Wszystko ma oczy - Adhar
Proza » Miniatura » Wszystko ma oczy
A A A

                  - Witam serdecznie pana! – powiedział niski staruszek o szczurzych oczach.     
                - Dzień dobry – odpowiedział wysoki młody mężczyzna o oczach przypominających diamenty.
                - Piękny dzień na spacer, nieprawdaż? – zapytał pierwszy.       
                - Zgadzam się z panem. Dzień jest cudowny. Słońce przyjemnie grzeje. Idealny czas na powrót z pracy do domu.                  
                Park, w którym znajdowali się obaj panowie, był mały. Na samym środku stała fontanna w kształcie łodzi, spod której wypływała woda. Drzewa były zielone i szumiały ochoczo, kiedy zrywał się wiatr. Ciepłe miesiące w roku dają człowiekowi trochę optymizmu. Ludzie w takich chwilach nie są pesymistami. To dobre. Wręcz wyśmienite.               
                Dwaj mężczyźni szli krętą dróżką w stronę fontanny. Minęła ich zakochana para, trzymająca się za ręce.           
               - Widział pan ich oczy? – zapytał wysoki mężczyzna.    
               - Oczywiście. Oczy to najważniejszy organ ciała ludzkiego. A z nich jak wiadomo, można wyczytać wszystko.                
                - Dokładnie. Człowiek to chodząca księga, a kluczem do jej odczytania, są właśnie oczy.          
                Nagle słońce przysłoniły chmury. Zerwał się mocny, porywisty wiatr. Ludzie, którzy dotychczas siedzieli na ławkach ciesząc się piękną pogodą, wybiegali z parku, gdyż nie chcieli, by zastała ich burza. Tylko dwaj mężczyźni szli w stronę fontanny. Zrobiło się szaro.        
                - Pogoda może mieć oczy? – padło kolejne pytanie, tym razem zadane przez niskiego mężczyznę.      
                - Wszystko ma oczy. Meteorolodzy patrzą wnikliwie w oczy pogody, by dowiedzieć się jaka będzie przez najbliższe kilka dni. Astronomowie patrzą w oczy Wszechświata, by poznać go lepiej. Z kolei duchowni patrzą w oczy Boga, by mieć z nim stały kontakt. Wszystko ma oczy i wszystko na nas patrzy. Ja patrzę na pana, pan na mnie.             
                - Oczywiście. W takim razie na jakie pytanie próbują odpowiedzieć ślepcy?   
                - Ślepcy próbują odpowiedzieć na pytanie, czy jest coś czarniejszego niż czerń. 
                -  Ktoś na to pytanie już odpowiedział?              
                -  Raczej nie. Cały czas próbują na nie odpowiedzieć.  
                Fontanna była coraz bliżej. Niebo zakryły czarne chmury, z których zaczął padać deszcz. Obaj panowie stanęli obok fontanny i patrzyli w niebo.     
                - Łzy – powiedział mężczyzna o szczurzych oczach.        
                - Łzy – rzekł jego kompan o oczach przypominających diamenty.           
                Patrzyli w niebo długo. Byli cali mokrzy. Ich ubrania stały się ciężkie od wody. Usiedli na ławce naprzeciwko fontanny.          
                - Gdzie pan pracuje? – zapytał niski mężczyzna, a jego szczurze oczy zwęziły się.         
                - Zabijam szczury w miejskich kanałach. A pan co dziś robił?    
                - Obrabiałem jubilera. Jestem miłośnikiem diamentów.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Adhar · dnia 07.02.2013 20:16 · Czytań: 674 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
Elwira dnia 07.02.2013 20:54
No, jak się spotka takich dwóch, to tragedia murowana. :)

Cytat:
od­po­wie­dział wy­so­ki(,) młody mężczy­zna o oczach przy­po­mi­nających dia­men­ty.

Cytat:
A z nich(,) jak wia­do­mo, można

Cytat:
Człowiek(,) to chodząca księga

Cytat:
na ław­kach(,) ciesząc się piękną

Cytat:
do­wie­dzieć się(,) jaka będzie przez naj­bliższe

Cytat:
razie(,) na jakie py­ta­nie próbują


Niektóre zdania brzmią trochę niezgrabnie. Tekst powinien poleżeć chwilę, wtedy do niego wróć i przeczytaj raz jeszcze. Na pewno wychwycisz niezgrabności.

A nie wypowiem się, co jest najsłabszym punktem tego tekstu, poczekam na innych, żeby nie było, że marudzę i kładę całość.
Pozdrawiam.
szmella dnia 07.02.2013 21:11
Ach, te oczy jako zwierciadło duszy. ;) Nie zawsze jest to prawdą, ale to tak na marginesie. ;) Temat opowiadania mi się podoba, a jego zakończenie to wręcz perełka całego tekstu. :) Układ zdań w pewnych momentach był troche niezgrabny, jak to Elwira wspomniała, ale miło się czytało. Hmmm i zastanawiam się czy ta fontanna miała być jakimś motywem w tym opowiadaniu...? ;)
Cytat:
- Wszy­st­ko ma oczy. Me­te­oro­lo­dzy patrzą wni­kli­wie w oczy po­go­dy, by do­wi­e­dzieć się jaka będzie przez naj­bliższe kilka dni. Astro­no­mo­wie patrzą w oczy Wszechświata, by poznać go le­pi­ej. Z kolei du­cho­w­ni patrzą w oczy Boga, by mieć z nim stały kon­takt. Wszy­st­ko ma oczy i wszy­st­ko na nas pa­trzy. Ja patrzę na pana, pan na mnie.
- ciekawe spostrzeżenia :) Pozdrawiam .
al-szamanka dnia 07.02.2013 22:14
Cytat:
Ślepcy próbują od­po­wi­e­dzieć na py­ta­nie, czy jest coś czar­ni­e­j­sz­ego niż czerń.



W całym tekście najbardziej zaintrygowało mnie to zdanie. Dla ślepca czerń nie jest czernią, jest tym, w czym się znajduje. Nie będzie więc stopniował koloru, a raczej doznania haptyczne, gdyż o nich właśnie ma pojęcie i to one są dla niego najważniejsze w interpretacji otoczenia.

Poza tym spoglądanie w różne oczy jest dla mnie takie... na siłę.

Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 08.02.2013 13:50
Ble, ble, ble -szpachel jak cholera. No i co można wyczytać z tego tekstu ? Puste spostrzeżenia -pustego człowieka !
Adhar dnia 08.02.2013 17:07
Czyli jak rozumiem nie można dodać tekstu, bo otrzyma się wiadomość, w której użytkownik jedzie po autorze jak po łysej kobyle?
Nie każdemu tekst może przypaść do gustu. Wtedy pisze się, że się nie podoba, a nie wyzywa autora od pustych ludzi.

Nie znasz mnie człowieku, więc nie nazywaj mnie pustym. Jeśli masz problemy ze sobą, radzę udać się do lekarza.
Elwira dnia 08.02.2013 19:21
Adhar, Jarun już został zbanowany za nieregulaminowe komentarze. Przepraszam, nie edytowałam wszystkiego, co nasmarował. Zwyczajnie nie zdążyłam przed wyjściem do pracy.
Adhar dnia 08.02.2013 19:59
Elwiro, dziękuję :)

Nic się nie stało, że nie zdążyłaś. Tacy ludzie psują to miejsce...
Arkana dnia 10.02.2013 16:45
Fajne :) Co prawda miejscami wydaje mi się nieco wydumane i pseudofilozoficzne, ale przy tak krótkim tekście daje się to przełknąć, bo niewątpliwą wartością jest tu puenta.

Pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty