Wizja przyszłego świata - niewidoczna
Proza » Inne » Wizja przyszłego świata
A A A

Jest rok 2032. Kobieta jest głową, szyją i kończynami rodziny, a mężczyzna tułowiem. Panie wieszają firanki, naprawiają cieknące krany oraz przybijają gwoździe, panowie gotują, znają wszystkie programy pralek automatycznych, odkurzają i zmywają. Współcześni rodzice nie dzielą obowiązków opieki nad dziećmi, może tylko kobiety więcej karmią.
Z powodów budżetowych kobiety idą na emeryturę w wieku czterdziestu lat, a mężczyźni w wieku czterdziestu pięciu. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że niegdyś uczelnie były fabrykami bezrobotnych i młodzi ludzie nie chcieli się kształcić, albo zaraz po studiach wyjeżdżali za granicę. Pół Europy się z nas śmiało, że w Polsce mieszkają same nieuki. Nie wszystko jest jednak takie różowe, przeciętna emerytura wynosi pięćset złotych i ludzie dorabiają, żeby przeżyć. Popularną pracą dla emerytów jest samopomoc sąsiedzka. Skupia ona głównie babcie i dziadków. Opiekują się oni wnukami i dziećmi, którymi nie ma kto się zajmować, kiedy ich rodzice są w pracy. Samopomoc sąsiedzka odbywa się w prywatnych mieszkaniach, dlatego nie ma ryzyka plagi zarażeń świnką, ospą, różyczką.
Obecnie, do dziewiątego roku życia, w gestii rodzica jest nauczenie dziecka umiejętności odpowiednich dla jego wieku. Co pół roku do domu przychodzi dwuosobowa komisja, składająca się z psychologa i nauczyciela, którzy oceniają postępy dziecka oraz pracę włożoną w jego edukację. Jeżeli rodzice zaniedbują swoje obowiązki, zostaje wydane rozporządzenie, nakazujące prowadzanie dziecka do ośrodka szkolącego. Nauka w takim ośrodku odbywa się od poniedziałku do piątku, w godzinach od dziewiątej do czternastej. Rodzic musi być punktualny i to z jego pensji jest wypłacane wynagrodzenie pracownikom ośrodka. Mało opiekunów chce, by ich dzieci uczyły się w ośrodku, dlatego albo sami podejmują trud, albo powierzają dzieci samopomocy sąsiedzkiej. Dzieci idą do szkół w wieku dziewięciu lat i do trzynastego roku życia chodzą do gimnazjum, które jest jedyną obowiązkową szkołą. Jak dziecko skończy gimnazjum, może wybrać spośród palety szkół dla siebie właściwą lub iść do pracy. Dzięki temu państwo nie musi zbyt wiele wydawać na edukacje młodego pokolenia. Emeryci, w zamian za opiekę nad dziećmi dostają artykuły spożywcze dla swoich rodzin oraz niską pensję.
Wielkie centra handlowe nie istnieją, po prostu nie były wypłacalne. Państwo przejęło wszystkie ziemie terytorialne, ludzie teoretycznie oddawali je dobrowolnie, ale prawda jest taka, że za posiadanie ziemi są bardzo wysokie podatki i niewielu stać na ich opłacenie. Rolnicy dalej uprawiają swoje pola, ale mogą zostawić dla siebie tylko zbiory na użytek własnej rodziny, resztę muszą oddać państwu. Oszuści są zgniatani przez okrutną biurokrację, więc rolnicy są uczciwi, nawet śmiało można stwierdzić, że nie ma lepszej fuchy niż rolnictwo. Nawet, jeżeli w danym roku plony są słabe, rolnik nie ponosi z tego tytułu konsekwencji. Dużo ludzi przenosi się na wieś, żeby móc godnie żyć. Ci jednak, którzy wolą mieszkać w miastach, hodują na balkonach lub w ogródkach osiedlowych warzywa, na terenach spółdzielni mieszkaniowych rosną również sady, należące do państwa, ale każdy mieszkaniec Polski może z drzew owocowych brać, ile mu się rzewnie podoba, oczywiście, jeżeli ma siłę do rozliczania się z każdego kilograma soczystych jabłek na szarlotkę. Wiadomo, te wszystkie pisma, podania i protokoły zniechęcają do korzystania z dóbr państwowych. Zwierząt na mięso już nikt nie hoduje, ludzie od kilku lat są uświadamiani, że czerwone mięso niezdrowe, a białe karmione hormonami. Zwierzęta są wykorzystywane tylko do celów rekreacyjnych. Jeżeli ktoś chce kupić mąkę lub zniszczą się buty, to są państwowe spółdzielnie. Pracują tam najczęściej mężczyźni, bo to właśnie oni znają się najbardziej na najnowszych trendach oraz mają doskonałe wyczucie gustu i stylu, oprócz tego umieją opowiadać godzinami o smaku marchewki w zależność od natężenia pomarańczowej barwy. Lata doświadczeń wskazują, że nie ma podziału na zawody damskie i męskie. Kobiety, tak samo jak mężczyźni, świetnie leczą duszę i ciało, patrolują oraz gaszą pożary, za to mężczyźni, tak samo jak kobiety, mają niebywałe pokłady cierpliwości, są wrażliwi, kreatywni oraz staranni. Równouprawnienie jak się patrzy.
Żyjemy ekologicznie. Dwa lata temu ceny benzyny wzrosły do tego stopnia, że jeden litr wynosił półtorej pensji Polaka, to przestało się opłacać. Dużo ludzi oddało swoje auta na złomowiska, reszta należy do tej elity, przy której każda kobieta może się zrelaksować. Powstają nowe lasy, a utwardzone drogi nie istnieją, ponieważ ludzie przestawili się na rowery. Oczywiście mamy autostrady, stadiony i wszystko to, co świadczy o narodowym bogactwie, ale obcokrajowców przyciąga do naszego kraju fakt, że mamy ekologiczne chodniki.
To wszystko zasługa prezydenta, który jest dyplomowanym filozofem i największy nacisk kładzie na kulturę. Osobiście prowadzi kursy savoir vivre, w jego orędziach zawarte są rady jak być szczęśliwym oraz organizuje dożynki artystyczne, podczas których złodzieje w ramach resocjalizacji prezentują swoje talenty. Prezydent nigdy nie składał obietnic przedwyborczych, a jego hasło brzmi „Prawda i tylko prawda”,.
To koniec mojego opisu rzeczywistości, może przeczytają to potomni i opiszą swoją rzeczywistość. Wszak w ciągu dwudziestu lat życie może zmienić się diametralnie, kto wie, co będzie za dwadzieścia lat? 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
niewidoczna · dnia 17.03.2013 09:32 · Czytań: 927 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 8
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
al-szamanka dnia 17.03.2013 10:07 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
łodzi lu­dzie nie chci­e­li się kształcić (,)albo zaraz po stu­di­a­ch wyjeżdżali za gra­nicę


Cytat:
Obec­nie(,) do dzie­wiątego roku życia(,) w kwe­stii ro­dzi­ca


Cytat:
Jeżeli ro­dzi­ce za­ni­e­d­bują swoje obowiązki(,) zo­sta­je wy­da­ne ro­z­porządze­nie


Cytat:
i nie­wi­e­lu na opłaca­nie ich stać.


szyk - i niewielu stać na ich opłacenie

Cytat:
którzy wolą mie­szkać w mi­a­sta­ch(,) hodują na ba­l­ko­na­ch


Cytat:
kupić mąkę lub zni­szczą się buty(,) to są państwo­we spółdzie­l­nie.





Ale przyszłość wymalowałaś! :)
Pewne elementy bardzo mi odpowiadają, jak np. te, wykluczające jedzenie mięsa, stawiające na życzliwość sąsiedzką i jazdę na rowerze :) :) :)
Nawet wierzę, że wystarczy tych niecałych dwadzieścia lat, aby takie zmiany w Polsce nastąpiły, bo innego wyjścia już nie będzie, tylko ekologia z przymusu :)
Skansen będzie, co prezydent-filozof podniesie do rangi wyjątkowego osiągnięcia.

Uśmiecham się do Twojego teksu i mam nadzieję, że po filozofie nastanie poeta. Może doczekamy się strzech, a owce będziemy widzieć tylko pomiędzy chmurami ;)

Pozdrawiam niedzielnie :)
mike17 dnia 17.03.2013 10:25 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
lu­dzie do­rabi­ają(,) żeby przeżyć.

Cytat:
którymi nie ma, kto się za­j­mo­wać

przecinek zbędny
Cytat:
Mało ro­dziców chce(,) by ich dzie­ci uczyły

Cytat:
dla­t­ego, albo sami po­de­j­mują trud, albo po­wi­e­rzają

pierwszy przecinek zbędny
Cytat:
Jak dzie­c­ko skończy gi­m­na­zjum(,) może wybrać z

Cytat:
roku plony są słabe(,) ro­l­nik nie po­no­si z tego tytułu ko­n­se­kwe­n­cji.

Cytat:
Jeżeli ktoś chce kupić mąkę lub zni­szczą się buty(,) to są

Cytat:
ja mężczyźni świ­e­t­nie leczą duszę

jak

Oj, ruszyłaś fantazją w kierunku, rzekłbym, ekologicznym (to dziś modne).
Jak to zwykle bywa w takich wizjach przyszłych, cześć jest całkiem niezłą perspektywą, reszta już niekoniecznie.
Myślę, że ludzie są tak przywiązani do techniki i wszelakich bajerów/nowości, że ciężko byłoby im wrócić do świata sprzed stuleci, niemalże.
Wizja jak z rzeczywistości Amiszów.
Człek w swej naturze mięsożerny chyba z mięska by nie zrezygnował, to samo z samochodem.
Ale kto wie, może ekologia tak zdominuje myślenie, że powstanie nowy świat.
Sporo w tym pozytywu.
I jakby cofnięcia czasu, co też ma swoje zalety: może zniwelowałoby to wszelkie negatywne zachowania i działania?
Kto wie...
Quentin dnia 17.03.2013 10:43
Ostatnie zdanie tekstu odzwierciedla idealnie całą esencję. Ciężko przewidzieć przyszłość i w sumie może nawet nie ma to żadnego sensu, chociaż jak kto lubi.
Nie bardzo wiem, cóż można powiedzieć o tej wizji. Nie wiem, czy to twoje fatalistyczne przemyślenia, czy wręcz przeciwnie ;) Może być lepiej, może być gorzej, ale jedno jest pewne; będzie inaczej. Podobno nie spotyka nas to, co przewidujemy i chyba dobrze, a już na pewno w tym przypadku.
Szkoda, że nie opisałaś trochę więcej odnośnie polityki, ale w sumie może cię to po prostu aż tak nie interesować, ale byłbym ciekaw, jak to widzisz ;) Może wlałabyś odrobinę nadziei w moje serce, że demokracja parlamentarna nie jest taką bezwartościową kurwą jak dziś.
"Kto wie, co będzie za dwadzieścia lat"
Pozdrawiam.
pablovsky dnia 17.03.2013 11:49
Cytat:
Eme­ry­ci w za­mian za opiekę nad dziećmi do­stają ar­ty­kuły spożywcze dla swo­ich ro­dzin oraz niską pensję.


Za dwadzieścia lat (zakładając oczywiście, że dożyję) będę dobrze po sześćdziesiątce. Przeraziłaś mnie trochę wizją opieki nad gromadką rozkapryszonych maluchów, w zamian za dzienną porcję kilograma marchewki :) A wymuszenie ekologicznego życia, kosztem niebotycznie wysokich cen ropy, to już truizm.
Przerażająca wizja, aż mnie dreszcz dopadł.
Trudno uwierzyć, że kiedykolwiek mogłyby nastąpić takie zmiany w życiu społeczeństwa. Chociaż, czy dwadzieścia lat temu ktoś przewidział, że będziemy dzielić się swoimi przemyśleniami za pomocą cyberprzestrzeni?
Ciekawe opowiadanie napisałaś, a teraz rusz głową i napisz podobne, ale wszystko w odwrotnym kierunku. Litr paliwa za dziesięć groszy, darmowa edukacja, przydziały smacznej wołowinki za napisanie wiersza, itp. Polepszysz mi humor ;)

Pozdrawiam.
Elwira dnia 18.03.2013 09:57
Cytat:
To ko­bie­ta jest głową

wyrzuciłabym "to", nic nie wnosi
Cytat:
Współcześni rodzice nie dzielą obowiązków opieki nad dziećmi, może tylko kobiety więcej karmią.

Nie mam pojęcia, o co chodzi w tym zdaniu. Pierwsza część zaprzecza drugiej, skoro nie dzielą, znaczy, że opieką zajmuje się jeden rodzic, a dalej piszesz, że kobiety więcej karmią, czyli mężczyźni też karmią. Co chciałaś przekazać?
Cytat:
Z powodów budżetowych kobiety idą na emeryturę

to, co pogrubiłam zbędne, dalej wyjaśniasz przyczyny
Cytat:
ludzie dorabiają(,) żeby przeżyć

Cytat:
którzy opiekują się wnukami i dziećmi, którymi nie ma, kto

którzy, którymi - powtórka, bez przecinka przed kto
Cytat:
życia w kwestii rodzica jest nauczenie

gestii, kwestia znaczy coś zupełnie innego
Cytat:
wuosobowa komisja(,) składająca się z psychologa

Cytat:
Jeżeli rodzice zaniedbują swoje obowiązki(,) zostaje wydane

swoje - zbędne
Cytat:
rozporządzenie(,) nakazujące prowadzanie dziecka do

Cytat:
Rodzic musi być punktualny i to z jego pensji jest wypłacane wynagrodzenie pracownikom ośrodka. Mało rodziców chce(,) by ich

rodzic, rodziców - powtórka, można użyć słowa opiekun
Cytat:
Jak dziecko skończy gimnazjum(,) może wybrać z pośród

gdy zamiast jak, ładniej brzmi, spośród - ort!
Cytat:
Emeryci(,) w zamian za opiekę nad dziećmi(,) dostają

Cytat:
roku plony są słabe(,) rolnik nie ponosi

Cytat:
wolą mieszkać w miastach(,) hodują na balkonach

Cytat:
owocowych brać(,) ile mu się rzewnie

Cytat:
bo to właśni oni znają się

właśnie
Cytat:
Lata doświadczeń wskazuję, że nie

wskazują
Cytat:
Kobiety(,) tak samo ja mężczyźni(,) świetnie

jak
Cytat:
za to mężczyźni(,) tak samo jak kobiety(,) mają

Cytat:
To koniec moich opisu rzeczywistości,

moich opisów albo mojego opisu
Ale skoro za 20 lat będzie Polska, to chyba nie będzie tak źle :)

Moim zdaniem za szybko odmalowałaś ten świat. Chętnie widziałabym tam jakiegoś bohatera, który w fikcji i praktyce pokazałby mi, jak wygląda życia. Chciałabym wiedzieć, czy jest szczęśliwy, jak ocenia rzeczywistość, władzę, czy mu się podobają zmiany. Jest suchy opis, brak oceniy.
Pozdrawiam serdecznie.
szmella dnia 18.03.2013 12:58
Ciekawy opis przyszłości, twoje poglądy są jasno ukazane. Podobało mi się wiele rzeczy, ale też wiele nie przypadło mi do gustu. ;) Pomysł z emeryturami całkiem niezły, bardzo poszłaś w kierunku ekologii, ale to bardzo dobrze - tak powinno być. Wszystko dla dobra naszej planety. ;) Napisane dobrze - rzekłabym, że nawet troszkę sztywno, formalnie, ale ładnie. Podobało mi się. Pozdrawiam ;)
Dobra Cobra dnia 23.03.2013 10:49
Piszesz ciekawie, jednak myślę, że to zbyt duży sajens fikszyn. Nie wierzę, że to pójdzie w tę stronę.

Zakładasz, że wszystko podąży w stronę miłości, zrozumienia i braterstwa człowieka z człowiekiem. Oraz technologią, która pójdzie człowiekowi na rękę, będzie dostępną i pełniącą funkcję służalczą.

Niestety!

Natura ludzka, a szczególnie w dziesiejszych czasach (a co dopiero w roku, o którym piszesz) jest naturą upadłą. Wolność, demokracja i możliwość czynienia właściwie wszystkiego, czego dusza zapragnie, to wszystko pokazało ludzką naturę taką, jaka ona jest. Niezdolną do poświęceń, egocentryczną i samolubną. Poszukującą podniety i samozaspokojenia. Szukającą własnego zysku, nawet za cenę relacji z innymi ludźmi, z bliskimi, przyjaciółmi.

Obserwujemy wielką presję dykatu możnych. Wielkie korporacje ustawiają świat według swojej potrzeby: zysk jest numerem jeden. Koncerny medyczne - znacie ich pazerność. Onkologia choćby, jako jeden z malutkich przykładów: choć jest wiele alternatywnych lekarstw, które działają na pewne odmany raka o wiele lepiej niż chemia, to jednak ona jest propagowana, jako niezbędna do wyleczenia z choroby. Droga przy okazji to metoda, ale przecież tak naprawdę nikomu nie zależy na wyleczeniu pacjenta, ale na tym, aby brał ją jak najdłużej. Bo to gwarantuje pewny i znakomity zysk.

A te szczepionki przeciwnko grypie sprzed kilku lat? Dyktat medycznych cwaniaków!

Emerytury. Wierzysz w to, że to się może udać? Już teraz coraz więcej ludzi dostaje raporty z ZUS-u, mówiące, że emerytura będzie wynosiła za 20 lat około 250 złotych (minus codzienny zysk dla banków z pieniędzy, którymi one zarządzają). Ty się nie liczysz, tylko oni się liczą.

Patriotyzm? Nie ma go już. Kto z nas chciałby oddać życie za nasz kraj? Gdyby dziś zadzwonił do kogoś z nas prezydent i spytał, czy chcę oddać życie za Ojczyznę, czy ktokolwiek by się zgłosił? Taki upadek umiłowania kraju, w jakim żyjemy tylko w ciągu ostatnich sześćdziesięciu kilku lat, które minęły od 2 Wojny.

Ekologia niestety też nie jest wyjściem... To tylko kolejna terapia zastępcza, którą się nas faszeruje.


Ktoś powiedział, że ostatnią wojną na świecie będzie wojna religijna. I wydaje się, że świat podąża w tę stronę. Tylko religia jest w stanie rozpalić emocje na tyle, że ludzie siegną po broń, wyżynając siebie nawzajem. W to o wiele bardziej wierzę, patrząc na dzisiejszy świat.




Brawo za odwagę snucia takich fantastycznych wizji (młodośc to ma)! Trochę na wyrost i jakby bezdusznych.


Sceptyczne ukłony,


Dobra Cobra
niewidoczna dnia 23.03.2013 16:50
@al-szamanka - cieszę się, że tekst wywołał pozytywne emocje. Czekam na artystycznie uzdolnionego prezydenta, mocno wierząc w zmiany. ;)
@mike17, powrót do natury oczyszcza, przez co ludzie stają się lepsi. Przypomnij sobie jak fajnie się żyło bez telefonów komórkowych i ile miałeś czasu bez internetu, a teraz wyobraź sobie, że nie nie ma zegarków... ;)
@Quentin, gdybać sobie można. ;) Kto wie, może za dwadzieścia lat zostanę ogłoszona kimś wielkim, tylko dlatego, że zrobiłam krok do przodu swoją wyobraźnią? ;)
Co do polityki, to uduchowieni prezydenci nie mają czasu na bzdury.
@pablovsky, lubię straszyć ludzi, a co do odwrotnego opowiadania, to opisałam już dwa końce świata i chyba mi wystarczy. ;)
@Elwira, kobiety więcej karmią, bo natura je obdarzyła naturalnym pokarmem dla maluszków, ale mężczyźni też mogą biegać z buteleczkami i miseczkami wypełnionymi przecierami wszelkiej maści. Próbowałam opisać bohaterami, ale stwierdziłam, że każdy potencjalny czytelnik może się sam dopasować do wyżej opisanego świata.
@szmella, cóż dodać? Dziękuję za komentarz. ;)
@DObraCobra, to ludzie sobie tworzą piekło i to od nich zależy jak będzie się żyło. Rząd rządem, ale prezydent nie jest moim sąsiadem, tylko ta wredna i gruba świnia spod osiemdziesiątki, która ma uszy jak chomik i wczoraj zdemolowała mój balkon (a taki był piękny. :p).
Pozdrawiam Was wszystkich. ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty