Zrozumienie - al-szamanka
Proza » Miniatura » Zrozumienie
A A A
Od autora: ...

Palił jednego papierosa za drugim i nawet nie zdawał sobie z tego sprawy. Dopiero drobny deszcz, z sykiem gaszący kolejną zapałkę, wyrwał go z zamyślenia. Rzucił niedopałek na ziemię i ze zdziwieniem zauważył, że leży ich już tam wiele. Kołysząc się niezgrabnie, wciskał je w piasek czubkiem buta i mamrotał odpowiedzi na pytania, na które jeszcze przed godziną nie potrafił znaleźć słów.

Owszem, wieczór był miły, jak zawsze, rozmawiali o wszystkim i o niczym, słuchali muzyki, lecz wspominając wspólny czas, zauważył, że była inna niż zwykle. Usiłował zmienić temat, opowiadał dowcipy, śmiała się z przymusem, sztywno, na pożegnanie pomachała mu ręką prawie bezradnie, ciągle jednak szukając w jego oczach odpowiedzi. Poczuł się nieswojo, odwrócił gwałtownie, początkowo niemal biegł, gnany buntem przeciwko czemuś nieokreślonemu, potem zwolnił. Od tego momentu nie potrafił opanować eksplozji natrętnych myśli, doprowadzających do zawrotu głowy.

Deszcz przeszedł w ulewę, ostre światło błyskawic powielało się w strugach wody upiornym fioletem, a on zobaczył nagle następny dzień i wszystkie pozostałe dni swojego życia. Widział ich pustkę, chłód… ujrzał bezsens samotności.

Zawrócił.

Stopy grzęzły w rozmokłej ziemi, gałęzie szarpały ubranie, ale nie zwracał na to uwagi, był już blisko.

Zadzwonił.

Otworzyła natychmiast, ciągle jeszcze z tym samym uśmiechem zagubionego dziecka na twarzy. Postąpił krok naprzód. Stał w kałuży spływającej po nim wody, w chmurze zapachu zbutwiałych liści, błota, nikotyny i zmiażdżonych ślimaków, był przeciętnym mężczyzną, miał lekką wadę wymowy, rozkojarzone spojrzenie krótkowidza i Bóg raczył wiedzieć, co ta kobieta w nim widziała.

Bez słowa zarzuciła mu ramiona na szyję. Stał sztywno, uporczywie i bez sensu skupiony na odliczaniu pulsu rozszalałej nagle, przyciśniętej jej palcem tętnicy i, zda się bez końca, rozpamiętywał ten moment, gdzieś tam, w połowie drogi, kiedy zrozumiał, że już dawno przestała to być tylko przyjaźń…

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 23.02.2013 09:13 · Czytań: 962 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 11
Komentarze
Quentin dnia 23.02.2013 12:46 Ocena: Bardzo dobre
Jak zwykle poetycko opisana scenka, uwzględniająca atmosferę i jej detale. Zawsze, jak w takich sytuacjach, kiedy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o miłość. Twój tekst uświadamia mi, jak cienka jest granica między przyjaźnią, a miłością, choć już wcześniej o tym wiedziałem, ale łatwo zapomnieć ;)
Dziękuję za przypomnienie. Tekst tradycyjnie bardzo dobry.
Pozdrawiam.
zajacanka dnia 23.02.2013 16:26 Ocena: Bardzo dobre
Czy to jest przyjaźń
czy to jest kochanie...
- lalala...

I bardzo dobrze, że zrozumiał na czas. Jest wielu, którzy przegapili ten moment, a później pluli sobie w brodę całymi latami. Dobrze napisana miniaturka, trafnie oddająca klimat, atmosferę i nastrój wahania bohatera. Deszcz i jesienna aura sugerują niekoniecznie młody wiek bohatera. (Nie wiem, czy nie nadinterpretuję). :)

Pozdrawiam al-szamanko :)
Dobra Cobra dnia 23.02.2013 17:31
Celnie oddające ów fragment piosnki Grechuty, zawarty w poście interlokutorki zajacanki.

Kiedyś człowiek się tego dowiaduje...


Ukłony,


Cobra Dobra
mike17 dnia 23.02.2013 18:11 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
ma­m­ro­tał od­po­wi­e­dzi na py­ta­nia, na które, je­sz­cze przed go­dziną, nie po­

drugi i trzeci przecinek zbędny

Bo jest sztuką wokół pojedynczego, w sumie statycznego wydarzenia zbudować całą resztę :)
Otulić je kokonem dziania się.
Stworzyć feeling i posiać uczucia.
Podgrzać temperaturę.
By wśród kropel deszczu zawrzało.
Sprawić, by całość oblekła się ciałem i zaowocowała konkretnym, czystym obrazem.
Z mocnym emocjonalnym tłem.
A w słowach, zdaniach ukryć namiary na sens miniatury, jej subtelny wydźwięk i miłosny grand finale.

Utwór bez udziwnień, jasny przekazem.
W tym minimalizmie tkwi moc, która finalizuje się w gorącej scenie końcowej, ale też po drodze w małej analizie "sensu życia", którą bohater dość żwawo podejmuje.
Widzę tu głębsze znaczenie - łap szczęście, póki nie będzie za późno!
Kobiety kochają zdobywców i kochają być zdobywane, więc bohater sprawdził się w stu procentach, nie zmarnował swojej złotej szansy.

I to jest clue tego dziełka.
Chwytanie byka za rogi, walka o swoje szczęście, sięganie śmiało po miłość.
Lubię taki przekaz, lubię zwycięzców, i to, co można wówczas dostrzec w oczach kochającej kobiety...
W niewielu słowach oddałaś to, co ważne i co ogląda każdego dnia Matka Ziemia - zakochanych :)
Elwira dnia 24.02.2013 09:27
Cytat:
wieczór był miły(,) jak za­wsze, roz­ma­wia­li

można pomyśleć o wyrzuceniu przecinka po zawsze, ale to już zależy od tego czy jak zawsze jest wtrąceniem, informującym, że wieczór był zawsze miły czy informację, że zawsze rozmawiali
Cytat:
lecz(,) wspo­mi­nając wspólny czas(,) zauważył,


Kurcze, deszcz jest mega inspirujący. Jakoś nei potrafię sobie wyobrazić, że podobnego odkrycia dokonałby w pełnym słońcu. U mnie też zawsze to, co najważniejsze, dzieje się w bohaterach, gdy pada albo sypie śniegiem i ta woda później... Jak dla mnie pełna magnetyzmu i zmysłowości.

Twoja miniatura pięknie pokazuje moment może nie najważniejszy w życiu, ale decydujący o jego przebiagu, a może też szczęściu. Ciekawa atmosfera, można ją poczuć, a całość sobie wyobrazić. Miłość? Dobrze, kiedy jest taka jak tutaj, odwzajemniona...
Pozdrawiam.
Usunięty dnia 24.02.2013 18:20 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Usiłował zmie­nić temat, opo­wi­a­dał dow­ci­py, śmiała się z przy­mu­sem

Ja bym zamiast tego drugiego przecinka wstawiła kropkę bo taka nagła zmiana podmiotu może tworzyć konfuzję...
Podoba mi się, bardzo klimatyczny tekst, poruszający obraz rodzącej się namiętności.
Pozdrawiam wieczornie :)
zawsze dnia 24.02.2013 19:36
Cytat:
ujrzał bez­sens sa­mot­ności.

zapisałabym wielką literą jako nową myśl, ale może chodziło Ci o coś innego

Piękna, poetycka miniatura, ale w puencie brakuje mi jakiegoś tąpnięcia, mocniejszego akcentu.

Piszesz bardzo obrazowo i widać, że z rozmyslem "stawiasz" zdania. A jednak nie rozumiem chyba Twoich bohaterów, ani jego, ani jej - wiedzących w sumie, a udających, czy naiwnie nieświadomych?

Pozdrawiam.
al-szamanka dnia 24.02.2013 20:00
Quentin, Zajacanko, DoCo, Mike, Elwiro, Asya, Zawsze
Bardzo Wam dziękuję, za pomoc, miłe słowa i zainteresowanie także i tym tekstem.

Pozdrawiam ciepło :)
bosski_diabel dnia 27.02.2013 14:45
ta miniatura pięknie pokazuje jak ważny jest jeden moment, który potrafi wszystko zmienić.
Ciekawa stworzona atmosfera, czuje się ją każdym słowem.
Usatsfakcjonowany pozdrawiam.
Wasinka dnia 01.03.2013 22:28
Klimacik jak zwykle stworzyłaś, uchwyciłaś istotny moment w życiu dwojga, majstrując z niego całkiem zgrabny obrazek.
Lubię deszcz. Jest melancholijny, podpowiada rozwiązania, choć nie zawsze tak pozytywne, niestety. tutaj bohater pojął, w czym rzecz, może dlatego że gdy tak sobie smętnie pada, potrzebujemy kogoś bliskiego, odczuwamy pustkę i nagle rozumiemy, że przecież ktoś taki istnieje.

Cytat:
a on zo­ba­czył nagle następny dzień i wszy­st­kie po­zo­stałe dni swo­j­ego życia, i wi­dział ich pustkę

Tutaj proponuję przystanąć nad drugim "i". W zasadzie przecinek tutaj jest niepotrzebny, jednak wówczas rozmydla się działanie zdania. Może więc spróbować coś w tym stylu: a on zo­ba­czył nagle następny dzień i wszy­st­kie po­zo­stałe dni swo­j­ego życia. Wi­dział ich pustkę/Dojrzał ich pustkę (itp.)

Pozdrawiam srebrzyście.
al-szamanka dnia 01.03.2013 22:41
Bosski - miło mi :)

Wasineczko - to jest to! Po poprawce rytm jest moim zdaniem lepszy.
Dziękuję :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:77
Najnowszy:ivonna