Rozmowa z Julią (Majowie nie czekają maja) - julanda
Poezja » Wiersze » Rozmowa z Julią (Majowie nie czekają maja)
A A A
nie zdążysz ze wszystkim
zawsze zostanie drobiazg pokryty kurzem
bruzda po niewypełnionym uśmiechu
słona rynna
echem uwolniony krzyk

skrzypiące szafy połykały tabletki na mole
w obawie przed dniem kiedy trzeba będzie
wyłożyć treść do kufrów
gotowych na wszelki wypadek

od święta mieszkały w nich niespodzianki
dziadek chował skrzypce
po drodze mogło zabraknąć melodii
kiedy między zachodami trawa odrastała na jutro

powroty mają smak ziemi – powtarzała babcia
układasz widok z okna w tę samą stronę
któregoś dnia może zgasnąć słońce
lustro zapamięta przebudzenie
w krysztale zatrzymuje czas

nie zdążysz z niczym
słowa budują schron dla siebie
rozpadną się by złożyć materię
z dźwięku kosmosu

jeszcze nabiorą znaczenia
przyśpieszą zwielokrotnią
uderzą w drzwi lasu
zamkniętego przed wieczornym spacerem

z szaf wybiegną lwy
barani kożuch króliczy szal
kulawy but i prosty rzemień

posypie się zgubione
brzękiem pełnego zasłoni puste
nadgryzionym sucharem bez smaku
zapragnie soli

trawa bez niej nie syciła
jak to wszystko przełkniemy

koniec świata nie zdąży
babciu - pamiętam kolor twoich oczu
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
julanda · dnia 11.12.2012 16:33 · Czytań: 639 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
Zola111 dnia 11.12.2012 18:17
To wg mnie najpiękniejsza w cyklu "Rozmowa...", Julando.

"koniec świata nie zdąży"... wymazać z pamięci obrazów, takich jak kolor kochanych oczu.

Pełno tu cudnych miejsc, wzruszająca historia. Brawo.

z.
al-szamanka dnia 11.12.2012 19:19 Ocena: Świetne!

Skąd Ci się takie wiersze klecą, Julando? No skąd?

Jestem pełna podziwu i możesz mi wierzyć, że po przeczytaniu Twoich strof nie pozostaje u mnie ani jedna niewypełniona bruzda - cały czas uśmiecham się z zachwytu.

Jak zwykle przecudowne słowa.
Wzruszające.

Poezja przez ogromne P :)

Pozdrawiam z westchnieniem:)
julanda dnia 11.12.2012 19:48
Dziękuję Zolu za sympatię, którą darzysz Julię. To dla mnie ważny cykl, zaczął się od pierwszej rozmowy, bardzo potrzebnej, która, zostawiając niedopełnienie, za każdym razem zachowuje zaczyn na kolejną. Pozdrawiam warszawskim grudniem.

Al, :) - dziękuję za uśmiech, a za wzruszenie, cichnę wzruszona. Pozdrawiam od Julii ;)
kolbertyna dnia 12.12.2012 00:39 Ocena: Świetne!
Ten wiersz jest doskonały. Nie mam nic więcej do wyrażenia.
Poezja na P, cudowny, emocjonalny, powalający.
Julanda/Julia - jesteście wspaniałe. Brak słów. Co wers, to "kopara opada". Przepraszam za dosłowność, ale tak jest.
Wasze zdrowie!
marta raczynska dnia 12.12.2012 15:54
przepiękny tekst. brak mi słów :)
julanda dnia 12.12.2012 16:46
... Kolbertyno, wiersz i Julia ;) bardzo dziękują za aż taki zachwyt, wdzięczni razem, pozdrawiamy serdecznie. :)

Marto, no i masz, jeśli zabraknie słów, będziemy poetycznie milczeć. ;) Pozdrawiam!
Abi-syn dnia 12.12.2012 16:53
ładny Twój cykl, Julio - Julando, oczywiście, że są w nim wiersze lepsze i te jeszcze bardziej, ważne, że w każdym z nich poruszasz co innego, odrębny temat, ważne sprawy. Ja też myślę, że przeszłość jest prawie takim samym bytem jak przyszłość, tak odbieram Twój wiersz w pamięci mając swoich przodków.
julanda dnia 12.12.2012 16:58
Abi, a dziękuję za wizytę pod Julią. ;) Wiem, wiem, jak ważne dla Ciebie są wartości czasu. Cieszy mnie Twój komentarz, rozumiem o czym mówisz, masz rację. Pozdrawiam!
hefajstos dnia 13.12.2012 19:58
Witam, Julando, akuszerka Twoich wierszy może być spokojna, pozdrawiam.
julanda dnia 13.12.2012 20:23
;) A to dopiero komentarz! ;)) Dziękuję serdecznie Hefajstos, pozdrawiam. :)
Tomek i Agatka dnia 16.12.2012 03:00 Ocena: Świetne!
Piękna rozmowa i w sam raz tak przed kolejnym 'końcem świata', bo on się dzieje, tylko tak niepostrzeżenie i inaczej niż tego wszyscy się spodziewamy, przecież tak naprawdę każdego dnia przychodzi nam przeżywać mniejsze czy większe końce świata, z każdym dniem nam czegoś mniej i przede wszystkim Kogoś - coraz bardziej nam brak... Niesłychanie żal, że nie możemy zatrzymać poza naszą ułomną pamięcią - ciepła rąk, uśmiechów, życzliwości, zatroskania, opiekuńczości, i całej tej ludzkiej aury jaka odchodzi wraz z ukochanymi bliskimi osobami. Rozpadamy się, roztrzaskujemy na pojedyncze drobne szkiełka, powolutku, próbując z każdym dniem zbierać te maleńkie odłamki od nowa, by odnaleźć jeszcze to co dawne, zakorzenione, zaszczepione, ukochane. Pomyślałam o 'Antologii gwiazd' - słowo dziedzictwo, dziedziczenie, i moje myśli pędzące ku przodkom właśnie, i kiedy oni gdzieś tam spoglądają na nas z gwiazd, pewnie poprzez niebiańskie zmarszczki uśmiechają się - widząc, jak dzięki dobru przekazanemu poprzez własne uczucia, słowa, gesty, uczynili nas dzięki swojej wrażliwości, podobnymi do samych siebie, zasiewając w nas ziarno, smak tego ciepła, które jak pochodnię poniesiemy dalej... i jesteśmy im to winni za ten cały włożony trud, ale też wiedząc jak bardzo nam to wszystkim potrzebne, jak bardzo nas to kształtuje, żeby nie zaprzepaścić, i przekazać dalej, jak niezbędny do życia atom tlenu, wodoru i węgla. Przypomniałaś mi tym wierszem moją babcię i choć wydawałoby się, że nie mogłam za wiele zapamiętać, to te kilka pierwszych dziecięcych lat było tak decydujące, że do dziś czuję jak jej ciepły głos mnie otula, zapamiętane dźwięki, dobiegające z otoczenia gospodarskiego, nawoływania kurcząt, kaczek, ale też codzienne krzątanie wokół kuchni, pielęgnowany jej dłońmi ogród pełen malin i malw, i tyle innych jeszcze... Spokój, zatroskanie, cierpliwość, skupienie, ale też ogromną miłość jaką roztaczała... I dziękuję Ci szczególnie za ten cykl, bo jest mi niesłychanie bliski i porusza do głębi. Pozdrawiam słonecznie : )
Eiserne Drossel dnia 16.12.2012 15:14
Coby się nie powtarzać, wkleję Ci to, co ma trafić do Pegaza:

Poezja Julandy to zapis wewnętrznego głosu kobiety - rozmów, które Autorka prowadzi z czytelnikiem i z samą sobą. Poszczególne elementy poetyckiego świata przeplatają się w tych wierszach, tworząc spójną artystyczną wypowiedź. Poetka odnajduje okruchy poezji w rzeczach zwyczajnych, z niebywałą zręcznością tworzy ciągi metafor, wnikliwie przygląda i wciąż dziwi się światu - zwłaszcza jego ulotności. Autorka tworzy wiersze pisane kobietą, jednak pozbawione feministycznego zacięcia. Przepełnia je za to subtelna zmysłowość - poetka umiejętnie buduje nastrój, przedstawia relacje damsko-męskie bez epatowania seksem. Erotyka, wyrażona implicite, nierozerwalnie splata się z tęsknotą i obawą przed zniszczeniem kruchego ładu. Wiersze Julandy są intrygującym komentarzem do otaczającej rzeczywistości. Ilekroć do nich zaglądam, odnajduję w nich sensy i znaczenia, które wydają mi się podskórnie bliskie. Z całego serca polecam je czytelnikom "Pegaza Lubuskiego" i Portalu Pisarskiego.

Howgh!
julanda dnia 16.12.2012 15:31
TiA, dziękuję za komentarz pełen refleksji i dygresji, bardzo interesujących.
Emocje są ważne, chociaż tak często wystawione na świat, trafiają na kolce codzienności. Zostają zranienia, które w następstwie zmniejszają wrażliwość, tę zewnętrzną...
Pozdrawiam serdecznie.

Eiserne, dziękuję za odkrywane sensy i znaczenia, za zręczność ciągów metafor, które dostrzegasz. I jeszcze podskórną bliskość, która pozwala wierzyć, że odczuwany świat nie jest samotnie dryfującą wyspą, wciąż prowadzimy dialog z drugim człowiekiem, zdążamy razem, nadal nie wiedząc dokąd prowadzi życie.
Wdzięczna i wzruszona, pozdrawiam serdecznie. :)
Wiolin dnia 16.12.2012 16:18
Witaj Julando. Można przejść się kawałek Twoim wierszem....bezpiecznie i spokojnie. Nie wiedząc dlaczego, wierzę im - wierszom. Pozdrawiam.
julanda dnia 16.12.2012 16:56
Jeśli słowa pomagają i uczą, jak żyć, to można nimi podążać doliną i górą. Jeśli..., to podaję rękę, chodźmy razem. Pozdrawiam Poeto. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty