grudniowe popołudnie. spectatio vulpis - Emily
Poezja » Wiersze » grudniowe popołudnie. spectatio vulpis
A A A
nierówny chodnik – kobieta w kołnierzu z lisa – małe łapki
smętnie wiszą na jej piersiach.

lisie o małych łapkach – wróć myślą do najpiękniejszej zimy
w twoim życiu. niech każdy biały płatek spadający na kołnierz
przypomina o dniu, w którym po raz pierwszy dotknąłeś śniegu.


małe łapki kurczą się z zimna
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Emily · dnia 12.03.2012 20:01 · Czytań: 964 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
Kushi dnia 12.03.2012 20:13 Ocena: Świetne!
No i muszę przyznać, że poruszyłaś i to bardzo.
Nie rozumiem i nigdy nie zrozumiem kobiet, które potrafią nosić takie...ozdoby:(
Dla mnie to zwykłe okropieństwo no, ale cóż świat jest jaki jest:(
Wiersz niezwykle smutny i przejmujący a tego liska bardzo mi żal:(
Pozdrawiam wieczorowo:)
Usunięty dnia 12.03.2012 21:04
Przypomina zawartością wiersz "po świętach" użytkownika jabko. Tam było krócej i mocniej. Tu fajnie zagrałaś małymi łapkami, ale calość wyszła za bardzo na tacy i odbiór ucierpiał. Albo ze mnie taki czytacz, bez dziecięcej wrażliwości ;)
Pozdrawiam.
Trojugod dnia 12.03.2012 22:21
Wg. mnie wiersz bardzo dobry, poruszył mnie tak jak Kushiego.
Pozdrawiam, życzę więcej udanych utworów ;)
Emily dnia 12.03.2012 22:30
Cześć wszystkim, ponieważ mam tydzień braku niechęci do ludzkości, powiem - kocham was za to, że jesteście :smilewinkgrin:
Kushi, Trójugód - fajnie, że poruszył. Lubię, kiedy porusza, bo to krzepiące, że nie tylko mnie smutno na widok czegoś, co żyło, a przestało.

she:
Kojarzę ten wiersz i kojarzę, że mocny. Szkoda, że nie przeczytałam go przed popełnieniem tego tutaj, bo może bym nie popełniła i spokój.
A spokoju nie ma, bo patrzę teraz i widzę nawiedzony bełkot ekolożki czy kogoś w ten deseń. "Zieloni" kojarzą mi się z polityką, a chciałabym mieć jak najmniej z tym wspólnego. Polityka zupełnie mnie nie interesuje, wręcz się jej boję. Interesuje mnie jednostka - niezależnie od tego, czy człowiek, czy lis o małych łapkach. Poza tym - nie mam nic przeciwko jedzeniu mięsa, futrom, skórom etc. - chociaż kołnierze z lista niesamowicie mi się nie podobają.

Na tacy, mówisz? Kurczę, może faktycznie zostawiłam za mało powietrza - ale nie chciałam przedobrzyć w drugą stronę - wiesz, rzucić kilka nieklejących się słów, z których wynika wszystko, więc w sumie nic. Myślałam sobie, że o - narysuję obrazek, a Czytelnik dopowie sobie do niego, dopisze, doobrazkuje, nie wiem.

Dziecięca wrażliwość to ładne określenie, możliwe, że bez tego przy moich wierszykach ciężko. Sama jestem dzieciak i chyba nie umiem inaczej.

Kłaniam się Czytelnikom. Pozdrawiam serdecznie.


(EDIT: kurczę, ależ się rozgadałam. Nie wiem, po co.)
fortel dnia 13.03.2012 00:29
Świetny materiał wyjściowy do wiersza. Osobiście wzięłabym to na warsztat i wzmocniła. Nie chodzi mi tu o rozpisywanie się w temacie, ale o coś, co da mi w gębę - czyli o puentę. Pozdrawiam.
Usunięty dnia 13.03.2012 01:15
Fortel trafnie zauważyła, "w gębę".
Ale czy musi?
Mam przed oczami lisia fermę, nagie korpusy obdarte ze skóry i jako dzieciak nie raz myślałem, że rzucą się na mnie wściekle złe, rządne mojej krwi. Pewnie zagalopowałem się teraz.

Znajduję tutaj spokój i wewnętrzny balans. Obrazek prosty i swoiście liryczny przy ukrytym i gorzkim przekazie. Krótka forma służy, ale połowicznie. Podrażnia apetyt na wiersz, gdy ten się kończy. Myślę, że powinien musieć. Autor rządzi ;)
Pozdrawiam Alex.
Usunięty dnia 13.03.2012 07:59
Zarzuciłam wierszowi oczywistość i opis. Ktoś inny pod wierszem jabko napisałby, że zbyt hasłowo. Każdy z tych dwóch trafia do czytelników innego rodzaju - popełnienie ma sens. A jeśli chodzi o dziecięcą wrażliwość - brak czyni uboższym. Ujęłaś myśl w pewien wzorzec, gdzie ton podniosły wypowiedzi jest, jak najbardziej, wskazany. Pointa bardzo dojmująca - nie zmieniłabym nic. Nie wiem. Może gdyby nie tamten wiersz? Wyszło teraz, że jestem zombie i nie czuję dramatu ;)) Liska.
No, dość już o tym ;)
Najlepszego.
Maria Sikorska dnia 13.03.2012 09:18
Oczywistość i opis - to jest to co lubię, w tym wierszu trafnie temat ujęty i poprowadzony. Są zwolennicy krótkich wierszy, dosłownie kilku słów, ale są tacy, co chcą sobie poczytać, obserwują trafność dobierania słów, logikę, powiązanie zwrotek itd. Dłuższa, regularna postać wiersza jest obecnie na wymarciu, a szkoda:)
julanda dnia 13.03.2012 11:20
Spłakałaś mnie. Moje futerko z lisków w każdy mróz przypomina mi poświęcenie szczeniąt. Nie chcę czuć ich bólu, błogosławię raj, w którym wierzę, znalazły się ich radosne świetliste cienie. Błogosławię dni, w którym mogę cieszyć się zapomnieniem przechorowanych lat, które musiałam przechodzić w płaszczu podszytym biedą.
Cudowny wiersz. Pozdrawiam!
Emily dnia 13.03.2012 18:29
Rany, ile widowni.
Dziękuję wszystkim za słowo pod wierszem, cenne to dla mnie.

fortel: chyba nie chciałam dawać w gębę. Albo nie umiałam. Albo nie wiem.

Alex: chyba zostanę fanką twoich komentarzy. Mogę? Dzięki za spokój i wewnętrzny balans oraz za obrazek prosty i swoiście liryczny przy ukrytym i gorzkim przekazie.

she: oj tam od razu zombie ;) a w sens popełnienia wątpię zawsze. Bo jakoś nigdy nie jestem pewna.
Dzięki, że jesteś i czytasz.

Maria: miło mi, że wierszyk się podobuje :)

julanda: cieszę się bardzo, że cudowny. Też wierzę w raj dla zwierząt, myślę, że należy się im takowy.


Jeszcze raz merci każdemu, kto przystanął na chwilę.
julanda dnia 14.03.2012 07:40
Emily, nie zmieniaj tego pięknego wiersza na współczesny bełkot. Dla starszego pokolenia zostaw takim. Widzę, że trendy idą w kierunku brzydoty słowa, szpetnego niewiadomoco, a czytelnik musi chyba coś wypalić, aby rozszyfrowywać znaczenia. Twórz ładną poezję, z duszą. Ale decyzja należy do Ciebie. Moje pokolenie się kończy, Twoje jeszcze stworzy przyszłość. A ten wiersz pokochałam, właśnie takim.
Widownia. ;)
Emily dnia 14.03.2012 16:01
Cytat:
Emily, nie zmieniaj tego pięknego wiersza na współczesny bełkot.
Och, nie, nie mam zamiaru zmieniać ubranka wierszykowi, bardzo rzadko to robię. Ten już biega, jak chce, wszelkie ewentualne uwagi zachowuję sobie raczej na przyszłość.
Nie wiem za bardzo, dokąd i którą drogą zmierzają trendy, chociaż czytam poezję tzw. "współczesną" - widzę przede wszystkim ogromną różnorodność, co zresztą mnie cieszy. W każdym razie - trendom nie zamierzam podlegać, jeśli nie będę do nich przekonana.
A brzydota, jeśli coś mówi, to nie jest zła. Moim zdaniem.
Dzięki, julando, że jesteś. Pozdrawiam.
coca_monka dnia 14.03.2012 23:21
a mnie nie ubranko się rozchodzi, tylko o pozszywane ;)

nierówny chodnik – kobieta w kołnierzu z lisamałe łapki
smętnie wiszą na jej piersiach.

lisie o małych łapkach – wróć myślą do najpiękniejszej zimy
w twoim życiu. niech każdy biały płatek spadający na kołnierz
przypomina o dniu, w którym po raz pierwszy dotknąłeś śniegu.


małe łapki kurczą się z zimna


może kobieta w rudzielcu, ? - tak, uwiera mnie powtórzenie, a da się je zlikwidować :)

no i łapki - jak małe, to lepiej łapy, rozumiem że zdrobnienie ma wywoływać efekt, ale ja na przykład wolę, gdy liryczność otrzymuje się innymi, niż zdrobnienia, środkami.

i odnośnie łap - okiem przyrodnika/leśnika/myśliwego -, technicznie. nikt nie poluje na małe lisy. na futro nadają się tylko dorosłe osobniki. mają duże łapy, które kurczą się przy preparowaniu. polowania na mioty w norach są zakazane.

owoż, podoba się, tyle że, patrz powyższe ;)
serdecznie!
Emily dnia 15.03.2012 17:19
Cześć, coca :)
Gryzłam się dosyć długo z tymi powtórzeniami i w końcu zostawiłam, bo pomyślało mi się, że to narysuje tego lisa i łapki grubszą kreską.
Cytat:
no i łapki - jak małe, to lepiej łapy
O, w sumie w ogóle nie brałam pod uwagę takiej opcji. Czasami rozkminiam jedno słowo przez tydzień, a czasami coś wpadnie mi do głowy i w ogóle tego nie oglądam, czy aby na pewno pasuje. A teraz - chyba za bardzo się przyzwyczaiłam do "łapek".

Cytat:
i odnośnie łap - okiem przyrodnika/leśnika/myśliwego -, technicznie. nikt nie poluje na małe lisy. na futro nadają się tylko dorosłe osobniki. mają duże łapy, które kurczą się przy preparowaniu. polowania na mioty w norach są zakazane.
O, dziękuję za poszerzenie horyzontów :)

Za podoba się również dziękuję ;)

Pozdrawiam.
Arkadiusz Kwaczek dnia 28.04.2012 12:20
Ja uważam, że tekst jest dobry taki jaki jest. Jest bardzo ładny. Dobrze jest przeczytać coś ładnego.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty