List do pisarza - Refleksja
A A A
Wrocław, 08.02.2012
Drogi Pisarzu,
Gdy się pomyśli, ile książek jest już na świecie i ile ich codziennie przybywa, to ogarnia człowieka podziw, że twórczość literacka jest ponadczasowa, a wyobraźnia wciąż nie zamknęła przed nami drzwi. Zaskakującym jest fakt, iż mimo tak wielu tytułów, są one bardzo zróżnicowane i mimo podobnych historii autorzy nieustannie nadają im inne wymiary i nazwy - choć tak codzienne, to wciąż nowe na półce.
Ich ilość nie jest ostateczna, gdyż płodni pisarze niejedną jeszcze zrodzą prozę, a kiedyś i na wybranych debiutantów przyjdzie kolej. Setki, miliony... tak wielu ich czeka, pragnących odkrywać coś na nowo, z płochliwą nadzieją na stworzenie mistrzowskiej kompozycji słów. Co decyduje o owych pragnieniach serc? Są darem czy przekleństwem? Szaleńczym zapałem młodych lat? A może towarzyszami życia, którzy wytrwają przy nas do samego końca?
Książek jest zbyt dużo, a życia na ich poznanie zbyt mało. W tej dziedzinie nie ma równowagi. Jesteśmy wśród nich niczym łowcy. Zachłannie próbujemy pochwycić zdobycze godne naszych gustów. Kierujemy się nadzieją, iż książka, którą zdobyliśmy, spełni nasze oczekiwania, a przecież jako czytelnicy lubimy, gdy dzieje się w niej coś nieoczekiwanego. Przedzierając się przez gąszcze tekstów, szukamy skarbów. Lecz żaden człowiek będący w posiadaniu czegokolwiek cennego, na tym nie poprzestanie. Zacznie szukać czegoś jeszcze cenniejszego.
Gdy myślę o tej niezliczonej ilości książek, pojawia się we mnie żal, że żadna z moich powieści nie jest jedną z nich. Jednak ich ogrom pozwala żywić nadzieję, że skoro jest tak wielu ludzi piszących, to i my możemy mieć tę szansę. Może pewnego dnia i nam dane będzie zobaczyć na półce - wśród znanych i obcych nazwisk - nasze, to wyczekiwane, które na ułamek sekundy oślepi rzeczywistość radością spełnionego marzenia. Ale czy naprawdę powinniśmy tę szansę otrzymać? Czy każdy człowiek piszący zasługuje na miano pisarza? Czy każdy z nich tak naprawdę dostał pod swoją opiekę duszę artysty? Czy któregoś dnia, gdy wzbogacimy w doświadczenia swe życie, nabierzemy w nim większej wprawy i wiedzy, nie pójdziemy do księgarni, dyskretnie zakrywając innymi książkami tę, która wyszła z naszej duszy? Stajemy przed dylematem: czy poświęcać ten krótki czas naszego istnienia na poszukiwanie skarbów, czy na próby ich stworzenia?
Po nas przyjdą nowi. Wyrośnie następne pokolenie nawiedzonych słowami marzycieli, którzy będą czuli niedosyt ubranych w zdania myśli i pragnących inaczej zinterpretować świat. Spójrz na zegarek. Właśnie w tej minucie na świat przyszło kilkoro nowych ludzi. Być może ktoś z nich Cię kiedyś zastąpi. Może Twoja książka trafi w jego ręce?
Czy jesteś naprawdę dumny z dokonanych piśmienniczych cudów? Czy chcesz, by wielu ludzi trzymało Twoje książki, wertując strony i chłonąc treści bezwstydnie? Czy zastanawiałeś się, że ktoś mógłby w Twoich dziełach dostrzec siebie, wsparcie, inne - może wychowawcze - spojrzenie na rzeczywistość? Co zawsze chcesz przekazać czytelnikowi? Czy dążysz do zaspokajania jego potrzeb? Czym się kierujesz pisząc? Czy jesteś w stanie z pełnym szczerości przekonaniem przyznać, że pozostawiasz po sobie coś cennego? Coś, w co włożyłeś serce i wysiłek, by było doskonałe? Coś, w czym będziesz żył, dopóki pismo na tych kartach się nie zatrze, dopóki ostatnia książka nie przepadnie bez wieści, dopóki... a może znacznie dłużej?
Czy nazywasz się pisarzem, bo lubisz, czy dlatego, że naprawdę nim jesteś?

Z poważaniem,
Refleksja
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Refleksja · dnia 09.02.2012 07:18 · Czytań: 481 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Piotr Sikorski dnia 10.02.2012 11:30
Mądrze napisane, z dystansem do marzeń. Tekst, choć krótki, ma w sobie emocje. A chyba o to chodzi?
Refleksja dnia 11.02.2012 03:21
Dziękuję :) to miłe. Cieszę się, że emocje są odczuwalne dla innych, bo takie miały być :) uff. Gdyby nie narzucone ograniczenia, to pewnie rozpisałabym się w sposób, że mało kto chciałby doczytać do końca... Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty