zwalniam tempo - Wasyl
Poezja » Wiersze » zwalniam tempo
A A A
emanuję swoją obecność
o szczebel wyżej

za zbawienie zapłaciłem
cztery złote
jest z pianką

doskonale porozumiewam się
wepchnięty w monolog
żeruję na krawędzi chodnika z jezuskiem
na twarzy

tylko w niedzielę zbieram jeszcze
kamienie
tak na wszelki wypadek
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Wasyl · dnia 18.05.2011 16:37 · Czytań: 1352 · Średnia ocena: 4,2 · Komentarzy: 22
Komentarze
wodniczka dnia 18.05.2011 17:15
Witaj Wasylu

Tym razem na nie. Nie rzucę jednak kamieniem;) - bo byłam, przeczytałam a utwór jedynie nie przypadł do gustu.

Pozdrawiam serdecznie:-)
Usunięty dnia 18.05.2011 18:39
za zbawienie zapłaciłem
cztery złote
jest z pianką


Tym razem tylko to. Zabieram i zmykam ;)
Pozdrowienia.
Leszek Sobeczko dnia 18.05.2011 21:33
dołączę do kotkowego jeszcze to

tylko w niedzielę zbieram jeszcze
kamienie
tak na wszelki wypadek


no i tytuł mało chwytliwy

pozdrawiam
Tomek i Agatka dnia 19.05.2011 00:22 Ocena: Świetne!
To z pewnością taki wiersz, który mnie na dłużej zatrzymał. Nie wiem czy wszystko właściwie rozumiem, ale mam własne obrazy.

Spowalnianie tempa, które tutaj w tytule, z jednej strony rozumiem jako zakończenie pewnego etapu w życiu, może powiedzenie sobie stop, jeśli chodzi o uczestniczenie w codziennym 'wyścigu'. Oczywiście przyczyna takiego stanu rzeczy może być różna, tak wiele czynników może tutaj decydować. Rodzi się tylko pytanie czy to spowolnienie następuje z własnej woli, czy też z przymusu (czy nie decyduje o tym jakaś siła wyższa) Mam wrażenie, że mowa tu o życiu, które spycha człowieka na margines. Przecież tak niewiele czasami trzeba, żeby znaleźć się po tej drugiej stronie...

szczebel wyżej - kojarzy mi się z z hierarchią, drabiną społeczną, ale może w kontekście wiersza oznaczać w danej chwili - stan ducha.


słowo emanuje - promieniować, emanować szczęściem, zadowoleniem; uzewnętrzniać ten stan, oddziałując na otoczenie.

"za zbawienie zapłaciłem
cztery złote
jest z pianką"

Tu przychodzi mi na myśl - zbawienna kawa. W kontekście całości staje się symbolem nieosiągalnego - za tak krótkie chwile szczęścia przychodzi człowiekowi jednak słono zapłacić.

"żeruję na krawędzi chodnika z jezuskiem
na twarzy"

Z jezuskiem na twarzy - brzmi tak, jakby na twarzy było wymalowane umartwianie się, ból, rozpacz...

Żerowanie na krawędzi chodnika - jednoznacznie kojarzy mi się z żebrzącymi ludźmi, zbierającymi na 'chleb'.

"tylko w niedzielę zbieram jeszcze
kamienie
tak na wszelki wypadek"

To dla mnie wymowne wersy - takie ubezpieczenie się na wszelki wypadek, gdyby komuś przyszło na myśl - wytknąć i rzucić w twarz kamieniem.

Przez całość przebija ogromna samotność tego człowieka.

Muszę powiedzieć, że dla mnie bardzo dobra i mocna treść, zmusiła do refleksji.

Pozdrawiam serdecznie;)

edit* <Ha> Przyznaję, że myślałam też o piwie, wtedy ten smutny obraz się jeszcze bardziej dopełnia! Myślę, że w 'zwalnianiu tempa' - może kryć się znacznie więcej.
Insomnia dnia 20.05.2011 14:00 Ocena: Bardzo dobre
Mi się bardzo podoba.
Rozumiem jako takie swoiste uspokojenie, i ''niech się dzieje, co chce''. Zamawiam piwo i jestem o ten szczebel wyżej w moim odczuciu ducha.
A mimo wszystko ciągle jest lęk, że będzie źle.
No i te niedziele...
Ale to tylko moja interpretacja.
Pozdrawiam.
oksana meyla dnia 20.05.2011 21:50 Ocena: Dobre
Niczego sobie. Proste i głębokie jednocześnie. O wpadkach warsztatowych niech się mądrzejsi wypowiedzą. Mnie się podoba.
Wasyl dnia 24.05.2011 16:51
wodniczko - to dobrze, no stres ;-)

sheCat - fajnie, że chociaż tyle, z tego fragmentu jestem zadowolony.

zygfryd2007 - tak, kamienie trzeba mieć przy sobie. Tytuł ma swój cel, naświetlony przez Tomka i Agatkę.

Tomku i Agatko - jak zawsze jestem pod wrażeniem Twojej wnikliwości i chęci zajrzenia pod podszewkę; wdzięczny za interpretację.

Insomnia - cieszy mnie bardzo, że się podoba; pianka trafna.

oksana meyla - miło, że proste i głębokie zarazem.

Dziękuję Wszystkim za pochylenie się nad wierszem i pozdrawiam.
bosski_diabel dnia 07.06.2011 22:17
jest głębia, jest wewnętrzny ból, wiersz bardzo refleksyjny i jak widać moc interpretacji, peel wiedzie monolog sam ze sobą sam sobie się żali tak to odebrałem, pozdrawiam.
Wasyl dnia 07.06.2011 22:29
Dzięki, Bosski Diable, za zajrzenie. Cieszy, że odnajdujesz głębię.
Pozdrawiam.
kamyczek dnia 11.06.2011 14:19
Trafiłeś do mnie tym utworem, nie będę się rozwodziła nad środkami stylistycznymi, bo i tak pewnie wiesz, że uważam, że są bardzo dobre - metafory działają na wyobraźnię i pobudzają zmysły. Brawo Wasyl! ;)
Wasyl dnia 11.06.2011 14:38
Bardzo cieszy się wierszyk (i autor), że trafił do celu.
Fajnie, że wpadasz, tym bardziej że znienacka ;)
Pozdrawia odkurzony Wasyl.
Usunięty dnia 18.06.2011 11:42 Ocena: Bardzo dobre
No, powiem tak, pojechałeś ostro, być może nawet o tym nie wiesz, ale dla mnie, protestanta Twój wiersz jest bardzo dosadny, tylko, czy sam wiesz, co w nim naprawdę zawarłeś? Oczywiście jestem za -:) Pozdrawiam B)
Wasyl dnia 18.06.2011 20:14
Amso.
Wiem, że ostro. Zaintrygowałaś mnie.
Jak to być protestantem w Rydzykowie? :lol:
Pozdrawiam.
Usunięty dnia 19.06.2011 00:07 Ocena: Bardzo dobre
-:) nie odczuwam obecności, bo taka identyfikacja jest bardziej poza granicami grodu Kopernika - mimo wszystko tak zawsze nazywanym, choć zgoda, mam świadomość na zakusy, by to zmienić - niż w samym mieście -:). I to także dowodzi, że pojechałeś ostro, a nawet z pewną brawurą, patrząc na całokształt :smilewinkgrin:
Pozdrawiam B)
Wasyl dnia 19.06.2011 22:01
Brawura się cieszy ;)
Usunięty dnia 20.06.2011 16:17 Ocena: Bardzo dobre
:DB)
Tjereszkowa dnia 20.06.2011 16:51
Jak cicho i spokojnie u Ciebie. Wiem, że to pozory. Zwolniłam tempo razem z Tobą. Również pozornie. Zatrzymałeś mnie i przestroiłeś na czas jakiś. Bardzo mi się podobało.
- Tjereszkowa przypadkiem
Wasyl dnia 20.06.2011 20:51
I takie właśnie przypadki niezmiernie cieszą.
Przypadkowe "bardzo mi się podoba" cieszy jeszcze bardziej.
Ale uprzedzam... takie przypadkowe zwalnianie tempa może być niebezpieczne.
Pozdrawiam zupełnie nieprzypadkowo ;-)
Iweta dnia 07.07.2011 11:03 Ocena: Świetne!
"tylko w niedzielę zbieram jeszcze
kamienie
tak na wszelki wypadek "
Odczuwa się tytułowe zwolnienie tempa, czasami trzeba podładować energię kawą (albo co też mi się nasunęło piwem tak dla rozluźnienia). No i nie można zapomnieć o ostrożności. Bardzo udany wiersz :)
Wasyl dnia 08.07.2011 20:06
Dzięki za wizytę w lamusie. Miło czytać, że udany wiersz.
Tak, kawa nie jest zła.
Nie! Mówię energy drinkom ;)
Pozdrawiam.
Tomek i Agatka dnia 18.12.2012 23:10 Ocena: Świetne!
Dalej pozostaję pod wrażeniem tej treści, i pięknie poproszę o cały zbiorek Twoich cudnych wierszy, i niech się spełni*
alkestis dnia 28.04.2015 18:07
o to to chyba czytałam na zlocie krakowskim:)Nawet wpasowuje się w klimat... Zwłaszcza ta czterozłotowa pianka. Dziś za dwa razy tyle, najmniej...
Pozdrawiam!
a
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:43
Najnowszy:pica-pioa