Proza » Miniatura » Pociąg
A A A
Mam słaby charakter i brudną krew w żyłach. Nieczystości wpływają do serca, dlatego też muszę być podłączony do urządzeń, których nigdy nie chciałem zobaczyć.
Teraz czekam bezradnie na kolejne wyniki badań.

Będą takie same.

Czy jestem chory?
Lekarze mówią, że walczę o życie.

Kiedy zostaję sam, płynę: po moich jeziorach, po niebie, i po tym, co mogę okiełznać wyobraźnią.
Łowię ryby. Gdy uda mi się je złapać, otwieram usta. Całuję powietrze, a potem… chwytam za szyję. Potrzebuję tego, by spełniać marzenia.

Czy jestem szczęśliwy?
Tak, choć miewam zmienne nastroje. Neguję wszystko. Mieszam farby, a potem drę kapryśne obrazy i wpycham pod łóżko.
Nie mogę się masturbować. Wkrótce zaprzestanę malowania. Barwy nie będą już miały dla mnie znaczenia.

Wiem o tym, a lekarze mówią, że to nie potrwa długo.

Mylą się? Nie. Muszą jednak poczekać, bo jeszcze oddycham i wypluwam różnej wielkości zębate kółeczka. Wciąż ich ubywa. A te, co pozostały, tracą siłę, by nadal się kręcić. Precyzyjna konstrukcja uległa uszkodzeniu i teraz przeklinam świat za niedoskonałość. Wydaje się, jakby zegarek, choć już niedokładny, ciągle działał. Popędza mnie:
– Spóźniasz się!

Czy wolno bluźnić, słysząc takie ponaglenia?
Tak.

Wpycham rękę pod materac i szukam swojej tęczy, lecz nie mogę znaleźć. Ściskam metalowy kątownik łóżka. Pocieram jego krawędzie. Pozwalam dłoni krwawić.

Czy to jest zabawa?
Nie.
Ale mam prawo, by po wyżłobionych w ten sposób torach przejechał super ekspres…

moja kolej.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Olowiany Zolnierzyk · dnia 16.02.2012 09:23 · Czytań: 1793 · Średnia ocena: 4,8 · Komentarzy: 28
Komentarze
ginger dnia 16.02.2012 10:00
Ruszyłeś mnie. Ale żadna to nowość.

Każdy ma prawo do chwili szczęścia, jakkolwiek zagmatwane by to wszystko nie było.
Tjereszkowa dnia 16.02.2012 15:11
Przeczytałam kilka razy. Nie chcę przegadać tego banalnym komentarzem. Powiem krótko – wbiło mi się. Przemyślałeś wszystko. Początek i koniec – rewelacja. Pozdrawiam
Usunięty dnia 16.02.2012 15:24
Nie sądziłam, że znajdę tu lepszą pointę, niż w ramce z poezją. Zajrzałam z ciekawości. Odchodzę mocno poirytowana, że można pisać aż tak ;)
Merk dnia 16.02.2012 15:55
W zasadzie podoba mi się, choć wkradła tu się niekonsekwencja albo to tylko moje niezrozumienie.

"Czy jestem szczęśliwy?
Tak"
a przeklina świat?

podobało mi się porównanie ludzkiego organizmu do konstrukcji. trochę szkoda, że w każdym akapicie (?) jest inne porównanie, inne odniesienie.
Elwira dnia 16.02.2012 20:33
Precyzja słowa rani niczym brzytwa, wbija się głęboko i nie chce wyleźć. Morderca! W tej precyzji wypatrzyłam jeden zbędny przecinek, ale szukaj go sobie sam. W ramach zemsty, oczywiście. :)
Kaero dnia 16.02.2012 20:55 Ocena: Świetne!
Bardzo dobrze napisany tekst. Jak to określiła Elwira - precyzyjnie. Porusza, daje do myślenia. Świetne!

Pozdrawiam:)
walansjenka dnia 16.02.2012 21:33
Trudno wypowiedzieć się o tym tekście, żeby nie zabrzmiało głupio albo patetycznie. Cokolwiek wzruszyłam się.
Szczególnie fragment o rybach - celujesz słowem z chirurgiczną precyzją.

Świetne. :shy:
zajacanka dnia 17.02.2012 00:23
WTF?
Olowiany Zolnierzyk dnia 17.02.2012 01:09
Trudno odnieść się do komentarzy. Jedynie, co mi wypada, to się przed Wami ukłonić.
Naturalnie, odniosę się do:
„Przecinka Elwiry” został postawiony tam celowo. I dobrze wiesz, że nie jest to błąd.
Zajacanko, nie musisz posługiwać się slangiem używanym w FA. Zrozumiałbym jakbyś napisała: „O co tu, kurwa chodzi?!”
ekonomista dnia 17.02.2012 08:21
Tekst zmuszający do powszechnej egzaltacji. Brawo :)
Elwira dnia 17.02.2012 09:06
Nie jest potrzebny wcale, tnie zdanie jak tępy nóż. Widocznie mówisz o innym.:lol: Ale wiem, że pisarz bez korektora jest zwykłym laikiem ;)
Usunięty dnia 17.02.2012 11:43 Ocena: Świetne!
Przeczytałam, nie żałuję. Umiejętnie ominięta łzawość, kapitalne porównania, i - "Spóźniasz się" - to groteska, lecz i cały relatywizm w ułudzie życia i naszych pragnień, tego co jest i co będzie.

Pozdrawiam

B)
gabstone dnia 17.02.2012 22:31
"Czy jestem chory"?
Jesteś. Na wyobraźnię i oddawanie uczuć.
Jesteś. Na oddziaływanie i wpływ na czytelnika
Nie jesteś. Bo piszesz teksty, które drapią duszę i próbują zawładnąć sercem.
Pokłóciłeś mnie z samą sobą.
Zazdroszczę Ci wrażliwości. Nie mogłam się spodziewać.
zajacanka dnia 18.02.2012 00:20
Ołowiany, wiedziałam, że zrozumiesz, dlatego napisałam. Za "kurwę" ktos mógłby mi palcem pogrozić. Co do tekstu... Sa płaszczyzny i płaszczyzny, jak w lazanii (lasagnia). Nie dotknąłeś nawet drugiej, choć w kolejce następnych ze trzy czeka... Czytałam lepsze Twoje.
coca_monka dnia 18.02.2012 00:49
Cytat:
Trudno wypowiedzieć się o tym tekście, żeby nie zabrzmiało głupio albo patetycznie. Cokolwiek wzruszyłam się.


podpisuję się pod powyższym. mam nadzieję, ze mnie nie zganią za skromny komentarz :)

Pozdrawiam!
Krystyna Habrat dnia 18.02.2012 11:31
Mocny tekst. Zadziwiająca precyzja słowa, nic dodać, nic ująć.
szara eminencja dnia 19.02.2012 19:42
Elwiro, ja tam zbędnych przecinków nie znalazłem ;)
No cóż, w końcu to "ołowiny" ;) - perfekcjonizm w każdym calu, każde zdanie, słowo, ba, każda litera ma swoje miejsce by tekst miał melodię, by zagrał na duszy czytelnika...

Niestety, albo stety, ja gram w innej tonacji - tekst perfekcyjny, ale tylko dobry :)
Olowiany Zolnierzyk dnia 19.02.2012 23:38
Ot, i cała prawda.
zawsze dnia 20.02.2012 00:04
W Twoim wypadku czuję, że pod niemal każdym tekstem mogłabym napisać to samo. Że jest precyzyjne, mocno, nie tylko do przetrawienia przez mózg, bo czuję, jakby to tekst mózg przetrawiał.
Gratuluję więc i pozdrawiam.

PS A jednak jest jeden przecinek nad miarę! ;)
JaneE dnia 20.02.2012 00:20 Ocena: Świetne!
Każde zdanie tego tekstu niesie w sobie historię. Jak widać, nie potrzeba kilkuset stron, aby bohater stał się bliski czytelnikowi.

Ołowiany Żołnierzyku masz dar kompresowania emocji i uczuć. Lubię rozpakowywać paczki,które tworzysz.
Wasinka dnia 20.02.2012 00:52
Tekst nasycony, farby prezycyjnie dobrane, krawędzie mocno zaznaczone, a jednak spływają spod nich gęste smugi znaczeń.

A Wy to tak z tym przecinkiem to w chowanego się bawicie?

Pozdrawiam księżycowym błyskiem.
SzalonaJulka dnia 20.02.2012 20:37
O mój rozmarynie, rozwijasz się! :)
Tekst stylem troszkę mi przypomina "Ołowianego..." Tu tak samo zwięźle i celnie budujesz obrazy - na wpół symboliczne, które zostawiają ogromne pole do działania wyobraźni.

Pozdrawiam
Miladora dnia 20.02.2012 20:51
Przyleciałam z ciekawości, kogo Szalonka skomentowała. :D
No, nieźle, OŻełku. ;)
Rzeczywiście styl Ołowianego - chociaż mnie się bardziej kojarzy z "Freskami z Sahary". Podobne skróty myślowe, a między nimi wszystko, co można sobie wyobrazić na tej oszczędnej kanwie.
Natomiast gwoli większej precyzji i po dawnej znajomości wyłowiłam Ci pewnego rodzyneczka, bo przecinków nie będę się czepiać. Może i jest jeden kontrowersyjny, ale ma on tam swoją rację bytu.

Natomiast to mógłbyś zmienić:
- Gdy uda mi się je złapać, otwieram usta. Całuję powietrze, a potem… łapię za szyję.
Sugeruję:
- Gdy uda mi się je złapać, otwieram usta. Całuję powietrze, a potem… chwytam za szyję.
Pasuje? ;)

No to dobrego. :D
Olowiany Zolnierzyk dnia 20.02.2012 21:32
Ołów jest substancją toksyczną. W objawach zatrucia, często pojawiają się zaburzenia mózgowe i „krwisty” mocz. Leczenie jest głównie szpitalne i polega na podawaniu silnych dawek witamin. Jednak jest jeszcze inny sposób na odtrucie: czytanie tak pozytywnych komentarzy.

Miękki metal:)
przyroda dnia 21.02.2012 00:37
Mimo niezaprzeczalnej wyobraźni Autora przez jego bohatera przemawia „chłodna” racjonalność. Jak współ - czuć, skoro on sam skazuje się na powolne umieranie?

Ps. Lektura Twojego autorstwa zawsze jest ciekawym doświadczeniem.

Pozdrawiam:)
Jaga dnia 02.06.2012 19:07
Smutne...
ipsylon dnia 19.04.2013 13:37 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo dobry tekst. Mam zbyt dużo interpretacji, żeby je tutaj wymienić. A może nie mam żadnej? Sam już nie wiem. Niemniej talent przebija z każdego słowa.
Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 11.10.2013 15:04 Ocena: Świetne!
Pozornie sucho i beznamiętnie. A jednak każde zdanie krzyczy z bezsilności, dając nam otwartą dłonią w twarz. Prowokacyjny tumiwisizm.

Najlepszy strzał?
Cytat:
Wpy­cham rękę pod ma­te­rac i szu­kam swo­jej tęczy, lecz nie mogę zna­leźć. Ści­skam me­ta­lo­wy ką­tow­nik łóżka. Po­cie­ram jego kra­wę­dzie. Po­zwa­lam dłoni krwa­wić.


A zakończenie przerażająco perfekcyjne.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:42
Najnowszy:pica-pioa