o poranku - wodniczka
Poezja » Wiersze » o poranku
A A A
miarowym krokiem
w półnagości
szła ku przeznaczeniu

szumiały łany zbóż

w złocie
co zdobi świtem niebo
falowała ruchem bioder
współgrając z kłosami
w delikatnym wietrze

o brzasku
zrodził się rytm
natury i człowieka

podtytuł zaślubiny z naturą
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 24.01.2011 13:25 · Czytań: 4719 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 32
Komentarze
Wiolin dnia 24.01.2011 13:52
Hej Wodniczko. Nie wiem czy tytuł nie powinien brzmieć ..O BRZASKU PORANKA, choć przecież on i tak jest metaforą dopełniaczową. Byłby lepszy BRZASK O PORANKU, ale tu z kolei wkrada się masło maślane....Najwłaściwszym byłby tytuł PORANKIEM...lub O PORANKU dalej też nie najlepiej...

szła miarowym krokiem
półnaga ku przeznaczeniu....

.....w złocie co wstaje świtem....

..."strój półnagości, złoto nieba" to kolejne metafory.
Wiem że pewnie kolejny raz nie poddasz się mojej sugestii więc optymistycznie pozdrawiam.....:smilewinkgrin::yes:
wodniczka dnia 24.01.2011 14:58
Witam Wiolinie...
miało być o brzasku poranka... ale olśniło mnie tuż po dodaniu tekstu i dopiero teraz mogłam nanieść poprawki;)...
Dlaczego kolejny raz nie poddam się sugestii?:)...Cz były kiedyś jakieś konkretne?;)
a co do metafor... z ciekawości poprzeglądałam wiersze innych pod względem metafor i odniosłam przykre wrażenie... że w wielu wierszach one są, ale nie wytyka się ich autorom i niekoniecznie dodają uroku:), a ja mam dosłownie mieć wiersz bez metafor;)... a jak tak nie lubię ;P
Ale jak widzisz z Twojej propozycji skorzystałam:). Chociaż w kolejnych komentarzach nikt mi już ich nie wytknie;) a wiersz bez nich może i lepszy;)

pozdrawiam:)
bosski_diabel dnia 24.01.2011 17:54
witaj nowym wierszem, może zacznę od tego, że wiersz ma w sobie magię świtu, brzasku czy poranka, i namalowany obraz dociera, czuć w sobie tą naturę, jest bardzo zmysłowy. Wiolin wyłapał to co było do wyłapania...
ja osobiście uważam, że teraz jest ok, ale masz rację broń swoich wierszy...ja pozdrawiam ciepło
sikorka dnia 24.01.2011 18:15
miła Wodniczko,
"zaślubiny z naturą" brzmi zdecydowanie lepiej niż "o poranku", dla tego na własny użytek czytam je sobie jako tytuł.
poza tym zwrot "szelesciło" wytrąca jakby z rytmu, gubi się na chwilę ta, która "szła", a później "falowała", a może to własnie ona szeleściła?
...."w złocie, co zdobi świtem niebo" - podoba mi się,

"falowała ruchem bioder
współgrając z kłosami
w delikatnym wietrze"

co do powyzszego fragmentu, myślę że mozna jeszcze trochę upłynnić to falowanie

aha, czy w zakonczeniu konieczne jest kolejne przypomnienie pory dnia?

to tyle moich sugestii, ogólnie zamysł ciekawy :) pozdrawiam!
wodniczka dnia 24.01.2011 18:44
Witam boski_diabeł
ślicznie dziękuję za komentarz. Twoje cenne rady wykorzystałam, tylko w 'swoim stylu':)... również pozdrawiam
Sikorko - prosty tytuł ma przyciągać i powodować wieloznaczność... zaślubiny z naturą mogłyby sugierować wiersz o 'przyrodzie' a tutaj jest ona wbrew pozorom tłem dla półnagiej kobiety, która podąża...
Co do upłynnienia-wiersz miał być krótki - i tak zawarto w nim dużo ruchu... wiatr jest delikatny i falowanie też ma tu tylko zarys...
co do szeleszczenia- zastnanawiam się nad szumem... ale to jeszcze do przemyślenia...ii tutaj szeleszczenie odnosi się do kłosów w delikatnym wietrze..
przypomnienie jest koniecznie by wyszczególnić ostatnią zwrotkę i nadać kolejnego znaczenia...dziękuję za spostrzeżenia i za podzielenie się nimi:) pozdrawiam
Wasyl dnia 24.01.2011 22:04
Jak zwykle kobieco i subtelnie. Obraz mam przed oczami.
Pozdrawiam.
wodniczka dnia 24.01.2011 22:11
Witam Wasylu
krótko a jak bardzo mile:). Dziekuję. Jeżeli miałeś obraz przed Twoimi oczyma to znaczy, że mój zabieg zobrazowania kobiety o 'brzasku' w jakimś stopniu się udał;)
pozdrawiam ciepło!
Bukowski dnia 24.01.2011 23:08
Podoba mi się. Tylko to "ku przeznaczeniu" jakoś mi nie pasuje.

Poza tym - jest OK. Klimatycznie.
Pozdrawiam
wodniczka dnia 24.01.2011 23:19
Witam:)
ku przeznaczeniu, hm... mogło by być, że witać nowy dzień... ale w jednym wierszu nie zmieszczę wszystkiego;)... mogę jedynie wyjasnić zastosowanie akurat przeznaczenia. Pole pełne zbóż jest duże w moim wierszu, gdy się w nim podąża widać mało, to ogromna przestrzeń... a ona po prostu kroczy w nieznanym kierunku, szuka... to tak, jakby szła ku nieznanemu... pole to również symbol zagubienia... a ona idzie... idzie... i idzie... by powitać...
dziękuję ślicznie za komentarz:)
pozdrawiam:)
mariamagdalena dnia 25.01.2011 15:52
wodniczko ;)
metaforze potrzeba wyższej racji piękna i niecodzienności - lub rymu
obraz ładny
choć zbyt rozstrzelone wersy
powiedz mi dokąd ona tak idzie i czemu
bo kobiety tak zbożem nie chodzą :)
wodniczka dnia 25.01.2011 16:04
Witam
Ten obraz jest jedną wielką metaforą;)... nie mogę ich używać, to przemycam inaczej;)
ona nie wie dokąd idzie, po prostu idzie... to pole zbóż to przenośnia zagubienia, podązanie w nim - to przenośnia szukania swojej drogi:) i jeszcze wiele interpretacji można mu nadać...
drugim podłożem tej interpretacji może być bliskość człowieka i natury...itd....itp:)
pozdrawiam:)
mariamagdalena dnia 25.01.2011 19:39
ok - to na następny raz proszę, aby z metafor coś wynikało dokładniej
nie każę, tylko proszę żeby nie było
zbytnie ogóły przeszkadzają w odczycie intencji autora
chyba ze stosujesz tylko i wyłącznie obrazowanie
ale wtedy trudno mówić coś o przesłaniu ;)
dlaczego pole zbóż to zagubienie? czemu zboża? takie pytania musisz sobie zadawać kiedy piszesz, żeby wszystko było jasne
jeśli ma pozostać ogólne i niejasne, to lepiej mocniej poukrywać symbole
ważne są tez ogólne kanony i symbole
bo mnie się to skojarzyło z "Wiatrem buszujacym w jęczmieniu" (ale piosenką nie filmem) i trochę z Demeter
pozostawiam Ci więc na prezent moją starą villę, również wieloziarnistą:

http://portal-pisarski.pl/readarticle.php?article_id=22999

odpisałam Ci jeszcze trochę u mnie
i czekam na następne dzieła z wielką życzliwością ;)
mm
wodniczka dnia 25.01.2011 19:56
pole zbóż... bo pieknie wygląda w niej półnaga kobieta, i jak jest ranek, poranny wiatr to pięknie komponują się razem:) i na dodatek to złote niebo o brzasku, które konkuruje ze złotem zbóż;)...a dlaczwgo konkretnie może być zagubienien - bo pole może być również bezkresem:)... tak jak statek na błekicie, tak ona w złocie;)
To jak pisałam może to być również tylko 'malowniczy obrazek' z ruchem człowieka i natury a i można coś zobaczyć w tym więcej - to zależy od czytelnika:)... nie narzucam... po prostu piszę to, co mam w duszy:)
dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam:)
Iweta dnia 02.02.2011 13:03 Ocena: Świetne!
Podziałałaś na wyobraźnię. Przeniosłam się do lata te łany, skąpe odzienie i ciepło, którego tak mi brakuje. Ech pięknie :)
wodniczka dnia 02.02.2011 14:30
Witam Iwet;)
Bardzo dziękuję za komentarz. Cieszę się, że mogłam przyczynić się do tego, aby Twoja wyobraźnia przeniosła Cię w takie krajobrazy:)
pozdrawiam:)
Esy Floresy dnia 23.02.2011 20:30
Bardzo delikatnie i kobieco płyną wersy. Odnoszę wrażenie, że to taka maleńka impresja, w którą zaszyłaś inną chwilę, przynajmniej tak mi się wydaje, że są tu co najmniej dwie warstwy. Lubię kiedy treść, lekko zawoalowana, przenika obrazami, jak tu u Ciebie. Jest zgrabnie i właściwie nie mam się do czego przyczepić, więc się nie czepiam, przystanęłam z przyjemnością. Pozdrawiam. :)
wodniczka dnia 23.02.2011 22:24
Witam serdecznie Esy:)

Masz rację - można tu znaleźć nie jedną a więcej warstw:). Cieszę się, że przystanęłaś, cała przyjemność po mojej stronie:)
pozdrawiam!
Zola111 dnia 27.02.2011 18:08
Cieszę się, że wyłuskano ten obrazek.
Piękna impresja poetycka. Już po poprawkach, zatem - nie budzi zastrzeżeń wobec formy. Urzeka treścią i wrażliwością poetyckiego spojrzenia.
Podoba mi się, że z rozwojem wiersza pojawia się ruch, po falowaniu bioder i łanów zboża - zmiana rytmu.

Za Eską - powtórzę spostrzeżenie o wielowarstwowości obrazka.
Pozdrawiam i gratuluję wyróżnienia.

Z.
wodniczka dnia 27.02.2011 18:34
Witam Zolu
Dzięki Tobie dowiedziałam się o tym wyróznieniu. Jestem bardzo zaskoczona! Aż nie wiem, co napisać.
Cieszę się, że spodobał Ci się stworzony przeze mnie obrazek.
Tak - poprawki były w celu pozbycia się metafor dopełniaczowych, których próbuję się wyzbywać;).
Pozdrawiam ciepło!
sisey dnia 06.03.2011 12:56 Ocena: Słabe

Jestem zaskoczony, bo nawet po poprawkach, to zaledwie cień ze skrzypiącej szafy.
Nie urzeka ani treścią, ani formą. Wrażliwość? Jeżeli tak, to ta która opiewać gotowa jelenie na rykowisku, łabędzie czy inny drób i zachody słońca nad jeziorem, koniecznie z samotnym żaglem. Czy trzeba nazywać to po imieniu? "Zaślubiny z naturą" czy jak kto woli "o poranku" - jakie to śliczne, jakie to... przedwojenne.
Sugerowałbym zmianę lektur i szukanie własnej drogi do wypowiedzi, a nie tworzenie marnych kopii.

Podobną są tu jakieś warstwy, ja odkryłem kabaret, a że nie zamierzony?

miarowym krokiem - marszowym krokiem
w półnagości - tylko w majtkach
szła ku przeznaczeniu - przez pola na azymut szła

szumiały łany zbóż - i taki cudny kicz że żal nie spisać

w złocie - w złocie, a jakże i koniecznie ciężkie ramy.
co zdobi świtem niebo - bardzo konsekwentnie: niebieski i złoty
falowała ruchem bioder rozkołysana
współgrając z kłosami - ach, więc to jest ta wspólnota z naturą?
w delikatnym wietrze - i tylko motylków brak

o brzasku
zrodził się rytm
natury i człowieka
- po diabła ten przypis? zabrakło jedynie: czytała Krystyna Czubówna.

Więc tak wygląda współczesna poezja? Zawołałbym ratunku, ale kto przybędzie z pomocą, jeżeli do tej pory nie znalazł się żaden krytyk.

Wodniczko, długa droga przed tobą, bardzo długa. Co mogę radzić? Nie ufaj pochlebcom.
Usunięty dnia 06.03.2011 16:18
Weszłam tu ze względu na tą szalenie intrygującą dyskusję.
No i skoro jestem to się wypowiem.:D
Wiersz jest bardzo kobiecy, subtelny i delikatny.
Nie ma nic co można by poprawić.
Zresztą skoro budzi w odbiorcach takie emocje musi coś w nim być:D:p
TomaszObluda dnia 06.03.2011 16:22
Wiersz jest całkiem spoko, nawet przyjemny. Nie wiem skąd taki szał. Dobra reklama :D
wodniczka dnia 06.03.2011 16:23
Witaj MamoMuchomorka
Cieszę się, że się podoba. To dla mnie wiele znaczy. Wiersz jest kobiecy, być może dla facetów nazbyt delikatny. Wiem, że nie sprostam wszystkim wymaganiom, ale cieszy mnie Twój komentarz.
Dziękuję za odwiedzinki!
Pozdrawiam serdecznie!
wodniczka dnia 06.03.2011 16:26
Witaj Tomaszu
Może i reklama - ale ile mnie ona kosztuje:(.
Usunięty dnia 06.03.2011 17:50
Wszystkie komentarze, bądź ich fragmenty niedotyczące tekstu zostały usunięte.

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox.

Proszę o powstrzymanie się od kolejnych komentarzy nie na temat tekstu, zarówno autorkę, jak i czytelników. Od tego jest pw lub/i shoutbox.

2.5.8 Zabronione jest prowokowanie przez użytkownika sytuacji konfliktowych, obrażanie innych użytkowników lub innych osób w swoich tekstach (wiersze, komentarze, wiadomości itp.).
wodniczka dnia 07.03.2011 16:04
tekst nie jest kopią.
Warstwowość wiersza może się również odnosić do parodii - dlatego tekst jest tak ubogi w słowa, żeby można bylo tworzyć sobie złożone pole interpretacji.
Pólnagość - może być rówież interpretowana jako ''kobiety w samej bieliźnie'' - ten wyraz również pełni funkcję ''wieloznaczności''. Będzie to wtedy obraz kobiety, która idzie w łanach zbożu taka, jaką ją stworzono - a łany delikatnie zasłaniają tę nagość-co nie prowadzi do wulgaryzmu i bezpośredności. Również możne to być kobieta w skąpej sukience... albo po prostu odsłaniającej ramiona itd...
co do słowa złoci - nie użyłam słowo złote niebo tylko w sensie ''złocone'' i ''co zdobi'' - więc tu ten wyraz użyty została w sensie ''złotego koloru, które złociło niebo'' a nie pokrywało go w całości - jedynie zdobiło.
jeżeli chodzi o ''współgranie z kłosami'' - to jest elemet współgrania z naturą
przypis (ostatnia część) jest po to, aby stworzyć odrębność. Co również stanowi pewną wymiarowość.
dziękuję za uwagę;). Mam nadzieję, że wyjaśniłam już teraz komentującym wszystkie wątpliwości.
Utwór ten można interpretować dowolnie. Bawcie się wyobraźnią;).
Usunięty dnia 17.03.2011 22:01 Ocena: Słabe
To jest wspaniały przykład jak się pisze - kicz!!! .

Zupełny brak gustu - no chyba, że to wiersz o klaczy na pastwisku, zgodnie z zaleceniem twórczyni bawię się wyobraźnią bo tylko to pozostało mi po przeczytaniu tego dzieła.

Kicz na kiczu kiczem pogania do potęgi nieskończonej!!!

Może jednak lepsza będzie proza o - kołyszących biodrach i łonach, znaczy się łanach. I znów tłumaczenie wiersza dłuższe niż "dzieło" fatalne rokowanie - śmierć Poezji gwarantowana.
SzalonaJulka dnia 18.03.2011 09:06 Ocena: Słabe
Ręce mi opadły, że ten tekst znalazł się w polecanych. Być może taka polityka redakcji, żeby wyróżnić młodych pilnie pracujących nad sobą (z tym nie polemizuję). Niestety widzę, że komentarze Autorki są dłuższe niż sam tekst (który najwyraźniej się nie broni).

Komentarzy i wyjaśnień nie czytam, a co do tekstu - nie mogę powiedzieć, że mi się nie podoba, bo nic tu do podobania czy nie nie ma - zarówno obrazek, jak i sunące za nim skojarzenia to motyw stary jak świat w dodatku solidnie polukrowany.

No cóż, życzę Autorce aby wyróżnienie nie pozbawiło jej umiejętności krytycznego spojrzenia na własna twórczość. Pozdrawiam
Szafranka dnia 18.03.2011 10:15
o brzasku
zrodził się rytm
natury i człowieka

gdyby tak jeszcze to życiu codziennym współgrało... Pozdrawiam:yes:
wodniczka dnia 18.03.2011 11:29
Szalona - takie to sa niestety życiowe paradoksy - widzisz - Twój cień też jest większy niż Ty sama;).
Po pierwsze nawet nie wiesz, ile mam lat - a to już mi dużo daje do myślenia i ujmuje Ci jako ''logicznej komentatorce''. Komentarze są takie długie - bo mam coś do powiedzenia. Wiersz nie broni się sam - bo nie ma zdolności personifikacjji;). Co do długości - czyżby odezwała się ta pisząca te długie;)
Co do lukrowania - ja lubię na słodko. Moje utwory muszą mieć emocje i barwy - a przynajmniej niektóre. Ten ma dużo barw - każdy mówi, że obrazek stary jak świat a jakoś nie czytałam ani jednego takiego utworu.
Wyróżnienienie jak sama widzisz przysporzyło mi jedynie kłopotów i dużo przykrości ze strony użytkowników. Ale wydaje mi się, że dużo jest takich osób, które zamiast pisać dużo gadają - i to jest ich ''twórczość''. Twój komentarz jest długi - ale napewno nie merytoryczny. Nagadałaś się nie na temat, obrażając jeszcze redakcję - a to nieładnie;)... i ''naskakałaś'';). Mam nadzieję, ze nogi nie bolą;). Również pozdrawiam.

Szafranko - życzę Ci, żeby u Ciebie współgrało;). Dzięuję Ci ślicznie za przybycie i zostawienie śladu. Pozdrawiam serdecznie!
SzalonaJulka dnia 18.03.2011 12:47 Ocena: Słabe
wodniczko, informuję, że przeczytałam Twoją odpowiedź, ale w dyskusję wdawać się nie zamierzam. W swoim komentarzu nikogo nie obraziłam, ani redakcji, ani Ciebie. Zamilknę, aby ten stan utrzymać.
Pozdrawiam
wodniczka dnia 18.03.2011 13:16
Julka - nie czuję się obrażona - to tylko niesmak. Komentujący zamiast ocenić jakoś wiersz, to więcej uwagi poświęca na ''samego autora''. I to autor czuje się tak, jakby dostał ''słabą'' ocenę a nie utwór. Informuję i pozdrawiam;).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty