Niebieska ławka - Dyta
Proza » Inne » Niebieska ławka
A A A
Czarne czasy, których ludzkość wolałaby chyba nie pamiętać. Nie, to źle powiedziane. Ludzkość wolałaby żeby w ogóle nie nastały; pamiętać trzeba aby uniknąć podobnych błędów.
Zawsze kochałam długie spacery sam na sam z samym sobą. Parki, zieleń, rowery przymykające przed moimi oczami. Co bez takich chwil znaczyłoby życie? Bez rodzinnych spotkań, książek i wspomnień. W tym Ciemnym Kraju zdawało mi się to jedyną drogą ucieczki od rzeczywistości, na którą się nie godzę. Myślałam, że czasy wielkich pustych i błędnych ideologii to przeszłość. Jednak tutaj historia zataczała błędne koło. Może w nieco zmienionej formie, pozbawionej w pewnym stopniu tak jasnej brutalności przekazu.
Nie wiedziałam, że można w tak jednoznaczny sposób podzielić świat na czarne i białe. Jednak można. Pośrodku tego wszystkiego ja, nieczująca się ani czarną ani białą. Czująca się człowiekiem z krwi i kości tak samo jak reszta świata, która mnie otacza. I wtedy ten dzień w parku…
Świeciło rażące słońce. To był chyba najgorętszy dzień w całym roku. Nieliczni zdecydowali się na wyjście z domu, jedną z nich byłam ja. Zaopatrzona w kilka butelek zimnej wody, spacerowałam nie mogąc znaleźć sobie miejsca. Tego rodzaju dni to chyba domena kobiet. Zwróciłam uwagę na dziewczynę, niezwykle piękną. Jedyny „odmieniec” w parku. Chociaż znajdowała się w pewnej odległości, dało się zauważyć jakie ma cudowne wielkie brązowe oczy i lśniące długie kręcone włosy. Był to tego rodzaju typ kobiety, która nie musiała poświęcać na pielęgnację swojej urody trzech czwartych dnia; po prostu była piękna. Zwróciłam uwagę na to w jak nienaturalny sposób stawia kroki. Słaniała się na nogach, co chwila podtrzymywała się drzewa. W końcu ostatkiem sił usiadła na ławce. Pamiętam dokładnie tą ławkę: niebieska, drewniana , jeden szczebel został wyłamany. Przyśpieszyłam kroku aby dotrzymać jej towarzystwa, to z pewnością zasłabnięcie przy tym żarze lejącym się z nieba, nie było trudno o tragedię. Dotarłam.
-Czy potrzebna Pani pomoc?
Nie odpowiedziała tylko patrzyła na mnie zamglonym wzrokiem. Powtórzyłam pytanie znowu nic. Chwyciłam ją za ramiona. Podniosłam głos prosząc o odpowiedź. Byłam równie przerażona jak ona.
Wstała i powiedziała jedynie.
-Przepraszam, nie chciałam Pani urazić.
Pobiegła przed siebie. Jakby uciekała. Miałam ochotę krzyczeć: czekaj, ja nie jestem jedną z nich! Położyła się zapewne na trawie gdzieś z dala od wzroku złośliwych. Tam gdzie była wolna od „zasad”. Nie mogłam pomóc człowiekowi, tylko dlatego ,że ktoś, kto sądzi, że posiada władzę ustalił czego nie wolno czarnym, a co można białym. Nie mogłam pomóc tej pięknej kobiecie, ponieważ wmówiono jej, że jest kimś innym niż w rzeczywistości.
Tydzień później opuściłam kraj. Ten tonący okręt, któremu daleko od cywilizacji. Miałam dość czekania na lepsze czasy, które nie nadchodziły.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Dyta · dnia 28.06.2011 07:32 · Czytań: 871 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 11
Komentarze
Elwira dnia 28.06.2011 08:10
Cytat:
Ludzkość wolałaby(,) żeby


Cytat:
pamiętać trzeba(,) aby uniknąć


Cytat:
długie spacer y sam na sam z samym sobą.


y na pewno zbędne, a i pozbyciem się samego bym popracowała, bo brzmi groteskowo

Cytat:
że czasy wielkich(,) pustych


Cytat:
nie czująca się ani czarną(,) ani białą. Czująca się człowiekiem z krwi i kości(,) tak samo jak reszta świata,

nieczująca (ort)

Cytat:
Zwróciłam uwagę na dziewczynę, niezwykle piękną.


Zwróciłam uwagę na niezwykle piękną dziewczynę.

Cytat:
Chociaż znajdowała się w pewnej odległości, dało się zauważyć jakie ma cudowne(,) wielkie(,) brązowe oczy i lśniące(,) długie(,) kręcone włosy.

i 2 razy się, spróbuj się jednego pozbyć

Cytat:
Był to tego rodzaju typ kobiety, która nie musiała poświęcać na pielęgnację swojej urody trzech czwartych dnia; po prostu była piękna.

paskudne zdanie, przegadane
albo: Był to typ kobiety, która nie musiała poświęcać na pielęgnację urody trzech czwartych dnia; po prostu była piękna.

Cytat:
Zwróciłam uwagę na to(,) w jak


Cytat:
co chwila podtrzymywała drzewa.

sugerujesz, że drzewa chciały upaść? Chyba przytrzymywała się drzew?

Cytat:
Pamiętam dokładnie tą ławkę

tę ławkę

Cytat:
-Czy potrzebna Pani pomoc?

po myślniku spacja, dlaczego pani jest wielką literą?
Cytat:
Nie odpowiedziała(,) tylko patrzyła


Cytat:
Powtórzyłam pytanie(.) z(Z)nowu nic. Chwyciłam ją za ramiona. Podniosłam głos(,) prosząc o odpowiedź.


Cytat:
Wstała i powiedziała jedynie.(:)
-(spacja)Przepraszam, nie chciałam Pani urazić.

dlaczego pani wielką literą?

Cytat:
na trawie(,) gdzieś z dala od wzroku złośliwych. Tam(,) gdzie była


Cytat:
pomóc człowiekowi, tylko dlatego

tu bez przecinka

Cytat:
któremu daleko od cywilizacji.

do cywilizacji

Masz bałagan w spacjach i interpunkcji. Proponuję powtórzyć zasady.

Sam tekst byłby fajny, ale mam wrażenie, że zabrakło Ci pomysłu na finał. Końcówka kładzie całość i nasuwa za dużo skojarzeń i znaczeń, które nijak się mają do stworzonej atmosfery. Bez sensu pakować do wszystkiego kraj, patos, zrzucać winę na rządzących. Wolałabym, żeby tekst miał mocniejszą i bardziej osobistą pointę.
Pozdrawiam.
Azazella dnia 28.06.2011 08:22
Cytat:
drewniana , jeden
spacja po przecinku nie przed i po
Cytat:
Przyśpieszyłam kroku aby dotrzymać jej towarzystwa, to z pewnością zasłabnięcie przy tym żarze lejącym się z nieba, nie było trudno o tragedię.
To zdanie mi się nie podoba
Cytat:
-Czy
spacja po myślniku
Cytat:
dlatego ,że
po nie przed
masz bałagan i to całkiem spory. Techniczne niedoróbki, przydałoby się poświęcić więcej czasu dla tego tekstu. Niestety treść nie prezentuje się lepiej. Jak poprzednio dużo narzekania. Pomysł może był, ale zgubiłaś go. Ponownie nie znalazłam nic, co mogłoby mi się podobać. Czekam jednak na coś lepszego w Twoim wykonaniu, mam nadzieję, że kiedyś się doczekam. Pozdrawiam.
MaximumRide dnia 28.06.2011 08:49
Ojej, dość dużo niedociągnięć. W sumie tekst nie jest zły, ale... No właśnie. Co chciałaś pokazać? Że nasz kraj jest zły, trudno w nim mieszkać? Bo ja się z tym nie zgadzam. Teraz jest trudno wszędzie. A nasz kraj jest piękny i niezwykły. Cudze chwalicie, swego nie znacie. Jakoś nie jestem przekonana do tego tekstu. Ciągle tylko narzekanie. No niestety raczej mi się nie podoba. Pozdrawiam
JaneE dnia 28.06.2011 10:11
Tak, zdecydowanie niepotrzebnie wplątałaś w to KRAJ. Miałabym zdecydowanie lepsze odczucia po przeczytaniu, gdyby cały tekst dotykał NAS.
To my tworzymy lepsze lub gorsze czasy. My tworzymy kraj.
Usunięty dnia 28.06.2011 11:32
Spodobała mi się całość. Troszkę mogłoby tego być więcej, ale ogólnie fajnie. Jakbyś tak więcej o sobie tę scenę z kobietą rozwinęła to by było lepiej moim zdaniem.
Dyta dnia 28.06.2011 13:12
@Elwira
rzeczywiście jest dużo niedociagniec musze nad tym popracowac:)

@MaximumRide
Absolutnie nie chodziło mi w tym teksie o Polskę. Zreszta gdziekolwiek widzisz nawiazania? Cudze chwalicie swego nie znacie? Czego pochwałę tutaj widzisz?Chodziło mi o inne kraje dotkniete w biegu historii krzywdzacymi systemami narzucajacymi wszelkiego rodzaju segregacje.
Cudze chwalicie? Czego pochwałę tutaj widzisz?
Wasinka dnia 28.06.2011 23:45
Pomysł całkiem zgrabny i nawet z przyjemnością bym się zagłębiła, gdyby nie natrącanie o kraj i pretensje... To znaczy w zasadzie zagłębiłam się, jednak wolałabym inne rozwiązania, niż tutaj znalazłam. Bez uogólniania, bardziej natomiast "z bliska".
Szkoda, że tekstu nie poprawiłaś, bo wywołałby wtedy lepsze wrażenie "techniczne".
Do dopracowania i przemyślenia jeszcze, moim zdaniem, choć ogólnie sama opowieść w porządku (poza wspomnianymi zastrzeżeniami).
Pozdrowienia.
julass dnia 29.06.2011 00:10
Cytat:
Świeciło rażące słońce.

istnieje jakieś nierażące słońce?

Cytat:
To był chyba najgorętszy dzień w całym roku. Nieliczni zdecydowali się na wyjście z domu, jedną z nich byłam ja. Zaopatrzona w kilka butelek zimnej wody, spacerowałam nie mogąc znaleźć sobie miejsca. Tego rodzaju dni to chyba domena kobiet.

ten fragment to chyba domena nierozgarniętych kobiet raczej... jakoś sobie nie wyobrażam kobiety łażącej po parku z kilkukilogramowym plecakiem/torbą pełną wody... po 2. taka zimna woda w upalny dzień dość chyba szybko przestałaby być zimna...


skoro już się przyznałaś do niedociągnięć i ktoś ci zrobił ściągaczkę to może wypadałoby z niej skorzystać i poprawić żeby inni nie musieli się męczyć?
nie wiem dokładnie o co ci chodzi w tym tekście.. za bardzo zagmatwałaś proste chyba sprawy... do tego koślawe zdania wcale nie pomagają w odbiorze... chyba najbardziej podoba mi się ostatni akapit... ale niestety nie rozjaśnia tekstu nawet odrobinę...
julanda dnia 29.06.2011 09:05
Zamysł jest, ale podane nie do końca, jak należy. Interpunkcja!
nie czująca się ani czarną ani białą. Czująca się człowiekiem z krwi i kości powtórzenie, które wybija z czytania.
rażące słońce. - mnie razi! ;)
Sam pomysł daje dualnie do myślenia, umiejscawiając zdarzenie i tu, i tam, a może jeszcze poza. Do poprawki i będzie fajnie, widać, że lubisz pisać i masz ciekawe widzenie świata. Pozdrawiam!
Dyta dnia 30.06.2011 11:23
julass twoja uwaga dotycząca temperatury wody to jest coś na co czekałam , przecież to najważniejsza sprawa!:)
julass dnia 30.06.2011 12:06
przez takie drobiazgi tekst staje się mało wiarygodny:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty