Proza » Inne » wiatr
A A A
Zapowiadał się wietrzny dzień. Niebo przybrało szare barwy. Czy to tylko pogoda, czy naprawdę zaczyna coś się dziać? Zwiększająca się dynamika sytuacji dawała o sobie znać. Ludzie proporcjonalnie do zmieniającej się pogody przyspieszali tempo, kierując się w stronę domów. Instynktowne, a może to tylko wyuczone na pamięć zachowanie, całkowicie niwelowało szansę próby zrozumienia sytuacji. Każdy kto spojrzał w górę, tylko utwierdzał się w subiektywnej słuszności swojego postępowania.
Lecz znalazła się jedna osoba, która nagle stanęła w miejscu. Czuła na sobie coraz silniejsze podmuchy wiatru, które wydawały się być jej sprzyjające. Miała wrażenie jakby stawała się całkowicie wolną osobą, nieograniczoną zewnętrznymi normami oraz obecną sytuacją.
Wszyscy, którzy znaleźli się już w swoich domach, cieszyli się z pozornej wygranej, gdyż tak naprawdę nikt z nimi nie konkurował. Poczucie zwycięstwa było u nich jak wierzch góry lodowej głupoty, którą byli przepełnieni. Uśmiech na twarzy i zapomnienie o tym co działo się przed chwilą. Teraz nadszedł czas na popołudniowe płynięcie z prądem. Mózg w trybie off pozostanie do rana, a może nie? A niech zostanie na zawsze, co tam. Większości czynności nie zrobi za nich automat, zrobią je oni sami, według swoich codziennych algorytmów. Zero zaskoczenia. Terapia polegająca na znalezieniu sobie szablonu i wypełnienia go swoim (?) życiem.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
TylkoKontekst · dnia 19.10.2011 19:49 · Czytań: 563 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
JaneE dnia 20.10.2011 09:19
Oczywiście rozumiem, co chciałeś/aś przekazać tym tekstem, ale chyba przykład z nadchodzącym deszczem nie jest najlepszy.

Akurat w takich sytuacjach umiejętność działania w określony sposób ( według szablonu) jest jak najbardziej korzystna. To dobrze, ze instynktownie chronimy się przed deszczem i zimnem :-)
Myślę, że szablony są nam jednak potrzebne, zresztą nawet ciągłe próby wyjścia poza te szablony, w końcu szablonem się staje.

Pozdrawiam :-)
Elwira dnia 20.10.2011 09:26
Jak dla nie, to ten tekst jest za bardzo "trendy". Za nowoczesny. Przez to patrzę na niego jak na wpis blogowy, zapis refleksji, a nie jak na tekst literacki. Za dużo skrótów myślowych, za mało samej treści. Tak, jakby był pomysł, a zabrakło siły na realizację.

Czasem szyk szwankuje, zdania są przez to kostropate. Przeczytaj głośno.

Pozdrawiam.
Almari dnia 20.10.2011 14:21
czy naprawdę zaczyna coś się dziać - jak zmienisz szyk,. będzie się lepiej czytało - czy naprawdę zaczyna się coś dziać

Nie zgadzam się z Elwirą, że tekst jest zbyt nowoczesny, bo w sumie co to znaczy? Jest na czasie, to na pewno. Skróty myślowe dodają smaczku według mnie. I tyle w sumie. Zły przykład sobie wybrałeś/aś na pokazanie szablonowego myślenia i działania według określonego schematu. Trudno tu znaleźć dobry przykład na to, że my, jako ludzie nie działamy według schematu. To, że ten jeden człowiek nie uciekł przed burzą, świadczy tylko o jego głupocie, pieprznie go piorun i z głowy. A jeśli nie pieprznie, to potem, gdy już wróci do domu, i tak zadziała jak automat, bo wysuszy swoje ubranie, zrobi sobie herbatę, żeby się ogrzać itd. Istnieją już pewne utarte ścieżki, którymi po prostu musimy chodzić i już, bo tak działa instynkt. A jeśli chodziło o coś innego w tekście, to za słabo to pokazałeś.

Pozdrawiam
TylkoKontekst dnia 20.10.2011 18:26
dzięki za odzew :) zaczęłam od porównania do deszczu, dalszy ciąg już się do niego odnosi znacznie mniej, chociaż rozumiem, że może to być niejasne. skróty myślowe są, ale postanowiłam się tym tekstem podzielić, żeby dostać jakąkolwiek opinię zwrotną.

"Myślę, że szablony są nam jednak potrzebne, zresztą nawet ciągłe próby wyjścia poza te szablony, w końcu szablonem się staje. "
zgadzam się. oczywiście zależy to czy nie/szablonowe zachowanie jest rozpatrywane pod kątem siebie i bliskiego otoczenia, czy odnosi się do wszystkich ludzi. ale w ten sposób to można kombinować w nieskończoność ;)
Jack the Nipper dnia 20.10.2011 21:56
Skojarzenie mam takie, jakbym czytał bryk, streszczenie jakiejś lektury. Poproszę o całość, ersatz mnie nie satysfakcjonuje.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:89
Najnowszy:ivonna