Ty i ja. Niefortunne połączenie - Gipsy
Poezja » Wiersze » Ty i ja. Niefortunne połączenie
A A A


Niefortunne połączenie skazane na fiasko.
Zespolenie na niby. Sklecone naprędce.
Oblepiło nam myśli po wierzchu, na płasko.
Niepełnowartościowe. A serce chce więcej.

Byle jak rysowane; jak kredą na murze.
Pierwsza lepsza ulewa rozmyje na błoto.
Wciąż jeszcze kiełkujące, lecz już rani duszę,
krzykliwe niczym tombak, choć udaje złoto.

Połówki różnych jabłek zlepiane na siłę,
klasyczna kontaminacja - ni przypiął, ni wypiął,
już smrodek odczuwalny - jakby coś gdzieś gniło.
Z chichotem wariata łez kałuże łypią.

Jeśli z góry wiadomo, czemu serce jednak
upiera się i walczy jak ptak w sieć schwytany?
Zamiast godnie dygnąć, z honorem pożegnać,
Udać się w kierunku odwrotnie obranym.

RC 27.09.2011

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Gipsy · dnia 03.04.2013 12:40 · Czytań: 374 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
bosski_diabel dnia 03.04.2013 12:52
Life is life...tak też bywa ale jśli gdzieś jeszcze drży może warto?
Bardzo tekst wyrazisty mówi niby wszystko a jednak ma w sobie "to coś" co każe przecztać, nie przejść obojętnie, pozdrawiam.
Miladora dnia 03.04.2013 15:13
Dobry wiersz, Gipsy.
I dobrze zobrazowany związek dwojga ludzi. Tak czasem bywa...

Ale przydałoby się małe dopracowanie, bo szkoda, żeby rytm się chwiał, skoro niewiele trzeba, by to poprawić.
Masz bowiem metrum 13 zgłosek w wersach, ze średniówką 7/6, lecz nie wszędzie, i dlatego w tych miejscach czytelnik się potyka.

Cytat:
Nie­fo­r­tu­n­ne połącze­nie / ska­za­ne na fi­a­sko.

Tu jest 14 zgłosek - 8/6 - czyli jedną zgłoskę z pierwszej połowy wersu należałoby odjąć.
"Połączenie" jest za długim słowem, pasowałoby (najprościej):
- Niefortunne złączenie / skazane na fiasko = 13/7/6
Inna sprawa, że skoro masz w tytule "niefortunne połączenie", to nie dawałabym powtórzenia w pierwszym wersie. Może inaczej to ujmiesz, zwłaszcza że "połączenie/zespolenie" rymuje się dodatkowo.

Cytat:
Byle jak ry­so­wa­ne; jak kredą na murze.

Jednego "jaka" bym zmieniła. Byle co rysowane?

Cytat:
kla­sycz­na kon­ta­mi­na­cja / - ni przy­piął, ni wypiął,

Ponownie masz 14 zgłosek, 8/6 - do odjęcia jedna sylaba. "Klasyczna" jest tu za długim słowem.
- kontaminacja + słowo dwusylabowe / - dałoby 7 zgłosek.

Cytat:
Z chi­cho­tem wa­ri­a­ta / łez kałuże łypią.

A tu masz mniej o jedną sylabę, bo jest 12/6/6.
Najprościej wydłużyć pierwsze słowo:
- Chichotaniem wariata / łez kałuże łypią = 13/7/6

Cytat:
Za­mi­ast go­d­nie dygnąć, / z ho­no­rem pożegnać,

Też mniej o jedną sylabę - 12/6/6.
I również można wydłużyć pierwszą część wersu:
- Zamiast z godnością dygnąć / z honorem pożegnać = 13/7/6

Cytat:
Udać się w ki­e­ru­n­ku / od­wro­t­nie ob­ra­nym.

Masz ponownie 12/6/6.
Ale wystarczy dodać:
- i udać się w kierunku / odwrotnie obranym = 13/7/6


Miłego :)
zajacanka dnia 04.04.2013 01:12
Ty i ja.

Teatry to sa dwa. Ty i ja...

http://www.youtube.com/watch?v=FJ_IXhIUhkI

Poruszyłas/łes wspomnienia.
Dziękuję.
kamyczek dnia 04.04.2013 15:32
Wprowadziłaś mnie, czytelnika, w niezwykłą refleksję nad życiem.
Bywają i takie, niefortunne związki, tak, to prawda, ale czy idealne związki w ogóle istnieją?
Kolejne dobre czytanie.
Pozdrawiam. :)
wykrot dnia 04.04.2013 19:24
zajacanka napisała:
Ty i ja.Teatry to sa dwa. Ty i ja...


Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy
Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy
http://www.youtube.com/watch?v=oG6pEolAKm8
Zola111 dnia 07.04.2013 01:32
Wiersz już trafił w ręce fachowca: Miladora pokazała Ci, Cyganeczko, co poprawić. Zaufaj jej, to Mistrzyni.

Życzę powodzenia w wyrównaniu długości wersów i rytmu.

Podoba mi się to:

Cytat:
krzy­kli­we ni­czym tom­bak, choć udaje złoto.


Z dystansem opowiadasz o problemie starym jak świat. I to przymrużenie oczka mi się podoba. Choć prześwituje żal i rozczarowanie.
Gipsy dnia 07.04.2013 12:08
Miladora - zadałaś sobie mnóstwo trudu - bardzo Ci za to dziękuję. Doceniam Twój profesjonalizm. Masz rację. Ilości sylab nie są równe, ale nie zawsze muszą być. Na początku mojej przygody z poezją rymowaną liczyłam skrupulatnie, jak pewnie każdy nowicjusz. Natomiast teraz piszę tak jak czuję. Nie musi być równo, żeby pasowało. Moim zdaniem, wszystko zależy od intonacji - ja potrafię ten tekst tak przeczytać, by nic nie zgrzytało.

Co do inwersji - no cóż - wiersze rymowane rządzą się trochę innymi prawami. Po prostu czasem trzeba pokombinować, by nie zburzyć rytmu i by podpasować do rymu.
Poza tym, ja piszę dużo satyr, wierszy żartobliwych, z przymrużeniem oka. W takich tekstach inwersje mogą nawet dodać smaczku.

Miladora - ten wiersz nie jest nowy. Niech więc sobie żyje tak, jak go wtedy czułam. Teraz już bardziej uważam.

Jeszcze raz dziękuję i bardzo serdecznie pozdrawiam :)))
Miladora dnia 07.04.2013 14:05
Gipsy napisała:
no cóż - wiersze rymowane rządzą się trochę innymi prawami.

Dobrze o tym wiem, dlatego zazwyczaj nie przyczepiam się do inwersji w wierszach rymowanych, a w satyrach już zupełnie nie. :)
Co do liczenia - na początku rzeczywiście powinno się liczyć, zwłaszcza średniówkę, potem już nabiera się wprawy i wyławia wszystko na słuch.
Ale co innego czytelnicy - jedni w ogóle nie zauważają zachwiań rytmu, a innym zgrzytają takie braki.
Ja wychodzę z założenia, że poprzez właściwy rytm i melodykę możemy kształtować to poczucie w ludziach czytających wiersze rymowane, tak jak poprzez dobrą poezję wyrabiać smak literacki.
A przez dobrą muzykę muzyczny słuch. Bo wiersze rymowane mają dużo wspólnego z muzyką.
I dlatego moim zdaniem warto dbać o te szczegóły. ;)

Serdeczności :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
08/12/2022 19:43
Jak pięknie :) »
Wiolin
08/12/2022 10:42
Wolnyduchu. A, no to teraz mi jaśniej...Dziękuję.… »
Wiolin
08/12/2022 10:26
Witaj Valerio. W połowie erotyczny, w połowie zimowy. Na… »
Wiolin
08/12/2022 10:14
Witaj Wierszokleto. Szokujący obraz dnia alkoholika.… »
Wiolin
08/12/2022 10:03
Wolnyduchu. Te neologizmy raz pomagają raz przeszkadzają.… »
AnDob
08/12/2022 09:10
To zależy jaki jest cel?Jeśli np. ktoś leczy perfekcjonizm… »
Kazjuno
07/12/2022 23:43
Ucieszyłem się Aldono z twojej wizyty. Postaram się… »
Kazjuno
07/12/2022 23:27
D.urbanska, Dzięki za przeczytanie i celne korekty. Po… »
Nuria
07/12/2022 22:29
wolnyduch - Nigdy nie należy zapomnieć o sobie, ale bliscy,… »
wolnyduch
07/12/2022 21:46
Witaj Kasiu Nie wiem czy w zamian za ból warto coś… »
wolnyduch
07/12/2022 21:40
Witaj Nutrio Piękne założenie, czyli takie, aby żyć… »
wolnyduch
07/12/2022 21:34
Witaj Wiolinie Tak, faktycznie to bardziej piosenka, ale… »
wolnyduch
07/12/2022 21:27
Cześć Abi Dobry wiersz, z tym marazmem to msz nie do… »
wolnyduch
07/12/2022 21:19
Witaj Al - szamanko Masz rację, że jesień może być… »
wolnyduch
07/12/2022 21:14
Msz, wiersz może być do kogoś adresowany, niczym list,… »
ShoutBox
  • akacjowa agnes
  • 07/12/2022 20:48
  • Dobry wieczór, szanowni Portalowicze. Gdyby ktoś znalazł kilkanaście wolnych minut i miałby ochotę posłuchać moich wierszy w Poczcie Poetyckiej Radia Koszalin, to serdecznie zapraszam. Link powyżej :)
  • Kobra
  • 02/12/2022 17:58
  • Pociengiel piękny link.
  • akacjowa agnes
  • 02/12/2022 11:28
  • Darcon, z tego co wiem, to lista była przedwczoraj u przedostatniego uczestnika. Czyli powinna już raczej dotrzeć do wszystkich :)
  • Darcon
  • 29/11/2022 10:35
  • Hej! Jak Wam idzie przekazywanie listy artystów konkursu Malowanie Słowem? Dotarła już do ostatniego uczestnika?
  • Wiktor Orzel
  • 27/11/2022 11:29
  • Napiszę do Ciebie na pw w tej sprawie ;)
Ostatnio widziani
Gości online:19
Najnowszy:sehunds
Wspierają nas