Traktat Nocy cz.1 - Urielle
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Traktat Nocy cz.1
A A A
W błyskach świateł i prześwitach jawiły się kręte ulice, aleje chadzające według własnego uznania. Te szlaki komunikacyjne migotały pulsującymi iskrami latarni.
Drogi, usłane nierówną mozaiką bruku, gęsto obrośnięte były domostwami.
Budynki owe nigdy, nawet w rozkwicie właściwego sobie stylu architonicznego, nie były piękne, nie zachwycały obserwatora kształtem ramowej konstrukcji, elewacją, formą okien czy pierścieniowymi wykończeniami.
Podążywszy ścieżką, wydeptaną przez uciekające myśli, wędrującą na skraj północnej dzielnicy, dostrzec można było budowle znacznie starsze, omszałe, rozdrapane.
Lecz nęcące jakąś nierozwiązywalną tajemnicą. Z ciemnych wież wyzierały na świat gargulce, ich kamienne oczy pozdrawiały pustą przestrzeń ponad głowami przechodniów.
Ogrody przyklejone do pałacyków były rozległe, niekończące się w labiryncie krzewów.
Tak, ta północna dzielnica była skarbnicą prastarych tajemnic, zagadek, których nie mogła by rozwikłać ani logika ciała, ani tym bardziej logika umysłu.


W odmętach wirującej przestrzeni migotała postać nieuchwytna dla oka ludzkiego, była to sylwetka, którą bezlitosny czas obdarł z kontur i upchał w atramentowy bezkształt.
Istota bezbrzeżna, niepojęta, niebezpiecznie rozwidlająca się na swoich granicach, bezustannie przechodząca z jednej formuły do drugiej, popadająca w coraz to głębszą naturę dzikości.
Z bezmiaru paszczy Stwora, który nie różnił się od przeciętnego wytworu nieokiełzanej wyobraźni, wyciekł śliski szept:
- Mam siłę by opowiedzieć o minionych wojnach, starożytnych miastach, niewyjaśnionych formułach, klątwach krążących nad światami… Pozwól jednak, że nie temu poświęcę swój wywód…
Cisza rozpięła swoją sieć, jej lepkie wici popełzły po ścianach budynków by w końcowym etapie swego rozsiewu, załapać i zamknąć miasto w misternie uplecionej pułapce.
- Zawsze będziesz rozpatrywana w kategoriach zła. Zawsze przykuta do schematu.
Zawsze między frazesami. Nikt nigdy nie odważy się na czyn bardziej skomplikowany od równoprawnego kontrastu… ucieczki lub podjęcia walki. To czyny o tej samej wadze. Naznaczone tylko skrajnie innym odbiorem… przez innych. Ale inni nigdy nie będą dla ciebie stanowili bazy do czegokolwiek. Będą mniej niż tłem, najcichszym głosem zapadającej się jaźni… stworami żyjącymi obok w pustej przestrzeni. Dla ciebie będzie istniała tylko Noc.
Noc owinęła mrokiem twoją duszę. Zaskarbiła sobie jej uwielbienie. Twój Dusznik dawno sczezł w zaświatach bowiem należysz tylko do niej… Tylko Noc ma prawo do Ciebie.
Możesz się jej oddać niczym mężczyźnie w ponurym łożu, lub możesz próbować ją trwonić, wzgardzić nią, odprawić… lecz nie odejdzie. To jest przysięga, w której twoja dłoń została przyszyta do serca nicią przeznaczenia. Odwrotu nie ma…
Kobieta schroniona pod plamą gęstego cienia trwała w bezruchu jakby jej umysłem zawładnęło zaklęcie, czar tkwiący w słowach jakie zostały wprowadzone do jej głowy bez obawy i ostrożności.
- Poddaj się Nocy, moja droga. Już przepadłaś. Jesteś organem, który składa się na jej organizm. O ile Bóstwo może zostać nazwane organizmem. Jesteś jej wyznawczynią. Fanatyczką rozdartą przez sprzeczności. Sprzeczności, walki wewnętrzne tak niezwykle, niemalże fizycznie, ekscytujące, napawające ulgą… Poddaj się…
Zanim czar zgasł, zmętniał w powietrzu, Stwór odszedł.
Ot tak, jak gdyby śpieszno byłoby mu gdziekolwiek…
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Urielle · dnia 07.03.2012 13:33 · Czytań: 566 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 3
Komentarze
Wasinka dnia 07.03.2012 21:45
Takie maluchy na początek:

nie mogła by - mogłaby

czas obdarł z kontur - konturów

Mam siłę(,) by opowiedzieć

budynków(,) by w końcowym etapie swego rozsiewu, załapać - podkreślony przecinek bym wyrzuciła

dawno sczezł w zaświatach(,) bowiem należysz tylko do niej - i "bowiem" przestawiłabym dalej (np. należysz bowiem)

Tylko Noc ma prawo do Ciebie. - zaimek małą literą

w ponurym łożu, lub możesz - bez przecinka

trwała w bezruchu(,) jakby jej umysłem zawładnęło zaklęcie, czar tkwiący w słowach(,) jakie zostały


Mroczny klimacik tu się rozpościera, ciekawie ustawiasz słowa, łączysz w nietuzinkowym czasem zespojeniu. Dlatego styl mi przylgnął. Czasem jeno by można pomyśleć nad wykluczeniem zaimków, ale to nic...
Co do treści... Na razie się rozkręca, mam nadzieję, że wszystko nie pójdzie w banał, ale przyniesiesz tu oryginalną historię...
Aha, zerknij na entery, bo chyba za wiele ich tutaj. Na początku każde zdanie jest zapisane od nowego wiersza, potem też się roztrzaskuje nieco wypowiedź Stwora (swoją drogą, narzuca się tu przypuszczenie, że to jest jakowaś obudzona nagle z jakiejś przyczyny odnoga w psychice kobiety).

Atmosfera i klimat pierwszej cząstki (opis dzielnicy) odczuwalny, napisany w pociągającym stylu (ale o tym już powyżej napomknęłam...).

Pozdrawiam z pełnią za oknem.
Tjereszkowa dnia 09.03.2012 08:38
Witaj. Trudno ocenić Twój tekst w tej chwili, bo czytelnik nie dowiaduje się z niego za dużo. Jak na razie jest klimat, są słowa posępnie brzmiące. Zobaczymy co z tego zrobisz. Pisane sprawnie, choć przycięłabym tu i ówdzie. Pozdrawiam :)
czarodziejka dnia 10.03.2012 12:58
Tytuł zachęcający i nawet mroczny klimat można lekko wyczuć.
Jak dla mnie sposób opisywania - nie moje klimaty. Wolę czytać teksty napisane bardziej prostym językiem. Literacki mnie męczy.
Jednak pośledzę dalsze części.
pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty