Lepsze życie - trzasek
Proza » Długie Opowiadania » Lepsze życie
A A A
Żółte promienie słońca przeciskały się przez złociste liście, pieszczone delikatnym, chłodnym wiatrem. Cichy szum drzewa, znajdującego się na środku łąki, ukoiłby nerwy najbardziej wzburzonego człowieka. Rosa na zielonej trawie połyskiwała w porannym świetle.
Pewnie dlatego dwóch młodych ludzi zbliżających się dopiero do wejścia w dorosłe życie, wybrało to miejsce. Siedząc pod drzewem delektowali się widokiem oddalonego lasu i chmur szybujących po niebie. Ich głów nie zaprzątała żadna troska. Odpoczywając na łonie natury czuli się wolni od wszelkich problemów. Było to miejsce, które pomagało im w ucieczce od zapijaczonych rodziców i złośliwych sąsiadów.
Nie pochodzili z zamożnych rodzin, mimo to nie użalali się nad swoim losem. Cieszyli się, że ich przyjaźń trwa od dzieciństwa. Mogli na siebie liczyć w każdej sytuacji. Mieszkali po sąsiedzku, przez co byli niemal nierozłączni. Chodzili do tej samej szkoły i do jednej klasy. Przy każdej nadarzającej się okazji, wsiadali na rowery i pędzili ile sił w nogach do swojego ulubionego miejsca. Zabierali ze sobą również swoją najbliższą koleżankę „Magiczną Marysię „. Nie była to jednak żadna wspaniała dziewczyna, lecz marihuana. To właśnie dzięki niej zapominali o kłopotach i przenosili się w beztroski świat, gdzie wszystko wydawało się niewinne i bardzo proste. Żyli w iluzji, która dawała im szczęście. Czasem, wyobrażali sobie jakby wyglądało ich życie, gdyby rodzice nie pili, nie skakali sobie do gardeł, nie przyczepiali się do nich bez większego powodu. Nie chcieli wiele, pragnęli miłości, zrozumienia i uwagi. Zazdrościli innym, że mają normalne, kochające rodziny. Obiecali sobie, że nie skończą tak jak ich rodzice. Zamiast tego będą żyć godnie i w dostatku, nie martwiąc się, że ich rodzinom czegoś zabraknie.
Siedząc tak i pogrążając się w swoich marzeniach, nie wiedzieli, że ich życie niedługo ma się zmienić.

1
Słońce już zaszło, zapadł zmrok. Rozgwieżdżone niebo przysłoniły czarne chmury, przez które zrobiło się jeszcze bardziej ciemno. Zaczęło kropić, zimny wiosenny deszcz spadał na łąkę i okoliczny las. W jednej chwili zerwał się silny wiatr, który zaczął wyginać drzewa, niewinny deszcz przerodził się w niebezpieczną burzę. Na chwilę niebo rozbłysło. To piorun który, uderzył gdzieś w ziemię. Głośny huk zaraz dotarł do dębu gdzie drzemali chłopcy, wyrywając ich z pięknego snu o harmonii i spokoju. Młodzieńcy natychmiast zerwali się z ziemi, patrząc na siebie ze zdziwieniem.
- Chyba długo spaliśmy, wracajmy lepiej, zrobiło się niebezpiecznie.- powiedział Paweł, młodzieniec o kasztanowych włosach i zielonych oczach.
Jak na swój wiek wyglądał dosyć dorośle, ostre rysy twarzy wywołane trudami życia, muskularny choć nie był zastraszających rozmiarów, średniego wzrostu. Był znany z tego, że nikogo i niczego się nie bał, zawsze stawał po stronie bezbronnych. Dlatego jego plecy zdobiły liczne blizny, efekty ojcowskich przyłożeń batem..Działo się tak zawsze, gdy stawał pomiędzy matką a ojcem. Nie chciał patrzeć, jak jego rodzony tata wyżywa się na słabszej matce, która nie była ona bez winy, ponieważ trwała w alkoholowym nałogu tak samo jak jej małżonek, nigdy nie interesowała się swoim starszym synem i młodszą córką, którą straciła przez swoje zaniedbanie. Mimo to wiedząc, że jego matka jest marnym rodzicem i zasługuje na taki los, nie mógł dopuścić, żeby została skatowana. Dlatego zawsze odwracał uwagę ojca i skupiał jego agresję na sobie, lecz za te heroiczne czyny nigdy nie usłyszał słowa „dziękuję”.
Dobrze.- odpowiedział Janek.
Blondyn o niebieskich oczach, miał szczupła, pociągłą twarz, która, tak jak u jego towarzysza,nosiła ślady cierpienia i przemęczenia. Był drobno zbudowany. Prawie niczym nie wyróżniał się spośród innych nastolatków. Na lewym policzku, od paru lat, nosił bliznę. Zdarzało się też, że jego nadgarstki bywały sine. Pytany o to, wbijał wzrok w ziemię i odpowiadał, że to nic takiego, po czym szybko zmieniał temat. Chciałby mieć tak samo silny charakter jak jego przyjaciel. Może wtedy miałby na tyle odwagi, żeby stawić czoło agresywnemu ojcu, którego tak bardzo nienawidził, że życzył mu wszystkiego co najgorsze. To właśnie on odebrał mu ukochaną matkę, jedyną osobę, którą obchodził jego los. Zawsze broniła swojego syna przed furią zwyrodniałego ojca, ale zrobiła to o jeden raz za dużo. Nie miał na tyle odwagi, żeby opowiedzieć, o tym, co widział. Morderca jego matki nie poniósł żadnej kary za to co zrobił. Powiedział synowi, że jeśli coś powie, to skończy tak jak ona. Chłopiec nie wybaczył sobie tego. Od tamtej chwili prześladował go obraz zakrwawionej matki, leżącej na podłodze w kuchni. Chciał cofnąć czas i stanąć w obronie osoby, którą bardzo kochał.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
trzasek · dnia 07.04.2011 07:02 · Czytań: 799 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
trzasek dnia 07.04.2011 11:33
cdn.
Usunięty dnia 07.04.2011 12:29
Cytat:
Pewnie, dlatego dwóch młodych ludzi, zbliżających się dopiero do wejścia w dorosłe życie wybrali to miejsce.

wybrało

Ogólnie, czytałam gorsze teksty :) Tu masz mnóstwo błędów, ale takich drobniutkich. Nic, czego nie dałoby się szybko poprawić. Najgorzej jest chyba z interpunkcją. W każdym razie, jeśli chcesz, to mogę te błędy wypisać, albo może zrobi to ktoś inny. O fabule na razie ciężko coś powiedzieć, bo to właściwie tylko przedstawienie bohaterów.
trzasek dnia 07.04.2011 12:52
Byłbym bardzo wdzięczny:)
Dziękuje za napisanie komentarza:)
Pozrdawiam
Usunięty dnia 07.04.2011 14:51
Cytat:
Rosa na zielonej trawie, połyskiwała w porannym świetle.

bez przecinka

Cytat:
Pewnie, dlatego dwóch młodych ludzi

bez przecinka

Cytat:
dwóch młodych ludzi, zbliżających się dopiero do wejścia w dorosłe życie wybrali to miejsce.

dwóch młodych ludzi wybrało i przecinek po życiu

Cytat:
Delektowali się widokiem oddalonego lasu i chmur szybujących po niebie siedząc pod drzewem.

zmieniłabym szyk na: siedząc pod drzewem delektowali się widokiem oddalonego lasu i chmur szybujących po niebie.

Cytat:
Nie pochodzili oni z zamożnych rodzin

"oni" jest całkowicie zbędne, im mniej zaimków używasz, tym lepiej

Cytat:
byli niemal nie rozłączni.

nierozłączni razem

Cytat:
koleżankę „ Magiczną Marysie „.

bez spacji przy cudzysłowie i Marysię z ę na końcu

Cytat:
Zamiast tego będą żyć godnie i w dostatku nie martwiąc się tym, że ich rodzinom czegoś zabraknie.

przecinek po dostatku, "tym" do wyrzucenia

Cytat:
Zaczęło kropić, zimny wiosenny deszcz spadał na łąkę i okoliczny las. W jednej chwili zerwał się silny wiatr, który zaczął wyginać drzewa, niewinny deszcz przerodził się w niebezpieczną burzę.

unikaj takich bliskich powtórek, tu się przydaje słownik synonimów

Cytat:
to piorun który uderzył gdzieś w ziemie

przed "który" przecinek, ziemię

Cytat:
Na chwilę niebo rozbłysło, to piorun który uderzył gdzieś w ziemie, głośny huk zaraz dotarł do dębu gdzie drzemali chłopcy, wyrywając ich z pięknego snu o harmonii i spokoju.

Według mnie można by to rozbić na trzy zdania: Na chwilę niebo rozbłysło. To piorun uderzył gdzieś w ziemię. Głośny huk zaraz dotarł do dębu, gdzie drzemali chłopcy, wyrywając ich z pięknego snu o harmonii i spokoju.

Cytat:
powiedział Paweł. Młodzieniec o kasztanowych włosach

a tu bym zrobiła jedno zdanie: "powiedział Paweł, młodzieniec o kasztanowych włosach" i kolejne zdanie od nowego akapitu

Cytat:
Jak na swój wiek wyglądał dosyć dorośle, ostre rysy twarzy wywołane trudami życia, muskularny choć nie był zastraszających rozmiarów, średniego wzrostu.

Jak na swój wiek wyglądał dosyć dorośle: ostre rysy twarzy, wywołane trudami życia, średniego wzrostu, muskularny, choć nie był zastraszających rozmiarów.

Cytat:
stawał w obronie bezbronnych.

obrona bezbronnych to takie masło maślane, lepiej byłoby np. stawał po stronie bezbronnych

Cytat:
Dlatego jego plecy zdobią liczne blizny

jeśli już decydujesz się na czas przeszły, to stosuj go konsekwentnie, czyli "zdobiły"

Cytat:
przyłożeniami batem na konie jego ojca

myślę, że baty nie są wyspecjalizowane, dlatego te konie możesz śmiało wyrzucić, robią niepotrzebny zamęt

Cytat:
Dlatego jego plecy zdobią liczne blizny, wywołane mocnymi przyłożeniami batem na konie jego ojca.

z tego zdania wynika, że to był bat na konie jego ojca, można by zdanie przebudować, np. Dlatego jego plecy zdobiły liczne blizny, efekty ojcowskich przyłożeń batem.

Cytat:
Nie chciał patrzeć jak jego rodzony tata wyżywa się na słabszej matce.

przecinek przed "jak", chociaż to by też można przebudować, bo masz powtórki

Cytat:
na słabszej matce. Nie była ona bez winy, ponieważ trwała w alkoholowym nałogu tak samo jak jej małżonek

zbędne zaimki, można je śmiało obejść: na słabszej matce, która nie była bez winy, ponieważ trwała w alkoholowym nałogu tak samo jak małżonek

Cytat:
nie mógł dopuścić żeby została skatowana

przecinek przed "żeby"

Cytat:
skupiał jego agresje na sobie

agresję

Cytat:
heroiczne czyny, nigdy nie usłyszał

bez przecinka

Cytat:
„dziękuje”.

dziękuję

Cytat:
Dobrze.- odpowiedział Janek.

- Dobrze - odpowiedział Janek. A po tym od nowego akapitu

Cytat:
Blondyn o niebieskich oczach, miał szczupła pociągłą twarz, ale tak jak u jego towarzysza można było zauważyć cierpienie i przemęczenie.

Blondyn o niebieskich oczach, miał szczupłą, pociągłą twarz, która, tak jak u jego towarzysza, nosiła ślady cierpienia i przemęczenia.

Cytat:
Prawie niczym wyróżniający się nastolatek, z wyjątkiem blizny na lewym policzku, którą ma od paru lat.

Prawie niczym nie wyróżniał się spośród innych nastolatków. Na lewym policzku, od paru lat, nosił bliznę.

Cytat:
Zdarza się też, że jego nadgarstki są sine, gdy jest pytany o to, wbija wzrok w ziemie i odpowiada, że to nic takiego, szybko próbując zmienić temat.

Zdarzało się też, że jego nadgarstki bywały sine. Pytany o to, wbijał wzrok w ziemię i odpowiadał, że to nic takiego, po czym szybko zmieniał temat. - czasy

Cytat:
jedyną osobę którą obchodził jego los.

przecinek przed "którą"

Cytat:
To ona zawsze broniła swojego syna, przed furią zwyrodniałego ojca,

"to ona" możesz śmiało wyrzucić, i tak wiadomo, o kim mowa, bez przecinka po "syna"

Cytat:
Nie miał na tyle odwagi żeby opowiedzieć, o tym co widział.

przecinki po "odwagi" i "tym"

Cytat:
Morderca jego matki, nie poniósł żadnej kary

bez przecinka

Cytat:
Powiedział swojemu synowi,

bez "swojemu", wiadomo, że to jego syn

Cytat:
jeśli coś powie to skończy tak jak ona.

przecinek po "powie"

Cytat:
Od tamtej chwili prześladuje go obraz zakrwawionej matki,

prześladował

Cytat:
Chciałby cofnąć czas i stanąć w obronie osoby którą bardzo kochał.

"chciał" i przecinek po "osoby"

Zadanie domowe:
1. Pokaż mi, że nie zmarnowałam czasu i wprowadź poprawki w tekście (można to zrobić za pomocą przycisku "edytuj";)
2. Przejrzyj tekst pod kątem powtórek, o których pisałam i zaimków, wyrzuć te, bez których zdanie zachowuje sens, a tam, gdzie jest ich dużo, a nie da się wyrzucić, spróbuj zdanie skonstruować tak, żeby zaimek był zbędny (ja np. zaznaczam sobie w tekście wszystkie zaimki na czerwono, wtedy widzę, którymi nie muszę się przejmować, a gdzie trzeba dokonać eksterminacji).

Pozdrawiam :)
JaneE dnia 07.04.2011 23:29
Ależ cię OKE wypunktowała, ale wiesz, człowiek uczy się na błędach ;)

Ja dodam do tego nadmiar przymiotników. Poprzedzanie większości rzeczowników jednym bądź dwoma przymiotnikami wcale nie sprawia, że tekst robi się bardziej plastyczny.

O treści wypowiem się po przeczytaniu kolejnej części
Adela dnia 09.04.2011 13:25
Oke zrobiła kawał dobrej roboty:). Co do tekstu, to wyczuwam w nim szczerość, którą bardzo lubię w słowie pisanym - byle nie było za dużo przystanków w banałach.
Pozdrawiam,
A.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty