koniec z Waniliną - vilanne
A A A
Od autora: Pojedynki literackie 3 - hasło: cukier waniliowy.

Żebyś ty wiedział, kurde. Żebyś ty wiedział. Chociaż może wcale by cię to nie zainteresowało. Podziałałam po taniości i cię wzięłam. Podziałałam, bo sądziłam, że to dobra sprawa nie być więcej samotnie, choćby para była nie najlepsza. Lepiej z byle kimś niż samemu. Wcisnąłeś mi się, tylko nie bardzo do serca.

 

Podobno jestem słuchowcem. Nie ma lepszego, bardziej eufemicznego określenia na kogoś, kto pieprzy bez ustanku, i to głównie dyrdymały. Kto przesadza w słowach i nieraz zadowala się ładną formą, w której wcale nie ma treści. Albo są one dużo uboższe, niż to brzmiało w pierwszym zasłuchaniu. Ty nie lubisz, jak dużo mówię. Wolisz swoje inicjatywy. Uszy ci więdną z nadmiaru mojej ekspresji. Zamykasz mi usta swoją namacalnością. Naczytałeś się gdzieś, że najlepiej zakleić kobiecie buzię pocałunkiem.

 

Tak już dłużej być nie może! Poznałam kogoś. Czuję się lepsza. Czuję się bardziej kobieca. Ty masz w sobie coś toksycznego. Wchodzisz ze mną w reakcję dość sztuczną, bo na pewno nie ma w tym naturalnego polotu. Odzierasz mnie z ostatka przyzwoitości. Nachalnie zawłaszczasz nie swoją przestrzeń. Jakbym już nie była, nie bywała nawet. Przesiąkam nie tylko twoim zapachem, ale i obojętnością. To nie najlepszy przykład wchodzenia w kontakt z drugą osobą. To krańcowo nieprzyjemne dopasowanie ciał. Ciał nieludzkich, na wpół żywych, ciał startych.

 

A kysz! Poznałam kogoś i zmieniłam nazwisko. Jak sobie pomyślę, że jeszcze chwila i mogłam mieć twoje, zaraz skręca mnie w dołku. Z kimkolwiek się nie zwiążesz, będzie to miało opłakane skutki. Ale dosyć o tobie. Nie chcę już do tego wracać. Mam nowe życie. Nie nachodź mnie już więcej. Teraz liczy się treść, zawartość. Nawet moje słowa są bogatsze w znaczenia. Nawet ktoś ich teraz słucha, a ja częściej się uśmiecham. Częściej czuję, że mogę wszystko i to, czego dotykam zmienia się w złoto. A na upadki zawsze w pogotowiu czekają różowe okulary. Albo ktoś, kto mnie przytuli i schowa przed światem w swych ramionach. Ty tego nigdy nie umiałeś. A ja wcześniej myślałam, że każdy potrafi obejmować.

 

Słuchaj, pewnie wyrzucisz ten list do śmieci po pierwszych kilku zdaniach. Ale to nie szkodzi. Musiałam to też wyrazić. Wiesz, że inaczej nie mogę spać spokojnie.

 

Zapomnij,

Cukier (teraz już) Waniliowy

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
vilanne · dnia 09.04.2013 18:57 · Czytań: 1014 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 14
Komentarze
szmella dnia 09.04.2013 19:23
Co wy wszyscy macie z tą wanilią??? ;)
Ładnie napisane. Nie dostrzegłam żadnych potknięć, tekst krótki, ale nie wieje nudą bo ma jakieś przesłanie.
Dobrze operujesz słowem a to jest najważniejsze.
Uwolniona od toksycznego związku - nie każdemu to się udaje. Takie relacje są najgorsze.
Tylko ja pytam jeszcze raz, co z tą wanilią? ;)
Pozdrawiam :)
pablovsky dnia 09.04.2013 20:05
szmella napisała:
Co wy wszyscy macie z tą wanilią?


Bo nasza Wasinka zasypała portal cukrem waniliowym :) Konkurs! A wkrótce, gdzie się nie obejrzymy - będą latać nietoperki :D


pablovsky, poproszę o kilka słów dotyczących tekstu vilanne. W przeciwnym razie komentarz nie jest zgodny z Regulaminem, a tego tu nie lubimy.
przypis: z.a.
al-szamanka dnia 09.04.2013 20:40 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Cho­ciaż może wcale, by cię to nie za­in­te­re­so­wało.

bez przecinka
Cytat:
że naj­le­pi­ej za­kleić ko­bi­e­cie buzię pocałunki­em.

a tak: że kobiecie naj­le­pi­ej za­kleić buzię pocałunki­em.
Cytat:
Na­cha­l­nie zawłasz­cza­sz nie swoją prze­strzeń.

nie jestem pewna, ale chyba nieswoją


No proszę, a tu już wcale niesłodko, a jednak wnilinowo-waniliowo.
Dobra kocówka.
Aż chce się zakrzyknąć - Precz z podróbami :)
Różnice sama szczegółowo wyłuszczyłaś :)

Pozdrawiam :)
mike17 dnia 09.04.2013 20:57
Co mi tu nieco nie gra:

Cytat:
choćby para była nie­na­j­le­p­sza.

nie najlepsza
Cytat:
Le­pi­ej z byle kimś niż sa­me­mu.

lepiej z byle kim...
Cytat:
Albo są one dużo uboższe(,) niż to brzmiało w pier­

Cytat:
Odzie­ra­sz mnie z osta­t­ka przy­zwo­i­tości.

resztek

Tekst nie porywa.
Język bardzo potoczny, nie ma tu smaczków, ani błyskotliwości.
Treściowo również przeciętnie.
Nie wzięło mnie, a szkoda...
pablovsky dnia 09.04.2013 21:14
pablovsky napisał:
pablovsky, poproszę o kilka słów dotyczących tekstu vilanne. W przeciwnym razie komentarz nie jest zgodny z Regulaminem, a tego tu nie lubimy.przypis: z.a.


A proszę uprzejmie, czego się nie robi, aby sprawić przyjemność "z.a.". A przepraszam, kto to, bo na anonimy nie odpowiadam? :D

Tekst naszej miłej vilanne jest bardzo przemyślany, widać, że autorka waży słowa, ponieważ takie były wymogi konkursu, aby zmieścić się w określonej przestrzeni.
Mike sugeruje użyć bardziej wyrafinowanego słownictwa, ale czy ja wiem? To tekst o rozstaniu, zawiedzionych relacjach. Porzucenie kogoś bliskiego, pożegnalny list, smutek. Czy to rzeczywiście pora, aby myśleć o używaniu górnolotnych słów, zwłaszcza kiedy regulamin jest restrykcyjny? Moim zdaniem nie koniecznie. Uszanujmy pomysł autorki.
mike17 dnia 09.04.2013 21:20
Pablo, nie chodziło mi o górnolotne słowa, bo to poezja romantyczna, ale może nieco bardziej wypasione, literacko dopieszczone, niż jeno język, w którym ja na przykład nie czuję żadnych uczuć, żadnego feelingu, to do mnie nie przemawia.
Może po prostu lubię bardziej wyrafinowane formy językowe, czego mi tu ewidentnie zabrakło.
Ale każdy opisze swoje życie inaczej: jeden da to bardzo grubo i soczyście, inny lapidarnie.
Ja osobiście wolę jak kogoś ponosi w pisaniu, tak na maksiora, a tu tego brak :)
Quentin dnia 09.04.2013 21:24
Nie podejrzewałem, że będę czytał kiedykolwiek tekst o cukrze, czy może z cukrem jako bohaterem, ale okazuje się nigdy nie należy mówić nigdy.
W sumie nawet może i zabawne, chociaż mnie osobiście nie wciągnęło. Jakiś tam pomysł tkwi, ale raczej bez rewelacji.
Pozdrawiam
pablovsky dnia 09.04.2013 21:36
mike17 napisał/a:
Może po prostu lubię bardziej wyrafinowane formy językowe


Oj, lubisz, lubisz mike :) Ale musisz mieć na uwadze, że Ty masz talent wrodzony, a my się tego uczymy ;) Pozdrawiam serdecznie!
vilanne dnia 09.04.2013 22:45
Dzięki za komentarze i wskazówki :)

Tak już mam, że nieraz szyk przestawię, słów użyję dość topornych. Być może dało to słaby efekt w takiej miniaturce, bo te moje odchyły od normy tutaj wydają się błędami przez małe zagęszczenie.

Np. wiem oczywiście, że pisze się "byle kim". Jednak do sytuacji, którą opisałam, bardziej pasowało mi "kimś". Dla podkreślenia, że jednak, mimo wszystko, kimś.
Magicu dnia 10.04.2013 20:05
Nie lubię tego typu tekstów. Filozoficzno-psychologiczne studium człowieka, z którego połowy nie rozumiem. Nie czuję emocji bohaterki, nie wiem, o co jej tak właściwie chodzi. Nie wyłapuję też, dlaczego musiała napisać list do byłego kochanka, mimo, że jest w nowym, szczęśliwszym związku. No cóż, niektóre kobiety są naprawdę beznadziejnie głupie...
Poza tym, nie widzę za bardzo nawiązania do hasła. Mam wrażenie, że zwrot „cukier waniliowy” został na siłę wpleciony w tekst.
Przykro mi, że nie mogłam napisać nic pozytywniejszego. Może następnym razem...
Pozdrawiam
Wasinka dnia 10.04.2013 22:02
Ciekawy pomysł zaplecenia podróbki z oryginałem, a do tego metafora toksycznego związku, która nieźle zapętla się z waniliowym tematem.
Nie mogę zgodzić się z przedmówcami, że nie ma tu błyskotliwości ani smaczków. Wręcz przeciwnie. Grasz na słowach, na typowych zestawieniach, które w kontekście dodają mocy.
Twój język, że tak powiem - ma swój styl.


Może:
Cytat:
Cho­ciaż może wcale, by cię to nie za­in­te­re­so­wało.
- bez przecinka
Cytat:
para była nie­na­j­le­p­sza. Le­pi­ej z byle
- nie najlepsza; i celowo nie najlepsza/lepiej? Bo wpada brzmieniowo.
Cytat:
kto pie­przy bez usta­n­ku(,) i to głównie dy­r­dy­mały.

Cytat:
Albo są one dużo uboższe(,) niż to brzmiało

Cytat:
To nie­na­j­le­p­szy przykład wcho­dze­nia
- nie najlepszy


Pozdrawiam z księżycem wypatrującym wiosny.
vilanne dnia 10.04.2013 23:17
Magicu, dzięki za słowa krytyki. Przyjmuję, oczywiście, na klatę. Nie podoba mi się tylko stwierdzenie, że niektóre kobiety są beznadziejnie głupie. To, że nie wszystkie są zrozumiałe albo mają problemy z osobowością nie znaczy zaraz, że głupie. Zresztą nie lubię generalizacji. To samo można by powiedzieć i o mężczyznach.

Wasinko, cieszę się, że to wyłapałaś. Bo chodziło mi o nietypowe ujęcie tematu, zresztą jak zawsze przy tego typu zabawach. Poczytałam sobie o toksyczności waniliny i dalej już poszło. I dzięki za ortograficzno-interpunkcyjną pomoc. Wciąż się gubię :)

Aha, i jeszcze chciałam napomknąć, że brak górnolotnych sformułowań nie jest spowodowany restrykcyjnym regulaminem w żadnym razie. Tak po prostu poczułam ten temat :). Niemniej cieszę się, że sygnalizujecie mi, iż niekoniecznie czują to inni :)
Dobra Cobra dnia 19.11.2013 21:46 Ocena: Świetne!
Piękne!

Może gdyby nie było ostatniego zdania, byłoby lepiej? Czytelnik i tak się kapuje o co kaman.


Pozdrawiam bardzo radosny po lekturze.

Dobra Cobra
Usunięty dnia 25.11.2013 23:20 Ocena: Świetne!
vilanne - bardzo mi się podobało, te urywane zdania, ten komentarz na temat, taki sarkastyczny, kpiąco-gorzki. Normalnie bym sobie to wzięła i do ust włożyła, miałabym komu nagadać, tylko że to nie po mojemu. Ale w ogóle fajnie.

Pozdrawiam

B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:60
Najnowszy:wrodinam