Staw - Alfeusz
Poezja » Pogranicze » Staw
A A A
Staw
Nie ma wątpliwości, że w stawie mieści się cały świat. Na jego dnie jest wiele różnorodnych krain. Piaszczyste, niczym nie porośnięte, wielkie i gołe jak pośladki, to pustynie. Przelatują czasem nad nimi drobne pyłki wodnych stworzeń, wpadających niekiedy w zasadzkę galaktyki ryby, przyczajonej w jakimś zagłębieniu dna.
W dzień słońce, chmury, samoloty i ptaki przetaczają się przez staw i giną w jego głębinach porośniętych ciemnymi roślinami dżungli oraz na stepie porośniętym drobnymi trawami, poprzecinanym wąwozami i gdzieniegdzie łańcuchami górskimi.
Na niektórych przestrzeniach widać ślady spustoszeń po przeciągających wojskach, bitwach, zniszczonych budowlach, wielkich miastach i całych cywilizacjach. Porozbijane w katastrofach kosmicznych galaktyki pozostawiły po sobie ziejące gdzieniegdzie czarnymi dziurami pniaki i gnijące sterty liści.
Pochylone nad brzegiem wielkie pniaki wierzbowych, topolowych, olchowych mgławic w czasie szalejących jesienią huraganów, grożą usunięciem wielkich mas gwiezdnej materii w mokrą kosmiczną dziurę i potopem, który może zmyć z powierzchni ulotne wysepki przybrzeżnych konstelacji.
Pan Bóg lubi oglądać w stawie swoją zmienną, kłębiasto-pierzastą chmurną brodę i czyta w lustrze wody dzieje świata, którego trudne do odgadnięcia zagadki marszczą sklepienie jego pięknego czoła.
Zimą świat chowa się pod chłodną skorupą lodowej materii, która przesłania Bogu i nam jego dzieje na czas całej epoki. Tylko konstelacje ryb w niemal całkowitym bezruchu penetrują najgłębsze rejony wszechświata.
Na wiosnę zaczyna się na nowo toczyć historia Kosmosu. Staw staje się lądowiskiem dla pary kaczek, która zakłada w trawach na kontynencie środkowym, najbardziej odległym od naszych spojrzeń gniazdo, w którego mateczniku wylęgają się małe bombki kaczuszek krzyżówek. Małe dość szybko zaczynają w różnych konstelacjach krążyć po powierzchni stawu za rodzicami, którzy chronią je od kosmicznych katastrof oraz bronią przed drapieżnymi galaktykami. Gdy nie ma w pobliżu niebezpieczeństwa, bawią się i ścigają wśród ogólnej radości, głośno wyrażanej spontanicznym kwakaniem.
W czasie upału wszystko nieruchomieje z niemego umęczenia trwaniem w ciągłych przemianach. Wtedy najlepiej zanurzyć się po kolana, pas, szyję, w materii stawu, położyć na chłodnej mgławicy i tak trwać, dopóki nie przyjdzie ochłodzenie z zachodu. Słońce przed pożegnaniem z kosmicznym dniem, rozbłyśnie jeszcze na pożegnanie czerwonym sygnałem: stop!
Czasem jakaś krowa albo koń, oślepione słońcem, wpadają w odległe, położone po drugiej stronie grzęzawisko i zanim się ktoś zorientuje, staw połyka błotnistą paszczą swoją ofiarę i już nie oddaje.
W nocy w stawie mieści się księżyc, wszystkie gwiazdy, satelity, światełka przelatujących samolotów, a także cała ciemna materia kosmosu. Dopiero nocą staw swobodniej zaczyna oddychać i wypoczywa przed następnym kosmicznym dniem. Jakby głęboko śpiąc, nie słyszał tych wszystkich czasem strasznych, nocnych odgłosów, szmerów i skradania się drapieżnych duchów. Pisk upolowanej myszy czy przeraźliwy krzyk zagryzanego dzikiego królika, nie jest w stanie obudzić pogrążonego w kosmicznym śnie stawu.
Nie słysząc tego, co dzieje się nocą, staw rano budzi się jakby nigdy nic szczególnego się tu nie działo, pełen ukłonów i uśmiechów, i zaprasza na nowe pląsy w swoich niezgłębionych tajemnicach.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Alfeusz · dnia 28.12.2011 19:44 · Czytań: 547 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
romantyczna dnia 29.12.2011 12:13
Takie niby nic - staw, a Ty opisałeś go jak cały świat. Bardzo mi się podoba motyw Pana Boga, jednak pod koniec tego zdania powinno być napisane wielką literą "Jego", o ile dobrze zrozumiałam. Jest też nieco powtórzeń, aczkolwiek wydaje mi się, że nie są one wynikiem błędu i nie powstały bez powodu ;) Trochę mnie razi, parafrazując, "krzyk królika". Może by tak coś z tym zrobić? Poza tym ciekawie.

Pozdrawiam
Alfeusz dnia 29.12.2011 14:31
Dziękuję Ci romantyczna za życzliwość i cenne uwagi. Serdecznie pozdrawiam
Alfeusz
Eleinor dnia 29.12.2011 18:25
Cały świat? No, może.
Urzekający opis, aż za szczegółowy.
Alfeusz dnia 07.01.2012 22:36
Dziękuję Ci Eleinor za uwagę i życzliwy komentarz. Podoba mi się, symbolizująca Ciebie, bezustannie pisząca postać. Przypadkowo jeden z komentatorów usunął Twój komentarz do mego tekstu Okno, a szkoda. Czy zauważyłaś, że w swojej Kropli, która powstała wiele lat temu, nadałem bohaterce imię Eleyna - czyżbym przeczuwał istnienie Twojego imienia?
Pumba dnia 09.01.2012 23:11
Trochę brzmi jak opis przeznaczenia stawu.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:54
Najnowszy:pica-pioa