Zegary - Goro9
Poezja » Wiersze » Zegary
A A A

W starych domach zegary są jak namalowane
Godziny mieszkańcom nigdy się nie dłużą
Zegary w starych domach zdobią każdą ścianę
Jest ich tak dużo tak bardzo ich dużo

No a ludzie? Kryją się po kątach
I dłużą się tak bardzo się dłużą            
I nikt sobie głowy nie zaprząta
Że kurzą się mieszkańcy się kurzą

W starych domach zegary utraciły już mowę
Kłamstwa im zastygły na okrągłych twarzach
I już nigdy się pewnie nie odezwą słowem
Zegary obrazy- portrety  pejzaże

No a ludzie? Choćby byli sami
Mówią ciągle stale nieprzerwanie
I wciąż chodzą stukają laskami
Stuk stuk słychać rytmiczne stukanie

W starych domach od wieków już  nie chodzą zegary
A jest ich na ścianach pokoi bez liku
No a ludzie? Ich jest mało w owych domach starych
I  chodzą dokoła... donikąd

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Goro9 · dnia 31.03.2013 20:45 · Czytań: 1406 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 8
Komentarze
Abi-syn dnia 05.04.2013 12:49
stwierdzam:

może melodia uratowałaby ten tekst, bo jako wiersz, niestety słabiutko, rytmika zawodzi, skaczą sylaby jak chcą, raz na czternaście raz na dziewięć, powtórzenia, inwersja( no, tutaj podporządkowana dla rymu), spójrz tylko na ostatnią strofę:

W starych domach od wieków już nie chodzą zegary /14
A jest ich na ścianach pokoi bez liku /12
No a ludzie? Ich jest mało w owych domach starych /14
I wciąż chodzą dokoła donikąd
/11
Goro9 dnia 05.04.2013 13:02
Pewnie wiersz z równą liczbą sylab w każdym wersie byłby łatwiejszy w czytaniu. Takich już napisałem sporo więc chciałem się zmierzyć z bardziej skomplikowaną rytmizacją.
Miało być tak: 14/12/14/9 10/10/10/10 (zakradł się więc błąd w ostatnim wersie). Nie chciałem pisać piosenkowo tym razem, ale także nie białym wierszem. Zgodzę się, że może przekombinowałem, ale staram się szukać nowych środków wyrazu. Co do powtórzeń-nie zgodzę się z zarzutem, gdyż są one całkowicie zamierzone. Zestawienie nie chodzących zegarów z chodzącymi ludźmi stanowi wręcz clou koncepcji. Myślałem, że jest to widoczne. Dziękuję za komentarz-dał mi do myślenia. Może spróbuję też napisać sylabotoniczną wersję:)
Zola111 dnia 05.04.2013 18:20
Mnie się podoba. Rzecz jasna - zgrzyta mi inwersja, i to bym, rzecz jasna, zmieniła. Mówię o pierwszym wersie.

może wyrównałabym opadanie - do dziesiątki w każdym ostatnim wersie:

Cytat:
I jest ich tak dużo tak dużo


- I jest ich tak dużo aż tak dużo.

Cytat:
Ze­ga­ry por­tre­ty pejzaże


- Zegary jak portrety pejzaże.

Ostatni wers jako pointa zostawiłabym w tej postaci.
Jasne, że można wyrównać. Ale i tak jest nieźle.
Zostawiam podobasia, pozdrawiam,

z.
Goro9 dnia 05.04.2013 18:45
Dziękuję Zolu. Twoje uwagi jak zawsze bardzo cenne. Rażącą inwersję poprawiłem jak i również te wersy, o których wspomniałaś. Zmieniłem je jednak po mojemu, żeby... było po mojemu:) i ponieważ nie chciałem dziesięciu zgłosek (w moim zamyśle rytm strof naprzemiennie miał być w możliwie bardzo zróżnicowany). Zdecydowałem się na jedenaście.
Po Twych wskazówkach Zollu-o wiele lepiej
Dziękuję więc raz jeszcze:)
Zola111 dnia 05.04.2013 18:52
Goro,

zaskoczyłeś mnie bardzo! A ja się rozgościłam w Twoich wierszach na dłużej. Mam nadzieję, że jakoś to wytrzymasz :)

Nie podoba mi się ten pierwszy wers. Uciekaj od gramatycznego, poleć gdzie w abstrakcję ;)

Cytat:
W sta­rych do­mach ze­ga­ry - dawno już skazane


- to moja fantazja na tym temacie. Ty - zrób po swojemu.

z.
Goro9 dnia 05.04.2013 19:15
No i zrobiłem po swojemu:) Chciałem zachować myśl o zegarze jako ozdobie (w sumie to ona mnie zainspirowała) Twój wers mi jednak podsunął co nieco.
Fajnie:)
Aronia23 dnia 06.12.2016 19:14 Ocena: Bardzo dobre
Goro "No a lu­dzie? Ich jest mało w owych do­mach sta­rych
I cho­dzą do­ko­ła... do­ni­kąd", przeczytałam Twój wiersz o zegarach. Tak dawno powstał... że teraz pewnie nie pamiętasz, iż go napisałeś. Wiersz taki trochę straszny, np.
"W sta­rych do­mach ze­ga­ry utra­ci­ły już mowę
Kłam­stwa im za­sty­gły na okrą­głych twa­rzach
I już nigdy się pew­nie nie ode­zwą sło­wem". Jeżeli nie ma słów, to jest cisza - też dobra, ale nie na stałe. Tu przerywana stukaniem lasek o podłogę. W ogóle o takim zakłamywaniu rzeczywistości jest tutaj mowa. Ludziom trudno zaakceptować przemijanie. W ogóle ten "STARY DOM" to taki cmentarz, już też stary, bo nie słychać w nim nawet uderzeń łopaty o ziemię. Jest tylko masa medalionów - zdjęć. Zegary przestały chodzić. Żywi nawet też już nie odwiedzają, bo może są... również już nieżywi. Treść ciekawa, budowa trochę mniej, ale i tak gratulacje.
Goro9 dnia 06.12.2016 21:10
Dziękuję Aronio. Tym bardziej, że dostrzegłaś to, co chciałem pokazać.:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Zbigniew Szczypek
25/02/2024 13:58
Florianie Tekst specyficzny, jak to u Ciebie. Nie będę się… »
Florian Konrad
25/02/2024 12:09
No, fakt, jego dzieła są nieco przydrogie :) Również nie na… »
Zbigniew Szczypek
25/02/2024 00:28
Florian !!! E.A.Poe to jeden z moich ulubionych autorów,… »
Florian Konrad
24/02/2024 23:27
Anioł dziwnych przypadków ? Jeśli o niego chodzi -… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 22:26
Jacku To bardzo się cieszę i piję zdrowie Twoje i Kazia nie… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 22:19
Kaziu Tasz to szok! Ale wszystko, do końca?! No to jest… »
Jacek Londyn
24/02/2024 21:51
Zbigniewie, prześpię się z podrzuconą mi twoją krytyką.… »
Kazjuno
24/02/2024 21:43
Więc mówię na końcu: ocena ostateczna powinna brzmieć:… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 20:43
Kaziu Nic się nie stało! Tak sobie myślę, że tam gdzie… »
Kazjuno
24/02/2024 20:26
Przepraszam. Zbysiu. Przeczytałem tekst jeszcze raz, już na… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 19:47
Kaziu 1. Sam pewnie wiesz, że ciężko jest utrzymać stale,… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 19:23
Jacku Rozumiem zamysł, nawiązanie do "K.S.P" ale… »
Zbigniew Szczypek
24/02/2024 17:40
Florianie Jeśli tak jest, to spodoba Ci się mój obraz,… »
mike17
24/02/2024 17:01
Człowiek, który się gniewa, sam się udręcza, bo? Bo nie… »
mike17
24/02/2024 16:45
Malowniczy, aczkolwiek to smutny wiersz... Bo co możesz… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 22/02/2024 23:33
  • I teraz dopiero, gdy byłem tu i tam, pozwolę sobie zaprosić Was do mnie, na "Bal". Z góry dziękuję, za odwiedziny ;-}
  • Zbigniew Szczypek
  • 22/02/2024 22:50
  • Hej! W tym "skansenie" chroboczą korniki - więc jeszcze żyje!
  • Kazjuno
  • 22/02/2024 13:52
  • Oby nie z mocą Covida. Część ucieknie w popłochu. Niektórzy przeciążeni intelektualnie mogą powiększyć grona pacjentów zakładów psychiatrycznych. Tym zalecam mokre kompresy na rozpalone czoła.
  • Kazjuno
  • 22/02/2024 13:45
  • Sorry za literówkę. "Macie", a nie "Maci"!
  • Zbigniew Szczypek
  • 22/02/2024 13:44
  • I tu Ci Kaziu przyklasnę - brawo! "Zarażmy" towarzystwo PP nową "pandemią" ;-}
  • Kazjuno
  • 22/02/2024 13:09
  • Maci rację Pliszko Zbyszku. Szczypku. Może właśnie my (bo też ostatnio dorzuciłem pięć groszy) ponownie obudzimy z letargu PP rozleniwione towarzystwo? Szkoda było patrzeć, jak marniało w oczach.
  • Zbigniew Szczypek
  • 22/02/2024 12:48
  • Zgadzam się z Pliszką. Gdy tu się działo - komentarze/rady{kilkadziesiąt dziennie) - PP żyło, przyciągając także młode pookolenia, radosną dyskusją na temat literatury wszelakiej. Był taki gwar!
  • pliszka
  • 22/02/2024 12:26
  • Nie nazwałabym tego skansenem. Jako przedstawicielka młodych zaryzykuję stwierdzenie, że to społeczny charakter i duża interaktywność przyciąga moje pokolenie. Młodzi są tam, gdzie się dużo dzieje.
  • Redakcja
  • 22/02/2024 10:23
  • Młodzi siedzą na Wattpadzie i TikToku. Dla nich jesteśmy skansenem ;-)
Ostatnio widziani
Gości online:19
Najnowszy:joanna_wie