Something new. - Anaa
Publicystyka » Felietony » Something new.
A A A
Od autora: Moja krótka refleksja odnośnie nowego roku, podana jak musztarda po obiedzie, z lekkim poślizgiem.

    Nowy rok – nowy początek? Czyż nie tak zwykło się mawiać tuż po przekroczeniu magicznej granicy czasoprzestrzeni o północy z 31 grudnia na 1 stycznia? Wszyscy jesteśmy tym faktem niezmiernie podnieceni, prawda? Czujemy, że możemy dokonać  czegoś wyjątkowego, niemożliwego. Tak, właśnie tu i teraz. Nikt inny tylko my… Zabawne, że już dziś jesteśmy zdolni do tego czego jeszcze nie byliśmy w stanie zrobić wczoraj. Silniejsi, pewniejsi siebie, pewnie niektórzy patrzący w lustro wydają się sobie piękniejsi… 18 lat na tym świecie zdążyło zbić szkła moich różowych okularów i uświadomić mi, że pewnie większość z nas nie znajdzie wymarzonej pracy w tym roku jak to sobie postanowili, większość nie trafi na wyśniony kierunek studiów, nie zrzuci 10 kilo, nie rzuci palenia i nie znajdzie miłości życia.

    Ale czy przez te smutne statystyki mamy zaprzestać postanowieniom, przestać wyznaczać sobie coraz to nowe cele, granice do przekroczenia? Przestać marzyć? I chociaż znam ludzi, którzy z szyderczym  uśmieszkiem co roku przecząco kręcą głową i mówią, że ta zabawa nie jest dla nich, to wiem, że gdzieś tam głęboko oni też mają oczekiwania wobec Nowego Roku. Oczekiwania i nadzieje, że te nadchodzące 12 miesięcy zmienią ich życie nie do poznania. Dla mnie to będzie wyjątkowy rok. Koniec szkoły, studia, przeprowadzka, nowi ludzie, nowe miejsca. Czeka mnie mnóstwo ciężkiej pracy, ale wiem, że będzie warto… Przez ten rok nauczyłam się jednego: nigdy nie można mówić nigdy i kiedy wydaję się, że życie nie może już bardziej zaskoczyć…(mała rada): uważaj i przygotuj się, bo pewnie już szykuje dla Ciebie kolejną niespodziankę.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Anaa · dnia 17.01.2013 13:23 · Czytań: 454 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 7
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Wiktor Orzel dnia 17.01.2013 13:23
Jak na debiut jest całkiem nieźle. Staraj się nie nadużywać wielokropków, to bardzo złe przyzwyczajenie, które tak na prawdę za wiele do tekstu nie wnosi i bardziej kojarzy się z wpisami blogowymi niż fachowym felietonem. Unikałbym też pisania z dużej litery zaimków osobowych. Taką formę stosuję się raczej w listach.

Co do samego tekstu, to uchwyciłaś ważną intuicję. Nowy rok to niby tylko zmiana kalendarza, ale jak każdy moment graniczny, niesie dla ludzi pewne nadzieje na poprawę bytu, realizację marzeń, mimo, że czasami hardo temu zaprzeczają.

Pozdrawiam.
mike17 dnia 17.01.2013 15:37
Co wychwyciłem w twoim felietonie:


Cytat:
do tego(,) czego je­sz­cze nie byliśmy w sta­nie zrobić wczo­raj.

Cytat:
niektórzy(,) patrzący w lu­stro

Cytat:
piękni­e­j­si…18 lat

spacja po wielokropku
Cytat:
pracy w tym roku(,) jak to sobie po­sta­no­wi­li,

Cytat:
10 kilo,

liczebniki słownie
Cytat:
(mała rada:)

dwukropek za nawiasem

Ciekawe rozważania, nie sposób się z nimi nie zgodzić.
Nowy Rok to magiczny czas, kiedy wierzy się, że to, co najlepsze, dopiero nadejdzie.
W tym krótkim tekście ujęłaś sedno tych niezwykłych godzin i tego, w jaki sposób myśli większość ludzi - życzeniowo, bo przecież nowy rok ma być lepszy, czyż nie?
Felieton jasno i czytelnie wyraża treści, jest napisany przejrzystym językiem, wiadomo, o co chodzi i na czym skupia się autorka.
To trochę o każdym z nas.
Bo czyż nie zachowujemy się inaczej, gdy rok mija i pojawia się nowy?
Marzymy, bo jesteśmy ludźmi.
I to jest w tym wszystkim piękne.
al-szamanka dnia 17.01.2013 21:25
Cytat:
i kiedy wydaję się, że życie nie może


wydaje się



Krótki tekst, lecz treściwy.
Trochę mi przykro się zrobiło, że zaledwie 18 lat, a już stłuczone różowe okulary.
Gdy ja byłam w tym wieku, należał do mnie cały świat.
Ale świat się w międzyczasie mocno zmienił.
Dobrze o tym wiesz i pokazujesz, że nawet bez różowych okularów masz postanowienia i cele, które budzą w Tobie chęć poznania, wykorzystania możliwości.
Powodzenia :)
duzyksiaze dnia 17.01.2013 22:38
Ponieważ to debiut, kilka propozycji.
Po pierwsze: tytuł w obcym języku jest zbędny. To bardzo intymne wyznania tu i teraz, więc po co angielski? Czy nie lepiej byłoby Coś nowego?

Cytat:
Nowy rok – nowy początek
- początek to i nowy - może np. nowe nadzieje/szanse/wyzwania itp.?

Cytat:
pe­w­ni­e­j­si si­e­bie, pe­w­nie
c- warto znaleźć inne słowo

Cytat:
niektórzy patrzący
- lepiej będzie "patrząc"

Cytat:
moich różowych oku­larów i uświ­a­do­mić mi
-uwaga na nadmiar zaimków (zdążyło rozbić różowe szkła okularów i uświadomić mi

Cytat:
większość z nas nie zna­j­dzie
- bez "nas" (trzeci zaimek w krótkim odstępie)

(większość,wbrew postanowieniom, nie znajdzie...) Drugie "większość" w tym samym zdaniu zbędne (jak i nie trafi...)
Cytat:
nie zrzu­ci 10 kilo, nie rzuci pa­le­nia
- nie zerwie z paleniem

Cytat:
miłości swo­j­ego
- swojego - zbędne

Cytat:
za­prze­stać po­sta­no­wi­e­niom
- zrezygnować z postanowień/marzeń (zwłaszcza, że w tym samym zdaniu jest kolejne "przestanie";) i wtedy już niepotrzebne pytanie o marzenia w dalszym tekście.

Cytat:
że ta zaba­wa nie jest dla nich, to wiem, że gdzieś tam głęboko oni też mają ocze­ki­wa­nia wobec No­w­ego Rok
ZAIMKI! np. że to zabawa nie dla nich, wiem, że gdzieś w głębi duszy też mają oczekiwania związane z Nowym Rokiem

Oczekiwania w następnym zdaniu są zduplikowane - wystarczą nadzieje

Cytat:
nowi lu­dzie, nowe mie­j­sca.
nowi ludzie i miejsca (za dużo powtórzeń w tekście)

Cytat:
Przez ten rok na­uczyłam się je­d­nego: nigdy nie można mówić nigdy

miniony rok nauczył mnie/uzmysłowił mi, że nigdy nie należy mówić "nigdy" (cytujesz czego nie należy mówić stąd wskazany cudzysłów) ponadto proponuję "należy" gdyż mówić "nigdy" każdemu wolno (zakazu nie ma)

Cytat:
kiedy wydaję się,
- do poprawy

Cytat:
szy­kuję
chyba miało byc "szykuje"?

Czekamy na kolejne prace, życząc spełnienia marzeń.
Wasinka dnia 17.01.2013 23:30
Zastanawiam się, dlaczego tytuł w języku nieojczystym.
A ponadto - taka sobie sympatyczna migaweczka myślowa. Dlaczego sympatyczna? Bo ludzka, z osobistym wtrętem, który pasuje do felietonu.
Niby myśl prosta, ale czasem warto i do prostych myśli się skłonić, bo są ludzkie i rzeczywiste. Możliwe do spełnienia.
Z nadzieją w tle.
Można by dopracować. Można by rozwinąć.
Powtórki niepotrzebne warto wyeliminować z pewnością.

Pozdrawiam księżycowo, witając z uśmiechem na PP.
Anaa dnia 18.01.2013 18:32
Dziękuję ogromnie za wszystkie pomocne rady i wskazówki. Nie jest łatwo zaczynać, zwłaszcza wśród takich talentów jak tutaj, ale każde dobre (i nie tylko) słowo motywuje doskonalenia warsztatu i wrzucania kolejnych tekstów. Jeszcze raz wielkie dzięki.

Pozdrawiam.
Elwira dnia 20.01.2013 15:54
Cytat:
do tego(,) czego jesz­cze nie byliśmy w sta­nie zrobić wczo­raj.

szyk: do tego, czego jeszcze wczoraj nie byliśmy w stanie zrobić
Cytat:
Sil­niej­si, pew­niej­si sie­bie, pew­nie niektórzy patrzący w lu­stro wydają się sobie piękniej­si…

powtórka, a może tak: może niektórzy, patrząc w lustro, wydają się sobie...
i pomyślałabym nad koniecznością użycia wielokropka, moim zdaniem kropka jedna wystarczy
Cytat:
18 lat na tym świe­cie zdążyło zbić szkła moich różowych oku­larów i uświa­do­mić mi,

liczebnik zapisz słownie, moich zbędne, i nie wiem czy fortunnie użyłaś personifikacji lat, ja bym to inaczej opowiedziała
Cytat:
pracy w tym roku(,) jak to sobie po­sta­no­wi­li, większość nie trafi na wyśniony kie­ru­nek studiów, nie zrzu­ci 10 kilo,

liczebnik słownie zapisz
Cytat:
mamy za­prze­stać po­sta­no­wie­niom, prze­stać wy­zna­czać sobie coraz to

zaprzestać zastąpiłabym innym słowem, to traci tutaj swoje znaczenie, a zdanie nie ma sensu
Cytat:
cze­ki­wa­nia wobec No­we­go Roku. Ocze­ki­wa­nia i na­dzie­je, że te nad­chodzące 12 miesięcy

nowego roku, to nie święto, ino nazwa każdego roku, który nadchodzi, liczebnik słownie zapisz

Używasz za dużo wielokropków. Nie zawsze jest to uzasadnione. Proponowałabym pod tym kątem obejrzeć. Niepotrzebnie też zmieniasz podmiot narracji, raz jest ja, raz my, nabierz dystansu do tych my, a wypowiadaj się tylko we własnym imieniu. Narrator zbiorowy jest zawsze bardziej zdystansowany do czytelnika.

Końcówka bardzo mądra. Moim zdaniem uratowała caly tekst.
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty