Żałobnica - baazyl
Proza » Miniatura » Żałobnica
A A A
Dzień był pochmurny. Chłopczyk siedział na tapczanie i nieruchomo wpatrywał się w ścianę, na której wisiał obraz Matki Boskiej. Obok przy kuchennym stole krzątała się matka. Spieszyła się, kończyła sałatkę na obiad. Drgnęła na dźwięk dzwonka u drzwi. Wytarłszy ręce o fartuch, podbiegła do wejścia. Nerwowo poprawiła włosy splecione w krótki warkocz.

- Dlaczego tak późno przyszłaś?
- Lepiej zapal światło! - Stara kobieta wgramoliła się do środka. Przechodzony czarny płaszcz kontrastował z jej trupio bladą twarzą. Oparła ręce na biodrach i spojrzała z niechęcią na córkę.
- Jak ty się odzywasz do matki? Poskarżę się Tomciowi! Już on ci wybije z głowy...te eskapady do parku!
- Żałuję, że o wszystkim ci opowiedziałem! I tak nikt ci nie uwierzy!
- Jolu, nie podnoś głosu, to moje mieszkanie! Daj mi dwadzieścia złotych, muszę leki wykupić! - babka rozsiadła się w kuchni. - Masz wrócić za godzinę! Umówiłam się na kawę u Sabinki!
Córka zacisnęła usta i wysupłała z portmonetki jedyny banknot.

Odkąd w jej życiu pojawił się Tomek, sąsiad z klatki obok, Jola nie bała się już matki, czuła się pewniej. Ale Tomcio często przychodził pijany z kolegami do domu, by świętować udane transakcje. Całe dnie spędzał poza domem, handlował używanymi samochodami. Spokój, to jednak za duże słowo, kiedy przysypiała, budził ją byle szelest. Od pierwszej kłótni, jakieś pięć lat temu, gdy była w dziewiątym miesiącu ciąży, Tomcio pobił ją tak skutecznie aż trafiła do szpitala, ale dziecka nie uratowano. Pamiętała, jak stała z praniem w ręku w drzwiach balkonowych, gdy mąż wrócił do domu i zapytał o obiad. Wściekł się. Nie słuchał jej tłumaczeń, ani skamlenia, by jej nie bił. Kiedy skończył, zapowiedział: „Następnym razem wyjebię przez okno!".
„Muszę uciec! Muszę się schować! Co złego zrobiłam?" - myślała.
Jak robił awantury, toczył pianę z ust. Nikt mu nie podskoczył. Nawet, jak raz podczas libacji zgasił papierosa we włosach żony, koledzy nie protestowali.
Sąsiedzi bali się z Tomaszem zadzierać, po tym jak ten emeryt spod dwunastki doniósł na Policję i nazajutrz został dotkliwie pobity przez nieznanych sprawców.


Jola pospiesznie ubrała się i podeszła do dziecka.
- Jasiu, mamusia musi wyjść na godzinkę, dobrze?
- Dobrze. - Chłopczyk nie okazał cienia zainteresowania.

Ulica przywitała ją gwarem przechodniów. Nagły podmuch wiatru zadarł jej sukienkę, odsłaniając całkiem zgrabne uda. Grupka wyrostków zagwizdała, wymieniwszy miedzy sobą niewybredne uwagi.
Przyspieszyła kroku. Zmierzała w kierunku osiedlowego skweru. Niewielki park świecił o tej porze pustkami. Z daleka dostrzegła znajomą rozłożystą kępę krzaków, wielkością dorównującą dorosłemu człowiekowi. Zatrzymała się przed zaroślami, ale tylko na moment. Nabrała głęboki haust powietrza i zdecydowanym ruchem przekroczyła zieloną granicę. Zarośla zatrzepotały liśćmi, jakby szykowały się do długiego lotu.

- Karolinko, gdzie jesteś, córeczko?
- Tutaj mamusiu!
- Och, nareszcie, mój ty aniołku, stęskniłam się za tobą, wiesz? - Kobieta delikatnie pogłaskała pięcioletnia dziewczynkę po głowie, ucałowała i mocno przytuliła.
- Mamusiu, zobacz! To jest Krzyś!
- Witaj Krzysiu!
- On jest taki milutki! Dzisiaj go znalazłam w plastikowym worku, na naszym śmietniku!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
baazyl · dnia 09.04.2011 20:08 · Czytań: 1373 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 13
Komentarze
Nil dnia 09.04.2011 20:17
Końcówka wywołuje nie mały szok. Obstawiałam spotkanie z kimś innym, a tu takie zaskoczenie. Całość rewelacja :D!
Elwira dnia 09.04.2011 21:49
Cytat:
Obok, przy kuchennym stole(,) krzątała się matka. Spieszyła się

przecinek i pozbądź się jednego się

Cytat:
Drgnęła na dźwięk dzwonka u drzwi. Kobieta wytarłszy ręce o fartuch

kobieta bym wyrzuciła, wiadomo kto, jeszcze nie pojawiła się druga postać

Cytat:
światło! - (S)stara


Cytat:
kontrastował z jej trupio bladą twarzą.

trupiobladą

Cytat:
eki wykupić! - (B)babka rozsiadła


Cytat:
Ale, Tomcio często

zbędny przecinek

Cytat:
ani skamlenia, by ją nie

jej

Nie lubię takich tekstów. Pokazują cały brud społeczny, a tak wiele go w mediach, że chciałoby się utonąć w fikcji, zapomnieć. Wiem, że jakie czasy, taka literatura, ale to jednak smutne czasy.

Pozdrawiam.
baazyl dnia 09.04.2011 23:14
Dzięki Nil :p
Elwira, zgadzam się z Tobą, zaraz poprawię. Faktycznie tekst jest...okrutny? Może, ale...sam nie wiem, takie rzeczy gdzieś we mnie siedzą, sama wiesz jakie są klimaty w moich tekstach. Terapia przez pisanie?
czarodziejka dnia 10.04.2011 08:21
Cała historia jest szokująca i chociaż media tak głośno mówią o takich sytuacjach to nadal mają one miejsce.
No cóż zakończenie zaskakujące, ale w pewien sposób ukazujące to co nie powinno mieć nigdy miejsca.
Czytając twój tekst muszę powiedzieć, że cieszę się że często sięgam po fikcję literacką dzięki temu chociaż na chwilę mogę zapomnieć o brutalnych zdarzeniach jakie mają miejsce w realu.
Kurcze wiosna sprzyja smutnym tekstom.
pozdrawiam:)
baazyl dnia 10.04.2011 10:44
jak chcesz poczytac cos luznego polecam Drużynę Pierścieni :p - opek satyryczny
Adela dnia 10.04.2011 19:00
Przygnębiające, ach, ale niestety prawdziwe. Nie mogę napisać, że przeczytałam z przyjemnością, ale tekst połknęłam szybko, więc, jak dla mnie, jest dobrze napisany.
Pozdrawiam,
A.
baazyl dnia 11.04.2011 09:45
dzięki :)
Nathien dnia 11.04.2011 11:28
W pierwszym akapicie masz strasznie dużo krótkich zdań. Trochę bym to rozwlekła w porządny opis, bo na razie jest urywany.

Dialog... No ja z niego nic nie rozumiem. Ani o co chodzi, ani dlaczego... Jedna kobita to, druga tamto. Trochę chaotyczne. Ale może właśnie tak na co dzień rozmawiamy w domu? Zupełnie się nie słuchając?

A dalej nie mam się czego przyczepić. O bijącym mężu - realistyczne. A o córeczce, no po prostu zabrakło mi słów.

Uważam, że temat nadawałby się na dłuższy tekst. W tej formie nie jest źle. Zastanawia.
baazyl dnia 11.04.2011 20:11
Dłuższy tekst? Kto wie.
Almari dnia 12.04.2011 21:50
Cytat:
Już on ci wybije z głowy...te eskapady do parku!


~ A po cóż ten wielokropek tutaj.

Cytat:
Tomcio pobił ją tak skutecznie aż trafiła


~ "Że" chyba bardziej oddaje kontekst


Właściwie to nie wiem jak się odnieść do twojego tekstu. Bo niby dobrze się czytało, ale wywołuje mieszane uczucia, a skoro wywołuje takowe, to znaczy, że oddziałuje jakoś. To chyba dobrze? Hmm...

Pozdrawiam
baazyl dnia 13.04.2011 16:25
to dobrze, że wywołuje :p
Usunięty dnia 14.04.2011 13:01
Tekst bardzo chaotyczny, nielogiczny i trudny do zrozumienia. Przeczytałam 2 razy, bo zaskoczyły mnie pochlebne komentarze. Kilka wątków zaczętych i prowadzących donikąd. Podobnie z tytułem.
Powtórzę za Szymonem Majewskim "Ale o co chodzi?".
baazyl dnia 14.04.2011 19:38
ok
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty