Ach, ta młodzież, czyli seksualne małolaty. - darspan
Publicystyka » Felietony » Ach, ta młodzież, czyli seksualne małolaty.
A A A

Zupełnie nie rozumiemy tych młodych! Świat przewracają do góry nogami... Często słychać takie opinie wtedy, kiedy nadarza się okazja do rozmów i dyskusji o problemach młodzieżowych. W zasadzie, nie można się temu dziwić, bo to jest prawda! Tak było, tak jest i tak będzie.
Nasi ojcowie mieli ten sam problem.  Po prostu młodzi ludzie, którzy nie znajdują u dorosłych zrozumienia, spotykają się z dezaprobatą swoich zachowań, mających swoje źródło  w  szczególnym okresie dojrzewania psychoseksualnego. Brak kompetentnej wiedzy rodziców na ten temat sprawia, że rodzice swoją bezradność skrywają za zasłoną postawy ganiącej, a wzbudza to bunt i kontestację.

Problem młodych i ich relacji z dorosłymi, wynika z niewiedzy obu stron. Rodzice, jak wspomniałem, unikają rozmów, a wręcz – nie dopuszczają do nich z obawy o kompromitację. Młodzi z kolei, nie są właściwie przygotowani do przeżywania swojej seksualności. Dokonuje się ona w atmosferze oddzielenia seksualności od sfery uczuć.  Jest to wina nie tylko liberalizacji obyczajów i narracji mediów, literatury, kina i teatru, ale także domu rodzinnego. Kreacja mężczyzny do roli macho, a kobiety do roli pożądliwej erotomanki, nie jest zjawiskiem nowym.  Jednakże brak właściwej reakcji domu, prowadzi do szukania przez młodych coraz większych doznań zmysłowych; tak przeżywana seksualność prowadzi do relatywizowania pojęcia miłości -  co później odbija się na wizerunku przyszłej rodziny. Brak miłości czyni z seksu metodę na używanie.
Spośród wszystkich organizmów żywych, tylko człowiek jest w stanie – „używanie” podporządkować miłości i to nie tylko w aspekcie seksu, ale  także społecznym, wszak np. inteligencja bez miłości, czyni człowieka przewrotnym, a sprawiedliwość bez miłości czyni człowieka nieugiętym - co wyraża dosyć popularny tekst, nieznanego mi autora. Podobnie: – praca. Jeżeli wykonywana jest bez miłości - potrafi uczynić człowieka niewolnikiem. Nawet wiara, ale bez miłości, tworzy zastępy fanatyków.
Można dodać, że nasza seksualność ale bez miłosci -  odbiera człowieczeństwo i nadaje priorytet instynktowi
Cokolwiek czynimy, a przedkładamy używanie ponad wszystko – stajemy się  coraz mniej człowiekiem, a coraz bardziej niewolnikiem zmysłów, wszak – jak pisał ks. dr Mirosław Dziewiecki na swojej stronie internetowej – tylko miłowanie wyklucza używanie i ta sentencja wydaje mi się uniwersalną. Jest ona miarą naszego człowieczeństwa,którego wizerunek nadaje nasza psychoseksualność. Rozwija się ona - w pierwszym rzędzie - w domu rodzinnym i tam tworzą się pierwsze więzi społeczne, a ich jakość jest uzależniona od wartości reprezentowanych przez rodziców i pozostałych domowników, a potem środowiska, w którym przebywa.
Doskonale sugestywnie ujął to Pino Pellegrini w jednym ze swoich aforyzmów:
Nasze dzieci na nas patrzą, kiedy
mówimy, że w życiu ważna jest tylko miłość,
a potem patrzą na seks i pieniądze.


Dariusz Spanialski

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
darspan · dnia 06.03.2013 20:41 · Czytań: 1142 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
zajacanka dnia 06.03.2013 23:25
Cytat:
Po pro­stu młodzi lu­dzie, którzy nie znaj­dują u dorosłych zro­zu­mie­nia, spo­ty­kają się z dez­apro­batą swo­ich za­cho­wań, mających swoje źródło  w  szczególnym okre­sie doj­rze­wa­nia psy­cho­sek­su­al­ne­go.

drugie swoje usunęłabym
Cytat:
Brak kom­pe­tent­nej wie­dzy ro­dziców na ten temat spra­wia, że ro­dzi­ce swoją bez­rad­ność skry­wają za zasłoną po­sta­wy ganiącej, a wzbu­dza to bunt i kon­te­stację

j.w.
Cytat:
Pro­blem młodych i ich re­la­cji z dorosłymi, wy­ni­ka z nie­wie­dzy obu stron.

bez przecinka, wg mnie
Cytat:
Jed­nakże brak właściwej re­ak­cji domu, pro­wa­dzi do szu­ka­nia przez młodych coraz większych doznań zmysłowych; tak przeżywana sek­su­al­ność pro­wa­dzi do re­la­ty­wi­zo­wa­nia pojęcia miłości -  co później od­bi­ja się na wi­ze­run­ku przyszłej ro­dzi­ny.

Powtórzenie.
Nie zgodzę się z Tobą co do tego zdania. Można używać i wyżyć się za młodu, nie mając później problemów rodzinnych. Zbyt generalnie, ogólnikowo to napisałeś.
Cytat:
in­te­li­gen­cja bez miłości, czyni człowie­ka prze­wrot­nym

bez przecinka
Cytat:
Po­dob­nie: – praca.

pozbyłabym się dwukropka
Cytat:
Można dodać, że nasza sek­su­al­ność(,) ale bez miłosci -  od­bie­ra człowie­czeństwo i na­da­je prio­ry­tet in­stynk­to­wi(.)

Cytat:
tylko miłowa­nie wy­klu­cza używa­nie i ta sen­ten­cja wy­da­je mi się uni­wer­salną.

rym mi się nie podoba, ale w treści istotnie jest coś prawdziwego
Cytat:
Jest ona miarą na­sze­go człowie­czeństwa,którego wi­ze­ru­nek na­da­je nasza psy­cho­sek­su­al­ność.

brak spacji po przecinku
Cytat:
Można dodać, że nasza sek­su­al­ność ale bez miłosci

miłości

Poprzyczepiałam się troszkę, Darku, ale wiem, że przyjmiesz to za dobrą kartę.
Lubię Twoje felietony, wiele w nich prawd życiowych, choć czasem, mam wrażenie, bardzo ogólnie mówisz. Wymagasz od czytelnika zaangażowania i poświęcenia czasu do przemyśleń nad danym zagadnieniem. To cenna umiejętność.
Pozdrawiam serdecznie
Ania
darspan dnia 07.03.2013 12:04
Aniu. Bardzo dziękuję Ci za lekcję. Trafnie oceniłaś moje intencje. Podobnymi kierowałem się w swojej książce ebook, która podobno uzyskała dużą popularność. Adres do niego skasował mi chyba decydent w Portalu.
Pozdrawiam Cię serdecznie. Dariusz
Dobra Cobra dnia 07.03.2013 22:00
Ciekawy felieton. Choć wyrobiony i wnikliwy czytelnik pragnąłby więcej.

Temat na czasie, bo kijem Wisły nie da się zawrócić. Nigdy w historii nie było takich czasów, gdzie młodzież tak żyje i tak egzystuje. Technologia, dostępnośc wielu rzeczy, internet, komórki, seks - to wszystko oferuje teraz świat. Czy młoda dusza potrafi się oprzeć (opierać) tym wszystkim pokusom?

Ukłony,


Dobra Cobra
Tomasz Gryga dnia 09.03.2013 03:13
Witam. Zainteresował mnie pański felieton, ze względu na poruszaną w nim problematykę ludzkiej seksualności oraz poniekąd relacji dzieci - rodzice. Oczywiście felieton nie jest "odkrywczy", aczkolwiek uważam, iż warto o takich sprawach dyskutować. Co powinni zrobić rodzice? Jak powinny postąpić dzieci, młodzież w danej sytuacji? Osobiście uważam, iż postawą nakaz/zakaz w stosunku do młodzieży uzyskuje się częściej efekt odwrotny do zamierzonego. Szczególnie jeśli chodzi o sferę uczuć i ludzkiej seksualności, która to w tym wieku jest na eksponowanej pozycji. Bardzo nie podoba mi się to o czym czytam na codzień w mediach. Przekaz jest jasny - seks bez konsekwencji (co samo przez się jest nie mozliwe, ze względu na wrażliwość, emocje - szczególnie dziewcząt, mozliwość zajścia w niechcianą ciąże, czy choroby przenoszone drogą płciową etc.);
Nie podoba mi się też podejście Kościoła do tej tematyki. Jest to właśnie wspomniana przeze mnie postawa nakazu/zakazu - bez wytłumaczenia petentowi - dlaczego.
Dlaczego tak wychwalana antykoncepcja jest zła? Młodzieży należy się odpowiedź, a nie dogmat. Zakaz/nakaz nic nie da, jeśli nie niesie za sobą zrozumienia problemu.
To dlaczego ta cała antykoncepca jest zła? Może dlatego, że: 1. Uczy postawy użyj - każdy człowiek rozwija się indywidualnie, każdy ma swoją wrażliwość. Często zmieniając partnerów seksualnych człowiek zatraca zdolność do zaufania (jak destruktywnie to działa na miłość, każdy wie), traci szacunek do płci przeciwnej (niestety tak jest); rani osoby mniej doświadczone, które liczą na uczciwość i coś więcej niż przelotna znajomość; rani sam siebie poglębiając swoje kalectwo emocjonalne;
Ktoś powie - to co jest dobre dla mnie, nie musi być dobre dla ciebie/innych. - Zgoda, ale czy ty jeden z drugim masz prawo wciągać w swój obłęd inne osoby? Jeżeli dla takiej osoby seks jest esencją miłości, jedynym celem - czyż nie narzuca swojej woli innym? czy nie może ich skrzywdzić własnym egoizmem?
Popęd popędem, ale każdy ma jeszcze rozum i czas, aby zastanowić się nad tym, czego tak naprawdę pragnie - Czy nie warto zainwestować swój czas, zaufanie, miłość w kogoś kto jest tego wart?
RattyAdalan dnia 09.03.2013 03:26
Witam. Artykuł mądry, bez zbędnego lania wody, wprost i na temat. Wart przeczytania. Pozdrawiam R.A.
Elwira dnia 10.03.2013 10:48
Cytat:
W zasadzie, nie można

bez przecinka
Cytat:
temu dziwić, bo to jest prawda! Tak było, tak jest i tak będzie.
Nasi ojcowie mieli ten sam

moim zdaniem trochę za dużo dobrego z zaimkami, kilka można spokojnie wyciąć
Cytat:
swoich zachowań, mających swoje źródło w szczególnym okresie

swoje i szczególnym do wyrzucenia
Cytat:
relacji z dorosłymi, wynika z niewiedzy

bez przecinka
Cytat:
Młodzi(,) z kolei, nie są właściwie przygotowani do przeżywania swojej seksualności.

swojej zbędne
Cytat:
erotomanki, nie jest zjawiskiem nowym

bez przecinka
Cytat:
żywych, tylko człowiek jest

bez przecinka
Cytat:
wszak np. inteligencja bez miłości

rozwiń skrót
Cytat:
popularny tekst, nieznanego mi autora.

bez przecinka
Cytat:
Podobnie: – praca.

wyrzuć i myślnik i dwukropek
Cytat:
seksualność(,) ale bez miłosci

Cytat:
jak pisał ks. dr Mirosław Dziewiecki

te skróty też bym rozwinęła

Bardzo dużo w tym prawdy, myślę, że warto by było rozwinąć ten felieton. Dużo wątków tylko dotknąłeś, wspomniałeś o nich, a gdyby to rozszerzyć, byłoby bardzo ciekawie.
Dzisiaj sekks jest mylony z miłością, jest zastępnikiem, a nikt już nie pamięta, że powinien z miłości wynikać, przez co ludzie stają się bardziej podobni do zwierząt. Czy to dobrze? Na to pytanie już każdy powinien sobie sam odpowiedzieć.
Pozdrawiam serdecznie.
Quentin dnia 12.03.2013 11:38
Problem rzeka. Odwieczna kwestia, nurtująca ludzi.
To podobnie, jak w przypadku stwierdzeń, że "kiedyś było lepiej".
Stare pokolenie z młodym chyba muszą się różnić. Zresztą tak jest ciekawiej ;)
Pozdrawiam
darspan dnia 12.03.2013 23:08
Istotnie! Przecinków u mnie dostatek, ale dzięki Zajacance i Elwirze będzie lepiej i to już w następnym felietonie.
Dziękuję za ciekawe komentarze.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty