Utwory żebrane - creep
Poezja » Wiersze » Utwory żebrane
A A A
(Już nigdy nie będzie takiego wiersza.
Już nigdy nie będzie takich liter oraz znaków
na wodzie)

Właśnie w tej chwili mam trzynaście lat, morze pod stopami
i ręce w kieszeniach wypełnionych solą. Jeszcze nie wiem, że pójdę
siać ocean. Czy może być lepsze zakończenie?

Przyjdźcie do mnie wszystkie drzewa, które utrudzone jesteście –
biegiem do chmur.
Przyjdźcie do mnie wszystkie mosty, które urzeczone jesteście –
przejściem do dna.
Przyjdźcie do mnie wszystkie głazy, które odrzucone jesteście –
blizną do krwi.
Przyjdźcie do mnie wszystkie żebra, które wyłamane jesteście –
słowem do ust.

Będziemy zarastać.

2011-05-17
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
creep · dnia 21.05.2011 16:01 · Czytań: 1013 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
Insomnia dnia 21.05.2011 16:05
Aż nie wiem, co napisać. Staram się dawać jakieś sensowne komentarze, ale tu nie mogę.
To jest jak jakaś mantra, która mi będzie siedzieć w umyśle...
Usunięty dnia 21.05.2011 16:11
Niepokojący. Wolałabym trzynaście jednak. Zamiast "i ręce" dałabym "a ręce", żeby, przy tylu powtórzeniach, nie pogłębiać efektu wyliczanki. Wciąga mnie ta nibyintrospekcja. B.db :)
wodniczka dnia 21.05.2011 16:15
Witaj
Coś w tym wierszu jest, co zatrzymuje. Ciekawie utrzymana konwencja. Klimat wiersza również na plus.
Pozdrawiam!:)
julanda dnia 21.05.2011 17:24
Dobre i tyle, na bazie pomysłu starego, jak świat, nowe metafory, które oddziałują kapitalnie na czytelnika, bombardują przestrzennie i lądują na wodzie. Zastanawia mnie symbolika "13", czy mam szukać, czy jest to odautrosko hermetyczne? Pozdrawiam!
Usunięty dnia 21.05.2011 17:56
Ależ mnie urzekł ten wierszyk, aż ciarki przeszły. I nadzieję widzę, pięknie. Piękne słowa. Ta sól w kieszeniach bardzo mi się podoba i ocean. Podziałałeś na wyobraźnię. Boże, creep dla mnie cudniaste!
link a dnia 21.05.2011 18:32
creep,
próbowałam namierzyć teraz M.K.E. Baczewskiego w mojej papierowej bibliotece, ale na razie zniknął, a za to znalazłam trzy inne tomiki, których szukałam kiedy indziej;/ Pamiętam z tamtej poezji za mało, żeby wiedzieć, czy tytuł jest aluzją. Baczewski wydał Wiersze żebrane. Nieźle znasz literaturę, więc może już dawno to wiesz:) No, ale z drugiej strony, dzisiaj nie da się zwyczajnie znać jakiegoś wszystkiego, więc na wszelki wypadek wspominam, wiedząc, jaki jesteś czuły na jasność związków między tekstami. Nie wiem zresztą, czy "utwory żebrane" można by w ogóle uznać za kalkę "wierszy żebranych". W gruncie rzeczy - niekoniecznie. Tak czy inaczej, lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć.

Dobrego.

p.s. Ależ ostatnio obfitość u Ciebie. Te wiersze tworzą cykl. Nawet jeśli nie są pisane z taką myślą.
creep dnia 21.05.2011 22:52
Insomnia, sheCat, wodniczka, julanda, ardo, link a - dzięki za słowa

hm - zawsze miałem wrażenie, że wiek lepiej oddaje się cyfrą, kompletnie nie wiem, czy zamienić na "trzynaście", pójdę za większością, na razie 1:1 - "i ręce" - właśnie chciałem wyliczankę: mam: a) 13 lat, B) morze pod stopami, c) ręce w kieszeniach - wydawało mi się bardzo fajnym zestawienie: mieć 13 lat (abstrakcja, no bo jak można mieć lata) i mieć: stopy, ręce (konkret)

13 - symbolicznie, czy hermetycznie? jak kto woli :) i tak, i tak

ze wstydem przyznaję, że o Baczewskim nie pomyślałem nawet sekundy, kojarzę co prawda "Morze i inne morza", ale "Wierszy żebranych" nie znałem - wstyd - nadrobię - i zastanowię się nad zmianą tytułu - w każdym razie, może podświadomość poszła/poszedła w tę stronę, wszak jest to morze pod stopami? - nie wiem czy cykl - po prostu się pojawiają... idę, a one czołowo na mnie...

dziękuję Wszystkim za poczytanie
Leszek Sobeczko dnia 22.05.2011 01:22
do pierwszego przyjdźcie jest oki, dalej czuję się jak podczas czytania na mszy i nic na to nie poradzę,
Cytat:
słowem do ust.
Będziemy zarastać.
ratuje sytuację, ale ja się nie znam

pozdrówka
Usunięty dnia 22.05.2011 08:33
Chodziło mi o to, że powyżej też masz "i", a przy wielu, nawet sprawnie uzytych powtórzeniach, łatwo o przeciążenie.
creep dnia 22.05.2011 10:15
sheCat - dwa "i" to nie chmara, ale coś w tym jest - masz rację, wymienię pierwsze "i" na "oraz", drugie jest nie do ruszenia - dzięki za żyzne spostrzeżenie

zygfryd2007 - :) dla mnie Msze są wybitnie OK, także to rodzaj pozytywu, zwłaszcza, że fragment aluzyjnie biblijny, a powtórzenia konieczne (żebranie) - i chodziło mi o taką "sakralność" tekstu (w odpowiednich, zdrowych skojarzeniowo proporcjach), w sensie zatrzymanie czasu w wersie: "właśnie w tej chwili..." "przyjdźcie do mnie"
pozdrawiam
Usunięty dnia 22.05.2011 14:14
Kurczę, creep, nie chodzi mi o ilość "i". Chodzi mi o to, że używając powtórzeń, czy anafor, czy epifor do osiągnięcia i wzmocnienia pewnego efektu, należy dbać o to, by to, co nie jest konieczne, wykluczyć. I tyle :)

Ms, z tym "oraz" jest do d. - już lepiej było z "i" :D
creep dnia 22.05.2011 14:59
plączecie się w zeznaniach, sheCat :) czyli było dobrze, kiedy było niedobrze hehe, nie no, żart - ale ja o tym wiem, zdaję sobie sprawę, że należy dbać, o to, aby było tylko to, co jest konieczne i wykluczać to, co nie jest konieczne - gdyż iż że dbam i wykluczam - chyba działamy na innych rejestrach, bo byłem przekonany, że to nie jest luźna sugestia natury oczywisto-ogólnej, ale konkretne wskazanie słabości, która winna być konkretnie naprawiona - w każdym razie - uznałem, że jednak trzeba naprawić - tak już zostanie, pewnie można jeszcze podłubać, ale w końcu to tylko tekst, niech sobie umiera taki, i już
pozdrowienia
Usunięty dnia 22.05.2011 17:27
Bo to nie jest luźna sugestia. Nie miałam zamiaru Cię pouczać. Jest dwa razy blisko "i", dalej poprowadziłeś tak, jak poprowadziłeś. Napisałam wystarczająco jasno i nie mam ochoty się powtarzać. "Oraz" załatwia sprawę "i", ale nie brzmi dobrze. Zamiast tego dałabym "ani". Na szczęście to nie mój problem, więc wskazałam i na tym poprzestanę. A Ty rób, co chcesz.
Wiolin dnia 23.05.2011 01:14
Witaj. Wpadło mi się na Ciebie....z kobietami nie jest lekko....A mnie Twój wiersz mimo wad....jest ok...Pozdrawiam.
Usunięty dnia 23.05.2011 09:55
Aż mi dech zaparło i mowę odebrało na chwilę, Bogu dziękować że tu się pisze a nie mówi. Zahipnotyzowana do szpiku kości. Niesamowity wiersz, taki nieziemski.
Emily dnia 23.05.2011 12:51
Od jakiegoś czasu poczytuję sobie twoje wiersze w milczeniu, bo nigdy nie udaje mi się sklecić sensownego komentarza. Może tym razem coś wyjdzie.
W twoim sposobie pisania jest coś niesamowitego. Nie jestem w stanie ogarnąć, czy to rytm, czy brzmienie słów, czy inne licho. Ale bardzo lubię czytać twoje teksty.
Przyłączam się do stronnictwa "liczby pisane słownie". Chyba tak by ładniej wyglądało.

Rany, nie mogę się oderwać od tego tekstu. Nawet nie umiałabym wybrać ulubionego momentu, bo całość jest taka niewyobrażalnie wow.

Uderzona wierszem jak obuchem w głowę E. pozdrawia.


EDIT: o, już wiem, z kim skojarzyła mi się ta stylizacja na Biblię. Ze Stachurą. Pewnie dlatego tym bardziej mi się podoba.
Kushi dnia 23.05.2011 16:36 Ocena: Świetne!
Witam serdecznie:)
Wiersz pełen niezwykłych emocji...prawie jak litania, modlitwa
Każdy wers z osobna zatrzymuje na dłużej, wprowadza chwile refleksji.
Namalowałeś obraz człowieka który pomimo tak młodego wieku doświadczył już w życiu prawdopodobnie bardzo wiele...
Mocny wiersz który po przeczytaniu ciągle tkwi i tkwi w myślach...
Pozdrawiam słońcem:)
creep dnia 23.05.2011 18:22
hm - bardzo dziękuję za miłe słowa -
i stało się, poprawiłem: jest trzynaście

myślałem, ale z "ani" jest problem, bo tam też jest "i" - i to jeszcze dobitniejsze - "oraz" jednak rozwiązuje sprawę -
pzdr
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:46
Najnowszy:pica-pioa