Człowiek czy jednostka społeczna? - Samael
Publicystyka » Felietony » Człowiek czy jednostka społeczna?
A A A

Na świecie mamy już ponad sześć miliardów ludzi. Stare systemy prawne przestały już funkcjonować, a więc pojawiły się nowe. Czy dobrze administrują ludźmi? Głównym czynnikiem kształtującym dzisiejsze społeczeństwo jest pieniądz, jedni mają go mniej, drudzy więcej, zaś trzeci obracają nim tak żeby nie tracił wartości. Wszystko jest z pozoru ustalone, wiadomo, o co chodzi, każdy z trybików działa w jak najlepszym porządku. Jak jest naprawdę? Otóż rzeczywistość przedstawia się następująco: to nie wspaniałomyślny rząd sprawuje władzę, wielkie korporacje kierują nim tak żeby na tym skorzystać. Garstka ludzi pławi się w luksusie, podczas gdy dzieci w Afryce umierają z głodu. Aby udobruchać wpływowe społeczeństwa zachodu karmi się je masą zbędnych informacji, kolorowe reklamy opiewają nowoczesne produkty, które zostaną kupione bez żadnego określonego celu. Ludzie przekonani o własnym bogactwie gromadzą bezużyteczne sprzęty, ci, którzy nie mają na nie pieniędzy narzekają na tych, którzy je mają i odwrotnie – biedniejsi są lansowani, jako przykład nierobów, co napędza jeszcze bardziej materialistyczną machinę. Jesteśmy konsumentami producentów, oni też są czyimiś konsumentami. Koło się zamyka. Jak wspomniałem na początku, wszystko jest z pozoru ok, ale czy tak powinno być?

Kontynuując problem utraty indywidualnego myślenia, muszę wspomnieć o aparacie medialnym, a także o innych formach przekazu – także kulturowego. Włączmy telewizor. Co zobaczymy? Film o przystojnym agencie specjalnym, który wybija armię złych typków, ratuje kobietę, na końcu bierze z nią ślub. Na innym kanale leci brazylijska telenowela, następny przedstawia wciąż te same wiadomości, pomijając ważne wydarzenia ze świata i opluwając wszystko, co się da. Oczywiście przerwy na reklamy trwają po 15 minut, żeby dostatecznie naładować adresata informacjami o nowych, bezużytecznych produktach. Spójrzmy na inne formy medialne. Internet.. czasem zastanawiam się czy więcej czasu poświęcam oglądaniu interesujących mnie treści, czy zamykaniu wyskakujących okienek reklamowych. Na forach ludzie nawijają, aby nawijać. Wszystko po to żeby zająć czas nic niewnoszącymi czynnościami, zamiast kreatywnym wyrażaniem siebie, przez rozwijanie ciekawych hobby oraz pogłębienie wiedzy. Możemy powiedzieć, z nadzieją w głosie: ale przecież mamy sztukę! XXI wiek, jak żaden inny, obfituje w tak przerażającą ilość komercji jak nigdy dotąd. Ponad 60% Polaków nie czyta książek. W radiu słyszymy popowe piosenki, a sztuka nowoczesna przedstawia np. obraz z kolonoskopii, co jest wręcz oburzające.

Może cząstkę indywidualizmu znajdziemy w religii? A skądże znowu. Zapytałem się mojego kolegi: po co chodzisz do kościoła? Odpowiedział, że rodzice mu każą, a poza tym wszyscy chodzą. Jak bardzo różni się to, czego religia naucza, od tego, co robią „wierzący”… ostatnimi czasy usłyszałem pewną wypowiedź Ojca Rydzyka: „Ostatecznym celem homoseksualizmu jest walka z Kościołem i zniszczenie Kościoła”. Czemu administracja Kościoła rzymsko-katolickiego nie reaguje? Nie dziwię się ludziom, że przestają wierzyć w cokolwiek, w takich warunkach zjawisko laicyzacji jest całkowicie uzasadnione. Co nam, więc pozostaje? Według mnie najlepszym środkiem jest tu rozwój intelektualno-moralny. To według mnie remedium na główne problemy dzisiejszego społeczeństwa. Oby tylko ludziom się chciało…
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Samael · dnia 28.01.2012 14:28 · Czytań: 507 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
Usunięty dnia 28.01.2012 16:40
Konkluzja, że rozwój intelektualno-moralny, może oznaczać wszystko. Nawet nic. Ktoś, a znam takich, będzie twierdził, że całodzienne patrzenie w internet dostarcza mu najaktualniejszych i najprawdziwszych informacjí o świecie. Albo granie na komputerze rozwija naukę języka angielskiego i uczy np. historii czy odwagi ;)
O rozwoju intelektualno-moralnym każdy z nas napisałby odmienne wypracowanie.

Tekst powtarzający to wszystko co większość z nas widzi i jak zwykle brakuje recepty.
Samael dnia 28.01.2012 18:04
Chciałem uwypuklić problem ludziom nieświadomym ;)
Ela Samek dnia 01.02.2012 20:07
„sześć miliardów ludzi” konsumencki łańcuch pokarmowy, a w ostatnim akapicie panaceum „Według mnie najlepszym środkiem jest tu rozwój intelektualno-moralny.”
Ponieważ autor w tym tekście próbuje zmierzyć się z niezmiernie szerokim zagadnieniem jakim jest pojecie człowieka jako jednostki społecznej, w aspekcie uwarunkowań ekonomicznych, czynników kulturowych, czy religijnym, bazując na jedynie na populistycznych „ informacjach medialnych”, czy wyrwanych z kontekstu wiadomościach i przypadkowych faktach itp. niestety nie zdołał zbliżyć czytelnikowi istoty wagi zagadnienia. Jednak wartością tego tekstu jest to, że autor podjąć próbę zmierzenia się z tak trudnym tematem.
Samael! powodzenia przy podejmowaniu kolejnych tematów:)
Samael dnia 12.02.2012 17:34
Dziękuję za krytykę Elo. :)
Ela Samek dnia 18.02.2012 17:57
Samael to nie krytyka, to refleksje po przeczytaniu Twojego tekstu, w przełożeniu na postrzeganie wagi omawianego zagadnienia z perspektywy „już przebytej drogi” i kąta odniesienia świadomości jednostki / istnienie świadomości kolektywnej - pole morfogenetycznego.
Pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty