zapach szczęścia - mana
Proza » Miniatura » zapach szczęścia
A A A
Październikowy środek tygodnia: chłodny wiatr, liście pod nogami i kałuże na krzywych płytach chodnikowych. Szarzy ludzie, w szarych ubraniach, przemykający w nadziei lub już bez … Szpitalna, „podwórkowa” rzeczywistość za bramą z napisem Akademia Medyczna w Gdańsku.
I my – młodzi rodzice zakochani w córeczce, której przyjście na świat było niezwykłym szczęściem, wyczekiwanym darem losu. Ale los/Bóg? napisał skomplikowany scenariusz z punktem kulminacyjnym w wieku zaledwie 10 miesięcy. Przerażenie równające się poziomem intensywności radości z narodzin, a potem niepoliczalny czas badań, zabiegów, walki poza czasem i realnością.
I nagle stoimy z naszą córeczką na rękach przed jednym ze zniszczonych zrębem czasu (a może ciężarem cierpienia pacjentów?)szpitalnym budynkiem.
Nie wierzymy, choć dowód w postaci wyniku badania mamy w ręku: guz nerki zaczął się zmniejszać. Jeszcze jest, jeszcze przeraża, ale jedno jest pewne: odchodzi, znika z ciała naszego Maleństwa, a tym samym z naszej rzeczywistości.
Staliśmy tak w trójkę wtuleni w siebie, zdając się nie słyszeć buntującej się przeciw zbyt mocnemu przytulaniu córeczki.
Gdy rozluźniliśmy uściski zauważyliśmy, że stoimy nie tylko obok budynku USG , ale również w pobliżu małego szpitalnego sklepiku. Nigdy wcześniej go nie dostrzegliśmy, mimo że wiele razy przychodziliśmy tamtędy na badania.
Wtedy w zasadzie też go nie zauważyliśmy tylko poczuliśmy: zapach świeżego pieczywa, drożdżówek i pączków, który dotarł do naszych uśpionych od tygodni zmysłów. Zakręcił naszymi nosami i poprowadził do środka. Nigdy nie zapomnimy tego zapachu, woni wypieczonego pieczywa i kruszonki na ciastkach. Od tamtej chwili sprzed 4 laty wiemy, że tak pachnie SZCZĘŚCIE. Gdy życie próbuje byśmy zapomnieli o jego zapachu, prześcigamy się w tym, kto ma pójść do piekarni… niezależnie od deszczu, chłodu i szarugi za oknem.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mana · dnia 17.04.2012 07:33 · Czytań: 534 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 10
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Dobra Cobra dnia 17.04.2012 09:35
Dziękuję za ten tekst. Szczęscie...

Pozdrawiam

DoCo
Hedwig dnia 17.04.2012 10:37
Tekst jest piękny w swej prostocie. Gratuluję podwójnie i pozdrawiam:)
Camilia dnia 17.04.2012 13:43
Dziękuję za moment wzruszenia :) !
Camilia dnia 17.04.2012 13:43
Dziękuję za moment wzruszenia :) !
mruczol dnia 17.04.2012 17:11
Aż mi ciarki przeszły...
Ja również dziękuję.
Pozdrawiam serdecznie,
Aśka
mana dnia 17.04.2012 17:47
Serdecznie dziękuję za ciepłe słowa i Wasze chwile wzruszeń ;)
To miłe - zwłaszcza, gdy się debiutuje tak osobistym, realnym wspomnieniem.
pozdrawiam
mana
musicness91 dnia 17.04.2012 20:01
Tekst naprawdę świetny. Pozwala na chwilkę przerwy i zastanowienia się :)
zajacanka dnia 21.04.2012 01:39
Ja tu czepialska jestem, więc nie pozostaje mi nic innego, jak się doczepić: zapisz liczebniki słownie, nie cyfrowo. "Córeczka" za blisko, zastąp innym słowem. "Maleństwo" (z dużej) kojarzy się z Kubusiem Puchatkiem, daj małą, i tak wiadomo, że dla rodziców to skarb. Popracuj nad interpunkcją, nieco kuleje. SZCZĘSCIE niepotrzebnie wielkimi literami, to czuć w tekście.
Niezły pomysł z pieczywem, zapachem chleba, życiem, nadzieją. A Akademia Medyczna w Gdańsku to teraz Uniwersytet Medyczny... Znam te rejony, byłam tam, czytając.
To dobry tekst, prawdziwy.
Pozdrawiam
Wasinka dnia 21.04.2012 11:20
Skondensowana miniaturka. Jest parę niezgrabnostek, ale to do dopracowania. Natomiast ogólny klimat i pomysł - do poczucia. Chociaż bardziej mi odpowiada druga część niż pierwsza. Tutaj czegoś zabrakło...
Motyw przyćmionego nieszczęściem, więc niewidzianego sklepiku, którego zapach staje się w końcu symbolem szczęścia, bo zaczyna istnieć dopiero, gdy rodzice mogą wyrwać się z matni smutku i lęku - naprawdę działa. Specyficzne jest to, że gdy przytłoczeni jesteśmy nieznośnym bólem, to nie zauważamy rzeczy dobrych... bo wtedy wcale dobre nie są, mamy to, że się tak wyrażę kolokwialnie, gdzieś.
Smaki, zapachy, które kojarzą nam się pozytywnie, rzeczywiście mają moc.
Pozdrawiam słonecznie.
TomaszObluda dnia 21.04.2012 11:30
Cytat:
w wieku zaledwie 10
W wieku zaledwie dziesięć miesięcy? Czy dziesięciu? Rzadko się pisze liczby cyframi w prozie.

Ok, zajcana widzę, napisała co trzeba.

To ja powiem o wrażeniach. Wzruszający temat, a wbrew pozorom potrafię się wzruszać, jednak jakoś mnie nie ruszył. Ale nie wiem dla czego, brak tego czegoś (to tylko moja opinia).

A jak na debiut, czekamy co pokażesz dalej, bo jest całkiem dobrze :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:70
Najnowszy:ivonna