Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki - turpizm
Publicystyka » Recenzje » Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki
A A A
Z obcowania z kobietami może wyniknąć tylko ogień albo dym*


"No to mamy Lolitę w peruwiańskim wydaniu" - pomyślałem, dostawszy książkę po raz pierwszy do ręki. Jednak książka to taki fajny twór ludzkich poczynań, który nie składa się wyłącznie z kolorowej okładki i tytułu. To trochę więcej, to jeszcze treść, postaci, fabuła, wątki poboczne etc. Inna rzecz, czy książkowe "trochę więcej" okaże się być "więcej" niż przeciętność. Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki, bo o nich będzie dziś mowa, spełniają dwa warunki: zwodzą okładką jak tytułowa bohaterka powieści, a do tego odnalazłem tu "więcej" niż przeciętność i jeszcze trochę.

W najnowszej powieści Llosy nie spotkałem tego, o co podejrzewałem go w pierwszej chwili: reminiscencji głośnego dzieła Vladimira Nabokova. O Szelmostwach niegrzecznej dziewczynki należałoby raczej powiedzieć, że opisują bohaterkę podobną do Lolity, jednak starszą, dojrzalszą i bardziej wyrafinowaną w swojej matni, grze, jaką prowadzi z zakochanym w niej mężczyźnie. Tym uwikłanym w sieć "grzecznym chłopczykiem" jest Ricardo Samocurcio - spokojny, inteligentny Peruwiańczyk, realizujący swoje marzenie z lat dzieciństwa, aby zamieszkać i pracować w Paryżu. Na dobrą sprawę marzenie mógłby spełniać aż do końca swych dni, lecz ciągle powracająca "niegrzeczna dziewczynka" skutecznie mu to utrudnia. Pojawia się jako mała Lilly, rzekoma Chilijeczka, potem jako towarzyszka Arlette, madame Arnoux, Mrs. Richardson, Kuriko. Za każdym razem zostawia to samo: namiętność, brak nadziei na stały związek, przelotne szczęście, które kończy się kolejnymi latami milczenia. Ricardo, choć tego nie chcę, ulega niebezpiecznej przygodzie . Powód? Zauroczenie niesamowitą kobietą. Jednak Mario Vargas Llosa proponuje ciekawy typ uczucia. Miesza ze sobą miłość "współczesną" (pełną namiętności, seksu, szalonych doznań) z romantyczną wizją rycerzyka wiernego swej damie serca (Ricardo). Daje to miłość obłędną, nieco fantazyjną, gdzie wszystko leży w geście kobiety. Pisarz odkrywa przy tym wszelkie atrybuty płci pięknej: umiejętność kokietowania, wabienia mężczyzn, zachłanność, ciągłe poszukiwania dobrej rozrywki.

Całej tej historii towarzyszy tło polityczne. Llosa przedstawia nam ideały różnych rewolucji, jakie miały miejsce w Ameryce Łacińskiej i Europie. Rewolucje, które przyniosły pisarzowi rozczarowanie. Rzeczywiście, można mówić o małym rozrachunku z historią, jaki w swojej książce Llosa próbował przeprowadzić . Mnie to jednak nie przekonało, bo ta cała otoczka polityczna, w moim odczuciu, nie przyciągnie potencjalnego czytelnika.

Podejrzany wydaje się erotyzm tego związku. W opisach początkowych scen łóżkowych czytamy o oziębłości Chilijeczki wobec pieszczot Ricardo. Równie ciężko przychodziły próby właściwej inicjacji seksualnej. Zastanawiam się, z całym szacunkiem, ilu facetów gotów byłoby wytrzymać taką próbę. Wkładasz cały żar namiętności w to, by zapewnić rozkosz swojej kobiecie, a ta albo zero reakcji, albo jęczy z bólu, jaki jej sprawiasz. W XXI w. brzmi to trochę impertynencko, jakby szesnastolatka miała się zarzekać przed chłopakiem, że seks dopiero po ślubie.

Miłość obłędna, która w końcu budzi głęboko ukryte lęki, strach, brak stabilizacji. Niegrzeczna dziewczynka w końcu umiera (guz macicy), wszystko wskazuje na to, że sama wpadła we własne sidła. "Chudopachołek" trwa przy niej jak ten wierny rycerzyk. I rzeczywiście: jest tu niewiele z pewnego mitu o miłości, uczuciu czysto romantycznym, więcej tu perwersyjności, obłudy, pożądania. Nie można jednak powiedzieć, że to, co odbiera nam życie, nie stanowi o tym, co nadaje mu sens. W końcu przeczytamy: "Chcę zawsze być twoją kochanką, twoją suczką, twoją dziwką. Jak tej nocy. Bo tylko wtedy będziesz mnie kochał do szaleństwa."

Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki - polecam.

* przysłowie hiszpańskie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
turpizm · dnia 23.08.2008 11:07 · Czytań: 8236 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 4
Komentarze
valdens dnia 23.08.2008 12:05 Ocena: Przeciętne
Jak na mój gust, to opowiedziałeś za dużo. A osobiste przemyślenia co do szesnastolatek itd. w przedostatnim akapicie, też niepotrzebne. Słabo się ma do tematu i jakby wzięte z innej bajki.
pw dnia 23.08.2008 12:08 Ocena: Przeciętne
jestem tego samego zdania co Valdens. fragment z fabułą jakby wyrwany od całości i zbyt obszerny. pozdrawiam
ginger dnia 23.08.2008 12:41
Hmm... Twoja recenzja miała zachęcić, ale chyba nie do końca Ci się to udało...
pw dnia 23.08.2008 13:05 Ocena: Przeciętne
jeszcze jedno
Cytat:
"No to mamy Lolitę w peruwiańskim wydaniu" - pomyślałem, dostawszy książkę po raz pierwszy do ręki. Jednak książka to taki fajny twór ludzkich poczynań,

:-)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty