przedźwięk - al-szamanka
Poezja » Wiersze » przedźwięk
A A A
Od autora: ....

 

kroczę śladem rozsypanego dźwięku

staromodnego pianina wspominam

splatam stare i nowe trwając w cieniu

dobrego drzewa tam gdzie jemioła

 

szczęściem posypuje głowę

gaszę łzę co po policzku

ciepłą słodyczą płynie

 

wstrzymuję oddech

 

tęsknotę chcę ukoić klęcząc niemal

u źródła ciągle będącego czasu

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 30.01.2013 20:01 · Czytań: 555 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 9
Komentarze
Usunięty dnia 30.01.2013 21:07 Ocena: Świetne!
Świetny mz wiersz, dotykający tajemnicy sztuki, w tym sztuki życia. Pozdrawiam ciepło :)
julanda dnia 30.01.2013 21:39
;) Witam prozaiczkę w poezji. Al, wiersz nie tylko powinien malować słowami, ale te słowa powinny pozwolić na płynność czytania.
przebrzmiałego dźwięku - uch, niełatwo. Wiem, że chcesz właśnie to powiedzieć: przebrzmiał, tylko niefortunne słowo robi psikusa. Ale czemu nie: gasnący, wygasły, znikający, rozsypany itd.
Dalej decydujesz się na rym: pianina - wspominam, oczywiście możesz to zrobić, jeśli decyzja będzie świadoma.
szczęściem posypuje głowę - ogonek, ale nie w nim rzecz, a w inwersji, bo bez niej też nie dobrze, a może lepiej?
ciepłą słodyczą płynie - podobnie, bez inwersji będzie naturalnie i też ładnie.
tęsknotę chcę ukoić klęcząc niemal - tu inwersja, ale może zostawić, tym razem dla wyrazu.
u źródła ciągle będącego czasu - może licentia poetica, ale czy konieczna?
A może panującego czasu? Albo władczego?
Trochę szaleję z pomysłem, ale czemu by nie? ;))
Pozdrawiam. A barwa wiersza bardzo na tak!
Leszek Sobeczko dnia 30.01.2013 21:56
posypuje - ę, bez ogonka nagły przeskok po osobach;
fonetycznie dużo tego ę - ą, zwłaszcza w końcówce; temat "przebrzmiałego dźwięku" rozwlókł się niepotrzebnie łzą i tym co po, bo jeszcze pierwsza strofa niosła treść i budziła zaciekawienie: co dalej, a dalej niestety rozmywa się w zużytej rekwizytorni; po prostu od "szczęściem ..." tekst nieciekawie podany, m.in wpływ ma na to także przesyt czasownikami /kroczę, wspominam, splatam, posypuje/ę, gaszę, wstrzymuję, chcę /wyliczanka wyszła, a już na wstępie można ubogacić stylistykę, na przykładzie:

Cytat:
krocząc śladem prze­brzmiałego dźwięku
sta­ro­mo­d­nego pi­a­ni­na wspo­mi­nam


no i interpunkcja, jestem w tym względzie dość otwarty, ale jedyne dwie kropki w drugim wersie na samotne wyglądają

mz tekst do gruntownego przemyślenia

pozdrawiam
al-szamanka dnia 31.01.2013 04:52
Gwiazdo, Julando, Zygfrydzie - dziękuję za wizytę, przeczytanie i komentarze :)

Hm, posypuje, miało być od poczatku bez ogonka, więc i bez niego pozostaje ;)

Julando- rym pianina - wspominam jak najbardziej zamierzony. Wiem, wiem... inwersje... ale do staromodnego pianina właśnie one mi pasowały. Do starych, pożółkłych fotografii też dobrałabym niezbyt nowoczesne ramy. Licentia poetica bardzo lubię.
Jeśli chodzi o przebrzmiały dźwięk. Julando, z przyjemnością skorzystam z Twojej propozycji :) :) :)

Pięknego dnia, odwiedzacze :)
mike17 dnia 31.01.2013 09:52 Ocena: Bardzo dobre
Wiersz ma duszę.
Jako że od samego początku jest niezwykle klimatyczny i osobisty, traktujący o własnych przeżyciach i doznaniach, takiż też musiał być użyty w nim język.
Może nieco niewspółczesny, jakby przeniesiony wehikułem czasu z innej epoki, ale jasny i wchodzący pod skórę, lśniący tam cichą magią osobistego doświadczenia.
Wszak o tym, co nasze i własne w swojej odrębności lubimy mówić/pisać z należytym namaszczeniem, i Ty w ten sposób podeszłaś do tej pracy.
Stylizacja językowa mnie w zupełności nie przeszkadza, co więcej, wnosi aurę "dawności" do wersów, jakby szacunku dla tego, co w sercu, by zabrzmiało jak najświętsze słowa narratorki, które pieści i którymi oddaje to, co cenne.
Czasem nawet inwersje dobrze pulsują w wierszu, trzeba tylko wiedzieć gdzie i kiedy ich użyć.
Poczułem naszkicowany przez Ciebie obraz.
Lubię nostalgiczną nutę i uczucia w poezji.
Nie odkryję Ameryki mówiąc, że utwór plastyczny i obrazowy, pozwalający na własne oglądanie wszelkich smaczków i ulotnych impresji.
Jest w nim sporo refleksji i cienką linią namalowanych delikatnych ujęć.

Dwie małe sugestie:

Cytat:
sta­ro­mo­d­nego pi­a­ni­na. wspo­mi­nam.

ponieważ w wierszu nie zastosowałaś klasycznej interpunkcji, te kropki pominąłbym.
Znawcy poetyckich kanonów twierdzą, że albo ją stosujemy całkowicie, albo wcale, bez półśrodków.
Cytat:
u źródła ciągle będącego czasu

tu może: "u źródła ciągle płynącego czasu", hm, ale to tylko takie moje trzy grosze :)
Usunięty dnia 31.01.2013 11:11 Ocena: Świetne!
Mz, dużo lepiej (nomen omen ;) brzmiało "przebrzmiałego dźwięku" - fajne, wnoszące posmak nostalgii rozwinięcie tytułu, który można wszak czytać jako "przenajpiękniejszy dźwięk", ale też jako "prze(d)dźwięk" czy, właśnie "przebrzmiały dźwięk". Cały wiersz jest dla mnie biorącą za punkt wyjścia nostalgiczną, "pr(z)e(d)historyczną" przeszłość próbą "dogonienia" czasu teraźniejszego, który, jak konkluduje ostatni wers, "ciągle jest", więc i "będącego", na przekór wszelkiemu płynięciu/przemijaniu, wydaje się w pełni trafne. Pozdrawiam :)
al-szamanka dnia 31.01.2013 19:26
Jeszcze raz - Gwiazdo... Mike - Dziękuję Wam na miłe słowa i pomoc.
bosski_diabel dnia 02.02.2013 22:14
ja dotykam wiersza nie od stroiny technicznej, tu dla mnie ważniejsza jest treść i emocje, znalazłem wszystko, usatysfakcjonowany pozdrawiam.
al-szamanka dnia 02.02.2013 22:21
Dziękuję, Bosski :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty