Transplanteoskaz(Tu!!) - liliium
Proza » Inne » Transplanteoskaz(Tu!!)
A A A
Czasem mam wyrzuty sumienia, że się z nimi utożsamiam. W końcu co może wiedzieć siedemnastolatek, którego koledzy przynoszą do domu, bo połamał sobie kostkę, jest naszpikowany pozytywnym myśleniem

i - co najgorsze - nie narzeka.

Położy się taki na kanapie - przed telewizorem - i nasłuchuje jak kran jest niedokręcony, jak drzwi w szafce nocnej skrzypią od nadmiaru wrażeń, a szyby nie pokazują już bzów, z którymi przyszło mu dorastać, po piątym roku życia.

Leży i słucha kołatań - nogi o nogę, ręki o blat stołu - napawa się hukaniem wypchanej sowy, która teraz - już ze strychu - opowiada mu jak to kiedyś było.

(sza)

Nie rozmawia z nikim, nikim się nie przejmuję, ma to wszystko w piątym kole u wozu. Spoglądając z kanapy na oblicze - chwilowo zadowolone, milczące w swej nadpobudliwości.

(sza)

Ona patrzy na niego ukradkiem, chwali pieczeń matki ojca - kolegi mamy z liceum, który zainteresował się nią na dyskotece, ówcześnie zwanej dancingiem - i bierze kęs, nie spuszczając wzroku.

On, delikatnie naburmuszony uwagą na temat siwych włosów, nie okazuje czerwoności twarzy, bruzd po przebytej chorobie z dzieciństwa, zakrztuszeń mogących oznaczać poranne spotkanie z kolegami.

Oboje zdają się pamiętać walentynki, zimne powietrze znad Jugosławii, pachnące dymem i krwią najwytrwalszych. Oboje zdają się na chwilę zapomnieć o wczorajszej kłótni i poprzednich szesnastu latach, kiedy nie zamienili ze sobą ani słowa.

.

Położy się taki na kanapie, przed telewizorem i nasłuchuje - jak nikt nie oddycha, jak siostra chce go wysłać na przymusowe leczenie, jak braciom brakuje wspólnych gier w kosza i picia wódki.

(sza)

I tylko czasem ma wyrzuty sumienia, że się z nimi utożsamia, że czasem wspomni gdzieś ich historię, banalną przecież w swojej dosłowności. Że zyska dzięki temu poklask i uznanie, wśród sobie podobnych, bądź tych, którzy współczują mu dorosłości, mimo młodego wieku.

Że wychodzi na tym, znacznie lepiej niż oni.



(ale o tym sza)



-podtytuł.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
liliium · dnia 16.04.2011 21:00 · Czytań: 937 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 13
Komentarze
Elwira dnia 16.04.2011 21:06
Proszę nadać tekstowi jakiś tytuł. Tak być nie może.
zajacanka dnia 17.04.2011 23:44
Szanowny PP! Albo ja mam jakies schizy (bardzo prawdopodobne), albo tytul zmienia sie po moich kolejnych odwiedzinach. Sugeuje cos z tym zrobic B)
liliium dnia 18.04.2011 09:29
Szanowna PP (nie wiem co to znaczy) tytuł już zostanie taki. Poza tym, proszę się skupić na treści, choć wiem, że to utrudniam i przepraszam za to. Wszystko przez Elwirę! ;p A Ty, Ty!! Nu, nu, nu!! ^^
zawsze dnia 18.04.2011 17:00
Pozwoliłam sobie dodać Twój nick do tytułu, co by tekst był bardziej rozpoznawalny.
W treści jest kilka niedorzeczności jak np. tu:
Cytat:
nasłuchuje jak kran jest niedokręcony,
- nie slyszymy przecież niedokręconego kranu, raczej kapiące krople wody.
Cytat:
chwali pieczeń matki ojca
czyją w końcu?
do tego: co robi pojedyncza kropka jako osobny akapit? i czemu występuje tu coś na kształt wersyfikacji?

Treści najwyraźniej nie rozumiem, ale jest w niej coś niepokojącego.

PS Brakuje paru przecinków.
Usunięty dnia 18.04.2011 17:29
No bo to taki trochę poetyczny tekst, pewnie stąd te niedorzeczności, i nie wiem, czy nie powinien się znaleźć w prozie poetyckiej. A w sumie też, gdyby inna nieco wersyfikacja, to i wierszem mógłby stać się. Trochę przydługawym, ale jednak.

Bardzo mi się podoba to, w jaki sposób prowadzisz czytelnika, obrazowanie, surrealizm i abstrakcyjność Twoich tekstów.

Pozdrowienia
Wasinka dnia 18.04.2011 17:34
I stało się! Zdecydowałeś się wreszcie na tytuł ;-)
Podoba mi się, jak tu obraz zewnętrzny przybrałeś słowami z wewnątrz, ma się wrażenie siedzenia w głowie bohatera i wraz z nim nasłuchiwania niedokręconego kranu (super myśl słowna), kołatań czy hukań i jak nikt nie oddycha. Ciekawe słowne wywiajasy i zawijasy, które budują niepokojący i zupełnie usytuowany wewnątrz świat, mimo że na zewnątrz...

nikim się nie przejmuję - może "przejmuje"?
Pląsająca po swojemu interpunkcja (ale tak trochę tylko) - warto by ją może nauczyć kroków ;-)

Pozdrawiam zza szyb, które nie pokazują już bzów (ale niedługo będą) ;-) ; pożyczyłam od Ciebie, bo mi się spodobało.
liliium dnia 18.04.2011 19:16
A weź sobie Wisienko, spodobało mi się co masz do powiedzenia, to pozwalam;p A tak co do zarzutów - jasne, tylko ta woda to z czego niby kapie? Jaki jest powód jej kapania? Liczy się powód, a nie sam fakt istnienia. Przecież to absolutnie nie bez znaczenia. Po drugie - oczywiście teściowej. Fragment ten miał wyrażać zirytowanie i przekomarzanie słowotokowe bohatera. Nie miałeś nigdy takich myśli?

-Ola, we no idź po śledzia!
-sredzia, kotledzia, bla, bla bla, od razu! poliż się w łokieć!

Pojedyncza kropka to rodzaj trzy gwiazdki, który często występuje jako oddzielenie. (W przybliżeniu wynosi ono 16 lat, może 20) A co do przecinków, to przecież można je poprawić, więccnie rozumiem czepiania się ich. Zresztą, zamiast czepiania się proszę mi wskazać gdzie ich nie ma i czemu powinny tam być. Tylko nie wysyłać mi regułek, bo są one dla mnie debilne, ponieważ ich nie kumam.

Tyle.

Co do opinii pozytywnych, to być może jest to nieco poetyckie, ale stwierdziłem, że za długie. I zbyt zwięzłe mimo wszystko. Stąd owa Inność.

W ogóle niby tyle kategorii, a nie ma gdzie wstawiać prac. Muszę pomyśleć nad katgoriami i dać wam jakieś propozycje;p
Olowiany Zolnierzyk dnia 19.04.2011 04:03 Ocena: Bardzo dobre
Dawno nie jadłem czegoś tak dobrego Smakowało mi
Wasinka dnia 19.04.2011 09:52
Poprowadzę Cię zatem w tym interpunkcyjnym tańcu. Nie będę opowiadać o krokach, tylko je zwyczajnie narzucę (wedle życzenia - to tak w ramach podzięki za przeczytanie dobrego tekstu i pożyczenie szyb i bezbzów ;-)).

i nasłuchuje (,) jak kran jest

z którymi przyszło mu dorastać, po piątym roku życia - tu przecienek wydaje się zbędny

opowiada mu (,) jak to kiedyś było

Że zyska dzięki temu poklask i uznanie, wśród sobie podobnych, bądź - oba przecinki do wyrzucenia

współczują mu dorosłości, mimo młodego wieku - i tutaj także

Że wychodzi na tym, znacznie lepiej niż oni - i również tu

Pozdrowienia słoneczne zaokienne.
liliium dnia 19.04.2011 17:02
Głupie to trochę. No ale przecież skoro żelazne zasady... poprawię w wolnej chwili. He! Nie jest tego aż tak dużo, a marudzą jak potłuczone szklanki!

:)

Panie Wojak niezbetonu, fenkju.
Zola111 dnia 21.04.2011 18:42
To, co Wasinka i jeszcze:

nikim się nie przejmuję, bez ogonka, bo to on, nie "ja".

potłuczona :lol:
WholeTruth dnia 08.07.2011 23:13
a jakby tak spróbować pociągnąć coś więcej? nie piszesz opowiadań? byłoby fajne - tak obstawiam ;P
liliium dnia 08.07.2011 23:15
Nie.

Czasem mnie najdzie, ale niewystarczająco na coś dłuższego.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty