Ziemia - Prolog - Kthaara
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Ziemia - Prolog
A A A
Prolog

8.14.787109 cyklu Imperialnego.
„Wyrok Sądu Imperialnego pod przewodnictwem Imperatora Malindora III:
Rasa z układu Orion zostaje skazana na wygnanie poza granice Wiecznego Imperium. Wszyscy jej przedstawiciele, jak również ich udział w jakichkolwiek przedsięwzięciach, zostaną wymazani z kart historii. Wyrok jest prawomocny i wykonywany jest w trybie natychmiastowym. Miejsce zesłania nie będzie nigdy podane do publicznej wiadomości, a jest odległe od stolicy o ponad piętnaście tysięcy lat świetlnych. Przygotowania statków hibernacyjnych trwają.”


1235 rok p. n. e.
„Wracamy.
Przesyłam pobieżny raport z misji:
Obraz, jaki zastaliśmy na miejscu, przedstawia się gorzej niż przewidywaliśmy. Dumna rasa nie przetrwała próby czasu. Ich cywilizacje, tak, cywilizacje w liczbie mnogiej, są zdegenerowane. Nie używają zaawansowanych narzędzi. Nie wykorzystują innej siły ponad siłę swoich mięśni czy mięśni zwierząt. Tworzą za to znakomitą sztukę, a ich filozofia stoi na wysokim poziomie. Szkoda tylko, bo nie tego się spodziewaliśmy. Wykonaliśmy wszystkie potrzebne badania i zwrócono wszystkich osobników.
Zbudowaliśmy im Saenjim, ale posiądą go dopiero wtedy, gdy dokonają kontaktu, czego nie można się szybko spodziewać. Przystałem na prośbę Valeriana. Nie sądziłem, że najmłodszy z nas pozostanie. Jednak najgorsze dopiero przed nim. Nawet ja nie jestem w stanie określić, jak długo będzie musiał siedzieć cicho. Tysiąc cykli? Dwa tysiące? Kto wie może nawet dłużej...
Teraz już naprawdę wracamy.
Farades, kierownik badań.
Koniec przekazu.”


4 października 2027 roku.
„Ludzkość powróciła na Księżyc! Pierwszą dzisiaj oficjalnie założoną stałą bazę na naszym naturalnym satelicie będą obsadzać w większości naukowcy lecz, dzięki skróceniu czasu podróży powstanie tu także w niedalekiej przyszłości pierwszy kosmiczny hotel. Nazwa bazy Sputnik będzie przypominać wydarzenie sprzed siedemdziesięciu lat...”

4 lipca 2042 roku.
„Start pierwszej załogowej misji na inna planetę – Marsa - jest wydarzeniem na skalę całego cywilizowanego świata. Cały statek Terra Nova został poskładany w przestrzeni kosmicznej z na wpół gotowych elementów przywiezionych z Ziemi, tak jak buduje się w tym momencie pierwszą całkowicie prywatną stację kosmiczną – Moon Walker. Za platformę budowlaną służyła stara już Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, której przestano używać dwadzieścia lat temu....”

20 lipca 2064 roku.
„Pierwsze stałe osiedle na Marsie Armstrong daje niepohamowane możliwości eksploracji jak i badań nad przetrwaniem na obcych planetach. Dzięki niemu i stałej obsadzie ponad 50 naukowców będziemy w stanie znacznie szybciej poznawać otoczenie, a dwa rakietowe pojazdy Thor pozwolą na eksplorację odległych zakątków planety...”
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kthaara · dnia 07.04.2011 07:03 · Czytań: 980 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Komentarze
Darksio dnia 07.04.2011 20:50
Witaj, Kthaara.
Przyznam, że bardzo długo rozmyslałem, w jaki sposób napisać, aby nie podciąć Ci skrzydeł. Niczego nie wymyśliłem, ale z tego, co wiem jestes na trzecim roku, więc nie będziemy się bawić w głaskanie po główce. Powiem tak: popełniłeś wszystkie możliwe "wykroczenia" literackie. Twój tekst jest masakrycznie wtórny, wygląda jak napisany przez ucznia podstawówki, który naoglądał się kilku filmów SF i ulepił na ich podstawie straszliwą hybrydę. Bardzo niedojrzały, dziecinny wręcz styl, powtórki, wyjaśnianie na siłę czytelnikowi kto jest kim, co jest czym itp. To powinno wypływać z akcji, narracji, a Ty to wyślwietlasz czerwonymi wielkimi neonami. Dialogi napisane, jakby bohaterowie byli zdziecinniałymi kretynami, którzy muszą sobie mówić, co kto ma robić, bo bez tego ani rusz. Jak na razie, cały ten niewielki fragmencik mogę określić jednym słowem - masakra.
Pozdrawiam.
Kthaara dnia 07.04.2011 21:59
Nie frasuję się z tego powodu.
To jest prolog, a ciężko jest ułożyć coś, co czytelnik da radę przełknąć, a żeby się od razu w tym nie pogubił, nie zdradzając przy okazji mnóstwa szczegółów. Napisałem go bo najlepiej pasuje do fabuły, którą chciałem opowiedzieć. Przyznam się, zrobiłem go trochę "na odwal się", myśląc, że reszta tekstu wynagrodzi to czytelnikowi. Dając moje wypociny w całości kilku moim kumplom, chyba miałem rację (tak sądzę) ale kawałek po kawałku, już nie jest tak różowo. Z racji tego już wpadł mi do głowy pomysł jak to przebudować bardziej "narracyjnie", bo rzeczywiście dialogi są trochę przesadzone, choć nie wiem, czy się to nada. Ew, napiszę go od początku.
Jak to mówią, człowiek uczy się całe życie.
Thx

P.S Jeśli się Wam chce, byłbym niezmiernie wdzięczny, o rady dot. tekstu. Skrzynka PW nie gryzie, a może mi pomóc.
Almari dnia 08.04.2011 12:58
Science Fiction to nie moja działka, ale postaram się pomóc.

Cytat:
Nie często zdarzało się(,) by


Cytat:
Jednak rozprawa była na tyle istotna, że będzie ważyć na losie całego znanego wszechświata.


~ mieszasz czasy, Proponuję przyjąć jeden, najlepiej przeszły, i się go trzymać.

Cytat:
się do zamieszkania planetę tak szybko(,) jak to możliwe.


Cytat:
Wyrok był od dawna przewidywany, lecz usłyszenie go z ust władcy było jak grom.


~ Złe stylistycznie zdanie. Raczej wyrok był od dawna znany(komu czemu) Warto byłoby dodać. Jak grom - trochę mało obrazowe.

Cytat:
. Podróż miała zająć prawie 20 lat planety, na którą rasa została zesłana.


~ Przyznam się, że nie rozumiem ile to jest 20 lat planety

Cytat:
Praktycznie w całkowitej dyskrecji. -


~ bez kropki, bo nota odautorska odnosi się bezpośrednio do wypowiedzi.

Cytat:
miły dla ucha baryton(.) – (k)iedy


Cytat:
Pierwszą dzisiaj oficjalnie założoną stałą bazę na naszym naturalnym satelicie będą obsadzać w większości naukowcy


- naturalnej satelicie.

Cytat:
będą obsadzać w większości naukowcy(,) lecz


Cytat:
załogowej misji na inna planetę


~ inną

Cytat:
„Start pierwszej załogowej misji na inna planetę – Marsa


- Poza tym od razu bym zaznaczyła, że na Marsa. po myślniku to dziwnie brzmi.

Cytat:
w stronę ziemskiej atmosfery(,) doprowadzając


Cytat:
możliwości eksploracji(,) jak


Cytat:
badań nad przetrwaniem na obcych planetach


~ nad i na się źle czyta blisko siebie. Sugestia: badań dotyczących ...

Cytat:
Dzięki niemu i stałej obsadzie ponad 50 naukowców


- Słownie liczebniki.

To takie błędy na pierwszy rzut oka. Wypiszę ci w punktach co jest nie tak:

1. Jeśli to ma być prolog, to powinien zaciekawiać. Jest zdecydowanie za długi, wprowadzasz do niego mało ważne, ogólne informacje, które pasują raczej do treści jakiegoś rozdziału. Powinieneś go skrócić przynajmniej o połowę i dać coś takiego, co mnie zainteresuję, zmusi do dalszego czytania. Pierwszy akapit byłby do zaakceptowania, ale i jego trzeba poprawić. I tu przechodzimy do kolejnej kwestii.
2. Dialogi: Masz wielkie pole do popisu, żeby po wypowiedzi wskazać czytelnikowi na co ma zwrócić uwagę, możesz przedstawić bohatera(jego wygląd, cechy charakteru poprzez zachowanie itd.) opisać sytuację, przedstawić ważne szczegóły, tymczasem ty tego unikasz i tym samym odbierasz tekstowi płynność i logiczność. Jeśli nagromadzisz dużo terminów, których przeciętny czytelnik, nie czytający s-f, nie zna, to będzie problem ze zrozumieniem treści.
3. Zazwyczaj pozwalam sobie i innym na dowolność w dialogach, ale tutaj rzeczywiście brzmią one sztucznie i trywialnie. Popracuj nad naturalnością i zwróć uwagę na zapis dialogów.
4. Masz problemy z interpunkcją, ja też, także rozumiem. ;) Ale przy czytaniu innych tekstów staraj się wyłapywać miejsca, gdzie ten przecinek powinien być.

Co jeszcze mogę powiedzieć. Z doświadczenia wiem, ze prolog i pierwsze rozdziały się zmienia, jeśli nie ma się do końca ustalonej koncepcji. W trakcie pisania, dużo rzeczy ulega przemianie, dlatego często nie jesteśmy wstanie tego przewidzieć. Bohaterowie zaczynają żyć sami i poniekąd, to oni wyznaczają treść dalszych rozdziałów. Styl również się zmienia i wierzę, że w kolejnych fragmentach pójdzie ci lepiej :)

Pozdrawiam i życzę weny.
Kthaara dnia 14.06.2011 20:46
Uwaga! Poprawiłem go, jak widać, więc czekam na komentarze.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty