Chwile - ajaka17
Proza » Miniatura » Chwile
A A A
Chwile

Patrzysz na ledwie tlące się życie - nijak nie chce zawrócić z drogi, którą obrało. Powoli odchodzi w stronę, której jeszcze nie znasz, która napawa Cię lękiem, której nie rozumiesz. Patrząc na pomarszczoną twarz zastanawiasz się – gdzie jest, czy coś słyszy, czy wie, że jesteś obok. Trzymasz jej dłoń pieszcząc jak nigdy dotąd. Jej duch jest już za zakrętem życia. Jej oddech ustaje. Ty nadal trzymasz Jej dłoń. Pozwalasz, aby w spokoju odeszła. Na nic nie masz wpływu - mogłeś z Nią tylko być.
Dzwoni telefon, w ferworze spraw mija dłuższa chwila nim go odbierzesz. Nieco jeszcze zaaferowana poczynionymi zakupami - kamieniejesz. Serce Ci staje, krew zatrzymuje się jakby nie miała już dokąd popłynąć, oczy zalewa gorący jak ogień strumień, który niemalże je wypala i mgłą zasnuwa. Nie widzisz, nie słyszysz, nie wiesz nawet czy czujesz. Nie żyje! Nie żyje ! Nie żyje !!! ???
Jakże nie możesz się już doczekać. Dzień za dniem się dłuży, 100-ny już chyba raz przekładasz i składasz maleńkie pampersy, jasnoniebieskie śpioszki, maciupkie i miękkie jak puch kaftaniki. To jeszcze tylko kilka dni, może godzin. Niepokoisz się, bo pierwszy raz jesteś mamą. Pierwszy raz !Dziwnie się czujesz - może coś jest nie tak? Budzisz się zamroczona nie wiedzieć jakim farmaceutykiem, a po głowie krąży jedna tylko myśl - gdzie moja Hania???!!! Gdzie moje dziecko!!! Dostajesz następny środek - nim zdążysz zawyć z rozpaczy już nie pamiętasz, dlaczego nie usłyszałaś dotąd płaczu swojej Hani …
Nie masz już sił, nie dajesz rady. Kręgosłup zdaje się mruczeć już tylko bezsilnie - kolejny raz nie udźwignie bezwładnego od lat ciała. Odleżyny napawają zniechęceniem - wciąż - mimo starań - rodzą się nowe i nowe. Patrzysz na ból, na cierpienie, na strzykawki i kroplówki, na gniew i desperację, na niemoc i chęć ulżenia Ci w tym najbardziej znojnym okresie. I nic - myślisz, że lepiej by było, by umarł – dla Ciebie, dla Niego. I w końcu się spełnia …
Czy jesteśmy gotowi na odejście – swoje, naszych bliskich, znajomych? Czy coś - ktoś jest w stanie przybliżyć nam moment powrotu do … ? Płacz, żal i rozpacz zabijają w nas wiarę, a serce nie wchodzi w bliższą relację z rozumem zawzięcie odrzucając argument, że tak musi być. Dziwne jak bardzo jesteśmy przywiązani do naszego ziemskiego życia, do beztroski dzieciństwa i wspomnień, które tak serdecznie pozdrawiają nas przez kolejnych kilkadziesiąt lat, do szaleństwa okresu dojrzewania i pomysłów, które w wieku dojrzałym przyprawiają nas samych jako rodziców o znacznie większą ilość siwizny na skroniach. Albo jak kurczowo trzymamy się każdego zdrowo przeżytego dnia, każdej godziny bez bólu czy chwili zainteresowania naszą - dość mocno już uciążliwą dla otoczenia – osobą, walczymy, próbujemy udowodnić światu, że ,,jeszcze potrafimy” w najdalsze zakamarki świadomości oddalając myśl, że to tylko przygotowanie, okres przejściowy, poczekalnia, a może - dla jednych bardziej dla innych zapewne mniej gustownie urządzony - przedpokój umożliwiający moment przejścia na salony wiecznego żywota. A przecież zamknie się księga każdego ludzkiego życia. Zamknie się, bo wszystko ma swój początek i koniec.
A.J.


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajaka17 · dnia 28.03.2012 19:10 · Czytań: 500 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Darcon dnia 28.03.2012 19:26
Dlaczego piszesz w ten sposób?? Wróć. Inaczej. Pisać możesz co chcesz, ale dlaczego to publikujesz? Ja nie chcę czytać całego opowiadania opartego na emocjach, uczuciach i odczuciach! Ja chcę poznać jakąś historię, tę kobietę, sam chcę poczuć emocje i odczucia! A nie o nich czytać.
Takie rzeczy trzymaj w szufladzie.
Ela Samek dnia 28.03.2012 19:31
Witaj Ajaka, Odchodzenie, wiele już tekstów na tym portalu czytałam, niektórych nie sposób, mimo upływu czasu zapomnieć, powracają słowa Blaszki,Wasinki, Ardo, wielu... W pisaniu przychodzi czas gdy każdy z nas staje przed pytaniem „o koniec”... o „początek”. Ty napisałaś po swojemu. Jak napisałaś? nie będę oceniać bo to Twoje spojrzenie, sama musisz poczuć co w pisaniu wagę dla czytelnika ma. Może tylko to jedno wykrzykniki, bywa że kropka jest bardziej wyrazista niż wykrzyknik. Krzyk najbardziej przejmujący jest ten niemy, co w ciszy bezgłosem brzmi.
Kaero dnia 28.03.2012 21:23
Wzbraniałabym się przed stosowaniem potrójnych wykrzykników i znaków zapytania. Ani to estetyczne, ani poprawne. Pojedynczy wykrzyknik spełnia swoją rolę dokładnie tak samo, jak potrójny.

Widzę tu migawki z różnych momentów przemijania i wiem, że to wszystko już było, było wiele razy, tylko ubrane w inne - choć ładne - słowa.

Pozdrawiam:)
czarodziejka dnia 28.03.2012 22:45
Czytając miałam wrażeni, że słucham kazania nieprzygotowanego kapłana. Na dłuższą metę takie teksty nie przyniosą sukcesu.
Nie jestem przekonana do tekstu.

Cytat:
nijak nie chce zawrócić z drogi, którą obrało.

tutaj może zamień na jaką, bo w drugim zdaniu masz celowe powtórki.
pozdrawiam:)
ajaka17 dnia 29.03.2012 08:57
Hmmm ... mocno powiedziane, ale przyjmuję wszystko i przemyślę. Dzięki!
Jack the Nipper dnia 29.03.2012 20:51
Cytat:
która napawa Cię lękiem


Dlaczego Cię jest wielką literą?

Cytat:
100-ny


setny – lepiej wygląda

Cytat:
Nie żyje! Nie żyje ! Nie żyje !!! ???


Sprawdź, jak się powinno wstawiać wykrzykniki i znaki zapytania.

Nie przejąłem się tym tekstem, może jestem za mlody na takie dylematy. A może już dawno doszedłem do wniosku, ze nie ma nic ciekawego do roboty na tym świecie i własciwie bezcelowe przemijanie zaczyna sie od momentu, kiedy uświadomimy to sobie. Nie wiem. I z Twojego tekstu się nie dowiem.
Pozostanę więc na razie obojetny i bezmyślny. Nic to nie zmieni w układzie ogólnym, ale tak jest wygodniej i przyjemniej (ach, hedonizm).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
gitesik
10/04/2024 18:38
przeczytać tego wiersza i pozostawić bez komentarza. Bardzo… »
gitesik
10/04/2024 18:32
Trochę ironiczny wydźwięk ma ten tekst, jak na mój gust to… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty