Lwica imieniem Kamuniak - Waldan
Publicystyka » Eseje » Lwica imieniem Kamuniak
A A A
Czasami w przyrodzie zdarzają się anomalie. Czasem życie pisze tak dziwne scenariusze, że trzeba o nich opowiedzieć. Historia ta nie dotyczy świata ludzi ale świata zwierząt wiec tym bardziej, przynajmniej dla mnie jest to piękne, smutne a zarazem dziwaczne.
Pewna lwica nazwana Kamuniak przez ekipę filmową,która rejestrowała poniższe wydarzenia, postanowiła zaopiekować się małym oryxem. Dla tych co nie wiedzą oryx to taka antylopa na które polują lwy.
Trzeba tu dodać, że to była samotna lwica co już samo w sobie jest dziwne. Lwy żyją w stadach, które składa się z samca i samic z młodymi. Młode lwy płci męskiej są tolerowane przez tego samca,notabene ich ojca, dopóki są..., no cóż, młode:)
Bycie samcem alpha to marzenie każdego lwa, a taki w stadzie może być tylko jeden i wcześniej czy później dochodzi miedzy nimi do starć i pokonany lew musi opuścić stado i gdzie indziej założyć własne. Lwice natomiast często przez całe życie zostają w stadzie, w którym się urodziły. Samotny lew nie jest wiec niczym nadzwyczajnym. Samotna lwica już natomiast jest. A co dopiero samotna lwica z oryxem. Nie wiadomo jak to się stało, że ta lwica została sama, nie wiadomo też dlaczego nie zjadła tego oryxa. Wiadomość ta dość szybko obiegła znawców, natomiast w zasadzie nikt nie miał wiele więcej do powiedzenia niż to, że takie coś nie powinno mieć miejsca.
Niektórzy mieli teorie, że stado Kamuniak zostało wybite przez kłusowników i tylko ona przeżyła, i że to skrzywiło jej psychikę, czyli innymi słowy zwyczajnie jej odbiło. Inni twierdzili, że młody oryx był po prostu jeszcze za młody i nie zdawał sobie sprawy, że przed lwami należy uciekać. A ponieważ nie uciekał, to u lwicy nie pojawiła się instyktowna reakcja pod tytułem ,, jeśli coś ucieka, to trzeba to zabić" Niektórzy też twierdzili, że lwica hoduję sobie przekąskę na takiej zasadzie jak czarownica trzymała w klatce i tuczyła Jasia i Małgosie żeby ich potem pożreć.
Należy tu nadmienić, że ten oryx żywił się jeszcze tylko i wyłącznie mlekiem matki, a Kamuniak może i zachowywała się jak matka, ale mleka nie miała. W tej sytuacji młode..., cóż, sami wiecie. Młody oryx próbował podchodzić do stad oryxów w poszukiwaniu mleka, lecz gdy tylko stado zobaczyło w jego towarzystwie lwice rzucało sie do ucieczki. Sama lwica też nie polowała, albowiem nie chciała zostawiać oryxa samego. Zwierzęta stawały się coraz chudsze i słabsze. Aż po dwóch tygodniach już w zasadzie nie mogły się ruszać, aż dziw było, że jeszcze żyją, zwłaszcza młode. Przez ten czas lwica nawet nie próbował zjeść swojego nowego przyjaciela. Pewien znawca lwów miał teorie, że lwica traktuje to młoda jak namiastkę stada, podobnie jak ludzie, którzy trzymają w domach pieski i kotki jako namiastkę dzieci.
Sprawa lwicy stała się sławna. Przez te dwa tygodnie na miejsce ich pobytu zdążyło przyjechać kilka autobusów pełnych turystów chcących zobaczyć niezwykła parę. Niektórzy zaczęli się domagać, żeby zwierzętom pomóc i je nakarmić. Ludzie zajmujący się przyroda maja często zasadę, aby w sprawy naturalne nie ingerować. Czyli że można oglądać z odległości, ale o żadnej formie pomocy nie może być mowy. Nawet sami strażnicy parku mieli już poważne wątpliwości jak się zachować. Sytuacja nie była przecież tak do końca naturalna. W końcu pod osłona nocy zdecydowali się rzucić lwicy kawałek mięsa. Ta jednak go nie ruszyła, mimo że była bardzo głodna. Poleżała wokół niego jeszcze dwie godziny i odeszła w raz małym.
Następnego dnia lwica była już tak słaba, że chyba po raz pierwszy pozwoliła się oddalić młodemu na kilkanaście metrów bez obstawy. Nagle rozlękł się ryk i z zarośli wyskoczył lew, który chwycił młode i oddalił się z jeszcze żywym i wzywającym pomocy, by następnie je w spokoju zjeść. Kamuniak zerwała się na równe nogi ale była zbyt przerażona i zbyt słaba by zareagować. Mogła tylko bezsilnie patrzeć. Po tym wszystkim Kamuniak zachowywała się tak samo jak wszystkie lwice, które tracą swoje młode. Przeżywała swojego rodzaju żałobę. Jednak następnego dnia udało jej się upolować głuszca i wróciły jej siły. Od tamtej pory adoptowała 5 innych oryxów. Żadnemu jednak nie udało się tak długo przeżyć jak temu pierwszemu.
Historia ta zrobiła na mnie duże wrażenie podobnie jak na murzynach z tamtej okolicy u których to wydarzenie urosło do rangi mitu. Przekazują następnym pokoleniom historie o pewnej lwicy, która sama nie mogła mieć dzieci i której dziecko zesłał Bóg.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Waldan · dnia 21.03.2011 09:42 · Czytań: 1399 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
Krzysztof Suchomski dnia 21.03.2011 11:30
Ciekawe zdarzenie, świadczy, że masz o czym opowiadać. Może masz więcej takich historyjek w zanadrzu - to się przydaje.
Zgaduję, że dopiero zaczynasz przygodę z pisaniem, bo pisać (w sensie literackim) za bardzo nie potrafisz. Przed Tobą jeszcze wiele pracy nad stylem, a przydałoby się i poczytać o zasadach interpunkcji.
http://język-polski.pl/esej/258-jak-napisac-dobry-esej-w-7-krokach.html
Pod powyższym adresem znajdziesz wyjaśnienie, czym jest esej. Eseistyka jest bodaj najtrudniejszym do uprawiania literackim ogródkiem i debiutantom zalecałbym ostrzyć pazurki na innym tworzywie. Twój tekst należałoby raczej zakwalifikować do "oparte na faktach".
Nie zrażaj się. Życzę wytrwałości i powodzenia :)
Waldan dnia 21.03.2011 20:08
Dzięki, mysle, że zabawy zpisaniem nie porzuce. Bede sie tym zajmował wyakiej czy winnej formie. Prawdą jest, że dopiero zaczynam tą przygode. Myśle, że warsztat przyjdzie z czasemdzieks
Almari dnia 22.03.2011 12:52
Cytat:
świata ludzi(,) ale świata


Cytat:
filmową,która


~ brak spacji.

Cytat:
Dla tych co nie wiedzą(,) oryx(,) to taka


Cytat:
antylopa(,) na które


Cytat:
Trzeba tu dodać, że to była samotna lwica(,) co już samo w sobie jest dziwne.


~ tutaj mi bardziej pasuje.

Cytat:
Lwy żyją w stadach(,) które składa się z samca i samic z młodymi.


~ stada liczba mnoga, więc składają się. Samic wraz z młodymi bym dodała.

Cytat:
Młode lwy płci męskiej są tolerowane przez tego samca,notabene ich ojca, dopóki są..., no cóż, młode:)


~ spacji brakuje, przecinków chyba tez, ale nie j4estem pewna tutaj.
~ skasuj przecinek przy wielokropku
~ I radzę nie umieszczać emotikonek w tekście literackim :)

Cytat:
Bycie samcem alpha to marzenie każdego lwa a taki w stadzie może być tylko jeden i wcześniej czy później dochodzi miedzy nimi do starć i pokonany lew musi opuścić stado i gdzie indziej założyć własne.


~ Nadmiar "i" Spróbuj coś pokombinować ze zdaniami, niech nie będą takie same, bo to wprowadza monotonnie.

Cytat:
Lwice natomiast często zostają w stadzie(,) w którym


Cytat:
Samotny lew nie jest wiec


~ Zjedzony ogonek przy więc.

Cytat:
amotny lew nie jest wiec niczym nadzwyczajnym. Samotna lwica już natomiast jest. A co dopiero samotna lwica z oryxem. Nie wiadomo jak to się stało, że ta lwica została sama, nie wiadomo też dlaczego nie zjadła tego oryxa. Wiadomość ta dość szybko obiegła znawców natomiast w zasadzie nikt nie miał wiele więcej do powiedzenia niż to, że takie coś nie powinno mieć miejsca.


~ Ajajaj. Pełno powtórzeń i prostych, dziecinnych zdań.

Doczytałam do końca. No cóż, długa droga przed tobą w doskonaleniu warsztatu. Właściwie Krzysztof powiedział wszystko, co chciałam zaznaczyć w komentarzu. Dodam tylko jedną rzecz: Czytaj dużo i patrz na konstrukcje zdań, jakie są metody płynnego przekazu informacji w tekście i jak dobierane są słowa. Powodzenia.

Pozdrawiam.
link a dnia 25.03.2011 09:43
Rzeczywiście intrygująca historia:) Mnie Twój tekst cieszy dlatego, że koncentruje się na zdarzeniach na zewnątrz człowieka i jest w obserwacji tylko umiarkowanie antropocentryczny. Czyli w spotkaniu człowieka i zwierzęcia ludzkie umiejętności służą jak najsensowniejszemu opisaniu zwierząt i zorientowaniu się, czy i jakie podobieństwa może są między spotykającymi się stworzeniami. A nie jest tak, że lwy z castingu zostają kostiumami dla człowieka.
Innymi słowy, miło czasami posiedzieć w czytelni bez gołej duszy, własnej lub cudzej.
Nawet te Twoje dziecinne proste zdania mimo niedojrzałości stylu (on jak najbardziej może przyjść z czasem) przynajmniej bez wodolejstwa gromadzą szczegóły i odzwierciedlają bystrą, chłonną ciekawość. A to diablo dużo na początek.
Poza tym - obiecująco - zdarza się, że łączysz w umyśle odległe przestrzenie, tak jak tutaj:

Cytat:
Niektórzy też twierdzili, że lwica hoduję sobie przekąskę na takiej zasadzie jak czarownica trzymała w klatce i tuczyła Jasia i Małgosie żeby ich potem pożreć.


Z możliwych pytań o sposób pisania - tylko kilka, tak sygnalnie.
Lwica imieniem Kamuniak - Lwica Kamuniak
?
Jak byś widział skrócony tytuł?

Cytat:
Bycie samcem alpha to marzenie każdego lwa


Czemu "alpha", zamiast stosowanej przecież spolszczonej "alfy"?

Cytat:
Wiadomość ta dość szybko obiegła znawców natomiast w zasadzie nikt nie miał wiele więcej do powiedzenia niż to, że takie coś nie powinno mieć miejsca.


Czymś konkretniejszym można wg Ciebie zastąpić takie coś?

Cytat:
Nagle rozlękł się ryk i z zarośli wyskoczył lew, który chwycił młode i z jeszcze żywym i wzywającym pomocy oddalił się by następnie je w spokoju zjeść.


a - literówki bywają zabawnie interesujące/inspirujące. Można się z pożytkiem pozastanawiać, jakiemu zjawisku mogłoby odpowiadać słowo rozlękł się:)
Ale ta cecha literówek miewa ciemną stronę: potrafi rozpraszać uwagę, a czy nie chodzi o to, by czytelnik po uszy znalazł się w opowiadanym?

b - z [jeszcze żywym i] wzywającym pomocy

nie wydaje Ci się, że samo wzywające pomocy dostatecznie informuje, że oryx był żywy:)?

Cytat:
Kamuniak zerwała się na równe nogi ale była zbyt przerażona i zbyt słaba by zareagować.


Lew + nogi. Może budzić wątpliwości? Na równe łapy;)? Ale wtedy rozrywa się skostniały związek wyrazów, co może zostać uznane albo za błąd stylistyczny, albo za żarcik, albo ironię... albo, albo, albo... - wzależnościodokoliczności.

Dobrego.
Alan Raven dnia 26.03.2011 04:41
Chyba wszystko na temat tekstu zostało już napisane :). Ja osobiście jeszcze dodam, że podoba mi się twoje korzystanie z wiedzy w tekście... musisz bardzo interesować się zwierzętami.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:56
Najnowszy:wrodinam