Bajka o Rybaku i Rybci - Cristtimm
Proza » Bajka » Bajka o Rybaku i Rybci
A A A
Tekst polecony przez redakcję.
Data edycji: 02. 07. 2012

________________________________
Kaero




Nagłe zatrzymanie powozu wyrwało Podpuszczatora z odrętwienia w jaki, miał zwyczaj zapadać na czas peregrynacji. Ożywienie i chaos, towarzyszące podróżnym przy wysiadaniu, przesuwaniu bagażu, przepychaniu się oraz głośne nawoływanie woźnicy, zmusiły naszego bohatera do sprawnego i niezwłocznego opuszczenia pojazdu, tudzież oddalenia się. Przyczyną niewątpliwie były również potrzeby natury fizjologicznej oraz nasilające się z każdą minutą pragnienie. Woźnica krzyczał za rozpierzchającymi się podróżnymi:

- Pamiętajta, drogie państwo, że ino jakieś pół godzinki bedziem postojować.

- Pół godzinki `postojowania` - uśmiechnął się Podpuszczator. - Szmat czasu. Napiłbym się, bo ociupinkę suszy po zacnym węgrzynie Krasnoludów.



Rozejrzał się. Miasteczko, choć niewielkie, sprawiało pozytywne wrażenie. Schludne domki, schludne przed nimi trawniczki, przystrzyżone żywopłoty, jakiś pomniczek na cześć nieznanych, acz oddanych sprawie bohaterów, budynek mieszczący na parterze bank i lombard i kilkadziesiąt metrów dalej sklepik. W stronę tego ostatniego skierował swe kroki spragniony podróżny. Jasnobłękitna fasada, ławeczka przed wejściem i porządnie wymalowany szyld zachęcały do wejścia w głąb lokalu. Szyld nad drzwiami ogłaszał wszem i wobec : `Pod Rybcią` i na dowód tego ukazywał uśmiechniętą szelmowsko bliżej niezidentyfikowaną przedstawicielkę gromady Pisces.

- Pokój wam - przywitał się wchodząc Podpuszczator.

- Witajcie, wielmożny panie - sklepikarz witał gościa uśmiechem szczerym i szczerbatym.

- A czym to usłużyć wielmożnemu ?

- A dajcież spokój z tym wielmożnym. Cosik do picia podajcie, bo mnie suszy niemożebnie po... trudach podróży.

- Ojć, toście akuratnie trafili, wielmożny, mam ja piwo dopiero co uwarzone przez moją kobietę. Chłodne i z pianką jak należy.

- Nie - trochę zbyt szybko i nerwowo zareagował Podpuszczator i, choć zimne piwko uśmiechało mu się, oj, uśmiechało, to jego zasada podróżowania brzmiała od wielu lat tak samo `Czas w podróży, to czas bez alkoholu, zbędnych znajomości i z bagażem na tyle cennym jak wzruszenie ramion po jego stracie`.

- No to zakwas mam ci ja, równie chłodny i smakowity - zachęcał sklepikarz.

- Świetnie, dajcie z kwaterkę.

- A siednijcie se wielmożny na ławeczce. Kobieta zaraz poda... Rybciu - krzyknął w stronę niewiasty.

Rozsiadł się Podpuszczator i klepnąwszy ręką w puste obok miejsce na ławce, zachęcił sklepikarza do towarzystwa i rozmowy.

- Dobry tu interes pewnie ?

- Ojć tam, wielmożny. Dziękować, nie narzekam, ale to moja Rybcia ma ku temu dryg. Ja to wielmożny panie usłużę, podam co trza, towar przywiezę, ździebko pohandluję...

- No to skarb macie.

- A skarb, wielmożny, a skarb. I wiem Ci ja, co mówię.

`Skarb` wynurzył się ze sklepu, uśmiechając się równie szczerze, co jej mąż, ale nie prezentując równie interesujących w nim ubytków. Podała szklanicę z napojem.

Każdy łyk wlewał rozkosz w gardło Podpuszczatora; rozkosz i wdzięczność niewysłowioną.

- Bo to, wielmożny, baba jest jak sieć rybacka. Masz dziurawą i źle splecioną, to ci, byle mątwa uciec może, a ty, panie, choćbyś cały dzień zarzucał, to ino żal i wodorosty - dokończył mrucząc pod nosem.

Po chwili jednak głos jego odzyskał moc.

- A jak na dobrą trafisz, to i cała ławica wlezie ci pod samiuśki nos. Ale to wielmożny panie trza też widzieć, jak się drygawicą bawić - uśmiechnął się znacząco w stronę Podpuszczatora. - Ja to wszystko wielmożny wiem..., bo i taką, i taką miałem.

- Czekaj, czekaj... Złota rybka? Zła baba? Hej, czy to nie ty miałeś farta i spełnione trzy życzenia ?

- A gdzież tam wielmożny, bajdy to i ploty... Nie złapał ja złotej rybki, a ino chwycił moją Rybcię. Przyjechała ona za siostrą, co to za młodego Bartczaka z naszej wsi się wydała. A życzenia to wielmożny ja może i miał, ojć miał, ale ona to porządna niewiasta i nic przed ślubem spełniać nie chciała. Ani jednego życzenia - Rybak zaśmiał się rubasznie.

- Hmm, to ja znam całkiem inną wersję ...

- A, bo to panie ludziska plotą i ze śledzia jesiotra robią. Miał ja chatę nad morzem, no miał. Miał i łajbę co się patrzy i babę też jak należy. Miał ja wędki, krętliki, kausze, haki, mieroże, wontony. Miał ja morze w duszy i sztorm w miłowaniu. I wszystko to ja zostawił dla mojej Rybci - spojrzał w stronę majaczącej się w konturze drzwi sylwetki kobiety.

- A te trzy życzenia ? - nie poddawał się Podpuszczator

- Ano, były... do spełnienia.

Podróżny uniósł w zdziwieniu brwi .

- Ojć wielmożny, toć ja musiał trzy życzenia mojej byłej spełnić, co by wolność odzyskać. Dał jej chatę, dał jej łajbę i dał słowo, że do morza się nie zbliżę. Ot wiedziała - ostatnie słowa już bez uśmiechu wypowiadał - co zaboli. Słuszność po jej stronie; ból za ból i jak to mówią uczeni: ząb za ząb...



Podpuszczator mimowolnie spojrzał w kierunku ust mówiącego i leciutko się skrzywił.



- Oooooodjaaaaazd! Koniec postojowania! Odjazd za momencik! - wydarł się woźnica.

- Na mnie czas - Podpuszczator wstał z ławy. - Jedno tylko powiedzcie, warto było?

- Ano, warto, wielmożny. Warto. Jedna złota warta stokroć ławicy lśniących, ale zimnych.

- Zapamiętam - rzekł, oddalając się podróżny. - Zapamiętam to i to, że "trza wiedzieć, jak się drygawicą bawić".
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Cristtimm · dnia 26.03.2012 19:36 · Czytań: 3186 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 14
Komentarze
Kaero dnia 28.03.2012 15:47
I ja sobie to zdanie zapamiętam :)

Bardzo mądra bajka i morał jest. Tekst dobrze napisany, świetna stylizacja. Podoba mi się takie wyjaśnienie tajemnicy bajki o Rybaku i Złotej Rybce.

Pozdrawiam:)
Cristtimm dnia 28.03.2012 17:40
Dziękuję za komentarz i nieskromnie przyznam - bardzo lubię tę bajeczkę.
Pozdrawiam.
Dobra Cobra dnia 29.03.2012 09:24 Ocena: Bardzo dobre
Się czyta! Się podoba!:)

Pozdrawiam
Jack the Nipper dnia 29.03.2012 20:53
Bardzo mi się ta bajka podoba. Wszystko jak trzeba, morał na miejscu, napisane sprawnie, zgrabnie i rzetelnie. Stylizacja udana, nie męczy, nie razi, jest w sam raz.
Podpuszczator ma świetną ksywkę :yes:
Poproszę o więcej.
Wasinka dnia 29.03.2012 21:40
A ta bajeczka mi się podoba. Wszystko zgrabnie osadzone, nieprzegadane, niedogadane. Przenośnie pasujące do rybaka i rybki, ładnie rozegrane.
Tutaj fajniutko mi się posiedziało. I język, i przekaz, i metaforyka na plus.
Pozdrawiam z księżycem w tle.
ekonomista dnia 02.07.2012 21:49
Zakończenie zaskakujące. Bardzo pozytywnie zaskakujące. Udana bajka.
Cristtimm dnia 03.07.2012 06:50
Dziękuję serdecznie. :)
julanda dnia 03.07.2012 08:06
Kiedy to było pisane? A gdyby spróbować tak zwyczajnie, współczesnym językiem?

W każdym razie, ja nie wiem, skąd ta maniera w pisaniu, chociaż przeczuwam, że wszystko się degraduje i do takiego świata wszystko zmierza...
Czy "drygawiaca", to narzędzie? A sieć (net podpowiada! ;) Opowiadanie napisane przez faceta dla facetów, mocno hermetyczne dla męskiego świata. Powinnam jako kobieta zaprotestować! I to mocno. Może wprowadzić oznaczenia "tylko dla facetów" ? Poważnie, sama nie wiem, jakie wartości Autor przekazuje... Co zrobi Rybak, kiedy uzna, że ryba się zepsuła? Pójdzie łowić nową rybkę? Super! ;)
Pozdrawiam!
ekonomista dnia 03.07.2012 11:54
A nawet jeżeli pójdzie łowić nową rybkę... to dlaczego uważasz Julando, że męski punkt widzenia jest zły? ;)
Cristtimm dnia 03.07.2012 13:08
Chciałam uprzejmie poinformować, że autorka do dnia dzisiejszego włącznie nie miała najmniejszych wątpliwości, iż jest kobietą. :D
Julanda, fenomen formy bajki polega na wyławianiu z jej dna skarbu dla siebie.
Pozdrawiam serdecznie. :)
Jaga dnia 12.07.2012 21:56
To się poświęcił chłopina dla swojej rybki;)

Całkiem sympatyczny tekst, tylko czy to jest bajka? Nie. Raczej powiastka, bo baśnią też to trudno nazwać.
Pozdrawiam:)
Cristtimm dnia 12.07.2012 23:13
Witaj Jaga,
Jednak będę upierała się, że to bajka... bo sam Podpuszczator to postać na wskroś fikcyjna, która "miesza" w bajkowych opowieściach. W tej tutaj akurat tylko... podróżuje.
Serdecznie pozdrawiam :)
Jaga dnia 13.07.2012 07:44
Witaj:)
Fikcyjne, jest wszystko to, co wymyślimy, więc zgodzę się na to, że jest to postać fantastyczna, baśniowa:).

Chętnie przeczytam więcej o Podpuszczatorze, bo to ciekawa postać!:)
Pozdrawiam serdecznie:)
Usunięty dnia 17.08.2012 11:19 Ocena: Słabe
to sites like MySpace, cheap wedding dress cheap wedding dress Twitter dresses for mother of the bride dresses for mother of the bride , prom dresses for sale prom dresses for sale white bridesmaid dresses white bridesmaid dresses Facebook and Flicker mean sites like Flicker, Facebook, Twitter and MySpace girl flower dresses girl flower dresses www.dressknee.co.uk/images/thumbnails/new/00002a-1.jpg cheap wedding dress cheap wedding dress . cheap evening dresses cheap evening dresses You can also use these sites to find someone free in the UK prom bridesmaid dresses prom bridesmaid dresses. I guess the only negative thing about some not all of them is that you have to be a member first to be able to use their services. Other sources of information that you can use to find someone free in the UK would be the online white pages directory. You can acquire it by visiting whitepages.co.uk. You should know that the United Kingdom doesn't have a free directory. Any of the UK based searches that you will find will require you to pay a small fee. You could try 192 and see what the outcome will be. Are you done reading?You should start your search here Residential Address Lookup together
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty