Sztuka Kochania. Miłość słoni... - darspan
Publicystyka » Felietony » Sztuka Kochania. Miłość słoni...
A A A
Od autora: miłość nie jedno ma imię, a ta – spotykana w przyrodzie, może być powodem do wielu refleksji nad światem, w którym my żyjemy, uważając niesłusznie, że kochać może jedynie istota, pysznie uważająca się za rozumną.

 Obserwacja życia zwierząt i ich wzajemnych relacji, pozwala zauważyć pewne podobieństwo do relacji między ludźmi.

Najlepszy przykład to związki miłosne i rodzinne wśród ... słoni.

Według specjalistów w tej dziedzinie, słonie są najbardziej wrażliwe i - używając ludzkiego języka - taktowne i wierne spośród wszystkich zwierząt.

Słoń cierpliwie szuka swojej wybranki a gdy ją spotka, angażuje się nadzwyczaj uczuciowo.

Jego zauroczenie swoją ukochaną słonicą jest silne, ale zarazem niekrępujące jej wolności osobistej; nigdy nie zmusza jej do zaakceptowania swoich zalotów, cierpliwie czeka aż ona z własnej, nieprzymuszonej woli odpowie na jego – powiedzmy po ludzku – propozycje.

Codziennie wysyła jej sygnały czułości i przywiązania, pomaga w trudnościach pokonywania przeszkód naturalnych w przyrodzie, wyszukuje najlepsze kęsy pożywienia i zachęca do jedzenia (trudno tu użyć innego określenia, gdyż wyraz “żreć” jest raczej odpowiednikiem naszych, ludzkich zachowań)

Obejmuje często trąbą jej głowę i delikatnie muska uszy, a ponieważ nie umie pisać wierszy miłosnych, to próbuje przekonać swoja wybrankę czułą adoracją.

Gdy jednak słonica odrzuci zakochanego słonia – on zazwyczaj oddala się od stada i do końca życia wędruje smutny po bezdrożach i prawdopodobnie zostaje już samotnym na zawsze...

Ale jeżeli zostanie zaakceptowany, wtedy staje się szarmancki; nie odstępuje jej ani na krok, zrywa dla niej najlepsze liście z drzew, stara się o wolne miejsce przy wodopoju, a podczas kąpieli delikatnie spryskuje ją wodą i potem wysusza za pomocą trąby.

Słonie są bardzo dobrymi małżonkami. Jakbyśmy to znów po ludzku powiedzieli: nigdy się nie kłócą, ale mogą sobie udzielać co najwyżej kilku małych, pieszczotliwych kuksańców cienkimi ogonkami.

Są wierne swoim wybrankom i nie zdradzają w żadnym przypadku, a zakochują się tylko jeden raz i to na zawsze!

Słonicze żony są bardzo przywiązane do słoniczych mężów, a obecność w stadzie, nawet najbardziej przystojnego słonia, nie wzbudza u nich “ludzkich” emocji.

Są to oddane żony, dbają o dobrą atmosferę i nie nęci je rywalizacja o władze w stadzie. Oboje słońscy małżonkowie troszczą się o małe słoniki i zawsze mają na uwadze ich bezpieczeństwo.

Każdy słoń zna swoje miejsce w stadzie i do głowy mu nie przyjdzie zajmować lepszego miejsca aniżeli to, które jest mu przeznaczone.

Na co dzień – każdy niemal słoń zachowuje się adekwatnie do oceny rzeczywistości, czyli - najpierw ocenia to, co postrzega zmysłami, a potem dopiero podejmuje decyzje, ale już przy pomocy rozumu i dlatego tak ważną sprawą jest ochrona populacji słoni, by mogły służyć nam przez długie jeszcze wieki jako wzorce racjonalnych zachowań.

W relacjach młodych słoniątek przewija się raczej radość ze wspólnej zabawy. Nawet starsze słoniki nie wiedza co to znaczy być niegrzecznym, aroganckim i nieuczciwym - z wyjątkiem tych, które przebywają blisko ludzkich siedlisk i ich kultury.

Młodzież słonicza nie zna pozorów i nie udaje, że jest mądrzejsza od starych słoni - ojców i matek, ale słucha ich i uczy się, bo słoń może żyć nawet 80 lat, a często dłużej.

Zjadają tylko tyle pożywienia, ile ich organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania i nie obżerają się po ludzku.

Słonie nie spożywają żadnych używek, ponieważ nie mają takiej potrzeby, gdyż cieszą się pełnią wolności; nie muszą niczego - a mogą wszystko, czego chcą, a chcą zawsze tego, co jest dobre dla stada i rodziny.

Nie obawiają się niczego, co by tę wolność ograniczało ponieważ nie znają wartości pieniądza i pozbawione są instynktu ich posiadania....

Jak z tego opisu wynika - miłość nie jedno ma imię, a ta – spotykana w przyrodzie, może być powodem do wielu refleksji nad światem, w którym my żyjemy uważając niesłusznie, że kochać może jedynie istota, pysznie uważająca się za rozumną.

 

Dariusz Spanialski

materiał źródłowy: Magdalena Korzekwa  “Opoka” 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
darspan · dnia 12.04.2013 11:07 · Czytań: 1642 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Grzegorz Panek dnia 12.04.2013 13:40
Ciekawe. Taka myśl tylko mnie naszła, czy aby nie przekładamy dziś szlachetnego dzikusa Rousseau na świat zwierząt, po tym jak empiria ukazała, że nie ma wśród wśród społeczności żyjących po różnych lasach ludzi z natury wolnych od zła... Teraz chcemy przeglądać się w zwierzętach.
zajacanka dnia 12.04.2013 18:44
Aż ciśnie się na usta: Czytała Krystyna Czubówna... :)

Łagodnie, dobrze, prorodzinnie. Niemal idealny świat, ale nie jestem do końca przekonana co do prawdziwośći powyższych informacji. Np. Ten samotny, odrzucony słoń. Myślisz, że tak spokojnie wędruje do końca życia? Nie! Bo też ma swoje potrzeby, niezależne od uczuć i czasem włącza mu się agresor, żeby zdobyć coś nawet na siłę. Wtedy nie dość, że samice są w niebezpieczeństwie, to również małe słoniątka są zagrożone, bo z dziką pasją potrafi zabić nie swój miot. Nie ma idealnego wzorca, Darku. Niestety.

Pozdrawiam serdecznie.
al-szamanka dnia 12.04.2013 19:52 Ocena: Świetne!
Cieszyłam się bardzo, czytając ten tekst - tak wodzić czytelnika za trąbę... znaczy się, nos :)
Zrobiłeś ze słonia cudownego zalotnika, kochanka i tatusia - jednym słowem "Piękny słoniowy świat".
Szkoda, że tak nie jest, gdyż mielibyśmy sielankę na sawannie.
Niemniej słonie to ciekawe stworzenia, ponoć obok małpy i delfina posiadają świadomość swojego ja, wracają do kości przodków okazując żałobę.

Pozdrawiam :)
Magicu dnia 12.04.2013 20:24 Ocena: Bardzo dobre
Słonie są wspaniałymi zwierzętami. Posiadają empatię, której wielu ludziom brak. Widziałam kiedys słonicę, która opłakiwała swoje zmarłe dziecko, a jej łzy rózniły się znacznie od łez takiej np.: mamy Madzi...
Grzegorz Panek, gdyby ludzie nie byli tak arogancy i zadufani w sobie, mogliby się wiele od zwierząt nauczyc...
zajacanka dnia 12.04.2013 20:37
Wpadłam jeszcze na chwilkę, bo tak mi przyszło do głowy, że lepszym przykładem stałego związku, który istnieje w przyrodzie, byłby łabędź.

Ukłony wieczorne :)
Grzegorz Panek dnia 12.04.2013 21:26
@ Magicu
Podpatrujący Indie Octavio Paz, opisując zjawisko kast, przyrównuje je do zwierząt. "...tygrysy żywią się mięsem i są monogamiczne, podczas gdy słonie są wegetarianami i są poligamiczne".

Nie do końca jest to źródło wiedzy akurat przyrodniczej, ale zdanie daje do myślenia. :p
darspan dnia 14.04.2013 23:43
istotnie! Takich słoni już nie ma. Zbyt bliski kontakt z ludźmi sprawił, że przejęły wiele ludzkich przywar i wad. Były istotami monogamicznymi a teraz już spotkać można pojedyncze osobniki w licznym towarzystwie płci odmiennej.
Dziękuję, chciałem wzbudzić uśmiech na ustach Państwa i cieszę się (usmiecham), że udało nam się. choć przez chwilę, podążać w kierunku ideałów
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty