszyło, jednak zawrotnego tempa nabrało po skojarzeniu niedających się zidentyfikować zwłok z zawiadomieniem Urzędu skarbowego o zaginięciu naczelnika.
Przystąpiono do badań DNA. Ściągnięto również ze złomowiska i zabezpieczono w policyjnym garażu porozrywane na skutek eksplozji resztki mercedesa.
Dochodzenie objęto ścisłą tajemnicą, niemniej dziennikarze śledczy dokonywali cudów. Pojawiły się przecieki. Prokuratura rozpatrywała trzy wątki: zamach, nieszczęśliwy wypadek oraz zabójstwo. Mnożono poszlaki, ale konkretnych dowodów ciągle brakowało.
Tożsamość ofiary ustalono, i to już ze stuprocentową pewnością, po miesiącu.
Po dwóch miesiącach przesłuchań licznych urzędników i urzędniczek oraz nielicznych sąsiadów naczelnika Zboczaja, w prasie, szczególnie kolorowej, pojawiły się nagłówki: „Przyjaciółka zabija!”, „Tajemnicza miłość.”, „Ofiara rozwiązłości”.
Wszyscy już wiedzieli, że naczelnik miał kochankę, a po anonimowym telefonie do pewnej redakcji podejrzenie padło na blondynki.
Do identyfikacji szczątków ofiary w dużym stopniu przyczynił się pęczek kluczy, cudem odnaleziony w złomie pozostałym po mercedesie. Jeden z nich pasował do stacyjki, inne, jak się później okazało, należały do drzwi wejściowych i skrytki pocztowej.
Policjanci, mimo wielokrotnego przeszukania mieszkania naczelnika, nie byli w stanie znaleźć jakichkolwiek dowodów. Najbardziej denerwował ich laptop. Przeprowadzone badania w wyspecjalizowanym laboratorium niczego nie wniosły. Z twardego dysku nie można było odtworzyć żadnych informacji. Wszystkie dane zostały precyzyjnie wymazane.
Po trzecim miesiącu śledztwa wybuchł skandal. Na grobie naczelnika leżały nadal całkiem świeże wieńce, zapalano czasami znicze, ludzie pamiętali jeszcze o uroczystym pogrzebie z udziałem miejscowych notabli i partyjnych prominentów, a okazało się, że niedoszły dyrektor Izby Skarbowej nieuczciwie wykorzystywał swoją pozycję. Kontrola NIK-u przeprowadzona w urzędzie wykryła, że Skarb Państwa został uszczuplony o pół miliona złotych. Procedura oszustwa była dość prosta: „niesłusznie” naliczane podatki wracały nie na konto podatnika, który oczywiście nic nie wiedział, że coś mu się należy, tylko do kieszeni Jerzego Z. Kontrolerzy mieli olbrzymi problem z dojściem do tego, ponieważ chodziło o drobne sumy, które jednak, gromadzone na przestrzeni dziesięciu lat, wygenerowały e końcu pokaźną kwotę.

Ujawnienie intymnych związków Jerzego Z. z nieznaną kobietą zaczęło niepokoić Kazika. Był przekonany, że wszystko przewidział i nie pozostawił żadnych śladów. Nie miał przecież problemu w czasie przeglądu mercedesa z dorobieniem zapasowych kluczy do mieszkania naczelnika i dokonania tam gruntownych „porządków”. Pół miliona zdefraudowanych złotych intrygowało go, ale nie wiązał tych pieniędzy ze swoją i żony działalnością.
Uspokojenie nastąpiło, i to na wielu płaszczyznach, gdy prasa zamieściła wywiad z pewną blond pięknością. Dzięki jej barwnym, pogłębionym dosadnością opisywanych sytuacji, wyznaniom, opinia publiczna dowiedziała się, że Jerzy Z. był również zboczeńcem.
Płacił kobietom nie za seks, tylko za… i tu zaczynała się cała litania prozaicznych czynności. W czasie ich wykonywania „ofiary” były fotografowane ze wszystkich możliwych perspektyw.


- Mam dwie dobre wiadomości. Jaką chcesz najpierw usłyszeć? – figlarnie zaczęła Barbara.
- Oczywiście lepszą – odpowiedział podekscytowany Kazik.
- Sama nie wiem, od której zacząć, bo w zasadzie obydwie dotyczą tej samej sprawy.
- Zacznij więc szybko od pierwszej, bo wyglądasz, jakbyśmy mieli zaraz pobaraszkować.
- Dobra! Załatwiłam pozwolenie na budowę.
- Jaką budowę?
- Jaką! Tę, o której, ze względu na niepowtarzalną lokalizację, od dawna marzyłeś.
- Nie mów! Możemy postawić warsztat na byłym terenie PKN Orlen?!
- Warsztat, myjnię i nową stację benzynową.
- Fantastycznie! Nie wiem, jak to załatwiłaś.
- Nie zapomniałeś o czymś? Myślisz, że w okresie kryzysu tak łatwo dostaniesz kredyt?
- Faktycznie! Jestem jednak w stanie poruszyć niebo i ziemię, aby inwestycję sfinalizować.
- Nie musisz. Wygrałam na loterii pół miliona złotych i wiesz, gdyby nie zbieg okoliczności, mogłabym wygrać jeszcze kilka razy tyle.

A nie mówiłem, że Kazik mógł mieć powody być nieprzytomnie zakochanym w swojej żonie?
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wyrrostek · dnia 04.01.2011 09:26 · Czytań: 845 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 11
Komentarze
przyroda dnia 05.01.2011 18:59
Zawędrowałam i ja, do Cię drogi panie:)...przyznaję, że część pierwsza mnie zaintrygowała...ciekawa byłam cóż to wymyśli Kazik...co szykuje...
a tu w drugiej odsłonie zrobiłeś " a kuku"...i jakoś mi się to nie widzi...w zasadzie większość tekstu skupia się na "dociekaniu" : kto, co i dlaczego...może to i celowy zabieg skierowany na wyśmianie opieszałości tzw. specjalistów od mordów...:uhoh:...no, nie przekonał mnie ten wywód...stąd wniosek, że kryminolog ze mnie żaden...
Napisane zgrabnie, płynnie się czyta...i w zasadzie końcowy akapit jest najcelniejszy...czyli puenta trafna:)

Pozdrawiam ciepło:)
wyrrostek dnia 05.01.2011 21:31
Droga Przyrodo serdecznie witam. Jeżeli „a kuku” nie przepadło Ci do gustu to żałuję, ale chciałem niewierną żonę przedstawić w groteskowym świetle. No, bo cóż mogła „robić Baśka z tym kurduplem” :D– temat zdrady dość banalny i szeroko opisany. A reakcja zdradzonego, zawsze jest trywialnie jednakowa. Starałem się więc dorobić parę den wychodząc poza oczywistości. Jak się nie udało, to cóż, mea maxima culpa.
Pozdrawiam również bardzo ciepło.:)
Miladora dnia 06.01.2011 02:12
No to gotowy do następnego numeru? :D

Przecież parę dni temu odebrałem auto po przeglądzie – pomyślał poirytowany.
- Nigdy nie miałem takich problemów. - Sięgnął do kieszeni po komórkę. – popraw zapis, bo to kwestia tej samej osoby:
Przecież parę dni temu odebrałem auto po przeglądzie – pomyślał poirytowany. - Nigdy nie miałem takich problemów. - Sięgnął do kieszeni po komórkę.

- dyrektorem Izby skarbowej. – Skarbowej

- Przejeżdżając koło stacji PKN Orlen(,) zauważył pulsujący wskaźnik zużycia paliwa

– Nigdy nie czytał takiego komunikatu. – bez myślnika przed zdaniem

- Gwałtownie zahamował. Nikogo z obsługi nie zauważył, stację już zamknięto. Stanął przy automatycznym dystrybutorze. Wyciągnął kartę bankową i zatankował do pełna. – same krótkie zdania. Może by je tak połączyć dla płynności narracji? No i szyk bym nieco zmieniła:
- Zahamował gwałtownie (i rozejrzał się). Nikogo z obsługi (jednak) nie zauważył, stację już zamknięto. Stanął przy automatycznym dystrybutorze, wyciągnął kartę bankową i zatankował do pełna.

- Chciał ruszyć, ale (z pod) maski wydobywał się dym. – spod maski zaczął wydobywać się dym

- Nie rozumiał(: ) – „Toskania to nie

- Zaalarmowane jednostki Straży pożarnej, dojechały na – bez przecinka

- na temat zamachu terrorystycznym(,) nie wykluczając udziału

- Al-Kaidy . Inne winą – bez spacji przed kropką

- Inne winą obarczały nieudolnie rządzących(,) z premierem na czele.

- Wiele dni jednak minęło(,) zanim wyłączono ze śledztwa

- jednak zawrotnego tępa nabrało, po skojarzeniu – tempa, Wu (nie spiesz się tak ;) ) i bez przecinka

- zabezpieczono w policyjnym garażu, porozrywane na skutek eksplozji, resztki mercedesa. – bez przecinków

- wypadek, oraz zabójstwo. – bez przec. przed oraz

- Tożsamość ofiary ustalono(,) i to już ze stu procentową pewnością, po miesiącu. – stuprocentową

- Po dwóch miesiącach przesłuchań, licznych urzędników i urzędniczek, oraz nielicznych – bez przecinków

- inne, jak się później okazało(,) należały

- Policjanci po wielokrotnym przeszukiwaniu mieszkania naczelnika, nie byli w stanie znaleźć jakichkolwiek dowodów. – inaczej bym to ujęła:
- Policjanci, mimo wielokrotnego przeszukiwania mieszkania naczelnika, nie byli w stanie znaleźć jakichkolwiek dowodów.

- dyrektor Izby skarbowej, nieuczciwie wykorzystywał – Skarbowej i bez przec.

- Kontrola NIK-u, przeprowadzona w urzędzie – bez przec.

- Kontrolerzy mieli olbrzymi problem z dojściem (do) tego, ponieważ chodziło o drobne sumy, które jednak(,) gromadzone na przestrzeni dziesięciu lat(,) wygenerowały (w końcu) pokaźną kwotę.

- z nieznaną kobietą, zaczęło niepokoić Kazika. – bez przec.

- Nie miał przecież problemu, w czasie przeglądu mercedesa, z dorobieniem zapasowych kluczy – bez przecinków

- Uspokojenie nastąpiło(,) i to na wielu płaszczyznach, gdy prasa zamieściły wywiad – zamieściła wywiad

- Płacił kobietom nie za seks(,) tylko za… i tu

- Jaką chcesz najpierw usłyszeć(?) – figlarnie zaczęła Barbara.

- Oczywiście lepszą – podekscytowany odpowiedział Kazik. – zmieniłabym szyk – odpowiedział podekscytowany Kazik.

- bo wyglądasz(,) jakbyśmy mieli zaraz

- Jaką! Tę(,) o której, ze względu na niepowtarzalną lokalizację, od dawna marzyłeś.

- Nie wiem(,) jak to załatwiłaś.

- Myślisz, że w okresie kryzysu tak łatwo dostaniesz kredyt(?)

- mogłabym wygrać jeszcze razy tyle. – jeszcze dwa razy tyle? Kilka razy tyle?

- A nie mówiłem, że Kazik mógł mieć powody być nieprzytomnie zakochanym w swojej żonie(?)

Starałeś się zamydlić oczy czytelnikom tym długim śledztwem, a jednocześnie podsycić ciekawość i udało Ci się, Wu. ;)
Przy "blondynce" niemal zrezygnowałam z podejrzewania Basieńki, a tu na koniec taka pointa. Chociaż przecież ta biedna kobieta mogła być całkowicie niewinna i rzeczywiście wygrać na loterii. Spodobało mi się i opowiadanie (jako całość) i zakończenie. Dobrze to poprowadziłeś.
Jak widać nawet banalne historie zdrady można lekko i ciekawie opowiedzieć. W sam raz, żeby uśmiechnąć się (mimo tej tragedii). ;)
No i cieszę się, że próbujesz swoich sił w innym niż poprzednio wcieleniu literackim.
Czekam na następne twory Twojej wyobraźni, Wu. :D
Buziak serdeczny. :D

PS. Rozbieranką się nie stresuj. Zresztą jesteś już do niej przyzwyczajony, więc mogę spokojnie odejść. :D
wyrrostek dnia 06.01.2011 16:01
Droga Miladorko,
i jak tu się nie stresować? ;)
No trudno, wpędzasz mnie w kompleksy, ale proszę rób to nadal, bo przecież bez Ciebie cały PP widzi jak to wygląda.:D
Piękne dzięki i duży buziak.:)
Wasinka dnia 06.01.2011 21:53
Przyjemne, zgrabnie czytające się, do uśmiechnięcia.
Zaciekawiłeś w pierwszej części, drugą zakończyłeś, mrugając okiem.
Do miłego, lekkiego poczytania wieczorkiem, co też i uczyniłam zadowolona :)
Pozdrawiam serdecznie.
zajacanka dnia 06.01.2011 22:39
Witaj Wyrrostek,
i jak tu nie kochac kobiet, jesli daja swoim mezczyznom wszystko o czym marza, albo nawet jeszcze nie zdazyli zamarzyc :):):)
Lekkie, zabawne, do poczytania:)
Pozdrawiam
wyrrostek dnia 07.01.2011 11:45
Drogie, Wasinko i Zajacanko, dzięki za odwiedziny i sympatyczne komentarze.:)
Jak Wam się zabawnie i miło zrobiło to życzę, aby tak nadal było.:D
Serdeczności.
Jack the Nipper dnia 15.01.2011 19:28
Spodziewałem się banalnego zakończenia, że tak naprawdę to na zdjęciu nie ejst Basieńka, albo, że jest, ale ma to dobre uzuasadnienie. Tymczasem dostalem cos zaskakującego, więc jest dobrze. Natomiast nieco mniej podoba mi sie zagmatwanie sytuacji. Interpretacji jest wiele, kto z kim i po co, że wlaściwie to troche jestem skołowany. Jedna rzecz szczególnie sie rzuca w oczy - to że Kazik niemal przeszedł do porządku dziennego nad domniemaną zdradą Basi. Zupełnie go nie interesował jej uział w tym, skupił sie tylko na urzędniku. Troche dziwne. Ale ok.
wyrrostek dnia 16.01.2011 18:31
Jack, dzięki za wizytę i za pozytywną opinię; w każdym razie tak ją odebrałem. :)
Wystąpię jednak w obronie Kazika ;)- oto jego charakterystyka: 1.W jego postępowaniu nie było nigdy miejsca na stwierdzenie: „Nie rozumiem” albo „Nie wiem”.
2. Pomimo gwałtownej natury umiał z pedantyczną dokładnością kontrolować swoje odruchy.
przeszedł do porządku dziennego nad domniemaną zdradą Basi ? – nie domniemaną, o czym od samego początku wiedział i nie przeszedł, tylko pozbył się kochanka, a przy okazji załatwił sobie wymarzoną lokalizację :D– w każdym razie tak miało być, a czy wyszło???
Pozdrawiam
Jack the Nipper dnia 16.01.2011 19:02
No tak miało byc i tak wyszło, tylko ten brak jakichkolwiek uwag do zony w związku ze zdradą taki trochę dziwny
wyrrostek dnia 16.01.2011 22:32
Jasne, co czuje facet, gdy go żona zdradza, ale też może zachować ciszę, chcąc dalej z „niewierną” być. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty