W parlamencie się nie umiera - Waldan
Publicystyka » Artykuły » W parlamencie się nie umiera
A A A
Ktoś kiedyś powiedział, ze przepisy są po to, żeby je łamać. Czasem wystarczy się przejechać czy przejść po mieście, żeby się przekonać, że wielu kierowców wzięło sobie to powiedzenie bardzo do serca. Jeszcze inni maja odchylenia w drugą stronę, to znaczy nie przejdą przez tory tramwajowe na czerwonym świetle, nawet jeśli jest ciemna noc, w około żywej duszy, w zasięgu wzroku żadnego tramwaju, a im samym się bardzo spieszy. Pozostaje dla mnie zagadką czy takie ślepe posłuszeństwo przepisom wynika ze strachu przed mandatem, czy tez jest to głębokie poszanowanie prawa.
Kiedy byłem mały pytałem się dorosłych dlaczego była druga wojna światowa, z jakiegoś powodu mnie to ciekawiło. W większości przypadków słyszałem tą samą odpowiedz – Bo Hitler był głupi i chciał cały świat zdobyć. A ja miałem wtedy wyobrażenie, że ci co rządzą,to są mądrzy, ze jeśli to ludzie wybierają sobie przywódce, to wybiorą najmądrzejszego. Dla mnie to było proste i oczywiste, Hitler rządził więc był mądry. Logiczne. I nagle słyszę, że Fuhrer był głupi. To mną wstrząsnęło, jak król może być głupi. Dla mnie wtedy każdy, kto miał władze był królem, nawet jeśli nazywają go prezydentem, kanclerzem, czy jakoś inaczej , pamiętam, ze się dziwiłem, ze Wałęsa nie nosi korony. W każdym razie z czasem zacząłem rozumieć, że ,,królowie” i to co oni wymyślą, czyli tłumacząc to na nasze – prawo, nie zawsze jest mądre i sensowne. Często okazuje się bezsensowne.
Okazuje się, ze bycie Monarcha w Anglii niesie ze sobą pewne przywileje, to nie jest żadna tajemnica. Niewielu turystów odwiedzających Anglię zdaje sobie spraw, ze jeśli przypadkiem zobaczy się na wybrzeży martwego wieloryba, to trzeba jego głowę dostarczyć królowi, a królowej należy się ogon. Ciekawe czy w pałacu Buckhingam mają już bogatą kolekcje takich części waleni. Może dekorują nimi wnętrza. Wielka Brytania ma w ogóle kilka ciekawych przepisów.
W gmachu brytyjskiego parlamentu nie wolno umrzeć, takie jest prawo. Dla mnie bomba. Jeśli ktoś ma się za prawego obywatela, to wystarczy, ze tam przebywa i ma prawnie zagwarantowaną nieśmiertelność. Nie wolno też wejść do parlamentu w zbroi, a już na pewno w niej umrzeć. Nie wiem jakie kary są za złamanie tego przepisu, ale podejrzewam,że jeśli już ktoś się zdecyduje go złamać, to się sankcjami karnymi zbytnio nie przejmuje. Na szczęście, o ile mi wiadomo nie urządza się tam walk rycerskich. To by mogło podnieść śmiertelność, a to jest przecież niedopuszczalne. Ale nie wszystko jest takie różowe, jeśli ktoś przypadkiem naklei do góry nogami na kopertę znaczek z wizerunkiem królowej, może być oskarżony o zdradę stanu. Kto by przypuszczał, że za naklejenie znaczka pocztowego można iść do więzienia, a za morderstwo nie. W mieście York można sobie całkiem legalnie zabić Szkota, ale pod warunkiem, ze ma on ze sobą łuk i strzałę. Cóż, nie każdy nosi ze sobą łuk i strzałę, ale zawsze można je podłożyć trupowi, tylko trzeba udowodnić organom ścigania, że miał je przy sobie w chwili zgonu.
W Szkocji natomiast jest takie prawo, które mówi, że musisz otworzyć drzwi swojego domu, jeśli ktoś zapuka i powie, że che skorzystać z toalety. Po co w takim razie zamykać drzwi jeśli każdy może wejść do twojego domu pod warunkiem, ze ma pełny pęcherz. Szkoci zadbali o to, żeby każda toaleta była publiczna.
W Liverpoolu można sobie paradować topless, pod warunkiem, że jest się sprzedawczynią w sklepie z tropikalnymi rybkami. W większości sklepów z takimi rybkami łamie się jednak to prawo, po prostu z niego nie korzystając.
Kobiety w ciąży maja ten przywilej, ze mogą oddać mocz gdziekolwiek im się podoba. Prawnie mogą to zrobić nawet do czapki policjanta, i nie będzie on miał nic do gadania. Ciekawa alternatywa jeśli jest się kobietą przy nadziei i właśnie dostało się mandat za przekroczenie prędkości.
Istnieje też zakaz zatajenia przed poborcą podatkowym informacji, których podatnicy... nie chcą mu przekazać. Jednak nie trzeba mówić poborcy tego, co według Ciebie mógłby wiedzieć.
A najważniejsze jest to, że w Boże Narodzenie nie wolno jeść słodkich pasztecików. Przeprowadzono badania i wynikło z nich, ze połowa badanych to kryminaliści ponieważ nie stosuje się do tego zakazu.
Okazuje się, że nie tylko w Stanach mają dziwaczne przepisy, Europa nie jest gorsza, ale przecież Amerykanie to w dużej mierze potomkowie Anglików.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Waldan · dnia 29.10.2011 20:20 · Czytań: 798 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty