pozwól mi usiąść na księżycu - Emily
Poezja » Wiersze » pozwól mi usiąść na księżycu
A A A
mam cień – lustro – meineic metsej


patrzę – nieopierzone drzewa – nie dlatego,
że młode, tylko dlatego, że umarły.

jestem uwiązana na wstążce do włosów.
jak mały medalik, na którym
wygrawerowano juwresbo einnatsuein.
wstążka – niebieska. poplamiona sokiem z wiśni.

płynie przeze mnie wiatr – mam wiatr
w lędźwiach i między żebrami – świszczy mi
w zębach niespokojną pieśnią.

medalik kołysze się na wstążce, mruga.

księżyc jest plamą gęstej złotej farby.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Emily · dnia 02.09.2011 06:26 · Czytań: 3215 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 21
Komentarze
julanda dnia 02.09.2011 06:38
Nie brakuje poezji, lekkości i tajemniczości, jedno mi tylko nie pasuje do dziś. Wstążka do włosów! Atrybut sprzed lat! Często zdarza się, że autorzy, aby upoetycznić tekst wybierają magiczne słowa. To jest magiczne, tylko niewspółczesne! Dziś pasmanterie są sklepani dla hobbystów, włosy upina się na specjalne spinki itp. Tak więc czytając cofnęłam się do końca lat sześćdziesiątych, peelka stawała się dzieckiem z przeszłości, dziś może jest nawet staruszką, bo w mojej głowie kolejny stopień lat przeszunął się wstecz, może lata wojny... Tak więc wszystko uroczo, słodko, tylko nie dziś i nie teraz.
Pozrawiam, z piękną, błękitną wstążką do włosów w pamięci!
P.S. Najprościej spytać współczesną gimnazjalistkę, z czym kojarzy się wstążka; odpowie, że z prezentem i kwiatami, we włosach jej nie odnajdzie! ;)
I niestety nie wiem, co oznaczają niepolskie zwroty, w googlach nie ma nic, poza Twoim tekstem, a że ja nie jestem humanistka, więc nawet przez chwilę mi przyszło do głowy, że to może jakieś zaklęcie, w które bawią się dzieci... :(
Mam wrażenie, że cieniem, który ma peelka jest jakaś nieżyjąca dziewczynka z przeszłości, dobrze czuję?
Usunięty dnia 02.09.2011 08:29
Te tajemnicze zwroty to odbicie słów w lustrze - proste. Dość ciekawy zabieg. Jak znajdę chwilkę czasu to napiszę więcej. Mam kilka zastrzeżeń...
julanda dnia 02.09.2011 09:03
:D Rewelacja! Julia, jak na to wpadłaś? Nawet, kiedy już wiem, trudno odczytać, ale udało się! W takim razie wiersz zyskuje. Ja doczepiłam do niego tragiczną historię niemieckiej dziewczynki, którą rodzice powiesili, później również siebie, ze strachu przed nadejściem radzieckiego frontu. Szczególnie, że słowa odbite w lustrze mają człony niemieckich słów! Historię poznałam w te wakacje i utkwiła mi w głowie, a ten wiersz jest jakby opowieścią, właśnie o tym...
Aż przechodzi mnie dreszcz, co prawda, to chyba była stodoła, a nie drzewo...

mam wiatr
w lędźwiach i między żebrami – świszczy mi
w zębach niespokojną pieśnią.


Pozdrawiam!
Usunięty dnia 02.09.2011 11:18
Bardzo mi przypadł do gustu Twój wiersz. Do wielokrotnego czytania. Nawet powtórzenia zdają się mieć swoją wagę. Niesamowity, przypomina klimatem Poświatowską. Brawo.
Leszek Sobeczko dnia 02.09.2011 12:27
a ja w Końkursie julię jaz podejrzewałem o autorstwo;
co czytacz to obraz, mój, że o śmierci - życie nie zdążyło zakwitnąć na dobre w dziewczynce

wiersz bardzo się spodobał

pozdrawiam L
Emily dnia 02.09.2011 15:41
julando - ja (rocznik `93) w podstawówce i gimnazjum nosiłam wstążki we włosach :) co do tego, czy dziś i czy teraz - spotkałam się już kilkakrotnie ze stwierdzeniem, że jeśli ktoś pisze wiersze, to powinien się w nich odbijać świat, w którym żyje - ja nie zawsze to czuję, bo nie wyobrażam sobie siebie piszącej o bombach atomowych, zamachach, komputerach czy robotach, wolę podczas pisania cofać się i o pięćdziesiąt lat wstecz - fakt, nie wiem nic o tamtych czasach, ale bodajże Stachura bodajże we "Wszystko jest poezja" stwierdził, że dobrze pisać o czymś, o czym się nie wie. A twoje doczepienie historii niemieckiej dziewczynki bardzo ładne (chociaż "ładne" to chyba złe słowo w odniesieniu do tragedii dziecka).

julio jaz - dziękuję za ciekawy zabieg, zastrzeżeń chętnie posłucham.

sheCat - z powtórzeniami miałam (jak zazwyczaj) problem - coś mi mówiło, że powinny być, ale zupełnie nie znajdowałam logicznego powodu, a stosowanie czegoś tak rzucającego się w oczy jak powtórzenie bez powodu jest ryzykowne - no ale przecież jakiś powód musi być, skoro gdzieś tam podświadomie czuję, że tak ma być. Poświatowski klimat biorę sobie za wielki komplement, to moja ukochana poetka.

zygfrydzie, bardzo miło, że się podoba.


Serdecznie dziękuję wszystkim czytającym i komentującym. Pozdrawiam.
creep dnia 02.09.2011 16:10
grejt - pod wrażeniem, bardzo na tak, taki tekst potrafi ukorzenić się w pamięci -

płynie przeze mnie wiatr – mam wiatr
w lędźwiach i między żebrami – świszczy mi
w zębach niespokojną pieśnią.

eksperymentujcie, piszcie dalej - powodzenia
Emily dnia 02.09.2011 19:31
Merci beaucoup za komentarz, creepie.
Pozdrawiam.
wodniczka dnia 02.09.2011 23:29
Witaj
Bardzo podoba mi się ten utwór. Nie ważne wydalo mi się w nim nawet znaczenie. Po prostu czyta mi się to w taki sposób, że nawet nie zastanawiam się nad interpretacją. Nie chodzi mi o to, że jej nie ma;). Tylko chciałam przez to powiedzieć, że zbudowałaś fantastyczny klimat:). Ciężko mi to wytłumaczyć:):):). Pozdrawiam
Usunięty dnia 03.09.2011 08:50
Od mojego komentarza nazbierało się innych, i to bardzo dobrze. Komentujmy, po to są wiersze. Moje zastrzeżenia są bardziej natury technicznej; wydaje mi się niepotrzebne to "dlaczego" w trzecim wersie, to z drugiej linijki ładnie buduje nastrój; trochę powtórzeń ze wstążką - do niej jako rekwizytu nie mam zastrzeżeń ale wolałabym żeby sie nie powtarzała; jeszcze byc może drobna sugestia, żeby nie zaczynać sąsiadujących wersów z takiej samej litery jak to masz w 4 i5, 6 i 7, 9 i 10 wersie. Jak już powiedziałam, bardzo ciekawy zabieg z lustrzanym odwróceniem liter, a creep wyłapał najlepsza, moim zdaniem część. No i ostatni wers - też bardzo mi się podoba. Miłego...
Emily dnia 03.09.2011 11:23
wodniczko, myślę, że rozumiem :) dziękuję za komentarz.

julio, bardzo dziękuję za uwagi, zwłaszcza za tę o sąsiadujących wersach, zacznę zwracać na to uwagę przy pisaniu, bo faktycznie może zgrzytać.


Jeszcze raz dzięki wszystkim czytaczom i komentatorom. Pozdrawiam serdecznie.
Jakulv dnia 03.10.2011 16:56
Przepiękny wiersz, jeden z lepszych, których czytałem tutaj i w ogóle. Dobry pomysł z odwróconymi słowami, choć przyznam się, że trudno byłoby mi się zorientować, co one oznaczają, gdyby mnie komentarze pod spodem :p. Pierwsze trzy wersy zarysowują "oś" wiersza, a reszta pogłębia jeszcze piękno początkowego zachwytu. Gratuluję. Jest coś bardzo duchowego w tym utworze, a takie sprawy baaardzo lubię. Podobieństwo do Poświatowskiej? Hm... nie rzuciło mi się w oczy, ale na pewno ten wiersz nie ustępuje poziomem jej twórczości.
Emily dnia 03.10.2011 18:45
Jakulv, bardzo dziękuję, szalenie miło słyszeć takie słowa pod adresem wierszyka :) Pozdrawiam.
Zola111 dnia 13.02.2012 15:19 Ocena: Świetne!
Emily:

to doskonały tekst, i dobrze, że wygrzebano. Pozdrawiam i wpisuję zaległe
świetne.

z.
starysta dnia 13.02.2012 15:52
To mnie nie tylko kręci, wierci, we mnie pytanie, a co ona taka, takiego napisała, no nic takiego, tylko wiersz z wstążką, no i niech ten medalik sobie wisi, bo jest piękny, dla mnie. :yes:
Pozdrawiam.
Emily dnia 13.02.2012 16:15
Zolu, starysto, dziękuję za odwiedziny, za doskonały i piękny i w ogóle.
A dla creepa ukłony za odgrzebanie i wklejenie do polecanych.

Pozdrawiam :)
Kushi dnia 15.02.2012 21:14 Ocena: Świetne!
Witaj Emily:)
Niezwykły, gorzki wiersz o samotności. Bardzo spodobał mi się motyw z medalikiem. Wiersz sam w sobie również bardzo obrazowy:)
No i sam tytuł - cudo:) Pozdrawiam uśmiechem:)
Usunięty dnia 17.02.2012 14:06
Za każdym razem urzeka. Niezwykły.
Emily dnia 17.02.2012 17:52
Kushi, dzięki za obrazowy, i za podobałosię i za cudo i w ogóle. Oduśmiechuję :)

sheCat, niezmiernie radam, że urzeka i że niezwykły. I że nie jest wierszykiem na jeden raz.
Pozdrawiam serdecznie.

Dziękuję wszystkim (tym mówiącym i tym milczącym), że są i że czytają.
Tjereszkowa dnia 29.02.2012 11:31
Emily, przeczytałam i pod wrażeniem chciałam odejść chyłkiem, ale wtedy dojrzałam to:
Cytat:
Dziękuję wszystkim (tym mówiącym i tym milczącym), że są i że czytają.

i poczułam się przyłapana :).
Dlatego dołączę do mówiących.
Napisałaś piękny wiersz, który na długo odciska się w myślach niepokojącym reliefem. Odchodzę bogatsza.
Serdecznie pozdrawiam :)
Emily dnia 29.02.2012 16:33
Sama często odchodzę chyłkiem, kiedy nie bardzo wiem, jak się ogarnąć z komentarzem, więc podziękowałam za milczące czytanie, bo milczące czytanie też jest ważne ;)
Cieszę się, że niepokojący relief ("relief" to śliczne słowo) i że odchodzisz bogatsza.
Pozdrawiam serdecznie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty