Żywot ucznia poczciwego - Essi
Proza » Inne » Żywot ucznia poczciwego
A A A
Zważ, iż uczniowskie życie rozne przypadki nawiedzają. Naprzód wrzesień ze szkołą kojarzon, jesień mija, więc zima, potym wiosna i lato. Anoć roznych krotofil uczeń poćciwy używa, anoć rozne go rzeczy dotykają, ażeby żywot jego pomiernym był. Zawżdy ocenki lepsze – gorsze dostaje w swym onym szkolnym roku, ale i z przyjaciółmi krotofile czyni rozliczne.

Przydzie jesień, przydzie i szkoła
Jako roczek ucznia swe początki jesienią wypatruje, tako do szkółki wtenczas poćciwego ucznia wzywa. Tamże on z plecaczkiem biegnie, pierwszy dzwoneczek słyszy, pierwsze rozmówki z koleżkami wymienia, pierwsze lekcyjki za nim, pierwsze ocenki dostaje. Ano jeszcze uczeń poćciwy czuje smak wisienek, truskaweczek, jabłuszek do koszyczka wpadających, ano słoneczko mu w głowie, ano błogie lenistwo. Nuż musi zapomnieć o błahosteczkach, o minutkach, chwilkach, godzinkach, w których to leżał brzuchem do góry. Lecz on już z godnością ściska długopisik w rączce, w ławeczce siedzi, notateczki czyni, wcale narzekać nie chce. Azaż nie rozkosz, gdy piąteczki, szósteczki do dziennika wpadają? Anoć rozkoszną krotofilę czynią pochwałki z ust profesorów i matki i ojca napływające jak to dobrze roczek rozpoczął nasz uczeń poćciwy.

A gdy zima przypadnie…
Zima przypadnie, ano listeczki z drzew dawno opadły, ano śnieżek za oknami, ano mróz, ano zawierucha, ano źwierze w jamach zasnęły. A uczeń gania i biega i sprawdzianiki, teściki, kartkóweczki pisuje. Nuż plecki go bolą od dźwigania książeczek, nuż ołóweczki się łamią i ząbki zgrzytają, lecz on nie strudzon, snadnie życia szkolnego używa. Anoć przydzie czas, kiedy koniec semestru się zbliża, wtedy to uczeń poćciwy zeszyciki otwiera, notateczki do ręki bierze, z podręczniczkami pod głową sypia, ażeby tylko oceny polepszyć. Potym ferie przydą. Azaż nie rozkosz to wolnego zimą zażywać? Ano w góry pojechać, ano na narteczkach, na łyżewkach jeździć, ano po puchu bielutkim chodzić, ano bałwanka ulepić i marcheweczkę mu jako nos zatknąć? Anoć z przyjaciółmi pogawędzić, od nauki odpocząć.

Azaż książeczki wiosenną porą?
Przydzie wiosna i uczeń od nauki oderwan będzie. Bo jakżesz się uczyć, gdy tak ciepło? Ano kwiateczki kwitną, ano ptaszeczki śpiewem urzekają, ano łączki barwne się robią, ano pogódka co lepsza. A uczeń i rowerek w piwniczce odkurza i na spacerki sobie chadza. A i w szkole roboty nie mało. Anoć na matematyce zadanka liczyć, ano na plastyce rysuneczki sporządzać, ano na angielskim słóweczka nowe poznawać, ano do książeczek zaglądać nie rzadko. Ale dla rozkosznych krotofil wiosennej pory uczeń trudy szkolne znosić potrafi.

Krotofile letnie
A na koniec i gorące lato przypadnie. Ach, lato, lato! Azaż inne krotofile letnim równać się mogą? Jużci tylko koniec roku, bieganina, szarpanina, nie leda wyzwanie o oceneczki walczyć. Ale i profesorowie potrafią nieraz uczniom się zachować i co poprawić pozwolą, a co podwyższyć. I jako słusze latu nareszcie wakacje się poczną. Tamże nad jeziorko pojechać, ano w morzu popływać, ano na rowerku pojeździć, ano łódeczką pożeglować i słoneczka poużywać. Nie rozkosz podróży zażyć? A szumeczku morza posłuchać, a widoczki górskie pooglądać? Zawżdy krotofile najprzedniejsze, gdy nie jeden, lecz dwa miesiące wolnego. Anoć uczeń poćciwy śliweczkami się rozkoszuje, ano gruszeczkami, ano jabłuszkami, ano malineczki i wisieneczki zajada. Nuż na kolejny rok się szykować i znowu koło życia się toczy.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Essi · dnia 25.06.2012 08:02 · Czytań: 4052 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 5
Komentarze
zajacanka dnia 25.06.2012 09:47
rozne – brak polskiej czcionki. Widzę, że uparcie się tego trzymasz. Język stylizowany na stary/wiejski, ale rozne? No, nie wiem, nie znam się...

Troszkę za często krotofile się pojawiają. Nieczęsto używane słówko, więc rzuca się w oczy. Zastąp uciechą, rozrywką może.

Całość przyjemna, z lekkim uśmiechem na twarzy. Oczyma wyobraźni widziałam babinę przed chałupą, skrobiącą marchewki i zamglonym wzrokiem, z zdumą odprowadzającą wnuczka do szkoły, a ten idzie trawiastą ścieżką wśród sadu... Aż zapachniało jabłkami.

Pozdrawiam i do poczytania :)
MRP dnia 25.06.2012 15:01
Zawżdy niechaj insze narodowie wiedzą, iże uczniowie nie gęsi, swego spadkobierce talentów Reja Mikołaja mają! Byle umiar ze wszystkim znać było - jeszcze albowiem niektórzy tu zebrani pamiętają, jak to profesory nas katowały Rejem, jak to do porzygu trzeba było analizyje rozmaitych tekstów jego robić.:D
Dobra Cobra dnia 25.06.2012 22:58
Ale wygląda na szczere.


Pozdrawiam,

DoCo
shinobi dnia 26.06.2012 08:00
Zgrabnie wystylizowane. Jest w tym jakaś tęsknota za minionym, to czuć zwłaszcza w części "letniej", bo teraz młodzież już tak się nie bawi, widziałem z balkonu.
mike17 dnia 26.06.2012 13:52 Ocena: Bardzo dobre
Udany comeback języka staropolskiego w dobrym wydaniu.
Lektura przyjemna i ciekawa, napisana z polotem, nie nudna.
Czytałem z uśmiechem :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty