Trzynasty peron - Miranda
Poezja » Pogranicze » Trzynasty peron
A A A
Stoisz na trzynastym peronie, skulona, z rękami w kieszeniach starego płaszcza i czekasz. Twoje czoło przecina pionowa zmarszczka. Nagle na peronie poruszenie. Biegnący ludzie potrącają cię. Nadal stoisz. Kulisz się jeszcze bardziej, słysząc znajomy świst. To pociąg. Już wiesz. Wystarczy tylko ruszyć z miejsca i wsiąść. Spójrz ilu ludzi wsiada, nawet ci bez biletu. Słychać sygnał odjazdu. Ruszaj! Jeszcze zdążysz, tylko wyjmij ręce z kieszeni, zrób coś do cholery. Łap ostatni wagon, no łap! Nie oglądaj się za siebie. Wsiadaj!!!

Idiotko, znowu zostałaś na peronie. Ludzie mijają cię obojętnie, jak się mija słup z nieaktualnymi ogłoszeniami. Opuszczasz głowę, udając, że to cię nie obchodzi. Obchodzi, ja to wiem. Wrócisz do domu i będziesz prochami uciszać skowyt myśli. Potem zwiniesz się w kłębek i zapadniesz w narkotyczny sen.

Ileż to już razy nie zdążyłaś wsiąść do pociągu? Nie zaprzeczaj. Wiem, że codziennie wychodzisz na peron, czekasz na swój pociąg i nie wsiadasz, a potem wracasz do pustego domu. Przecież chcesz stąd odjechać, zacząć na nowo żyć. Czegoś się boisz?

Kolejne pociągi odjeżdżają, a ty wciąż tkwisz w miejscu. Dlaczego?!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Miranda · dnia 12.03.2011 10:01 · Czytań: 1138 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 12
Komentarze
JaneE dnia 12.03.2011 10:22
Nie jestem przekonana, że jest to proza poetycka. Może ktoś bardziej obeznany w temacie zawyrokuje ;)

Tekst całkiem niezły. Jedynie ostatnie zdanie jakość mi zazgrzytało, zapachniało kiczem.

Generalnie jestem na tak :)

Pozdrawiam ciepło
Krystyna Habrat dnia 12.03.2011 12:35
Jeszcze inna próbka twoich umiejętności twórczych. wg mnie każda kolejna lepsza. Ta jest metaforą inercji w układaniu swego losu. Krótkie, a wymowne.
wodniczka dnia 12.03.2011 12:53
Witaj Mirando
Temat ciekawy i oryginelnie ujęty - ale to wszystko, co na plus... a może aż:). Ilość powtórzeń w tekście i nagromadzenia zaimków jest kolosalna. Dodając ''jak na taki krótki'' tekst. Staraj się używać synonimów.
Nie wiem jak Ty - ale ja wymagam od siebie w pisaniu prozy poetyckiej trochę większej poetyckości - i tu mi tego zabrakło - a może ja po prostu tego nie widzę. I tu nie chodzi o ''smętne pisanie'' ale o sposób tego pisania. To jest moje jak najbardziej obiektywne odczucie. Jak widzisz moje zdanie nie pokrywa się z komentarzami powyżej:)...
pozdrawiam serdecznie
Esy Floresy dnia 12.03.2011 16:27
W moim odczuciu mało poezji w tej prozie, momentami zbyt dużo dopowiadasz, jak na przykład tu:

Twoje czoło przecina pionowa zmarszczka. Znak, że nad czymś myślisz. - już sam obraz pionowej zmarszczki pozwala mi myśleć, że ktoś nad czymś myśli, więc po co to dopowiedzenie?

Zgodzę się też z Wodniczką, że nadużywasz zaimków, na przykład tutaj:

Biegnący ludzie potrącają cię, a ty nadal stoisz. - myślę, że zaimek w tym miejscu mógłby zniknąć bez uszczerbku dla treści.

Poza tym przeszkadzają mi rwane zdania, tak jakbym czytała telegram. Taki zabieg powinien mieć odzwierciedlenie w treści, a dla mnie owy brak zdecydowania, obawa przed zrobieniem kolejnego kroku powinna wić się długimi, wielokrotnie złożonymi zdaniami, takie moje odczucie.

Zwróć też uwagę, na powtórzenia, ja nie widzę dla nich uzasadnienia, jak na przykład tutaj:

Wystarczy tylko ruszyć się z miejsca i wsiadać. Spójrz ilu ludzi wsiada, nawet ci bez biletu.

Poszukaj zamienników lub spróbuj inaczej ująć treść. We wskazanym fragmencie znowu pojawia się wata słowna po co to 'nawet', cóż ono wnosi?
Poza tym wydaje się, że trochę haczy forma czasownika, bo skoro ruszyć się, to może wsiąść a nie wsiadać?

Podsumowując temat dobry, pomysł również, wykonanie pozostawia wiele do życzenia.

Pozdrawiam.
julanda dnia 12.03.2011 17:17
Chcesz poruszyć energię, już prawie... , prawie Ci się udaje i wyciszasz! Dlaczego? Rozpędź myśl, daj jej siłę. Można temat świetnie wykorzystać.
zrób coś do cholery
Idiotko, znowu - jeśli już, to użyj potencjału, jaki ze sobą niosą te określenia z innego typu półki niż literatura piękna.
Natomiast podoba mi się puenta. A jak ten tekst zrobić lepiej?
Czytaj go na głos - do bólu, chcesz coś powiedzieć, czujesz, jestem prawie pewna, że tu po jakimś czasie poczujesz bluesa.
Pozdrawiam!
Miranda dnia 12.03.2011 17:50
Sokol, bardzo dziękuję. Julando, podpowiedziałaś mi dobrą metodę - czytanie na głos. Dziękuję za komentarze. To moja pierwsza krótka forma. Zgadzam się - za mało poetycka. Po Waszych komentarzach dostrzegam usterki, te zaimki, powtórzenia i forma czasownika - wsiadać -. Czułam, że coś nie gra ale nie wiedziałam co.
Po komentarzu Wodniczki, szukałam ale nie widziałam tych zbędnych zaimków, powtórzeń, dopiero Esy F ujawniła w czym rzecz. Bardzo trudno w krótkiej formie zawrzeć dużo treści. Jestem z natury gadułą.
To są moje początki w pisaniu. Na emeryturze nareszcie mam czas tylko dla siebie i próbuję spełnić swoje marzenie. Jestem wdzięczna za każdą uwagę. Pozdrawiam serdecznie :p
Esy Floresy dnia 12.03.2011 17:56
Jeśli to są początki, to przyznam, że jest nieźle.;) A skoro teraz masz czas, by rozwijać pasję, to spodziewam się wkrótce naprawdę dobrej literatury. Przejrzyj cały tekst pod kątem zaimków i zbędnych dopowiedzeń, ja podałam tylko przykłady nie wskazałam wszystkiego, bo byłoby za łatwo.;)

Powodzenia!
Miranda dnia 12.03.2011 19:50
Esy Floresy, tak myślisz, że jet nieźle?
Wiem, że mam problemy z interpunkcją, z zaimkami, że za dużo dopowiadam. W pierwotnej wersji nie było dopowiedzenia; "Znak, że myśli". Dopisałam już w czasie edycji I po co? Hm..
Dziękuję.
A może zerkniesz na "Magiczną szkatułkę", w prozie?
Niecierpliwość to też moja cecha. POzdrawiam:p
Esy Floresy dnia 12.03.2011 21:56
Ja się prozą nie zajmuję, bliżej mi do poezji i ewentualnie prozy poetyckiej. Owszem mogę poczytać, ale solidnych wskazówek, co do pisania prozy poszukaj u zielonych od prozy lub użytkowników, takich na przykład jak: Wasinka, czy Oke. Jeśli poprosisz o komentarz z pewnością nie odmówią. Pozdrawiam.
Miranda dnia 13.03.2011 13:49
Dzięki Esy. Tekst jest już skomentowany przez Oke.
Pozdrawiam.;)
wioletta dnia 13.03.2011 18:11 Ocena: Bardzo dobre
:lol:polecam własne kółka:yes:
a samotnie nie znaczy gorzej:yes: Jeśli wsiądzie i pojedzie nie w tym
kierunku to tylko się oddali:shy:
Pozdrawiam -mój peron jest w planie :lol:
'Prochami uciszać skowyt"-fajnie
Miranda dnia 13.03.2011 20:31
Wioletta, dla niej samotność to porażka. Ona boi się podjąć decyzję. Chowa się w samotności jak ślimak w skorupie, chociaż cierpi.
Potrzebuje dobrego kopa.
Pozdrawiam.:O
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty