...z cyklu, z kufra na strychu. Testament - starysta
Proza » Inne » ...z cyklu, z kufra na strychu. Testament
A A A
Testament napisany


W pierwszych moich słowach mojego testamentu, różaniec mi w dłonie włóżcie, tak jak było u mojej Wandy. Helena niych sobie weźmie te obrusy co są w szafie , zawsze chciała je mieć. Franek teraz już ci dam te obrotowe krzesło, weź sobie do warsztatu, tobie zapisuje. Meble połupejcie na drzewo i spalcie bo to stare już a ten taborecik do dojenia niech też mo Helena, łona zawsze dobrze doiła. Kasprowi przebaczam, powiedzcie mu, przebaczam, taki zły to łon juzaś nie był. Konia i baśke dostanie Irka, konia niech się sprzedo i kupi te meble co mi pokazywała. Wtedy jo nie mioł pieniędzy. Teraz mo to niech kupi. Pole jak wiecie już dostoł przed mojom chorobą Tadek, a reszta ziemi z domem i chlewami mo dostać moja wnuczka Hania. Nojlepi jak sprzedo Więcławskiemu, bydzie miała na naukę i mieszkanie w mieście a on zawsze to chciał kupić.. Tak żem to obdzielił by było po bożemu. Reszta pieniędzy podzielcie na Grzegorza Marysie i Stasia. Tam jest 120 tyś złotych, Tadek wie gdzie, pokozołem mu, to wos obdzieli. Reszta co tam jeszcze zostało to pobrać co tam komu się podobo. Hela weź tyż Arona do siebie, ino łańcuch mu dej dłuższy i bude bo ją lubi.
W ostatnich słowach pomódlcie się za mnie, a jo wspomnę Wandzie jak ino się spotkomy że i za nią się modlicie. Z panem Bogiem.
Aha i jeszcze jedno, nagrobek zamówcie u Kajzera, łon dobre robi.
To co napisałem jest ważne i nie patrzeć na siebie krzywo.

12 sierpień 1988 Adam Stolarczyk
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
starysta · dnia 29.02.2012 10:01 · Czytań: 660 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 10
Komentarze
zajacanka dnia 29.02.2012 14:18
Witaj,
przede wszystkim zaczęłabym od poprawy literówki w tytule ;)

Co do samego tekstu, o ile jest on autentyczny - nie będę się czepiać języka, choć lekko przyłożyłabym się do zapisu: uzupełnij przecinki, skasuj niepotrzebne spacje. No i to drzewo mi nie pasuje. Nie powinno być drewno? ;)

Pozdrawiam
Wasinka dnia 29.02.2012 16:37
Rozumiem, że to wycinek większej części. Tak więc zakładam też, że w innych nie ma błędów, a tutaj są one wpasowane niejako w realizm zdolności piszącego. Wtedy nie ma się czego czepiać.
Brzmi autentycznie, język pasuje do bohatera.
Pozdrawiam słonecznie.
Tjereszkowa dnia 29.02.2012 18:01
Witaj, świetne jest to, że testament wygląda autentycznie (a może jest prawdziwy? :)). A jeszcze fajniejsze jest to, że dzięki tym kilkunastu wersom, tyle się dowiadujemy o całej rodzinie. Widać, że głowa rodziny to pisze. Pomyślał o wszystkim, dla każdego dobra rada, nawet wykonawcę nagrobka wybrał :). Dobrze się czytało. Pozdrawiam
starysta dnia 29.02.2012 18:57
Starałem się być wiarygodnym, wczuć się w starszego pana który od dziecka mieszka na wsi, z całym szacunkiem, znam to środowisko, przebywałem, więc nic nie zmienię, każdy błąd jest zamierzony.
Jak wypadło ?
Myślę że nie jest tak źle.
Olowiany Zolnierzyk dnia 02.03.2012 02:31
Zamiast do notariusza, zgłoszę się do Ciebie, by napisać testament.
Bardzo dobry tekst.
Usunięty dnia 02.03.2012 03:13
To i ja teraz mogę zamknąć oczy.
Rzeczywistość siado kole nos ino my głuche, butne i cingle potrzymy innym na rynce, a nie na swe.
Przypomniałeś wiele straconych okazji treścią, która swoja prostotą przywołuje życie do pionu. Gratuluję.
Spokojnej Alex.
ekonomista dnia 03.03.2012 16:19
Podsumowanie życia w kilkunastu zdaniach. Testament może sporo powiedzieć o człowieku. Bardzo mi się podoba.

"Pole jak wiecie już dostoł przed mojom chorobą Tadek, a reszta ziemi z domem i chlewami mo dostać moja wnuczka Hania."
W tym zdaniu zwrot "jak wiecie" zastąpiłbym zwrotem "podług mojej woli" lub "jak wicie" albo w ogóle nic bym nie pisał. To "jak wiecie" zupełnie mi nie pasuje. Ani nie pasuje do języka, ani nie ma uzasadnienia, bo ten pan nie musi się tłumaczyć ze swoich decyzji. A tutaj to tak jakby trochę się chował za tym "jak wiecie".
Eleinor dnia 05.03.2012 21:08
Ale zachwyty w komentarzach... Aż głupio przyznać się, że nie czuję tego co wy.
Docieniam jednak pomysł. Stylizację też. Reszty już nie.
Musze to przytoczyć: "W pierwszych moich słowach mojego testamentu" wytnij pierwsze moje.
Pozdrawiam
starysta dnia 05.03.2012 22:49
Myślę, że nie :) Dziękuję.
Usunięty dnia 01.11.2013 19:56 Ocena: Bardzo dobre
Dobre to, dobre, bardzo dobre wręcz, ale byków jednak być nie powinno. Nawet, jeśli to testament starszegopanaktóryoddzieckamieszkanawsi, a Tyznasztośrodowiskoboprzebywałeś, to jednak jesteś autorem, redaktorem i Panem Bogiem swojego geniuszu w jednym i powinieneś wziąć tekst za łeb.
Chociaż po prześledzeniu Twoich komentarzy jestem pewna, że cokolwiek bym nie powiedziała, to Cię nie przekonam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty