Julenka - al-szamanka
Proza » Bajka » Julenka
A A A

Obudził mnie lekki powiew niosący ze sobą upajający zapach piwonii. Na parapecie stał olbrzymi ich bukiet. Wiedziałam, czyje ręce go ułożyły, ile uczucia zapraszało mnie w ten nowy dzień. Wydawać by się mogło, że parę płatków na podłodze, gałązka świerku i kilka rzuconych w pośpiechu liści powoju, jest tylko wynikiem nieuwagi dziecka - dla mnie jednak była to wskazówka, którą należało odczytać. Co prawda, jeszcze przed ukończeniem pięciu lat, Julenka zaskoczyła mnie któregoś dnia samodzielnie zdobytą, perfekcyjną umiejętnością czytania i pisania, to jednak ulubionym sposobem pozostawiania informacji były znaki. Tym razem prowadziły jednoznacznie nad Rozlewisko, na samym krańcu Lasu. Dawno nie odwiedzałam tego miejsca, ale zawsze, gdy tu się zjawiałam, nie potrafiłam opanować wzruszenia i podziwu nad przepychem i niepohamowaną rozrzutnością natury, tak szczególnie tu objawionej: miliony leśnych kwiatów i paproci, konary powalonych drzew pokryte soczystą zielenią mchów, rozproszone światło wyczarowujące szmaragdowo-fioletowe cienie na spokojnej tafli wody. Tuż przy brzegu, na swojej małej poduszeczce, którą prawie wszędzie ze sobą nosiła, siedziała Julenka - całą sobą zdawała się wchłaniać otaczająca ją, bajkową harmonię.

Ach, przyszłam tu z samego rana, chciałam odwiedzić Plaskatego Ogonka, ale nie pokazał się. Może mama nie pozwoliła mu wyjść. Wiesz, tu mieszka cała rodzina boberków. Jego siostry i bracia, są kochani, ale on jest najmilszy i bardzo się lubimy. Gdy opowiadam mu bajki płynie szybciej, popatruje na mnie ciekawie i zanim się zanurzy, bije mi na pożegnanie brawo swoim ogonkiem.

Julenka rozejrzała się i raptem przytuliła do mnie ruchem pełnym ufności i prośby.

Ach, proszę, namaluj to. Tu jest tak cudownie, tyle kwiatów, mroku i blasku, wypowiedzieć tego nie można. I cisza niezwykła. Cisza ma też swoją melodię. Nie można jej zaśpiewać, ale czasami udaje mi się ja wyszeptać. I wiesz? Do tego miejsca żadna inna melodia nie pasuje, tylko ta jedna, jedyna.

Drobne ramionka drgnęły, a cichy głosik załamał się krótkim łkaniem. Znam to. Julenka często szlocha, gdy nie jest w stanie pomieścić w sobie nadmiaru podziwu i zachwytu nad pięknem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 06.10.2012 09:03 · Czytań: 1026 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 10
Komentarze
mike17 dnia 06.10.2012 10:38
Sympatyczna, przyjemna migawka, magiczna, ulotna, jakby wzięta ze snu...
Szkoda, że taka krótka, czytało się całkiem nieźle.
Lubię takie czułe słowa :)
zajacanka dnia 10.10.2012 11:43
Bajka, nie-bajka, ale bardzo sympatycznie napisana, zwiewna, delitatna, lekko wzruszajaca opowiastka z dzieckiem w tle. Na duży plus.
Wasinka dnia 10.10.2012 23:15
Ładny obrazek, ale wolałabym, żeby należał do większej części, żebym mogła zupełnie utonąć w atmosferze.

Julenka często szlocha, gdy nie jest w stanie pomieścić w sobie nadmiaru podziwu i zachwytu nad pięknem. - oj tak...

Pozdrawiam z księżycem.
al-szamanka dnia 11.10.2012 10:20
Dziękuję za Wasze przemiłe komentarze:)
Ten kawałek należy do mojego zbioru luźnych opowiadanek zatytułowanych "Tęczowa Julenka". Mam tego chyba z 70 sztuk i zamierzam wydać je prywatnie. Jestem na etapie poszukiwania uczciwego wydawcy - Wy może macie już pod tym względem doświadczenie, dlatego prosiłabym o radę.

Wasinko - Ty też należysz do tych szlochających?:) Widzę, że tak, dlatego szczególnie dla Ciebie; rozpachnionego majem dnia :):):)
Magia dnia 25.10.2012 18:32 Ocena: Bardzo dobre
Julenka jest urzekająca :) Nawet łza zakręciła mi się w oku... świat, który opisałaś jest taki piękny, bezpieczny i ciepły. Bardzo mi się podoba. Z tomikiem - świetny pomysł! Trzymam kciuki, żeby się udało wydać.
Pozdrawiam :)
Elwira dnia 05.01.2013 15:01
Cytat:
Wie­działam(,) czyje ręce go ułożyły,

Cytat:
po­wo­ju, to tylko wynik nie­uwa­gi dziec­ka - dla mnie jed­nak była to wskazówka,

2 razy to, a można się pozbyć deklinacją: powoju są tylko wynikiem nieuwagi dziecka - dla mnie były wskazówką
Cytat:
Tym razem pro­wa­dziły mnie jed­no­znacz­nie

bez mnie
Cytat:
gdy tu się zja­wiałam(,) nie po­tra­fiłam opa­no­wać

Cytat:
zdawała się wchłaniać ota­czająca ją, baj­kową har­mo­nię.

otaczającą
Słowa Julenki zapisałabym jak dialog, będzie się lepej czytać.

Przyszłam z opóźnieniem, ale co ma wisieć nie utonie. Zobaczyłam w poczekalni kolejną część, więc należało przeczytać wcześniejsze :)

Uroczy obrazek. Krótki, ale są kolejne, więc jakoś zdzierżę. Nie można opowiedzieć piękna i ciszy, ale można je zobaczyć i usłyszeć, jeśli się chce. A przede wszystkim można poczuć... Ostatnie zdanie rozbraja.
pozdrawiam.
Usunięty dnia 30.09.2013 16:07 Ocena: Bardzo dobre
Przygnał mnie tutaj Niezupełnie Czerwony Kapturek. Bo czytając Ciebie mam wrażenie, że to jednak rozmiękczanie, czy to małych, czy większych serduch, jest specjalnością Twoich pląsających po klawiszach paluszków.

A to chyba umknęło przedmówcom:

Cytat:
Obu­dził mnie lekki po­wiew nio­są­cy ze sobą upa­ja­ją­cy za­pach pi­wo­nii.


Cytat:
ale cza­sa­mi udaje mi się j(ą) wy­szep­tać.
al-szamanka dnia 30.09.2013 19:33
Eeech, Morfino, ten kawałek zamieściłam rok temu, a jednak ktoś jeszcze pod niego zawędrował. Dziękuję :)
wiosna dnia 02.08.2019 10:27
Cytat:
Drob­ne ra­mion­ka drgnę­ły, a cichy gło­sik za­ła­mał się krót­kim łka­niem. Znam to. Ju­len­ka czę­sto szlo­cha, gdy nie jest w sta­nie po­mie­ścić w sobie nad­mia­ru po­dzi­wu i za­chwy­tu nad pięk­nem.

Też to znam:)
Julenka jest cudowna, a Ty czarujesz słowami:)
al-szamanka dnia 02.08.2019 15:43
wiosna napisała:
Też to znam

Hmm, podejrzewałam Cię o to od pierwszego wiersza :)
Dziękuję za czytanie moich Julenek :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty