ukrzyżowany - Euridice
Poezja » Wiersze » ukrzyżowany
A A A
rozplótł ręce i przygarnął do siebie
męczenników pod postacią wody
wtedy go przybili spinaczami

a on w całej świętości
spuścił kraj swojego ciała
żeby mogli odbić strapioną przemoknięciem twarz

jeszcze ciężko oddycha wisząc na suszarce
zanim go złożą do pralki
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Euridice · dnia 03.11.2012 17:09 · Czytań: 953 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 22
Komentarze
Usunięty dnia 03.11.2012 18:44
To chyba jakieś jaja;) "kraj ciała" - a nie szaty, personifikacja jakaś czy co? Nie chce mi się nad tym zastanawiać. Nie podoba. Traktuję jako prowokację nic więcej.
mike17 dnia 03.11.2012 18:49
Euridice, ten kawałek jest niesmaczny.
Prymitywne, toporne nawiązanie do Męki Pańskiej pociąga ten wiersz jeszcze bardziej w dół, a "żartobliwość" zakrawa o kpinę.
Żałosne.
Emily dnia 03.11.2012 21:28
Mnie natomiast się podoba. Poważne, wyważone, nie umiem dopatrzyć się prowokacji/żałosności. Dwa pierwsze wersy zrobiły na mnie wrażenie, zgrabny obraz. Nie pasuje mi natomiast końcówka - skoro wisi już na suszarce, to znaczy, że dopiero wyszedł z pralki, dlaczego miałby tam wracać?
Pozdro.
WholeTruth dnia 03.11.2012 21:34
świetne jak dla mnie! uwielbiam tematykę religii w poezji. polemika z takimi tekstami jest zawsze interesująca. u Ciebie z ironią i próbą ukazania tej obdartej z świętości historii Boga.
jedyne co, to faktycznie. kolejność się kłóci z logiką.

ogólnie, to trzeba pisać też o tej Prawdzie, która przenika wszystko i wszystkich. bez upraszczania. ale mało osób podejmuje próbę.
pozdrawiam. Whole
misio dnia 03.11.2012 21:42
A ja tu widzę przemoknięty płaszcz albo sweter może nawet pobrudzony ,ociekający na sznurku czekający na pranie.Fajny tekst podoba mi się ciekawy.A może to wcale nie garderoba wisi i ocieka, może to wewnętrzna część autora skaleczona zraniona czeka na oczyszczenie i nową szansę nową świeżość ;prania; tylko czym to pranie ma się okazać.POZDOWIONKA:yes:
coca_monka dnia 03.11.2012 21:47 Ocena: Świetne!
Cytat:
skoro wisi już na suszarce, to znaczy, że dopiero wyszedł z pralki, dlaczego miałby tam wracać?

bo może chcą wyprać i zrobić miejsce dla nowego boga, albo sukno zbyt szybko zaczernia się grzechem?
pokuta musi być czyniona, a ludzie nie są święci, a nawet gorzej niż kiedyś.

jako rzekła Whole, świetne!

pozdrawiam serdecznie :)


a do oponentów - religia to nie święta krowa, ani absolut absolutny z którym nie można polemizować.
Usunięty dnia 03.11.2012 23:23
w pewnych chorobach psychicznych takie podejście do tematu to znaczy porównanie martwej rzeczy do męki pańskiej ujdzie. ostatecznie takie stany się leczy;)

_________________
pragnę poinformować komentującego, że są granice komentarza, których przekraczać nie wolno. taki dekalog, rzekłabym. zatem nie oceniamy stanów zdrowotnych/chorobowych autora ale wiersz.

proszę zapoznać się z regulaminem, koniecznie.

2.3.2 Zakaz jakiegokolwiek, nieuzasadnionego, chamskiego obrażania innych użytkowników.

2.5.9 Zabronione jest prowokowanie przez użytkownika sytuacji konfliktowych, obrażanie innych użytkowników lub innych osób w swoich tekstach (wiersze, komentarze, wiadomości itp.).

2.6.1 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
Komentarze odwetowe karane będą ostrzeżeniem lub banem.

2.6.3 Prosi się o szczere słowa i o kierowanie się poziomem utworu, a nie sympatią czy antypatią do twórcy.


(red. c_m)
tyria dnia 03.11.2012 23:36
Przyciagnął tytuł i wcale nie żałuję, że weszłam, przeczytałam komentarze i chcę podkreślić, że najbardziej merytorycznie do wiersza podeszła Emily i Whole, tekst jest dobry a nawet bardzo ale wymaga kosmetyki. Powodzenia.
Usunięty dnia 03.11.2012 23:46
Ależ ja nie oceniam autora, absolutnie, oceniam treść wiersza, który dla mnie jest tylko i wyłącznie tandetną, efekciarsko zapodaną prowokacją.


____________________

Przykro mi, ale fraza "w pewnych chorobach psychicznych" jest wyraźnym przytykiem do Autora. Uprasza się o przyjęcie do wiadomości upomnienia Redakcji oraz o niedyskutowanie z Redakcją.

(przyp. red. Em)
Druus dnia 06.11.2012 21:19
Szkoda, że dopiero teraz to widzę.
Żałość nad żałościami. Wszystko razem - żałość.
Trzcina dnia 06.11.2012 21:32
Szkoda mi tych wierszy i tych autorów, którzy z sercem coś piszą, dzielą się z nami swoją intymnością, a pod spodem taki zamęt.
Nie powinno tak być.
Czasem warto po prostu odpuścić, zamiast mącić wodę.
Nie jestem może zachwycona tekstem, ale coś w nim jednak jest takiego, co skłania do przemyśleń.
Usunięty dnia 06.11.2012 22:19
Druus napisałeś: żałość nad żałościami" - uważaj bo redakcja zaraz wkroczy i napisze, że tekst powinien być tak rozbudowany, by autor domyślił się o co chodzi autorowi. Ja kiedyś napisałem:tekst dobry i zaraz miałem upomnienie.
Druus dnia 06.11.2012 22:31
Gdybym to rozbudował to redakcja dopiero miałaby powód do reakcji.
Usunięty dnia 06.11.2012 22:39
Ale przecież nie ma co się burzyć. Sprawą dyskusyjną (a nie bezdyskusyjną jak by się chciało myśleć), jest sam fakt wizerunku ukrzyżowanego. Na przykład dla mnie i dla wielu mi podobnych obraz ukrzyżowanego jest profanacją religijną. Z tego względu pochwalam każdą wariację na ten temat, łącznie ze słynną plastikową żabą i genitaliami.

Co do wiersza, to 3/4 udane i pomysłowe, 1/4 mąci obraz. Nie potrafię się odnaleźć przy:

spuścił kraj swojego ciała
żeby mogli odbić strapioną przemoknięciem twarz


i ten powrót do pralki niewyjaśniony.
Leszek Sobeczko dnia 07.11.2012 12:39
do Druus
http://prntscr.com/j5mp7
tym komentarzem naruszyłeś:

2.5.9 Zabronione jest prowokowanie przez użytkownika sytuacji konfliktowych, obrażanie innych użytkowników lub innych osób w swoich tekstach (wiersze, komentarze, wiadomości itp.).

2.6.2 Komentarz musi jasno wyrażać opinie danego użytkownika.

2.6.4 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox.

a ten z kolei nosi cechy prowokacji skierowany przeciwko redakcji
http://prntscr.com/j5mwn

od mojej interwencji masz prawo się odwołać

4.1 Administratorzy nie mają obowiązku tłumaczenia swoich działań przed użytkownikami, jednak mają obowiązek to zrobić na żądanie Super Administratora.

------------------------------

do miodus
http://prntscr.com/j5n42
przypominam nie komentujemy komentarzy, a tym bardziej takich, które nie traktują o wierszu, a są zwykłem offtop'em

2.6.7 Dopuszczamy możliwość sytuacji, w której użytkownik pisze kilka komentarzy na temat jednego utworu, spowodowany innymi komentarzami.

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox.

notorycznie łamiesz regulamin, od mojego wpisu przysługuje Ci odwołanie

4.1 Administratorzy nie mają obowiązku tłumaczenia swoich działań przed użytkownikami, jednak mają obowiązek to zrobić na żądanie Super Administratora.

jakakolwiek dyskusja z przypisami redakcyjnymi w tym i w każdym innym miejscu będę traktować jako dalsze łamanie regulaminu, mające na celu szerzenie złej atmosfery na portalu, i względem takiej postawy proszę liczyć się z krokami dyscyplinującymi.
Usunięty dnia 08.11.2012 21:24
Ekszynie nie ma co się burzyć? To jest przerażające. Dziwi mnie w ogóle postawa adminów tego portalu, że tekst dali do publikacji. Obecne normy cywilizacyjne w aspekcie etykiety każą usuwać teksty obrażające uczucia religijne, czyje by one nie były. Wiadomo czym jakim symbolem dla chrześcijan jest krzyż. Ten tekst Ekszynie to profanacja, nie krzyż, o czym Ty mowisz? a komentarz coca monka skandal wręcz, obciach maksymalny:"bo może chcą wyprać i zrobić miejsce dla nowego boga, albo sukno zbyt szybko zaczernia się grzechem?".
Nawet bez nawiązań do krzyża tekst jest kiepski, otóż przez kraj ciała, o którym wspominasz i o który ja zahaczyłem(na śmieszny horror to już zalatuje) Żenada i tyle szumu o nic pod taką żenadą.
magpi dnia 08.11.2012 21:40 Ocena: Słabe
mam jednak wrażenie, ze autor osiągnął swój cel - reakcje kontrowersyjne i zamieszanie wokół.
Euridice dnia 09.11.2012 11:29
miodus twój komentarz jest żenujący jak i większość tego typu. Jestem osobą bardzo religijną. tekst nie pomaga na uprzedmiotowieniu Chrystusa , tylko na sacralizacji przedmiotu (pierwotny zamysł to ręcznik). Ale jak zwykle będziemy się doszukiwać dziury w całym.
Celem było napisanie wiersza.
Usunięty dnia 09.11.2012 19:13
"na sarcalizacji przedmiotu" - to Ci nie wyszło Euridice, i uszanuj opinie innych i przyjmij do wiadomości konsekwencje publikacji Twego tekstu. Spójrz, co napisał Mike, Coca monka czy nawet Ekszyn dla którego krzyż to religijna profanacja. Już samo pralka jakie wywołuje skojarzenia? Otóż w pralce się pierze brudne, nieświeże rzeczy nie wiem skąd w ogóle słowo sacralizacja. Chyba że masz na myśli, że pralka wypierze odnowi odzież, ręcznik jak napisałaś czyli Chrystus jako odnowiony Bóg - Człowiek zmartwychwstały. Ale czy Chrystus był brudny? Czy popełnił jakikolwiek grzech nawet wtedy gdy szatan go kusił na pustyni? Zobacz droga Euridice jakie skojarzenia wywołuje Twój tekst, czyż nie obraźliwe?Nie udało Ci się po prostu oddać tej sacralizacji, wręcz odwrotnie, spójrz na komentarz bulwersujący dla mnie coca mnoka, ten tekst jest dla mnie wyraźnie obraźliwy, nie wiem czy dokadnie zrozumiałaś, ale dla przykładu podam Ci pewien wierszyk, może nie wysokich lotów, nie doskonały, ale bardziej refleksyjny od Twojego i dużo lepszy. Oto i on.

Krótka historia liścia

"wczoraj
zbuntowałem się
i odpadłem od drzewa

dziś błąkam się w czasoprzestrzeni
targany wichrami historii

jutro uschnę i spocznę
pośród innych suchych liści

pojutrze?"

zobacz dla porównania ile ten wierszyk wywołuje refleksji, i to w pozytywnym znaczeniu, ile tu zastanowień i przemyśleń a nie byle jakiego brudu i skojarzeń schodzących do profanacji.

"celem było napisanie wiersza". ja tez mam cele, czasem coś napisze, dopiero po publikacji okazuje się jak wiele mi brakuje czytam po roku śmieszy mnie to co byłowcześniej napisane itd. Grunt to się nie przejmowac za bardzo i iśćdo przodu z najgorszą krytyką niż stanąć w miejscu w blasku poklasków.
Euridice dnia 09.11.2012 19:55
Ogólnie to jest poprawiona wersja mówiąca o ręczniku, ale nie chce i się wstawiać, bo ludzie potrafili normalnie, bez żadnego wyciągania "brudów" interpretować. Mój zamysł był po prostu tak, że się wycierasz tym ręcznikiem, który często jest zbawieniem, który przytula skórę twarzy, ciała. To chodzi tylko o to, co kto się czego doszukuje i co chce przeczytać. Ja się zupełnie nie przejmuję uwierz mi, śmieszy mnie to, że ktoś mi zarzuca profanację, osobie bardzo religijnej. No, ale to jest mało ważne w tym momencie. Dzięki za pochylenie się nad wierszem. Nie chce mi się bronić tego wiersza, ja go nie zmienię.
Wasinka dnia 09.11.2012 20:22
Skojarzenia z Jezusem się narzucają, mimo że - jak piszesz - miałaś na myśli li tylko ręcznik. I myślę sobie w duchu, że, kurczę, miałaś jednak w zamyśle sprowokowanie takich skojarzeń.
Bogoburcze teksty nie są pierwszyzną i zaprawdę ludzkie jest dumanie nad kwestią wiary, podważanie jej i ukazywanie innych twarzy. Jednych to uraża, innych zatrzymuje.
Temat religii jest bardzo drażliwy, dlatego wiersz budzi tyle emocji. A przecież nie bulwersujemy się tak na autora, gdy chodzi o chwilowe przeistoczenie się w gwałciciela, zbrodniarza itp. - by oddać stan jego duszy.
Wiersz przytknięty do newralgicznego punktu, dziobie uczucia wierzących, skłania do interpretacji.
Nad środkową strofą bym jeszcze podumała może, bo jakoś nie brzmi do końca zgrabnie.

Pozdrawiam wieczornym listopadem.
Usunięty dnia 09.11.2012 23:58
Euridice:)
Piszesz:"że się wycierasz tym ręcznikiem, który często jest zbawieniem" ło matko! O czym mówisz, jako wierząca, jak sama powiedziałaś. Jak mozna się wiarą wycierać, Chrystusem i tu mają pokarm wlaśnie Ci z alergią na chrześcijaństwo, a pewnie już troszkę żyjesz na świecie i wiesz ,że takowa w Polsce panuje. Widzisz Euridice, jak słaby to tekst... I nie broń - to mądra odpowiedź, bo się nie broni.
pozdrawiam serdecznie
m.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty